Kena: Bridge of Spirits - denna generations Ryse: Son of Rome!

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vi börjar se detta oftare. Ser spelet bra ut så är det automatiskt 10/10.

Sen förstår jag för övrigt inte hur recensenter runt om i världen ger spel 10/10. Menar det att spelet är fullkomligt perfekt och inte har några brister? Känns som att allt det senaste varit fullpott..

Finns det perfekta spelet? Jag har då inte spelat det under mina 32 år.
Handlar nog mycket om upplevelsen just där och då.

Medlem

Blir triggered så fort jag ser någon säga något negativ om Kena till och med, coman ba! Hahaha. Perfektion, det försöker inte vara mer än vad det är. <3

Detta kommer från soulsdyrkaren nummer 1 btw, ska bli nice att sätta tänderna i elden ring.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Visste att många nog inte skulle hålla med om betyget och motiveringen - är därför extra tacksam över tonen i kommentarsfältet. Det är kul att vi kan tycka olika men ändå resonera i smakfull ton och respektera varandras åsikter.

Flakmonkey

Bra recension, får se om jag håller med om den när jag prövar på det själv. Blir verkligen nyfiken på spelet nu när åsikterna skiljer sig så mycket åt... kan det vara det spelet som det är mest skilda åsikter om sedan Death Stranding?

Medlem

Var inte speciellt sugen innan och den känslan förstärktes nu. Tack för välskriven recension!

Medlem
Skrivet av dTexN:

Tack för recension.
Varit delad på att skaffa detta eller Iki island till ghost of tsushima. Tror det blir sistnämnda då jag varit lite rädd för att kena endast är ett spel som är fint att titta på.

Har kört klart hela Iki med 100% trophies men bara 2-3 Kena. Och håller Iki högre iaf om man gillar striderna i GoT, storyn är dock inte lika bra i Iki som GoT, det enda intressanta där är egentligen att man får bakgrundshistorien till Jin.

Kena började som en 4/5 av för mig, gillade verkligen att man inte visste så mycket och bara fick börja spela. Men håller med om att combaten känns lite ojämn och inte särskilt rolig. Så nu ligger det nog mer åt 3/5

Medlem

Är otroligt förvånad över recensionen och det betyg som gavs, tycker inte spelet förtjänar så lågt betyg. Varför är det negativt att man blir inkastad i en story utan 20 minuters cut-scene som behöver förklara allt i världen du spelar i? Jag föredrar stort att få explora världen och förstå sammanhanget under tiden man spelar. Det är sant att Kena kanske inte gör något revolutionerande vi aldrig sett tidigare men det mesta Kena gör, gör den mycket bra.

Vad är det som är "tråkigt" med combaten? Finns massvis med attacker att kombinera, kombinera bomber med pilar du skjuter för att detonera dem i tid... Det finns massor som inte ens tas upp i recensionen vilket gör mig väldigt konfunderad om man verkligen lagt ner tiden för att uppleva allt det Kena har.

Kena för mig är en solklar nominering till Game of the Year, men det är sant, man är olika!

Medlem

Spelet når alla mina förväntningar av ett spel som är det första för en studio som innan vad jag vet bara gjort reklam film och en youtube fanvideo om Legend of Zelda. Tycker det är helt mysigt, lite små buggar som inte borde vara stora problem för dem att fixa. Vackert som tusan, men enkel gameplay vilket jag uppskattar då jag brukar sitta ofta med tyngre spel så att inte behöva tänka allt för mycket är skönt ibland, spelet känns retro och som en flört med gamla äventyrsspel.

Själv använder jag en 10/10 skala, så ger jag spelet en 8/10. Spelet är inte perfekt men det är exakt vad jag förväntade mig och mer kan jag inte be om, jag ser gärna att om de gör fler spel att de tar lärdom av det som gjorde bra i detta och putsar på det mindre bra.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Spelet är en kandidat till GOTY. Älskar alla delar av det. Är det för att jag är soulsborne-fantast? Det verkar som att några klagar på combat, men den är ju helt amazing. Parry i rätt ögonblick för att snabbt kunna mothugga är riktigt nice. 10/10

Grafiken, den tillhör nog det snyggaste jag någonsin sett alla kategorier. Då jämnför jag tillexempel med rift apart som också är väldigt vackert. 10/10

Ljud/Musik. Storslaget, älskar musiken som anpassar sig i realtid beroende på vad du pysslar med i spelet. Sjukt hög kvalitet på sfx-ljuden med. 10/10

Ha med sig massa små supersöta rots som också hjälper en i combat. 10/10

Storyn. Den är alldeles lagom för mig, inte för mycket kanske _aningen_ för lite. 8/10

Pussel. PERFEKT svårt. 10/10

Sedan är det så att recensenten inte gillar Zelda. Och detta spel skulle jag säga är en blandning mellan Zelda och Souls.

