Xbox cloud gaming

Medlem
Xbox cloud gaming

Jag har precis börjat använda Xbox cloud gaming. Då jag inte har någon dedikerad gaming-TV utan har mitt Xbox SX i vardagsrummet känns det som en bra tjänst överlag de kvällar sambon och/eller barnen vill se på TV (vilket är de flesta kvällar om jag ska vara helt ärlig).

Dock märker jag av viss latens och vissa spel drabbas värre andra. Forza Horizon 4 t.ex. upplevde jag som närmast ospelbart. Det känns dock som att vissa spel passar bättre att spela i detta format än andra, jag har t.ex lirat Hellblade: Senuas Sacrifice nu och det fungerade riktigt bra!

Hur upplever ni tjänsten? Vilka spel kan ni rekommendera som fungerat bra i formatet?

Inaktiv

Testade den i förra veckan.. gick knappt att spela för bildkvalitén blev så dålig. Är dock imponerad vad "rappt" det kändes med inputs. Men de har en bit kvar innan det går att ersätta med en fysisk konsol.

Medlem
Skrivet av anon_327736:

Testade den i förra veckan.. gick knappt att spela för bildkvalitén blev så dålig. Är dock imponerad vad "rappt" det kändes med inputs. Men de har en bit kvar innan det går att ersätta med en fysisk konsol.

Intressant då det är mer eller mindre raka motsatsen till hur min upplevelse är. Jag har bra kvalité på bild och upplösning men märker av latens. Jag spelar via "Xbox Game Pass" appen på Android.

Inaktiv
Skrivet av Qvarfordt90:

Intressant då det är mer eller mindre raka motsatsen till hur min upplevelse är. Jag har bra kvalité på bild och upplösning men märker av latens. Jag spelar via "Xbox Game Pass" appen på Android.

Intressant Spelade via xbox appen på w11. Har 500/500 och kör med kabel och inte wifi. Fick upp flera gånger att det var dålig nätverksanslutning och då blev bilden väldigt pixlig.

Xcloud är den enda av alla streamingtjänster jag prövat som är helt ospelbart, en enorm input delay. Geforce now, Stadia och Playstation Now har jag inte märkt av någon input delay överhuvudtaget så det är inte nätet det är fel på.

Medlem

Har egentligen inte testat det tillräckligt mycket för att ha en åsikt. Det lilla jag har testat har dock känts okej, men inte mer.

Konstigt hur upplevelserna kan skilja sig så mycket från person till person.

Medlem

Körde Xbox Cloud Gaming på PC och det var nog den sämsta spelupplevelsen jag haft sedan tidigt i PS3:ans livstid när det släpptes Xbox-portar i 240p/15fps.

Sitter med 165hz 1440p och spelet som skulle köras i 1080p/60 kändes som 480p uppskalat till 720p i low settings med 25/30fps och löjligt oresponsiva kontroller. Var ju ansträngande för ögonen att sitta och kolla på.

För att ta upp något positivt så var dock anslutningen stabil och allt gick snabbt och smidigt att starta upp. Skulle dock inte betala ett öre för tjänsten och begärde återbetalning för de 10kr jag betalade för att få tillgång till den.

Medlem

Har testat på PC och det är märkligt för att om jag spelar i webbläsaren så ser bilden okej ut men input lag är hemsk, men om jag istället spelar i Xbox-appen så är input lag helt okej men bilden har betydligt svårare att hänga med. Så pass illa så att varje gång t.ex kameran flyttas i en scen så måste hela bilden fyllas i långsamt uppifrån och ner.

Senaste spelet jag testade var Skate 3 igår i appen och det går ju att spela men det är ganska irriterande när bilden hela tiden måste fyllas i så fort man t.ex teleporterar tillbaka till sin markering.

phi
Medlem

Xbox Cloud Gaming är ospelbart när det kommer till input lag för min del.

