Köpa fysiskt eller digitalt (Playstation)

Medlem
Köpa fysiskt eller digitalt (Playstation)

Kollade precis vad FIFA 22 kostade fysiskt kontra digitalt för Playstation 5.
På PS store kostar standard version av FIFA 22 849kr medans på Elgiganten kostar det 499kr. Det är alltså en prisskillnad på 350kr!!!

Detta är varför jag inte förstår folk som köper PS5 digital edition! Det är så helvetes mycket dyrare i längden att köpa spel digitalt. Gör man som jag och köper 8-10 AAA-spel om året så blir det snabbt tusenlappar.
Missförstå mig rätt, jag gillar spel digitalt! Tycker det är väldigt smidigt men inte fan är det värt 350kr för att man ska få det digitalt.

Något måste göras mot PS Store. Detta är inte rimligt!😂

Medlem

Jag saknar alternativet:
”Både och - Det som för närvarande är billigast”.

Köper man fysisk så går det ju få tillbaka minst 100 kr. En nackdel är att skivläsaren behöver väsnas.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag saknar alternativet:
”Både och - Det som för närvarande är billigast”.

Köper man fysisk så går det ju få tillbaka minst 100 kr. En nackdel är att skivläsaren behöver väsnas.

Fixade det! Bra feedback. Du får rösta igen!:)
Ja håller med! Och jag har helst spel som FIFA digitalt då man spelar de till och från hela året. Tyvärr är det för dyrt nu för att det ska vara värt det.

Medlem

Eftersom jag sitter på PC vilket är det bästa valet har jag inte köpt fysiskt på säkert 15 år

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Eftersom jag sitter på PC vilket är det bästa valet har jag inte köpt fysiskt på säkert 15 år

Nej det förstår jag😅 Tänker mer på konsol men det tror jag nog du fattar😁

FM-guru
F.d. Sisyr

Numera köper jag i princip bara digitalt. Enda undantagen är riktiga favoritspel. Spelar nästan enbart på PC dock.

Medlem

Köper nästan bara digitalt, dom fåtal undantagen är när det släpps någon Collector's Edition jag vill ha. Men köper också mest spel när dom är på rea, det är rätt så sällan jag köper spel när dom släpps. Det enda spelet jag ser fram emot resten av året är Metroid Dread och det betalade jag 514,50kr för Nintendo eShop när jag förhandsbokade det tidigare i helgen.

Årliga sportsspel skulle jag absolut inte köpa nytt.

Medlem

Förstår inte heller vitsen med digital edition. För Xbox går det väl an, för deras Game Pass är så otroligt mycket bättre än PS Now och PS+ kombinerat.

Priserna i Sonys digitala butik är groteskt felsatta. Jag ser det som en övre skamgräns som fysiska ÅF förstår att inte gå över - "hit men inte längre". Ghost of Tsushima köpte jag 45 dagar efter release för 379 kr på skiva. Mindre än halva priset och då hade jag dessutom kunnat sälja skivan för att dryga ut substansrabatten ytterligare.

Det enda digitala köpet jag gjort till PS4/PS5 är Kena.
Men det spelet kostade 417 kr vid release och gick inte att få hem snabbt på skiva. Det fick gå.

Medlem

Köper bara på skiva men finns undantag, köpte Kena Bridge of Spirits som vid release inte fanns på skiva. Det kostade dock bara 400spänn. Har inte hunnit spela det än men om jag gillar det kommer jag köpa det igen på skiva sedan då det nu står klart att spelet kommer på skiva i november.

It's not a lake, it's an ocean

Alltid fysiskt. Inte bara p.g.a. att det brukar vara billigare utan för att jag vill ha spelet i hyllan. Ibland ställer det till det, som när jag förbokade Sonic Colours Ultimate och den fysiska versionen försenades i flera veckor av "logistiska skäl". Det var surt, och visar väl också hur lågprioriterade vi som köper fysiskt är i dag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Brukar bli på skiva då Elgiganten och mediamarkt sänker priserna första veckan vid release vilket oftast är då jag köper spelen.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Digitalt på Xbox. Har gameshare med brorsan så det blir att vi delar på allt. Med skiva kan vi ej göra det. Så alla priser blir delat på 2 i vårat fall.

