Hur mycket starkare är Switch än Wii-U?

Medlem
Hur mycket starkare är Switch än Wii-U?

Om Wii var en bostad Gamecube, så känns det som att Switch är en bostad Wii-U.
Ur ett tekniskt perspektiv skiljer sig inte spelen så mycket åt, förutom den högre upplösningen på Switch. Det är heller inte helt ovanligt att spel laggar som inte ser så värst krävande ut (Zelda: Links Awakening och senaste Hyrule Warriors bara för att nämna några). Lägg därtill att Zelda: Breath of the Wild 2 inte har imponerat grafiskt mot föregående del i serien - som just utvecklades till Wii-U.

Så, som rubriken lyder, hur mycket starkare är egentligen Switch än Wii-U? Någon på forumet som vet?

Medlem

Nintendo Wii U
Released on November 18, 2012, Nintendo's Wii U is powered by a 550MHz Latte graphics chip from AMD. It offers up to 352 gigaFLOPS of performance, which is 29.3x as much as the Wii before it.

Nintendo Switch
The Switch is Nintendo's only console to date that offers a teraFLOP of performance. This makes it 2.8x as graphically powerful as the Wii U before it. Released not long ago on March 3, 2017, Nintendo opted to focus more on portability rather than raw power, and went with a custom Nvidia Tegra mobile processing chip as a result.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Skulle vilja påstå att jag läst någonstans för ett tag sedan att Switch undocked är ungefär dubbelt så kraftfull och docked är runt tre gånger så kraftull, vilket inte säger så mycket med tanke på att Wii U var redan väldigt vek för sin tid.

Medlem

Min vic20 på 80talet hade ungefär samma prestanda som switch.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Skulle vilja påstå att jag läst någonstans för ett tag sedan att Switch undocked är ungefär dubbelt så kraftfull och docked är runt tre gånger så kraftull, vilket inte säger så mycket med tanke på att Wii U var redan väldigt vek för sin tid.

Jag upplever dock att hoppet mellan Wii-Wii-U är större än WiiU-Switch. Alltså tycker jag att prestandaökningen inte riktigt gör sig rättvisa i spelen.

Medlem
Skrivet av robbis:

Min vic20 på 80talet hade ungefär samma prestanda som switch.

Vic-20 var den första ”spelmaskin” jag med mina syskon ägde. Minns att spelen var på vanlig kasettband, och såg väldigt primitiva ut. En tid efter köpte mina föräldrar en begagnad ”8-bit ”och allt annat är historia…

Vic-20 blev liggandes, och vi frågade faktiskt ganska nyligen vad som hände med den? Då hade min pappa gett bort den, trist nog då det skulle vara intressant att uppleva gamla minnen igen.

Jag antar att din Vic-20 inte ligger på någon vind och skräpar?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Jag upplever dock att hoppet mellan Wii-Wii-U är större än WiiU-Switch. Alltså tycker jag att prestandaökningen inte riktigt gör sig rättvisa i spelen.

Har samma upplevelse. Att spela 3D World på Switch är ingen märkbar skillnad jämfört med på Wii U. De är väldigt lika.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Vic-20 var den första ”spelmaskin” jag med mina syskon ägde. Minns att spelen var på vanlig kasettband, och såg väldigt primitiva ut. En tid efter köpte mina föräldrar en begagnad ”8-bit ”och allt annat är historia…

Vic-20 blev liggandes, och vi frågade faktiskt ganska nyligen vad som hände med den? Då hade min pappa gett bort den, trist nog då det skulle vara intressant att uppleva gamla minnen igen.

Jag antar att din Vic-20 inte ligger på någon vind och skräpar?

Är inte nostalgisk av mig. Säljer allt jag inte använder. Skulle aldrig få för mig att spela gamla konsoler tex. Det var bättre förr är verkligen en myt när det kommer till spel imao.

Medlem
Skrivet av robbis:

Är inte nostalgisk av mig. Säljer allt jag inte använder. Skulle aldrig få för mig att spela gamla konsoler tex. Det var bättre förr är verkligen en myt när det kommer till spel imao.

