Ett esportlag med 69 i medelålder

Medlem
Ett esportlag med 69 i medelålder

Ett professionellt esportslag med en medelålder på 69 år har bildats i Japan. Laget består av åtta seniorer mellan 66 och 73 år.

När man blir äldre kan kognitiva sjukdomar göra det svårare att minnas och tänka. Dessa sjukdomar förvärras med åldern. Men vissa hävdar att ifall man utövar esport löper man mindre risk att utveckla sjukdomar. Det är därför ett företag i Akita-regionen har skapat ett esportslag för seniorer. Laget tränar tre gånger i veckan. I framtiden vill de kunna vinna i stora turneringar.

Lagets 67-åriga kvinnliga medlem säger:
Inom esport kommer bland annat ögon och händer till användning och alla i laget behöver tänka intensivt på hur man kan vinna. Jag tycker att det är till hjälp för att förhindra sjukdomar som kommer med åldern. Såsom kognitiva sjukdomar och att kroppen blir svagare.

Källa:
https://www3.nhk.or.jp/news/easy/k10013269991000/k10013269991...

Mysig artikel!
Nu har jag bestämt mig för vad jag ska göra när jag blir pensionär!

eスポーツ!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nice

OT: finns väl ett svenskt CS lag med pensionärer med?

Medlem

Man kommer ju lätt spela spel när man blir gammal iallafall! Nu har man ju ingen tid längre men det blir ju perfekt när man går i pension.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Grymt.

Vet dock inte vad jag förväntade mig av länken då jag inte kan ett skvatt japanska haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Ambassadör
Xbox

Undrar om gamingfokuserade senoiraktiviteter och äldreboenden kan bli en het marknad framöver? Kanske något att satsa på...


signatur

Jump in.

Geeks Gaming
Skrivet av LARRYLUKE:

Nice

OT: finns väl ett svenskt CS lag med pensionärer med?

Jajjemen, silver snipers

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Najs, Silver Snipers har både snygg webbsida och närliggande 71 i medelålder.

Skönt nick i sammanhanget:
Monica ”TeenSlayer” Idenfors

Det vore skoj om båda seniorlagen kunde köra en vänskapsmatch någon gång. Silver vs. Silver


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar