Playstation 2-klassikern Ico fyller 20 år

Robot
Playstation 2-klassikern Ico fyller 20 år

Det var 20 år sedan vi fick bekanta oss med Yorda och hennes beskyddare Ico

#Ico, #Sony, #Team-Ico


Medlem

Helt unikt spel som jag älskade. Väldigt speciell atmosfär, då bakgrundsljuden mest består av vindens sus och fågelkvitter. Man känner sig isolerad i den stora, ödsliga borgen. Underbart med ett spel som var så laidback, man fick tid på sig att ta in alla hisnande vyer utomhus.
Jag gjorde allt för att beskydda Yorda, som kändes sårbar och skör.

Medlem

Försökt att köra igenom ett par gånger, men fastnade aldrig för det riktigt.
Kanske värt ett försök igen?
Vet att jag tyckte det var segt och dryg kontroll....


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Skulle gärna se det släppas till PS4 som Shadow of the Colossus gjorde för några år sedan.

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Försökt att köra igenom ett par gånger, men fastnade aldrig för det riktigt.
Kanske värt ett försök igen?
Vet att jag tyckte det var segt och dryg kontroll....

Det håller ju inte precis idag skulle jag säga.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Underbart spel som var unikt för sin tid.

Medlem

Ett fint minne. Kanske skulle starta upp ps3 versionen i dess ära.

Medlem

Jag har aldrig i mitt liv varit så säker på något som att ICO skulle släppas som en remake till PS5 och det för att visa på konsolens raytracing-effekter. Jag vill fortfarande inte tro att så inte blev fallet. Vilken missad chans från Sony...

Skribent
Skrivet av pazu:

Jag har aldrig i mitt liv varit så säker på något som att ICO skulle släppas som en remake till PS5 och det för att visa på konsolens raytracing-effekter. Jag vill fortfarande inte tro att så inte blev fallet. Vilken missad chans från Sony...

Tåget har ju inte gått än.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag och kompisen köpte dom flesta spelen tillsammans på den här tiden och spelade oftast också tillsammans , när vi startade upp Ico började han gapskratta och sa att det där kunde jag få ha för mig själv ! Otroligt bra spel, helt annorlunda mot allt jag hade spelat innan👍 spelet står i bokhyllan än!

Medlem

Väldigt mysigt spel. Hade varit skoj med en Team Ico-trilogi.

Medlem

Minns att jag stod och klämde på ett begagnat exemplar på EB Games i good ol' Linköping när det begav sig. Älskade verkligen omslaget men tyvärr så ställde jag tillbaka det i hyllan igen :(.

Kanske skulle fira med lite SoTC eller TLG.

Grattis ICO!

Skrivet av pazu:

Jag har aldrig i mitt liv varit så säker på något som att ICO skulle släppas som en remake till PS5 och det för att visa på konsolens raytracing-effekter. Jag vill fortfarande inte tro att så inte blev fallet. Vilken missad chans från Sony...

Skrivet av Bojkott:

Väldigt mysigt spel. Hade varit skoj med en Team Ico-trilogi.

Utvecklat av Bluepoint Games. Yes please!

Medlem

Lustigt att jag i helgen fick enormt sug efter just ICO.
Började med att se om på DF Retro avsnittet och kickade sen igång både PS2 och PS3 versionerna via emulatorer.
Smått bisarrt ändå, att man kan köra PS3 titlar nästintill utan förhinder på datorn. RPCS3 har kommit väldigt långt i utvecklingen och det går undan. Sedan Augusti har emulatorn stöd för FSR och det ser fantastiskt ut!

Häftigt är också att Silent Hill 2 släpptes på exakt samma dag. Båda är lika klassiska för mig och ser tillbaka på dem som väldigt stora
inspirationskällor när man var tonåring.
Vill man lira SH2 idag, ska man se sig om efter Enhanced Edition. Riktiga hängivna fans som polerar upp spelet med otaliga antal hotfixar.

Medlem
Skrivet av Tjobbing:

Jag och kompisen köpte dom flesta spelen tillsammans på den här tiden och spelade oftast också tillsammans , när vi startade upp Ico började han gapskratta och sa att det där kunde jag få ha för mig själv ! Otroligt bra spel, helt annorlunda mot allt jag hade spelat innan👍 spelet står i bokhyllan än!

Jag kan ändå förstå din kompis då ICO verkligen är nischat från den tidens spel. Idag är det verkligen en klassiker med minnen som kommer att bestå tills man är dement.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det håller ju inte precis idag skulle jag säga.

Skulle du kunna utveckla litegrann vad du menar? 😉
Spelade en del i helgen och javisst, det är ett väldigt "enkelt" spel utan komplicerad combat eller skill-trees som ska levlas upp.
Men att säga att det inte håller är lite väl hårt. Allt ifrån artstyle, ljudbild, pussel, handling, gameplay håller i sig väldigt bra än.
Det är otroligt vackert och estetiskt tilltalande enligt mig. Tar man sig tid och ger det en chans så finns det en otrolig upplevelse att upptäcka.

Jag förstår samtidigt att man kan tycka så. Tänker så själv angående hela CoD serien, som alla efter 2'an kändes tjatiga och utdaterade. Har man spelat ett har man spelat alla känns det som. ^^

Medlem

Om du har 3D Tv eller 3D projektor, skaffa det, otroligt bra! 👌

Medlem

Diggade det skarpt när jag väl införskaffade det till PS3.
Skön och avslappnad atmosfär med okomplicerat gameplay.

Defintivt ett guldkorn i samlingen.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

1
Skriv svar