Vaccin eller inte?

Medlem

Nån mer än jag som fått svårare att somna efter första sprutan? Gått en månad nu ändå...

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Men sluta nu, vad är det för dumheter?
FZ ensidiga, suddar ut feltänk? Äckliga?

Tycker tråden har haft ganska ok stämning, både för och emot, fram tills ditt inlägg.

Gå händelserna i förväg som de flesta antivaccers gör..
Ser inget konstigt med denna tråd överhuvudtaget.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Soulless:

Om du tar av dig foliehatten en stund och låter hjärnan svalna så inser du att den individ du hänvisar som ”farbror doktor” inte är ensam om att förespråka vaccin, vad än han haft rätt eller fel i tidigare så är vaccinfrågan bland de med kompetens i princip en global gemensam åsikt.

Ditt försök att spåra ur tråden kanske lyckas så du slipper ta diskussionen på allvar, men dessa beslut om masker, resor och restriktioner har inget att göra med frågan om vaccin.

Svara istället på huruvida du vaccinerat dig eller ej och varför.

Finns varken konspirationsteorier eller försök att spåra ut diskusskonen i min kommentar. Hänvisar man till auktoritet i sin åsikt att alla bör ta vaccinet går det inte att bara avfärda kritik av nämnda auktoritet som försök att ”spåra ur tråden”.

Har inget vaccinpass och kommer inte vara berättigad till ett förrän jag kan välja bort det. Blev smittad medan min åkdersgrupp stod på kö i Februari och har inget som helst intresse av att ta de okända långtidseffekterna av COVID med de okända långtidseffekterna av Pfizer och en lätt dos av tyranni vid sidan om.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Nån mer än jag som fått svårare att somna efter första sprutan? Gått en månad nu ändå...

Att ha svårt att sova kan bero på hundratusentals saker annat än vaccinet. Sover varken bättre eller sämre efter vaccinet. Om du tror på att du inte kommer sova pga någonting så kommer du få svårare at somna..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Jag fick Corona i våras och det var som en mild förkylning.
Frugan blev dock betydligt sämre men klarade sig bra.
Vi tog sedan vaccin och andra sprutat var för två veckor sedan.
Jag blev trött och sliten av första sprutan. Men den andra sprutan kände jag aldrig av.
Frugan blev dock drabbad av Trombocytopeni och pissade blod i flera dagar efter båda sprutorna. Trodde det var något annat först så vi var in till akuten och sen massa annat men dem hittade inget fel.
Men hon mådde bra i övrigt.

Varför tog jag spruta? Jag vet inte riktigt. Grupptryck och att det är så "man ska göra".
Lite läskigt så klart med något helt nytt men. Aja.

Medlem
Skrivet av kebbe:

och en lätt dos av tyranni vid sidan om.

Ditt val, skulle jag bestämma skulle vaccinpass införas. Vad ser du för typ av "tyranni" nu? Finns otaliga exempel bara i vårt land där ovaccinerad personal på äldre/vård boenden smittat boende och många avlidit.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Behövs inget vaccin.
Det här fungerar bättre


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av kebbe:

”Farbror doktor” som menade att [...]

Sedan kan man ju vänta sig att denna tråden kommer vara väldigt ensidig då FZ mer än gärna ”suddar ut” feltänk i frågan så som kritik av vaccinpass. Deras rätt såklart men lite äckligt är det allt.

Fundera på möjligheten att tråden blir ensidig för att ganska många inte håller med dig.

Och sluta prata skit: vi rensar inte inlägg utan anledning, och inte utan att berätta varför för den det berör.


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag fick Corona i våras och det var som en mild förkylning.
Frugan blev dock betydligt sämre men klarade sig bra.
Vi tog sedan vaccin och andra sprutat var för två veckor sedan.
Jag blev trött och sliten av första sprutan. Men den andra sprutan kände jag aldrig av.
Frugan blev dock drabbad av Trombocytopeni och pissade blod i flera dagar efter båda sprutorna. Trodde det var något annat först så vi var in till akuten och sen massa annat men dem hittade inget fel.
Men hon mådde bra i övrigt.