Medlem

Gamla spel man inte kan få tag på fysiskt = laddas ner, alla andra spel på skiva.
Quake paketet köptes och laddades ner på PS 5, Tony Hawk kunde man köpa digitalt men köper fysiskt till PS 5.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Digitalt på Xbox. Har gameshare med brorsan så det blir att vi delar på allt. Med skiva kan vi ej göra det. Så alla priser blir delat på 2 i vårat fall.

Går väl dela med fysiskt oxå, går ju bara spela ett spel åt gången så bara byta när ni båda är klara med varsit spel. Men digitalt kanske är lättare, vet inte hur gameshare funkar.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Går väl dela med fysiskt oxå, går ju bara spela ett spel åt gången så bara byta när ni båda är klara med varsit spel. Men digitalt kanske är lättare, vet inte hur gameshare funkar.

Vi bor cirka 20 mil ifrån varandra och försöker spela tillsammans på kvällarna. Så skiva är inte optimalt. Med gameshare så kan båda spela det samtidigt, därför det är så fint. Både SP och MP.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av DKvarn:

Brukar bli på skiva då Elgiganten och mediamarkt sänker priserna första veckan vid release vilket oftast är då jag köper spelen.

Det är faktiskt riktigt fint att det går att hitta nya releaser där för 549 kr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vi bor cirka 20 mil ifrån varandra och försöker spela tillsammans på kvällarna. Så skiva är inte optimalt. Med gameshare så kan båda spela det samtidigt, därför det är så fint. Både SP och MP.

Oh det är ju grymt om man kan köra samma spel samtidigt, fett

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Brukar bli på skiva då Elgiganten och mediamarkt sänker priserna första veckan vid release vilket oftast är då jag köper spelen.

Ja, samma här! Vissa spel vill man ha digitalt dock. Typ Battlefield 2042 nu och sportspel. Men de lutar tyvärr åt köp på Elgiganten/Mediamarkt då med.

Medlem

Köper 90% fysiskt pga pris, har redan fått tillbaka prisskillnaden för skivläsaren med råge. Hade problem med att skivläsaren resonerade i TV-bänken så nu har jag lagt en tjock musmatta under konsolen vilket hjälper.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Köper konsolspel fysiskt och PC-spel digitalt. Sistnämnda var dock inte så mycket ett aktivt val som det blev en nödvändighet när PC-försäljning skiftade till att antingen skicka en kod till din mail eller skicka en tom plastlåda med en kod inuti. I den mån det går väljer jag dock alltid efter pris.

Medlem

Det som är mest logiskt är ju att köpa fysiskt och sälja av när man tröttnat..
Om man inte samlar. Då kostar inte nya spel så mycket överlag.

Medlem

Köper fysiskt och endast pga priset. Som i ditt exempel där spel kostar 850kr digitalt och 500kr fysiskt plus att du dessutom om du inte håller på spelet allt för länge kan sälja spelet för runt 300kr när du spelar klart. Det är helt plötsligt 650kr billigare. Det går inte att argumentera för att skaffa en Playstation där det endast går att köpa digitala spel när det är så stor skillnad på pris.

Det räcker alltså att man köpt runt 10 fullprisspel fysiskt istället för digitalt innan man sparat in vad en hel konsol kostar.

Gillar absolut smidigheten med digitala spel men även om playstation stores priser var hälften så dyra så hade man tjänat på att köpa fysiska skivor.

Avstängd
Skrivet av Deekar:

Kollade precis vad FIFA 22 kostade fysiskt kontra digitalt för Playstation 5.
På PS store kostar standard version av FIFA 22 849kr medans på Elgiganten kostar det 499kr. Det är alltså en prisskillnad på 350kr!!!

Detta är varför jag inte förstår folk som köper PS5 digital edition! Det är så helvetes mycket dyrare i längden att köpa spel digitalt. Gör man som jag och köper 8-10 AAA-spel om året så blir det snabbt tusenlappar.
Missförstå mig rätt, jag gillar spel digitalt! Tycker det är väldigt smidigt men inte fan är det värt 350kr för att man ska få det digitalt.

Något måste göras mot PS Store. Detta är inte rimligt!😂

Jag håller helt med om problemet, men väljer oftast digitalt eftersom det är lättare.

Medlem

Den här generationen har jag tråkigt nog, till konsol, börjat återgå till att handla fysiska spel av just den anledningen som nämns ovan: nämligen att de är så sabla dyra. Sony har ett problem när det kommer till spelpriser, ett problem som kommande generationer blir vårt när skivläsaren plockas bort helt.

Medlem

Köper bara fysiskt om jag kan då PS Store bettede sig som idioter.

Min dotter var ett år och hittade PS3 kontrollen och satt och tryckte X om och om igen.
TVn var avslagen men.... om du har kreditkortet sparat och bara trycker X från startskärmen så får du
"Bild av spel i psstore" - psstore - läggspelet i korgen - gå till kassan - bekräfta köp - ladda ner - starta spel.

Så hon gjorde det. Köptr Fifa. Jag spelae inte sportspel generellt.

Och PS Store vägrade häva köpet.

Sen dess har jag bara köpt något DLC som inte ingick i skivan. Köpte Bloodborne fysiskt men tankade DLCt.

Kunde jag bråkat med PS Store dånbarnköp SKA gå hävas, även om spelet startats? Säkert. Men jag var så sliten sånjag orkade inte ta den striden och blev även sur.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Köper bara fysiskt om jag kan då PS Store bettede sig som idioter.

Min dotter var ett år och hittade PS3 kontrollen och satt och tryckte X om och om igen.
TVn var avslagen men.... om du har kreditkortet sparat och bara trycker X från startskärmen så får du
"Bild av spel i psstore" - psstore - läggspelet i korgen - gå till kassan - bekräfta köp - ladda ner - starta spel.

Så hon gjorde det. Köptr Fifa. Jag spelae inte sportspel generellt.

Och PS Store vägrade häva köpet.

Sen dess har jag bara köpt något DLC som inte ingick i skivan. Köpte Bloodborne fysiskt men tankade DLCt.

Kunde jag bråkat med PS Store dånbarnköp SKA gå hävas, även om spelet startats? Säkert. Men jag var så sliten sånjag orkade inte ta den striden och blev även sur.

Hur kan Sony och Nintendo undgå lagstiftning? Är det frivilligt bara för att det är digitalt?
Andra digitala Stores som jag köper ifrån får man lämna tillbaka spel så länge man inte spelat mer än 2 timmar eller gått mer än 14 dagar.
Vet att Steam, Epic, Oculus har dom reglerna iaf.

Ont: Köper digitalt på PC och fysiskt på konsol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är en sådan som uppskattar att fylla bokhyllan med spelförpackningar. Det är en helt annan känsla att ha fysiska exemplar som man kan stå och spåna på istället för att ögna igenom ett digitalt bibliotek. Köper därmed helst fysiskt i den mån det är möjligt.


signatur

Constants and variables

Skrivet av Molotov:

Hur kan Sony och Nintendo undgå lagstiftning? Är det frivilligt bara för att det är digitalt?
Andra digitala Stores som jag köper ifrån får man lämna tillbaka spel så länge man inte spelat mer än 2 timmar eller gått mer än 14 dagar.
Vet att Steam, Epic, Oculus har dom reglerna iaf.

Ont: Köper digitalt på PC och fysiskt på konsol.

I princip är det frivilligt bara för att det är digitalt. Åtminstone i EU.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Den jag känner som köper bara digitalt är en lat och bekväm j*vel som inte vet sitt eget bästa! ☝️🙂

Grejen med digitalt på konsoll är att Sony och Microsoft (Store 🤮) har i princip monopol. Innan du hinner blinka kommer du att betala över 1000 kr för ett nytt spel och se glad ut. 🙂

1
Skriv svar