Nybörjarspel till (snart) pensionerad förälder

Medlem
Nybörjarspel till (snart) pensionerad förälder

Min mor går snart i pension och har uttryckt en önskan att testa något datorspel så jag kände att det kanske blir en bra födelsedagspresent/julklapp. Hon har aldrig spelat något tidigare förutom typ MS Röj på sin höjd så jag behöver lite tips på bra nybörjarspel som inte kräver några direkta förkunskaper och gärna är jäkligt bra också. Det är väl också ett plus om spelet har en story etc. som kan resonera lite hos någon som inte är jätteung längre.

Hade lite funderingar på Firewatch som jag uppskattade jäkligt mycket och som vad jag minns inte innehåller några skillbaserade moment, däremot kan jag tänka mig att man lätt går vilse i det och det därmed bara blir frustrerande, men kanske inte?

Snälla FZ, hjälp mig!

Medlem

Kanske redan är gjort annars kan hon ladda ned några demot från tex steam eller kolla gameplay på youtube för att se något som verkar kul så slipper du bränna pengar på något spel som din mor inte gillar.

Medlem

Sims? 🙂 ingen tung story men men.. kul intiativ av din mor!

Medlem
Medlem

Bra tips men jag troooor att det behövs ett lite mer storybaserat spel med tydlig början och slut och rätt tydliga mål, hon är nog inte så mycket för att sitta och bara experimentera och bygga etc.

Fragtjuv

What Remains of Edith Finch


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av joelthor100:

What Remains of Edith Finch

Bra tips! det är jäkligt kort också va? Kanske en bra karamell att börja med.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Bra tips men jag troooor att det behövs ett lite mer storybaserat spel med tydlig början och slut och rätt tydliga mål, hon är nog inte så mycket för att sitta och bara experimentera och bygga etc.

Life Is Strange eller The Walking Dead-spelen kanske? Det är ju väldigt baserat på story. Är inte så långa heller. EDIT: Hur ser det ut med kunskaper i engelska?

Medlem

Portal

Bejeweled

Peggle

Samorost

The Longest Journey

Puzzle Agent

GTA V (låt henne ta över mitt i spelet och se vad hon gör ;D )

Medlem

Doki Doki Literature Club?

Närå, men testar lite på måfå här så får vi se:

Among The Sleep kanske? Om hon inte har något emot lite läskigheter.

Donut County, Layers Of Fear, Gone Home, Her Story, Inside, Marie's Room, Oxenfree, Last Day Of June eller Machinarium?

Tex Murphy om hon gillar deckare?

Medlem

Civilisation?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör

Portal 1/2 kanske funkar. Fps-kontroller kräver ju lite tillvänjning för ovana, men fixar hon det så börjar ju båda rätt snällt och förklarar mekaniken. Sen är de fantastiskt roliga dialogmässigt, framförallt tvåan.


signatur
Medlem

Testade massa spel för att försöka få min fru intresserad, i slutändan var det lite oväntat Diablo 3 hon fastnade för

Medlem

Quantic dream spelen, och då framförallt heavy rain och detroit:become human

Medlem

Kompisens morsa hade också en sån fråga för några år sedan, vi satte henne vid Wolf Among Us, nu är hon pretty much hooked for life.
Så telltale spelen hade jag sagt.

Medlem

Myst
Atlantis

Classics 😅

Medlem

Många bra tips här! Ska skriva ner och kolla igenom lite så får man se vad det blir!

Medlem

Vilken rolig tråd! Och jättekul, hoppas ni hittar något som din mamma gillar så hon kommer in i hobbyn!

Tittade igenom mitt eget steam-bibliotek och föreställde mig vad där jag tror min egen mor (pensionär) skulle kunna gilla och kom fram till följande:

Dont Starve
Kanske inte så mycket story med början och slut, men enkelt att spela och förstå och rätt mysigt!

Fallout Shelter: Samma som ovan, ingen story egentligen men lätt att komma in i.

Sen ett lite annat tips, ett spel (det enda spel) min mor spelat och fortfarande spelar är Farmville på facebook. Verkar vara mest upplägget för ett mobilspel men hon har spelat det till och från i flera år utan att lägga en krona. Som gammal bondjänta antar jag spelet tilltalar henne. Kanske kan vara nått?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

Stardew Valley

Medlem

Sim city från 90-talet tänker jag spontant. Är hon van vid typ ms röj och den sorts grafiken så funkar definitivt det gamla spelet. Det som är bra med 1:an är att det ända man behöver ha lite koll på är basic hur en verklig ekonomi ser ut utan några direkta fördjupningar. Väldigt enkelt vad spelet går ut på och ger relativt snabb belöning i form av mer pengar om du gör rätt.

Spelet kan spelas direkt från webben och kostar inte en spänn. Spelade själv det för nån månad sen och spelet håller definitivt än.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Sim city från 90-talet tänker jag spontant. Är hon van vid typ ms röj och den sorts grafiken så funkar definitivt det gamla spelet. Det som är bra med 1:an är att det ända man behöver ha lite koll på är basic hur en verklig ekonomi ser ut utan några direkta fördjupningar. Väldigt enkelt vad spelet går ut på och ger relativt snabb belöning i form av mer pengar om du gör rätt.

Spelet kan spelas direkt från webben och kostar inte en spänn. Spelade själv det för nån månad sen och spelet håller definitivt än.

Alltså, det är ju egentligen ett bra tips, men efter att hon jobbat i många år med ekonomi etc. så är hon nog ganska less på det, haha.

(däremot kommer jag nog kolla upp och spela, nostalgiskt som fasen med Sim City!)

Medlem

Min far 73år gammal fastnade för eleven Table tennis när pandemin bröt ut.
Först lånade han min Quest sen så köpte han en egen Quest 2 bara för det spelet.
Även kört lite andra spel som man får röra sig i som Beat saber, Thrill of the fight osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Fragtjuv
Skrivet av Ftmch:

Bra tips! det är jäkligt kort också va? Kanske en bra karamell att börja med.

Ja, tror inte att det tar mycket mer än tre till fem timmar.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Broken Sword spelen
The Walking Dead


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Något av Tales spelen känns som ett givet förslag här T.ex Tales from the Borderländs.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Hur bra är hennes engelska? Misstänker att det kan vara rätt viktigt att veta

Medlem

En Switch med Animal Crossing.

Medlem

Vet inte om jag har några specifika tips, men vad jag har hört så kan förstapersonperspektiv vara rätt svårt att kontrollera för äldre nybörjare. Jag skulle nog börja med ett 2D-spel där man kan se det mesta som man behöver på skärmen, något som Night in the Woods eller liknande, alternativt ett ovanperspektiv liknande Diablo. Att styra kameran tror jag kommer vara det svåraste att vänja sig vid, så jag skulle välja ett spel som har så lite av det som möjligt.

Lycka till!

Medlem
Skrivet av superlim:

Hur bra är hennes engelska? Misstänker att det kan vara rätt viktigt att veta

Tror att den är rätt bra, är nog bra med subtitles och sånt men det finns ju i de flesta spel.

Skrivet av Staenhus:

Vet inte om jag har några specifika tips, men vad jag har hört så kan förstapersonperspektiv vara rätt svårt att kontrollera för äldre nybörjare. Jag skulle nog börja med ett 2D-spel där man kan se det mesta som man behöver på skärmen, något som Night in the Woods eller liknande, alternativt ett ovanperspektiv liknande Diablo. Att styra kameran tror jag kommer vara det svåraste att vänja sig vid, så jag skulle välja ett spel som har så lite av det som möjligt.

Lycka till!

Bra tips!

12
Skriv svar