Orsaken till avsaknaden av riddjur i New World – Hästarna har revolterat

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Fast det är giltigt kritik. New World har extremt dålig quest design. Den ska tydligen ha varit värre i betan, men den är fortfarande långt ifrån att vara bra. Många quests är splittad genom hela territoriumet som kräver mycket spring (om man inte har låst upp Fast Travel Points, men även där så måste man vara i en Settlement eller annan Fast Travel Point för att kunna använda det).
Questsen är egentligen desamma med ett extremt fåtal undantag; Spring dit för att Döda/Loota Lådor/Skinna efter klor. That's it för majoriteten av questsen.

Sen när du har gjort klart alla Side Missions på ett ställe så har du valet att antingen grindea Dungeon, grinda Faction Quests eller springa till nästa territorium och göra låg-level quests (om du inte råkar vara tillräckligt hög level för att påbörja nästa territorium).

WoW fixade det där problemet till slut som ett exempel. Deras quests vart mer streamlined så att man rörde sig framåt från "hub" till "hub", utan att behöva tröska fram och tillbaka mellan 2-3 olika zoner hela tiden. När du hade gjort klart en hel zon så ska du ha fått tillräckligt med levels att du har låst upp nästa zon och kan fokusera 100% där.

Jag är level 28 nu, jag har gjort alla quests i Brightwood. Nu har jag valet att grindea Faction quests eller dungeons, eller ta mig på lägre level quests i Cutlass Keys som är på andra sidan ön och nöta dem tills jag får quests som är menad för min level. Det är möjligt att fler quests blir tillgängliga i Brightwood när min level går upp, men problemet återstår fortfarande; mycket spring mellan olika zoner bara för att kunna göra 2-3 quests åt gången (bortsett från Faction).

Tycker inte det är ett problem

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Tycker inte det är ett problem

Bra för dig Jag tycker det är ett problem. Monotont med quest-typer, upprepande av samma quests för att låsa upp nya, samt osmidigt att ta sig mellan questsen är sånt som gör att spelare kan bli utbrända eller uttråkade, och kommer sluta spela. Att spelare slutar spela är inget som varken företaget eller spelarna vill (då ingen vill att servrar ska dö).

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Bra för dig Jag tycker det är ett problem. Monotont med quest-typer, upprepande av samma quests för att låsa upp nya, samt osmidigt att ta sig mellan questsen är sånt som gör att spelare kan bli utbrända eller uttråkade, och kommer sluta spela. Att spelare slutar spela är inget som varken företaget eller spelarna vill (då ingen vill att servrar ska dö).

Det är dock exakt så alla mmorpg är utformade.
Gillar man inte det konceptet med grind så gillar man inte mmorpg 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Det är dock exakt så alla mmorpg är utformade.
Gillar man inte det konceptet med grind så gillar man inte mmorpg 🤷‍♂️

Fast nej, där har du fel.

WoW har ett mycket bättre questdesign som inte känns som ett grind (förutom World Quest men de behöver du inte göra för att nå maxlevel, och du behöver inte göra dailies för max level heller).
WoW har questsen smart utlagda så du känner att du progressar hela tiden och inte att du behöver gå längst till väst för ett zon, sen till öst för zon 2 sen mitten för zon 3 innan du kan gå till ett högre levlad område. Och nu pratar jag om Shadowlands, inte Classic.

Classic hade samma problem som New World, fast där fanns det mounts och flypaths som gjorde det mer uthärdligt.

Det jag har spelat av FFXIV så känns inte questsen heller som ett grind, där är det ett bra lore och questsen är bra varierande på vad man ska göra. Där med så får man bra avancering som känns smidig och inte som tvingar dig 10 minuter ren springande per quest.

New World känns mer lik EVE Online som också är baserat på att göra monotona saker utan några större variationer, dock så skulle jag klassa EVE mer monotont då det är inte lika lätt att byta vad för "spec" man vill köra som New World har.