Stadia var knappt godkänt men betydligt bättre.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Xcloud är den enda av alla streamingtjänster jag prövat som är helt ospelbart, en enorm input delay. Geforce now, Stadia och Playstation Now har jag inte märkt av någon input delay överhuvudtaget så det är inte nätet det är fel på.

Playstation Now hade jag väldiga problem med när jag skulle streama, var för mig helt ospelbart. Har inte testat Xcloud själv, men något annat som jag testade som också var lika ospelbart var att streama från min SeriesX in till min PC i rummet bredvid.

Skulle testa det istället för att flytta runt min konsol när frugan vill ha tv'n så tänkte jag testa streama till min PC istället, skitlämpligt tänkte jag tills Skyrim såg ut att köras med 720p.

Medlem

Kräver inte xcloud en relativt ny telefon?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Konstigt hur upplevelserna kan skilja sig så mycket från person till person.

Håller med, dock verkar det ju bero mycket på vilken plattform man använder. Dock är det märkligt att problemen verkar vara motpoler; bra bildkvalité men hög latens på android eller kass bild men rappt och responsivt på PC.

Tänkte själv testa remote play under veckan men det verkar ju tyvärr inte fungera bättre enligt blackidus erfarenhet.

Skrivet av blackidus:

Playstation Now hade jag väldiga problem med när jag skulle streama, var för mig helt ospelbart. Har inte testat Xcloud själv, men något annat som jag testade som också var lika ospelbart var att streama från min SeriesX in till min PC i rummet bredvid.

Skulle testa det istället för att flytta runt min konsol när frugan vill ha tv'n så tänkte jag testa streama till min PC istället, skitlämpligt tänkte jag tills Skyrim såg ut att köras med 720p.

Playstation Now har som jag nämnt fungerat bra av det lilla jag testat några år sen. Det konstiga är att det ska tydligen gå via Microsofts servrar av vad jag hört (kanske inte stämmer), men just Xcloud var helt omöjligt att spela både via PC:n och Androidluren pga input delayen.

Medlem
Skrivet av Qvarfordt90:

Håller med, dock verkar det ju bero mycket på vilken plattform man använder. Dock är det märkligt att problemen verkar vara motpoler; bra bildkvalité men hög latens på android eller kass bild men rappt och responsivt på PC.

Tänkte själv testa remote play under veckan men det verkar ju tyvärr inte fungera bättre enligt blackidus erfarenhet.

Upptäckte att det kanske går att öka på kvaliteten på PC, via "Xbox Console companion" appen kan du ändra streaming kvaliteten från din konsol, min var inställd på medium. Nu använde jag inte den appen för att streama utan använde Xbox appen men inställningarna kanske hänger ihop mellan apparna. Ska testa öka på den inställningen efter jobbet

Medlem
Skrivet av magma:

Kräver inte xcloud en relativt ny telefon?

Fungerar relativt bra på min tre år gamla budgettelefon, så jag tror inte det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Upptäckte att det kanske går att öka på kvaliteten på PC, via "Xbox Console companion" appen kan du ändra streaming kvaliteten från din konsol, min var inställd på medium. Nu använde jag inte den appen för att streama utan använde Xbox appen men inställningarna kanske hänger ihop mellan apparna. Ska testa öka på den inställningen efter jobbet

Hann du testa inställningarna? Jag är supernyfiken!

Själv ska jag testa A Plague Tale: Innocence så fort jag får tillfälle, det borde gå rätt bra att spela via cloud tänker jag. Är snart färdig med Hellblade och det har överlag fungerat bra att lira, dock märkets latensen av under en ganska intensiv fight-sekvens när man närmar sig slutet.

Medlem
Skrivet av Qvarfordt90:

Hann du testa inställningarna? Jag är supernyfiken!

Själv ska jag testa A Plague Tale: Innocence så fort jag får tillfälle, det borde gå rätt bra att spela via cloud tänker jag. Är snart färdig med Hellblade och det har överlag fungerat bra att lira, dock märkets latensen av under en ganska intensiv fight-sekvens när man närmar sig slutet.

Nej det gjorde tyvärr ingen skillnad
"Xbox Console Companion" används enbart om du streamar från en Xbox One, inte series konsolerna som använder Xbox appen.
Kvaliteten på strömningen där verkar hänga på hur bra nätverk du har, så kanske att det går att fippla med router inställningarna?

Inaktiv

Nu har jag bara kört enklare spel som Hades och Darkest Dungeon på Xcloud med min S21 ultra men jag tycker det fungerar väldigt bra. Hades känns nästan som att det körs native. Har inte testat någon snabb fps-titel men det är heller inget jag vill spela på min mobil.

Medlem

Funkade bra när jag testade för typ ett halvår sen..

Medlem

Det enda jag kan tänka mig att använda detta till är om jag ska visa upp ett spel för en kompis, så kan jag någon minut dra fram det på mobilen i stället för att visa på youtube.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Xbox cloud gaming på xbox one s
Skrivet av Påskmust:

Har testat på PC och det är märkligt för att om jag spelar i webbläsaren så ser bilden okej ut men input lag är hemsk, men om jag istället spelar i Xbox-appen så är input lag helt okej men bilden har betydligt svårare att hänga med. Så pass illa så att varje gång t.ex kameran flyttas i en scen så måste hela bilden fyllas i långsamt uppifrån och ner.

Senaste spelet jag testade var Skate 3 igår i appen och det går ju att spela men det är ganska irriterande när bilden hela tiden måste fyllas i så fort man t.ex teleporterar tillbaka till sin markering.

Såhär blir det för mig när jag provar cloud gaming på mitt xbox one s. Det blir helt ospelbart, tjänsten är i beta men detta är inte ens i alpha enligt min åsikt..

Är det fler som upplever samma sak? Kan man fixa detta? Andra streamingtjänster fungerar toppen.

Medlem
Skrivet av Joffo:

Såhär blir det för mig när jag provar cloud gaming på mitt xbox one s. Det blir helt ospelbart, tjänsten är i beta men detta är inte ens i alpha enligt min åsikt..

Är det fler som upplever samma sak? Kan man fixa detta? Andra streamingtjänster fungerar toppen.

Jag upplever att det funkar bra på min XSX ansluten via Wifi. Ungefär jämförbart med Stadia.

Däremot när jag testade i telefonen var det helt ospelbart.

Medlem

Jag kopplade precis ihop min Elitekontroll med mobiltelefonen, för att pröva detta... ska testa Forza men hoppas väl inte på några mirakel direkt.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Jag hade fel på mitt nätverk, har provat nu å det fungerar över förväntan, detta är framtiden👍

Medlem

När jag väljer ett cloud spel på Game Pass kommer jag bara tillbaka till hemskärmen, ingen skillnad vilket spel jag väljer. Vet någon vad problemet är?
Har Xbox Series S, game pass ultimate och jag har tagit i bruk cloud gaming samt gjort xbox "nätverkstest" för cloud gaming

Medlem

Bumpar en gammal tråd nu, men någon som kan rapportera hur det fungerar idag om man sitter på fiber och kör med kabel?

Fortfarande stor skillnad på xcloud mot andra molntjänster?

Jag har just fått fiber indraget i kåken, dock ej riktigt färdigt ännu. Det kommer bli en 1000/1000 lina.

Har bara testat xcloud som hastigast på mitt nuvarande 30mbit adsl med Wi-Fi och det fungerar ju som förväntat med den förutsättningen.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Gav det ett nytt försök på mobiltelefon igår i sängen efter att sambon somnat. Testade att lira Jedi: Fallen Order och måste säga att det nu fungerar bättre än innan. Kvaliteten var bra och mycket lägre latens än tidigare gången jag testat. En helt godkänd upplevelse tillsammans med Xbox kontrollen så nu kanske man ska investera i en sån där "phone clip" mojäng att sätta på dosan .

1
Skriv svar