Det är definitivt inte för du är soulsborne-fantast. Jag älskar dem men avskydde detta spel. Väldigt snyggt att titta på men riktigt tafatt spel i överlag. Känns väldigt gammalt när det kommer till gameplay. Spelar till och med hellre om Kameo till Xbox 360 (vilket iofs var bra, men tycker de påminner lite om varandra fast Kena känns äldre) än att fortsätta med detta.

Medlem

Halvtaskig recensionen IMO

Medlem

Gillar att spelet är barnvänligt samtidigt som att striderna oftast är svåra. Många jag har hört som gillar spelet tycker jag det är ett ps2 inspirerat spel på ett bra sätt. 9 av 10 tycker jag. Ett spel i den här klassen som både är snyggt och svårt fast lagom trixit. Man får anstränga sig för att klara olika bossar mm. Kom ihåg att spelet kostar 400. Att man fastnar i animationer när man öppnar saker har jag inte ens tänkt på. Ser inte det som ett problem. Gjorde inte Zelda det hela tiden med många flera?

Medlem

Troligtvis GOTY för mig, om jag inte hittar nåt ännu bättre i slutet av året

Avstängd

Ser ut som någons första spel i Unreal Engine. Typ bygga värld genom att placera ut en massa saker, lägg till en karaktär, fixa så den kan röra sig, lägg till lite plattformande. kopiera Dark Souls-strider. Nu är det typ ett spel? Eller? Ja!

Medlem
Skrivet av Pecman2:

Ser ut som någons första spel i Unreal Engine. Typ bygga värld genom att placera ut en massa saker, lägg till en karaktär, fixa så den kan röra sig, lägg till lite plattformande. kopiera Dark Souls-strider. Nu är det typ ett spel? Eller? Ja!

Fantastiskt och lyckas pricka fel på samtliga punkter hahaha. Otroligt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Avstängd
Skrivet av theBoosing:

Fantastiskt och lyckas pricka fel på samtliga punkter hahaha. Otroligt.

Vi får se vad du tycker om ett år.
Min gissning är att detta är ett kejsarens nya kläder-spel som folk hypeat och spelar för att det finns typ inget att spela och när man köpt ett spel för 400 kronor försöker man sedan rationalisera sitt köp. Man vill så mycket att det ska vara bra att man intalar sig själv att det är bra.
Egentligen är det bara lite fint att titta på och man kan glömma bort sig för en stund när man går hit och trycker på lite knappar, och sen går man dit och trycker på lite knappar.

Medlem
Skrivet av Pecman2:

Vi får se vad du tycker om ett år.
Min gissning är att detta är ett kejsarens nya kläder-spel som folk hypeat och spelar för att det finns typ inget att spela och när man köpt ett spel för 400 kronor försöker man sedan rationalisera sitt köp. Man vill så mycket att det ska vara bra att man intalar sig själv att det är bra.
Egentligen är det bara lite fint att titta på och man kan glömma bort sig för en stund när man går hit och trycker på lite knappar, och sen går man dit och trycker på lite knappar.

Mitt tips är att köpa det istället för att vägra lite coolt. Tog 10 timmar för mig att klara och har en jäkla massa rot kvar att hämta , har 71 av 100. Var värt 400 kr redan efter första timmen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Gillar att spelet är barnvänligt samtidigt som att striderna oftast är svåra. Många jag har hört som gillar spelet tycker jag det är ett ps2 inspirerat spel på ett bra sätt. 9 av 10 tycker jag. Ett spel i den här klassen som både är snyggt och svårt fast lagom trixit. Man får anstränga sig för att klara olika bossar mm. Kom ihåg att spelet kostar 400. Att man fastnar i animationer när man öppnar saker har jag inte ens tänkt på. Ser inte det som ett problem. Gjorde inte Zelda det hela tiden med många flera?

Jag blir sjukt irriterad på såna moment, hur kan du inte ha tänkt på det. Du står ju stilla i 3 sekunder minst. Att fånga en sån svart jävel är säkert 10 sekunder. Jag slutar spela spel pga sånna moment.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag blir sjukt irriterad på såna moment, hur kan du inte ha tänkt på det. Du står ju stilla i 3 sekunder minst. Att fånga en sån svart jävel är säkert 10 sekunder. Jag slutar spela spel pga sånna moment.

Men herrejävlar, det är väl inget att slänga spelet åt fanders för. Jag tänkte inte på det en enda gång under spelningen. Tänk vad snabbt det hade gått att klara det om rakoon hade designat spel, all loot spawnar automatiskt i inventoryt 😂


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Men herrejävlar, det är väl inget att slänga spelet åt fanders för. Jag tänkte inte på det en enda gång under spelningen. Tänk vad snabbt det hade gått att klara det om rakoon hade designat spel, all loot spawnar automatiskt i inventoryt 😂

tänk om theboosing hade designat spel så hade man slösat bort hela sitt liv på öppna en kista

Medlem
Skrivet av Rakoon:

tänk om theboosing hade designat spel så hade man slösat bort hela sitt liv på öppna en kista

Haha, kanske skulle mötas på mitten i så fall


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Bra recension!
Fick exakt samma första intryck av det när jag startade det.
Visst, det är snyggt och så, men grafik är defenitivt inte allt.
Dessutom verkar det ligga ett väldigt skrapt skärpefilter ovanpå grafiken. För att göra bilden skarpare pga TAA kan jag tänka mig.