Sen finns det andra MMORPGs som t.ex. Ragnarok Online, du levlar nästan enbart på att grindea mobs. Den har inte många quests (iaf sist jag spelade). Så gillar man döda mycket men inte gillar att springa och göra uppdrag åt andra så är det ett bra MMO för vissa. Gillar man t.ex. stora corpos och specialisera sig inom något specifikt, där levlingen sker över tid och inte baserad på uppdrag, så är EVE ett bra MMORPG. Där kan man skita i uppdragen helt om man så vill, och progressa genom utforskning, jaga NPCs eller spelare, eller genom att minea asteroider för valuta.
Finns andra MMOs som jag kan lista också som har annorlunda eller unik sätt att progressa, som inte går ut på att göra 20 quests i en zon, sen göra repeatable quests X antal timmar för att nya quests ska poppa upp, om man inte vill dra till andra sidan av ön för att göra låglevlade quests tills man får quests som är menad för ens level.

Förstår inte varför du försvarar New World så pass att man inte skulle få kritisera det, för om man gör det så svarar du med "Är det ditt första MMORPG?" eller "Gillar man inte det så gillar man inte MMORGP". Anser du att questsen går att göra bättre, smidigare och mer underhållande för spelarna? Eller anser du att questsen är perfekta så som de är nu?

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

där har du fel.

Förstår inte varför du försvarar New World så pass att man inte skulle få kritisera det

Hur är min åsikt fel och din rätt? 🤣

Du får kristisera hur mycket du vill.
Jag bara säger att jag inte håller med dig.

Vi kan släppa detta nu då vi inte håller med varandra helt enkelt. Det är okej!

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Hur är min åsikt fel och din rätt? 🤣

Du får kristisera hur mycket du vill.
Jag bara säger att jag inte håller med dig.

Vi kan släppa detta nu då vi inte håller med varandra helt enkelt. Det är okej!

Du påstod dock att det är exakt så alla MMO:s fungerar, och det får nog jag också säga är helt fel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du påstod dock att det är exakt så alla MMO:s fungerar, och det får nog jag också säga är helt fel.

Grunden i alla mmo är samma. Spamma massa quests om och om igen och grinda tills man tröttnar på det. Det är generellt det mmo har gemensamt.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Grunden i alla mmo är samma. Spamma massa quests om och om igen och grinda tills man tröttnar på det. Det är generellt det mmo har gemensamt.

Eve online behöver du inte spamma quests.
Ragnarok Online har inte många quests alls, det går nästan enbart ut på att grindea och döda mobs.

Så nej, alla MMOs är inte samma i grunden, och det är det jag sa att du har fel.
Och även om vissa MMOs är samma med att "spamma massa quests", så är det stor skillnad hur de har byggt questsen, där det knappt känns som quests.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Grunden i alla mmo är samma. Spamma massa quests om och om igen och grinda tills man tröttnar på det. Det är generellt det mmo har gemensamt.

Grunden i alla MMO:n är att du slänger in massa spelare i samma värld, sen har vissa MMO:n en väldigt banal questdesign ovanpå den grunden


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

...WoW har ett mycket bättre questdesign som inte känns som ett grind (förutom World Quest men de behöver du inte göra för att nå maxlevel, och du behöver inte göra dailies för max level heller).
WoW har questsen smart utlagda så du känner att du progressar hela tiden och inte att du behöver gå längst till väst för ett zon, sen till öst för zon 2 sen mitten för zon 3 innan du kan gå till ett högre levlad område. Och nu pratar jag om Shadowlands, inte Classic.

Classic hade samma problem som New World, fast där fanns det mounts och flypaths som gjorde det mer uthärdligt.
...

Jämför du 17 år gamla WoW med 5 dagar gamla New World? Det blir ju bara hur fel som helst...kolla istället på hur WoW såg ut från början, hur mycket större den världen är och var mot NW, vilken kostnadsbild vi talar om och hur stor skillnad det är på miljön i de båda. När du dessutom säger att "Classic hade samma problem son New World" så tittar du med förstoringsglas in i backspegeln, för jag har inget minne av att folk såg det som ett "problem" 2004.

Det som hänt med WoW var att det utvecklades i takt med spelarbasen, innan mjölkningen tog vid. Ingen klagade på flying mounts i början, folk var istället lyriska över att det gick snabbare att ta sig fram och tillbaka till content man redan gjort en handfull gånger. Upplevelsen med att upptäcka allt som är WoW försvann när allt redan var upptäckt till fjärde alten, och allt bara blev grind för att komma dit spelet "egentligen" utspelade sig...end-game, där ens main och guild befann sig.

Jag känner att jag faktiskt vill försvara New World. Dels för att det var så långt mycket bättre än vad jag vågat hoppats på, och jag var jäkligt skeptisk i början till vilken riktning spelet skulle kunna ta med MT och så. Dels för att det innehåller så mycket detaljer och genomtänkt design att den kritiken jag hör känns både orättvis och obefogad, speciellt när den kommer från folk som antingen inte spelat spelet, eller tycks kräva att det ska vara något det inte är.

Jag arbetar på en lista med positiva förändringar jag gärna skulle se i spelet framöver, som jag kommer debattera på Amazons forum framöver, men jag kunde inte varit nöjdare för mina "investerade" 400 kr, vilket motsvarar ca 5,5 öl på en typisk stockholmskrog. Gillar man inte spelet är det helt ok...jag är själv totalt ointresserad av alla typer av sportspel...kanske med undantag av Mario Kart, som alltid legat mig varmt om hjärtat, men jag säger inte att spel i den kategorin har "problem" för det.

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Eve online behöver du inte spamma quests.
Ragnarok Online har inte många quests alls, det går nästan enbart ut på att grindea och döda mobs.

Så nej, alla MMOs är inte samma i grunden, och det är det jag sa att du har fel.
Och även om vissa MMOs är samma med att "spamma massa quests", så är det stor skillnad hur de har byggt questsen, där det knappt känns som quests.

Agree to disgree Kan du släppa detta nu?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jämför du 17 år gamla WoW med 5 dagar gamla New World? Det blir ju bara hur fel som helst...kolla istället på hur WoW såg ut från början, hur mycket större den världen är och var mot NW, vilken kostnadsbild vi talar om och hur stor skillnad det är på miljön i de båda. När du dessutom säger att "Classic hade samma problem son New World" så tittar du med förstoringsglas in i backspegeln, för jag har inget minne av att folk såg det som ett "problem" 2004.

Om jag ska skapa ett spel, så måste jag göra marknadsundersökning på vad som fungerar och inte fungerar i spel. Vad som gör dem populärt och vad som spelare inte gillar. När man gör en sån undersökning, tror du man tittar på hur WoW var år 2004/2005, eller tittar man på de åren WoW var riktigt omtyckt och populärt? För WoW fick kritik av sina spelare gällande quest-designs. Det är ju anledningen till att Blizzard fokuserade mycket mer på att streamlinea questhubbar. I TBC t.ex. så tog Blizzard fram att du gör 1 zon åt gången, du behöver inte växla mellan 3 zoner hela tiden. I WOTLK så gjorde de fler förbättringar med att streamlinea quests så att det var smidigare att göra alla quests som var tillgängliga åt gången, så man inte behöver springa över hela zonen fram och tillbaka konstant. Alla dessa förbättringar var omtyckta av majoriteten av spelare.