Lite skillnad, då jag tittar på den magiska grå lådan vi fick som små (ca 30 år sedan). Den står nämligen i vardagsrummet i ett fint skåp. 😅

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Lite skillnad, då jag tittar på den magiska grå lådan vi fick som små (ca 30 år sedan). Den står nämligen i vardagsrummet i ett fint skåp. 😅

har precis sålt av min ps4 o hela spelsamligen på ca 80 spel. Spelar inget längre så ser ingen mening med att det samlar damm... Skall försöka göra mig av med min xbox one också. Nu är det dock slut på konsolköp för min del. Var sista generationen för mig, nu är det bara PC o streaming som gäller, xbox series x tilltalar mig inte när jag kan spela alla xbox spel på pcn

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Har samma upplevelse. Att spela 3D World på Switch är ingen märkbar skillnad jämfört med på Wii U. De är väldigt lika.

Iofs är det bara Wii-U versionen med högre upplösning. Men för att ta Mario: Odyssey som exempel, känns väldigt ojämnt grafiskt, då det finns en hel del smetiga texturer och tveksamma designbeslut. Känns inte som Nintendo nyttjat den extra kraften direkt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Iofs är det bara Wii-U versionen med högre upplösning. Men för att ta Mario: Odyssey som exempel, känns väldigt ojämnt grafiskt, då det finns en hel del smetiga texturer och tveksamma designbeslut. Känns inte som Nintendo nyttjat den extra kraften direkt.

Jag köpte 3D World och Odyssey till Switch i samma vända så jag har kört dem ungefär samtidigt och håller med om ojämnheten i Odyssey. Tycker inte att det spelet är ett jättekliv uppåt från 3D World rent grafiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av korvmos:

Nintendo Wii U
Released on November 18, 2012, Nintendo's Wii U is powered by a 550MHz Latte graphics chip from AMD. It offers up to 352 gigaFLOPS of performance, which is 29.3x as much as the Wii before it.

Nintendo Switch
The Switch is Nintendo's only console to date that offers a teraFLOP of performance. This makes it 2.8x as graphically powerful as the Wii U before it. Released not long ago on March 3, 2017, Nintendo opted to focus more on portability rather than raw power, and went with a custom Nvidia Tegra mobile processing chip as a result.

Du får gärna beskriva detta mer med ord.
Är Wii-U alltså 30 (!)-gånger starkare än Wii? Och Switch är närmare 3 gånger starkare än Wii-U?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Du får gärna beskriva detta mer med ord.
Är Wii-U alltså 30 (!)-gånger starkare än Wii? Och Switch är närmare 3 gånger starkare än Wii-U?

Precis, du har förstått


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Precis, du har förstått

Blev lite förvånad här faktiskt, i båda av dessa fallen. Super Mario: 3D World kör ju 60 bilder/sekund och 720 på Wii-U, och 60 bilder/sekund och mestadels 1080 på Switchen. Alltså klarar det inte riktigt att hålla 1080 i alla lägen, på ett spel som byggdes till en betydligt svagare konsol. Som sagt, har inte riktigt märkt av dom extra hästkrafterna, med undantag för Smash Btos och Luigis Manson.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Du får gärna beskriva detta mer med ord.
Är Wii-U alltså 30 (!)-gånger starkare än Wii? Och Switch är närmare 3 gånger starkare än Wii-U?

Riktigt så enkelt är det inte, det är bara om man fokuserar på den teoretiska flopmaxhastigheten, flyttalsoperation per sekund. Men det säger egentligen inte så mycket då det finns olika sorters flyttal och olika sorters operatorer. När företagen utannonserar sina siffror så är det såklart under optimala förhållanden, att den gör den sortens beräkningar arkitekturen klarar av bäst.

Utöver det så är det många mer faktorer som spelar in än den grafiska; hastigheten på processorn, antal kärnor den har, hur snabb minnesbussen är osv. Om man bara fokuserar på flops så gör man det väldigt lätt för sig.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Riktigt så enkelt är det inte, det är bara om man fokuserar på den teoretiska flopmaxhastigheten, flyttalsoperation per sekund. Men det säger egentligen inte så mycket då det finns olika sorters flyttal och olika sorters operatorer. När företagen utannonserar sina siffror så är det såklart under optimala förhållanden, att den gör den sortens beräkningar arkitekturen klarar av bäst.

Utöver det så är det många mer faktorer som spelar in än den grafiska; hastigheten på processorn, antal kärnor den har, hur snabb minnesbussen är osv. Om man bara fokuserar på flops så gör man det väldigt lätt för sig.

Det verkar ju ganska komplext med andra ord.
Jag tackar för den utförliga informationen.

1
Skriv svar