Ny trailer visar skillnaden mellan Alan Wake Remastered och originalet

Robot
Ny trailer visar skillnaden mellan Alan Wake Remastered och originalet

Och ja, det ser betydligt bättre ut.

#Alan-wake, #Remedy


eld
Medlem

De har lyckats få Alan wake att se ut som Ilkka Villi bättre än vad orginalet gjorde:

Bonuspoäng till den nästan onödiga detaljen av ett animerat struphuvud på karaktärerna när de pratar i remastern!

Medlem

Ser snyggt ut
Synd att det är låst bakom EGS skräpet


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Suger att det vare sig är ray tracing eller HDR, men ser fram emot att spela igenom det igen. Förhoppningsvis kan Microsoft göra något åt HDR med hjälp av Auto HDR.

Medlem

Så länge det går att stänga av Motion blur så är det väl lite intressant, annars så är det på gränsen till ospelbart :/
Hade dock gärna hellre sett en uppdaterad och moderniserad version annars, men detta handlar väl mest om att skapa hype för kommande spel, så man vill nog spara in på resurser.

Lite synd att de inte lyckades lösa Raytracing, då den här typen av spel skulle dra mest nytta av tekniken.
Jag tänker då att i action spel så går det så fort så att man ändå inte hinner reflektera över miljö och grafik så mycket, men när det handlar om stämning och miljö såsom i bland annat skräckspel som kanske inte ens kräver så hög FPS(högre är egentligen bättre såklart) så ger det mycket mervärde.

Jag gillar Alan Wake och ger story och miljö typ 8-9 i betyg, men gameplay typ en 5:a.
Grumligt(Blur), repetitivt och väldigt liten del som är roligt.
Control hade jag en mycket bättre upplevelse med, även om gameplay är lite tråkigt innan man får tillgång till förmågor och vapen.

Medlem

Jag förstår aldrig var jag ska köpa spel eller om jag kan se om spelet finns på Game Pass.
Jag måste ha detta spel till min Series X. Ska jag köpa det via Microsoft sida eller kommer detta ingå i något abonnemang?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ser ingen anledning alls att köpa det här spelet om man redan äger det på PC (som utan tvekan håller än idag) att det blir snyggare kommer inte påverka dess största nackdel, det är ett väldigt repetitivt spel och för mig var det mycket tack vare story och framför allt radio-delen som gjorde att jag gillade det. Men jag vet att många inte gjorde på grund av att man snabbt tröttnar på den spelmekaniska delen.

Detta är inte ett spel som Max Payene som låter en göra en hel del taktiska val, Alan Wake är betydligt mer "linjärt", dock tror jag att man kommer gilla det om man tyckte om Remedy´s svar på "Twiligt Zone" i Max Payne och framför allt om man är ett fan av Twin-Peaks (som enligt mig kan vara den bästa tv-serien som gjorts) eller är ett fan av Stephen King.

Edit: Mindes fel verkar inte vara Max Payene som har det som jag skriver om ovan (alltså tv-delen) utan det är också med i Alan Wake. Var några år sedan jag spelade det kanske dags att köra om det, som sagt jag gillar det, en av striderna tillhör en av mina favoriter, vill inte spoila det men det var utan tvekan den bästa delen i spelet för mig iaf.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Edit: Mindes fel verkar inte vara Max Payene som har det som jag skriver om ovan (alltså tv-delen) utan det är också med i Alan Wake. Var några år sedan jag spelade det kanske dags att köra om det, som sagt jag gillar det, en av striderna tillhör en av mina favoriter, vill inte spoila det men det var utan tvekan den bästa delen i spelet för mig iaf.

Ska påpekas att det finns TV-serier som spelas upp i både Max Payne och Max Payne 2 också (om jag inte är helt ute och cyklar, i Max Payne 2 åtminstone!), dessa är dock bara röst och stillbilder men är galna på lite samma sätt. Bland annat den påhittade serien "Address Unknown" som är lite spooky som Night Springs-serien i Alan Wake och där teamets Twin Peaks-fascination kommer fram lite också. Finns väl lite grejer i Address Unknown som senare dyker upp i Alan Wake också.

Medlem

Ser ju absolut mycket bättre ut, men det blir inget köp av mig. Tyckte gameplay var rätt tråkigt även om storyn är välskriven.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Ska påpekas att det finns TV-serier som spelas upp i både Max Payne och Max Payne 2 också (om jag inte är helt ute och cyklar, i Max Payne 2 åtminstone!), dessa är dock bara röst och stillbilder men är galna på lite samma sätt. Bland annat den påhittade serien "Address Unknown" som är lite spooky som Night Springs-serien i Alan Wake och där teamets Twin Peaks-fascination kommer fram lite också. Finns väl lite grejer i Address Unknown som senare dyker upp i Alan Wake också.

Ja jag ville också minnas att det fanns en del sådant i Max Payne, speciellt i uppföljaren, var dock ett bra tag sedan jag körde dem, hur som helst så råder det inga tvivel om att Remedy har många fans av både Twiilight Zone och Twin-Peaks =).

Gen
Medlem

Kan tänka mig ett köp beroende på vad det kostar när det kommer till Steam om något år eller hur länge de fick till tidsexklusiviteten.

ELF
Medlem

Skulle behövas en video med samma upplösning för båda och efter också.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

KoP
Medlem

En sak som är tydligare i remastern är Ilkka Villis (han som stod modell för Alan Wake) ansikte. Nu ser det faktiskt betydligt mera ut som honom.

Medlem

Meningslöst.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Tråkig jämförelse med en antik gammal Xbox 360 som drev spelet med en ångmotor i 720p (EDiT: 500p tydligen) mot en sprillans ny Xbox Seriösa X i betydligt högre upplösning.

Jag lirade ju Allan Vaken på PC och Steam i 1080p vilket hade varit roligare att se jämförelse mot. När det blir riktig HD mot varandra.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Tråkig jämförelse med en antik gammal Xbox 360 som derev spelet med en ångmotor i 720p mot en sprillans ny Xbox Seriösa X i betydligt högre upplösning.

Jag lirade ju Allan Vaken på PC och Steam i 1080p vilket hade varit roligare att se jämförelse mot.

Tror till och med att originalet kördes i 500-någonting i upplösning


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Tror till och med att originalet kördes i 500-någonting i upplösning

Digital foundry, Eurogamer
"Despite operating a range of different render targets at multiple resolutions, native resolution on-screen was lowered to 960x544"

Spelet hade dock MSAA 4x, vilket i alla fall hjälpte(och extrem motion blur, urk).

Medlem

Bonus med remaken är lite bättre texturer såklart, fast på det hela ser det inte så mycket bättre ut. På pc iaf... Men värt ett köp om man inte har spelat än.

Alan Wake och Crysis presenterades ju av Microsoft som att du var tvungen ha DX10/Vista för att kunna spela, inte minst för grafikens skull. Alan Wake skulle vara exklusivt för VIsta och konsol. Hade t o m bilder från Alan Wake som skrivbordsbakgrund ett tag.

När det sedan visade sig att Crysis i princip kunde få samma grafik i DX9/XP som i DX10/Vista genom att ändra i lite filer, och Alan Wake ändrades till att bli helt konsolexklusiv och sen försvann in i glömskan under flera år, tappade jag intresset både för spelet och Microsofts pr-lögner, men köpte Alan Wake-spelen på en Steamrea när de återigen (såklart) kom till pc (då Windows 7), fast sedan blev de liggande i backloggen.

Tills jag tog upp alla (dvs Alan Wake/The signal/The writer/American Nightmare) för ca 3 år sedan. Jag gillade spelstilen och känslan, trots att det blev lite repetitivt mot slutet. Men att spela (nästan) samma sak flera gånger verkar ju gå igen i dagens spel.

Medlem
Skrivet av bopp:

Bonus med remaken är lite bättre texturer såklart, fast på det hela ser det inte så mycket bättre ut. På pc iaf... Men värt ett köp om man inte har spelat än.

Om detta hade varit en remake så hade spelet varit något totalt annat. Då hade grafiken varit suverän då spelet byggts upp från grunden med dagens teknik och med en modern grafikmotor t.ex. Unreal Engine 4. Jämför med t.ex. CapCom och deras spel Resident Evil 2: Remake --(2019) och Resident Evil 3: Remake --(2020). Fina jobb från grunden. Inga enkla remasters.

Nu är ju detta en simpel remaster (som Finnarna och EPiC släpper). Därav namnet (Alan Wake: Remastered). Då är det inte mycket skoj med projektet. Något putsad grafik från originalet med lite, lite bättre texturer och högre upplösning.
Hade dock detta blivit en remake istället så hade jag varit lyrisk över projektet. Fast det skulle tas för mycket tid o resurser då finnarna håller på med Alan Wake 2 för tillfället.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Om detta hade varit en remake så hade spelet varit något totalt annat. Då hade grafiken varit suverän då spelet byggts upp från grunden med dagens teknik och med en modern grafikmotor t.ex. Unreal Engine 4. Jämför med t.ex. CapCom och deras spel Resident Evil 2: Remake --(2019) och Resident Evil 3: Remake --(2020). Fina jobb från grunden. Inga enkla remasters.

Nu är ju detta en simpel remaster (som Finnarna och EPiC släpper). Därav namnet (Alan Wake: Remastered). Då är det inte mycket skoj med projektet. Något putsad grafik från originalet med lite, lite bättre texturer och högre upplösning.
Hade dock detta blivit en remake istället så hade jag varit lyrisk över projektet. Fast det skulle tas för mycket tid o resurser då finnarna håller på med Alan Wake 2 för tillfället.

Precis, helt rätt av dig, slarvigt av mig!
Jag menade och tänkte remaster, men skrev remake... Fel i hjärnan.

Det är ju mest en pr-grej för att aktualisera spelet igen inför tvåan såklart. Och när jag tänker efter kan jag inte se någon anledning till varför inte alla tidigare ägare av spelen även skulle få den här versionen? Fast jag har inte hört något om det. Epic har ju redan haft Alan Wake som gratisspel också, så det känns svårsålt, mest som en *bump för de flesta.

Medlem

Jag är en av dem som aldrig körde originalet så har bokat upp mig på den här utgåvan. Bra pris och ja det ser bättre ut.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar