Snabbkollen – Vad är viktigast när du väljer headset?

Robot
Snabbkollen – Vad är viktigast när du väljer headset?

Vad letar du efter när det är dags att uppgradera lurarna? Epos vill ta reda på svaret.

#epos


Medlem

Föredrar extern mic med ett par rejäla hörlurar som levererar bra ljudkvalité tillsammans med en DAC. Att smälla ihop mic och hörlurar i ett har aldrig visat sig uppnå kvalitén jag letar efter. Är alltså primärt PC jag refererar till.

Medlem

Jag valde:

  • Bra ljudkvalitet

  • Sköna att ha på sig länge

  • Trådbundna

  • Öppna kåpor

Gamingheadsets har alltid någon kompromiss och kan aldrig mäta sig med ett par riktigt bra hörlurar och en bra separat mikrofon. I dagsläget kör jag med ett par hörlurar från Denon och en Modmic Wireless, men planerar att byta till en bättre.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Testpilot

Letar fortfarande aktivt efter det där perfekta hörlurarna som man kan ha på sig länge utan att svettas ihjäl men som samtidigt har bra basdunk utan att dränka ut de andra ljudet.

Just nu sitter jag och kombinerar ett antal olika lurar där mina Sennheiser med öppna element är de jag har mest men söker ett par over ear med stängda element för att få till det där rejäla basdunket då man lyssnar på musik.

Problemet med detta är att man blir snabbt varm som tusan om öronen. Så inbyggd fläkt kan ju vara nåt , vattenkylning? eller peltier element som redan finns haha.

Medlem

Jag har ett par riktigt bra lurar men dom blir varma om öronen så om jag spelar singelspel så blir det telefonlurar.
Det funkar bra men det är ju klart att jag saknar ljudet.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Farornas Konung

Ljudet, ljudet och ljudet..
Kör med Sennheiser HD800s och en Quad PA-One hörlursförstärkare kopplad till datorn.

Medlem

Bra ljudkvalitet

Sköna att ha på sig länge

Trådbundna

Öppna kåpor

Bra ljudpositionering

RmK
Medlem

Får tillägga en punkt jag saknade: Over-ear är en stor prio för mig, avskyr in/on-ear lurar.

Sedan ska det vara en riktig mick, ingen inbyggd då de alltid läcker in oönskat ljud.

Quake-konnässsör

Sennheiser HD600, perfekta.

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Jag har ett par riktigt bra lurar men dom blir varma om öronen så om jag spelar singelspel så blir det telefonlurar.
Det funkar bra men det är ju klart att jag saknar ljudet.

Ungefär så jag tänker mig du spelar

Medlem

Jag har just nu Sennheiser PC 363D och de är lätt de bästa lurarna jag haft. Kommer alltid köpa Sennhesier.

Medlem

Köpte precis Philips Fidelio X2HR och hade dom haft mic så hade dom varit de bästa hörlurar jag ägt, kan inte klaga på något annat så har man ett bra ljudkort så rekommendera jag dom starkt. Ska nu bara hitta en lösning på mic problemet men det kan jag leva med för det är dom värda men fan svårt att hitta hörlurar som är 100% perfekta.

Köpte och testa innan dessa Corsair Gaming Virtuoso RGB Wireless XT. Kan inte rekommendera dom alls, obekväma, blir varmt fort och ljudet var patetiskt. Ibland undrar jag om dom som bygger sånt här har ens använt hörlurar en enda gång i hela sitt liv för man skulle kunna tro dom tävlar i inkompetenta designval.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Köpte precis Philips Fidelio X2HR och hade dom haft mic så hade dom varit de bästa hörlurar jag ägt, kan inte klaga på något annat så har man ett bra ljudkort så rekommendera jag dom starkt. Ska nu bara hitta en lösning på mic problemet men det kan jag leva med för det är dom värda men fan svårt att hitta hörlurar som är 100% perfekta.

Köpte och testa innan dessa Corsair Gaming Virtuoso RGB Wireless XT. Kan inte rekommendera dom alls, obekväma, blir varmt fort och ljudet var patetiskt. Ibland undrar jag om dom som bygger sånt här har ens använt hörlurar en enda gång i hela sitt liv för man skulle kunna tro dom tävlar i inkompetenta designval.

https://www.inet.se/produkt/6601057/antlion-audio-modmic-uni

Medlem

Tack! Exakt nåt sånt jag varit ute efter men inte hittat där jag kollat konstigt nog.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Tack! Exakt nåt sånt jag varit ute efter men inte hittat där jag kollat konstigt nog.

Den modellen har en hel del problem med brummande/brusande ljud. Verkar vara rena lotteriet att man får en som inte krånglar. Jag kör med den trådlösa varianten och den har aldrig svikit mig. Enda minuset är att man inte märker om den behöver laddas, utan bara helt plötsligt slutar fungera.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5209574


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Sköna
Trådlösa
Annat = låg latens (ingen delay)

Medlem
  • Bra ljudkvalitet

  • Bra mikrofon

  • Sköna att ha på sig länge

  • Trådbundna

  • Öppna kåpor

  • Annat

Annat: Det är trevligt att kunna ersätta kabeln.

Sedan vad det anbelangar design så skiter jag egentligen lite i vilket men dom får gärna se ut som vanliga hörlurar och inte något som snart skall lämna jordens atmosfär.

Att många av deras lurar har volymkontroll direkt på kåpan är ett plus.
Jag har för närvarande ett par Game One och PC 360.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Jag är ingen ljudfacist, men hyfsat ljud och sköna att ha på sig länge är egenskaper som alltid kommer högst. Sen beror det lite på omständigheterna. Har man ljud runt sig som stör kan sånt som stängda kåpor/brusredusering vara bra, annars är ju öppna kåpor skönare. Just nu kör jag ett par trådlösa och tycker det är riktigt skönt att kunna knata runt i lägenheten. Löstagbar mikrofon är enligt mig bara en försämring, har i så fall hellre ett par separata hörlurar utan mikrofon. Designen bryr jag mig inte om, men vill helst inte ha fånig "gaming" bling bling.

Medlem

Bra ljud, sköna att ha på sig och öppna kåpor.

Beyerdynamic DT-990 Pro med en Modmic Uni uppfyller kraven för min del.

Medlem

Bra byggkvalitet. Alternativt modulära. Där varje del kan ersättas med reserv. Tänk typ Sennheiser HD25.

Steelseries Wireless Pro är bra men byggkvaliten är riktigt usel och dom är långt ifrån värda sitt ord. pris.

Våta drömmen hade varit typ Beyerdynamic DT* fast trådlösa med bytbart batteri.

Medlem

Byggkvalitet, ljud gärna i audiofil klass,brusreducering, bra mic

Medlem
Skrivet av Girre:

Jag har just nu Sennheiser PC 363D och de är lätt de bästa lurarna jag haft. Kommer alltid köpa Sennhesier.

Sennheiser har tyvärr sålt verksamheten och lagt ner gaming headsets. Njut och sköt om de lurar du har, det gör jag!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Sennheiser har tyvärr sålt verksamheten och lagt ner gaming headsets. Njut och sköt om de lurar du har, det gör jag!

Stämmer inte. Verksamheten fortsätter precis som vanligt men företaget har bytt namn från Sennheiser Communications till EPOS.

Medlem

Tycker bekvämlighet är absolut viktigast.
Är de obekväma spelar det ingen roll hur bra ljud de har.
Sen kommer ljud och därefter mic.

Och det måste vara trådlöst, annars är det inte bekvämt


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av hippofanti:

Stämmer inte. Verksamheten fortsätter precis som vanligt men företaget har bytt namn från Sennheiser Communications till EPOS.

Kollade in EPOS sortiment av gaminglurar och det ser verkligen ut som de kommer fortsätta driva det hela, kul. Tidigare nyheter om Sennheisers försäljning av hela sin hörlursavdelning antydde nedläggning av just gamingdelen.

Undrar dock om kvalitén bibehålls. Vi får väl hoppas på det bästa!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

1
Skriv svar