Varför tog jag spruta? Jag vet inte riktigt. Grupptryck och att det är så "man ska göra".
Lite läskigt så klart med något helt nytt men. Aja.

Känner personligen massor av folk som vaccinerat sig, ingen av dem har fått de minsta biverkningar förutom ömhet i armen någon dag som man alltid får vid vaccinering i armen. Tvivlar inte på vad du säger men bara för att väga upp det - biverkningar är ytterst ovanliga.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Nej tänker inte vaccinera mig, eftersom det är en ny teknik gällande spikproteiner-tekniken, och biverkningar längre fram är okänt. Samt är rapporterade bieffekter från läkemedelsverket och VAERS alarmerande i mitt tycke.

Risken att bli allvarligt sjuk när man är ung tycker jag inte överväger risken med vaccinet.

En annan tanke man bör fundera på är huruvida det kommer krävas ny spruta för varje corona -variant som dyker upp.

Hur det gäller om vem som sprider smittan, ovaccinerade eller vaccinerade är också oklart vad jag vet, så att motivera till att vaccinera för solidariska skäl är inte grundat i vetenskap såvitt jag vet.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Men sluta nu, vad är det för dumheter?
FZ ensidiga, suddar ut feltänk? Äckliga?

Tycker tråden har haft ganska ok stämning, både för och emot, fram tills ditt inlägg.

PGL Major i Stockholm
Användare X: ”Jag vill jättegärna ha vaccinpass!”
Användare Y (jag): ”Sådan idioti kan vi lämna utanför Sveriges gränser.”

Vilken kommentar står kvar?

Det finns normal städning av kommentarer där folk ofta skriker ”Censur!” och annat trams. Anser inte heller att det är ”censur” att sudda bort exempelkommentaren, det framstår bara som betydligt mer illasinnat med en äcklig eftersmak. Ämnet om vaccinpass ansågs inte off-topic, kommentaren som efterfrågade det står ju kvar, vara bara feltänket som inte platsade.

Medlem
Skrivet av alias:

Ditt val, skulle jag bestämma skulle vaccinpass införas. Vad ser du för typ av "tyranni" nu? Finns otaliga exempel bara i vårt land där ovaccinerad personal på äldre/vård boenden smittat boende och många avlidit.

Läkemedelsföretag.. Ja dom är onda, men covid är ondare


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av kebbe:

PGL Major i Stockholm
Användare X: ”Jag vill jättegärna ha vaccinpass!”
Användare Y (jag): ”Sådan idioti kan vi lämna utanför Sveriges gränser.”

Vilken kommentar står kvar?

Det finns normal städning av kommentarer där folk ofta skriker ”Censur!” och annat trams. Anser inte heller att det är ”censur” att sudda bort exempelkommentaren, det framstår bara som betydligt mer illasinnat med en äcklig eftersmak. Ämnet om vaccinpass ansågs inte off-topic, kommentaren som efterfrågade det står ju kvar, vara bara feltänket som inte platsade.

Om din kommentar blev raderad bara därför så har du kanske rätt, men det stämmer ju inte


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av kebbe:

PGL Major i Stockholm
Användare X: ”Jag vill jättegärna ha vaccinpass!”
Användare Y (jag): ”Sådan idioti kan vi lämna utanför Sveriges gränser.”

Vilken kommentar står kvar?

Det finns normal städning av kommentarer där folk ofta skriker ”Censur!” och annat trams. Anser inte heller att det är ”censur” att sudda bort exempelkommentaren, det framstår bara som betydligt mer illasinnat med en äcklig eftersmak. Ämnet om vaccinpass ansågs inte off-topic, kommentaren som efterfrågade det står ju kvar, vara bara feltänket som inte platsade.

Fast det där vinklar du ju om rätt hårt för att passa din agenda. Så här lät det:

Upp till 700 spänn för att se på live CS? Yikes…

Någon info om det blir krav på covidpass? Med tanke på priset så verkar de vara för giriga för att våga riskera mindre besökare pga krav på covidpass dock…

Du går in och svarar "Sådan idioti kan vi lämna utanför Sveriges gränser"

Ditt inlägg raderades för att det inte har med frågan att göra, och dessutom riskerar att leda till massa tjafs. Så lägg ner dina orwellska antydningar, FZ är inte Storebror.


signatur
Skrivet av triepix:

Nej tänker inte vaccinera mig, eftersom det är en ny teknik gällande spikproteiner-tekniken, och biverkningar längre fram är okänt. Samt är rapporterade bieffekter från läkemedelsverket och VAERS alarmerande i mitt tycke.

Risken att bli allvarligt sjuk när man är ung tycker jag inte överväger risken med vaccinet.

En annan tanke man bör fundera på är huruvida det kommer krävas ny spruta för varje corona -variant som dyker upp.

Hur det gäller om vem som sprider smittan, ovaccinerade eller vaccinerade är också oklart vad jag vet, så att motivera till att vaccinera för solidariska skäl är inte grundat i vetenskap såvitt jag vet.

Bör man verkligen fundera på huruvida det kommer krävas en ny spruta för varje variant av Corona-virus som dyker upp?
Vad får just du ut av att fundera på det?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av kebbe:

PGL Major i Stockholm
Användare X: ”Jag vill jättegärna ha vaccinpass!”
Användare Y (jag): ”Sådan idioti kan vi lämna utanför Sveriges gränser.”

Vilken kommentar står kvar?

Det finns normal städning av kommentarer där folk ofta skriker ”Censur!” och annat trams. Anser inte heller att det är ”censur” att sudda bort exempelkommentaren, det framstår bara som betydligt mer illasinnat med en äcklig eftersmak. Ämnet om vaccinpass ansågs inte off-topic, kommentaren som efterfrågade det står ju kvar, vara bara feltänket som inte platsade.

Du har en riktig offermentalitet, om du har en åsikt de flesta inte håller med om får du ju leva med att folk just inte håller med om det utan att måla ut dig som ett offer för censur och tyranni…


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Läkemedelsföretag.. Ja dom är onda, men covid är ondare

Har inte så mycket förtroende varken för bigpharma, bignicotine eller något annat big'''''
Men som du säger Covid är ännu ondare i närtid.
Litar på att big pharma gör sitt jobb i kristider och tror verkligen inte på att de har en agenda förutom att tjäna så mycket pengar som möjligt vilket inte är något nytt. De är de som vi kan förlita oss på nu så klart då hela vårat samhälle är byggt så. Annars kan vi lika gärna återgå till apstadiet eller dö ut vilket vi kommer att göra utan vaccin och mediciner.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av triepix:

Nej tänker inte vaccinera mig, eftersom det är en ny teknik gällande spikproteiner-tekniken, och biverkningar längre fram är okänt. Samt är rapporterade bieffekter från läkemedelsverket och VAERS alarmerande i mitt tycke.

Risken att bli allvarligt sjuk när man är ung tycker jag inte överväger risken med vaccinet.

En annan tanke man bör fundera på är huruvida det kommer krävas ny spruta för varje corona -variant som dyker upp.

Hur det gäller om vem som sprider smittan, ovaccinerade eller vaccinerade är också oklart vad jag vet, så att motivera till att vaccinera för solidariska skäl är inte grundat i vetenskap såvitt jag vet.

Precis, det är oklart för dig men inte för oss andra. Ovaccinerade sprider smittan enklare än vad en vaccinerad person gör. Att vaccinera sig av solidariska skäl ÄR vetenskapligt grundat. Läs på och läs rätt, sluta sprid okunskap.

Medlem
Skrivet av triepix:

Nej tänker inte vaccinera mig, eftersom det är en ny teknik gällande spikproteiner-tekniken, och biverkningar längre fram är okänt. Samt är rapporterade bieffekter från läkemedelsverket och VAERS alarmerande i mitt tycke.

Risken att bli allvarligt sjuk när man är ung tycker jag inte överväger risken med vaccinet.

En annan tanke man bör fundera på är huruvida det kommer krävas ny spruta för varje corona -variant som dyker upp.

Hur det gäller om vem som sprider smittan, ovaccinerade eller vaccinerade är också oklart vad jag vet, så att motivera till att vaccinera för solidariska skäl är inte grundat i vetenskap såvitt jag vet.

”I mitt tycke”, ”vad jag vet”, ”såvitt jag vet”.

Du är såklart fri till åsikt och tycke men det är just det som är problemet, de allra flesta av oss kan inget om virus, vaccin och pandemier, och borde lyssna på de som dedikerat sina liv till dessa frågor. Även om de inte alltid har rätt så är deras förutsättning att ha rätt oändligt mycket större än tex din och min.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Självklart borde alla som kan vaccinera sig.

Jag gjorde det främst för min typ1 Diabetes, men även för att jag aldrig skulle förlåta mig själv om det händer mig något som jag kan påverka, då jag har en son att tänka på.

Medlem
Skrivet av Tabula:

Precis, det är oklart för dig men inte för oss andra. Ovaccinerade sprider smittan enklare än vad en vaccinerad person gör. Att vaccinera sig av solidariska skäl ÄR vetenskapligt grundat. Läs på och läs rätt, sluta sprid okunskap.

Du kan gärna länka källor som skulle styrka ditt påstående.

Medlem
Skrivet av triepix:

En annan tanke man bör fundera på är huruvida det kommer krävas ny spruta för varje corona -variant som dyker upp.

bara för att svara på den, hur jobbigt är det att ta en spruta som knappt ens känns mot att vara medveten om man smittat någon som blivit svårt sjuk eller till och med dör? Empati, är det det som saknas hos antivaccers? Tills de själv smittas.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av magma:

Tycker ändå det är ett konstigt beslut av FHM att släppa på restriktionerna så pass tidigt. Får en känsla av att det kommer bli en ny pandemi när folk återgår till arbetsplatserna. Har tagit båda doserna mest för andras skull men också för min egen.

Nu är det ju lite en annan diskussion, men nu har ju alla riskgrupper vaccinerats och nästan om inte alla som hamnar på IVA är folk som är ovaccinerade.


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av Soulless:

”I mitt tycke”, ”vad jag vet”, ”såvitt jag vet”.

Du är såklart fri till åsikt och tycke men det är just det som är problemet, de allra flesta av oss kan inget om virus, vaccin och pandemier, och borde lyssna på de som dedikerat sina liv till dessa frågor. Även om de inte alltid har rätt så är deras förutsättning att ha rätt oändligt mycket större än tex din och min.

Grejen är att det finns läkare, biologer, forskare etc. som är kritiska till vaccineringen om man letar utanför mainstreamkanaler(för sådant tillåts inte på exempelvis Facebook och Youtube och är heller inget massmedia skulle ta upp). Visst kanske majoriteten av "bättre vetande" tycker vaccineringsplanen är bra o.s.v. men det är inte alltid majoriteten har rätt.
Så till slut hamnar man ändå tillbaka där man själv måste göra ett val vilka man tror har rätt, för min del genom att typ lyssna på vilka som har bäst argument.
Alternativet är att typ blint följa vad den officiella storyn och grupptrycket säger men det är inte min stil.

Medlem
Skrivet av triepix:

Du kan gärna länka källor som skulle styrka ditt påstående.