Blev till att lämna tillbaka iaf, kände nästan direkt att jag inte kommer gilla det när jag väl kommit en bit.
Har väldigt svårt för spel med den här typen av combat. Blev inte heller mer taggat när jag såg att "metroidvania" nämndes.
Är det två ord jag är allergisk emot så är det "Metroidvania" & "Rougelike"...

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag blir sjukt irriterad på såna moment, hur kan du inte ha tänkt på det. Du står ju stilla i 3 sekunder minst. Att fånga en sån svart jävel är säkert 10 sekunder. Jag slutar spela spel pga sånna moment.

Jag har inga problem alls. Kör inte stressigt och spenderar gärna extra tid på att meditera och ta bilder och att titta på naturen i spelet. Uppskattar verkligen när man mår bra av att röra sig i världen. Gillar Ghost of tsushima som jag kör igenom en andra gång nu av samma anledning.

Medlem

Årets bästa indie spel so far. Håller verkligen inte med denna recension faktiskt.
Bra recension iaf då du förklarar vad som inte faller dig i smaken och det respekterar man Men här har du en som älskade spelet till tusen

Gillar verkligen att spelet inte håller en i handen och bossfighterna är några av de bästa bossfighter jag sett i ett spel på år o dar.
Och stridssytemet tycker jag har mer djup och substans än väldigt många spel som släpps idag. Det går att kombinera ihop rätt mkt med olika färdigheter till slut för o göra slarvsylta av fiender (o bossar).

För 400 kr är det väldigt mkt spel man får tycker jag


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Årets bästa indie spel so far. Håller verkligen inte med denna recension faktiskt.
Bra recension iaf då du förklarar vad som inte faller dig i smaken och det respekterar man Men här har du en som älskade spelet till tusen

Gillar verkligen att spelet inte håller en i handen och bossfighterna är några av de bästa bossfighter jag sett i ett spel på år o dar.
Och stridssytemet tycker jag har mer djup och substans än väldigt många spel som släpps idag. Det går att kombinera ihop rätt mkt med olika färdigheter till slut för o göra slarvsylta av fiender (o bossar).

För 400 kr är det väldigt mkt spel man får tycker jag

Vet inte hur det räknas som indie när Sony och Epic har betalat gott med pengar för denna titel.

Fattar inte varför ni som gillar spelet överdriver så mycket "årets bästa spel" "goty helt klart" går ju knappt ta er seriöst.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vet inte hur det räknas som indie när Sony och Epic har betalat gott med pengar för denna titel.

Fattar inte varför ni som gillar spelet överdriver så mycket "årets bästa spel" "goty helt klart" går ju knappt ta er seriöst.

Det är väl inte så svårt att förstå? Folk tycker väl inte det har kommit bättre spel än detta. Är isåfall jävligt många som du inte kan ta seriöst:)

Vilket spel tycker du att folk ska tycka är GOTY då?;)

Medlem

Köpte det i går och spelade två timmar. Ett snyggt o gulligt lagom långt spel att ta sig igenom mellan två större och dubbelt så dyra AAA spel med längre speltid.

Blir säkert billigare när det släpps på disc också. Såg lite på avsnitt 3 när TheRadBrad spelade och han tyckte om spelet så jag slog till.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vet inte hur det räknas som indie när Sony och Epic har betalat gott med pengar för denna titel.

Fattar inte varför ni som gillar spelet överdriver så mycket "årets bästa spel" "goty helt klart" går ju knappt ta er seriöst.

Bara för att någon stöttar dig med pengar gör väl inte din studio ett dugg större så inte så konstigt att man kallar det för indie spel.

Ok, du behöver inte ta oss seriöst men det förändrar inte det faktum att det är ett otorligt välgjort o roligt spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har klarat mainstory men satt och letade rots och kistor igår några timmar, bara att mysa runt i världen är ju helt makalöst.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

"För egen del kan spelupplevelsen bäst liknas med ett höstlöv som faller mot marken. Vackert för den som ser det, men knappast något som kommer etsa sig fast i mottagarens minne"

Du skriver med ett levande språk med många utmärkta metaforer! Snyggt jobbat! Redaktionen på FZ skulle kunna lära sig ett och annat från din skrivstil.

Medlem

Kommer spelas när jag får tid. Gillar genren och 8.8 i userscore på metacritic säger en del.

123
Skriv svar