Absolut, här har du en studie som jag fick fram efter ungefär 10 sekunders Googling: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8287551/

"Recent evidence shows a decrease in contagiousness among vaccinated people. In a study carried out in Israel, the viral load present in the nasal mucosa of a sample of healthcare workers was evaluated on a weekly basis. The conclusion of the study showed that in vaccinated and COVID-19-positive persons, the viral load was 2–4 times lower than in unvaccinated persons (Callaway 2021). Another study, evaluating the amount of viral RNA present in approximately 16,000 nasal swabs showed that the viral load of SARS-CoV-2 in COVID-19-positive and vaccinated subjects is 1.6–20 times lower than the viral load present in infected and unvaccinated subjects (Levine-Tiefenbrun et al. 2021). Another study performed in the United States was conducted on a sample of 3950 health care workers examined between December 14, 2020 and March 13, 2021. The results showed that vaccines had an efficacy in preventing infection of 90% 14 days after the second dose and 80% 14 days after the first dose (Krause et al. 2021)."

Nu vill jag att du länkar något som styrker ditt påstående men tvivlar på att du kommer besvara detta inlägg
.

Medlem
Skrivet av triepix:

Du kan gärna länka källor som skulle styrka ditt påstående.

Det finns väl en genomgående konsensus om att viruset sprider sig genom dom symtom som man som infekterad måste uthärda under ett visst antal dagar, så som hostningar, nysningar, snuva osv.

När man genom vaccinet minskar eller helt eliminerar symtonen samt förkortar infektionstiden, så minskas även risken att man smittar andra.

Inaktiv

Det som gör mig lite nere med denna tråd är "vi mot dem" mentaliteten vaccinerade har ( jag är fullvaccinerad ). Man måste respektera de som inte vaccinerat sig, det är ett fritt val och det blir inte bättre för man blir en vaccinationskrigare eller för den delen anti vaccinationskrigare.

Medlem

Har inget mot vaccin, största irritationen för mig var alla jävla appar man måste ha om man bor i Stockholm för att få spruta. Blir det kärnvapenkrig så slår jag vad om 10000 att stan kommer att kräva att man har en kärnvapen app innan man blir insläppt i skyddsrummet.

Slutade med att jag åkte till hembyn där jag bara behövde gå in genom en dörr (dropin) och fick spruta 1 och 2 utan tjafs.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_327736:

Det som gör mig lite nere med denna tråd är "vi mot dem" mentaliteten vaccinerade har ( jag är fullvaccinerad ). Man måste respektera de som inte vaccinerat sig, det är ett fritt val och det blir inte bättre för man blir en vaccinationskrigare eller för den delen anti vaccinationskrigare.

Det är svårt att respektera folk som är trångsynta och menar på att forskare och doktorer som jobbar med detta har fel, och att de själva har rätt. När de gärna visar någon studie likt den som Andrew Wakefield skrev och påstår att "det här är rätt".

Man ska givetvis visa respekt för alla människor ändå, men det blir svårt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag vill inte träffa ovaccinerade så därför träffar jag inte andra människor längre. Kommer hålla i och hålla ut till dess att smittotalen är försumbara. Maten hemlevereras och mitt yrke innebär även i vanliga fall distansarbete. Allt som behöver inhandlas beställs med hemleverans och får ligga ett par dagar innan jag rör paketet.

Dubbelvaccinerad via drive-in. Inte för att min nuvarande livsstil innebär någon som helst risk för att bli smittad, men jag har gamla föräldrar jag gärna vill kunna träffa obehindrat framöver.

Det är mitt eget val att isolera mig och det är förmodligen ett väldigt extremt förhållningssätt sett till genomsnittet. Rent statistiskt förmodligen mer extremt än att vägra vaccinera sig. Men jag gnäller inte för det. Mitt val, mina konsekvenser. Jag kan äga det ansvaret utan att förbittra mig över andras val.

Därför rycker jag på axlarna åt alla som vägrar låta sig vaccineras och samtidigt gnäller över hur de blir behandlade. Ni lever ju som om det vore 2019, why all the gloom? Passa på att njut av alla friheter ni ändå unnat er på andras bekostnad, annars var ju era val inte värda ett skit i slutändan?

Skriv svar