Världsstorleken spelar ingen roll om folk känner att det tar för lång tid att ta sig från 1 zon till en annan. Faktumet är att många känner att det tar väldigt lång tid att ta sig till ställen, och det finns inget som gör det snabbare förutom ett fåtal Fast Travel Points. Running Simulator-uttrycket är inte något som en person gjorde som meme och folk hakade på. De uttrycks av flertal spelare för det är så spelet känns. T.ex. idag så på min server så skulle vi farma PvP quests så att vi inte skulle bli av med Windsward territoriet. Under 1 timme så springer en grupp på 20 pers fram och tillbaka för att göra 2 st PvP quests, där båda questsen var 1; plocka upp ett item för att placera på ett annat ställe, och 2; befinna sig i en specifik ställe i 1 minut 30 sekunder. Gruppen spenderade 95% av tiden att springa fram och tillbaka under den timman, och andra 5% var ifall det var någon PvP vilket ikväll inte hände så mycket.

Gällande att se det i backspegeln; jag vet själv att jag tog en paus från Vanilla pga att questandet kändes oändligt och tog aldrig slut. Jag vart utbränd på det innan jag hann ens komma till endgame. Jag vet flera spelare som ansåg också att questandet i Vanilla kändes som en "chore". Efter pausen kom jag tillbaka och tog sista 20 levlar för att komma till end-game, vilket var sen mycket roligare. Det finns folk som klagar nu på NW att questandet känns väldigt monotont och jobbigt, och att det finns egentligen ingen glädje i att göra dem. Jag har hittills inte bränt ut mig på questandet, men kan fullständigt förstå när det kommer till att det är monotont och risk för utbränning innan man kommit till end-game.

Citat:

Det som hänt med WoW var att det utvecklades i takt med spelarbasen, innan mjölkningen tog vid. Ingen klagade på flying mounts i början, folk var istället lyriska över att det gick snabbare att ta sig fram och tillbaka till content man redan gjort en handfull gånger. Upplevelsen med att upptäcka allt som är WoW försvann när allt redan var upptäckt till fjärde alten, och allt bara blev grind för att komma dit spelet "egentligen" utspelade sig...end-game, där ens main och guild befann sig.

Ingen klagade på flying mounts? Oh boy. Folk klagade på tiden det tog att ta sig från OG till Stranglethorn t.ex. Folk klagade hur lång tid det tog att ta sig från OG till MC/BWL. Varför tror du Meeting Stones och flying mounts skapades? För Blizzard lyssnade och såg vad som attraherade spelare. Folk klagade på tiden det tog att ta sig igenom kartan, så de fixade det med ett bra smarta lösningar (innan LFG-UI).

Citat:

Jag känner att jag faktiskt vill försvara New World. Dels för att det var så långt mycket bättre än vad jag vågat hoppats på, och jag var jäkligt skeptisk i början till vilken riktning spelet skulle kunna ta med MT och så. Dels för att det innehåller så mycket detaljer och genomtänkt design att den kritiken jag hör känns både orättvis och obefogad, speciellt när den kommer från folk som antingen inte spelat spelet, eller tycks kräva att det ska vara något det inte är.

Jag säger inte att New Worlds i sig är dåligt. Det är ett bra spel, och jag har roligt i det. Det jag klagar på, som jag tycker förtjänar all kritik och feedback, är deras quests och quest-systemet. Jag har över 40 timmar i New World just nu, är på level 29 så har snart vistats i hälften av alla territorium på ön. Att du inte håller med mig är en grej, men att säga att det är obefogat och orättvis känns konstigt, då alla får ju ha sin åsikt. Du verkar tycka spelet är perfekt, och det är ju bra för dig. Jag tycker spelet har saker de kan definitivt förbättra, och tycker största förbättringen bör ligga på quests. Har hört andra i mitt company som också känt att quest-systemet är långt ifrån det bästa, och att det finns många förbättringar som kan göras.

Citat:

Jag arbetar på en lista med positiva förändringar jag gärna skulle se i spelet framöver, som jag kommer debattera på Amazons forum framöver, men jag kunde inte varit nöjdare för mina "investerade" 400 kr, vilket motsvarar ca 5,5 öl på en typisk stockholmskrog. Gillar man inte spelet är det helt ok...jag är själv totalt ointresserad av alla typer av sportspel...kanske med undantag av Mario Kart, som alltid legat mig varmt om hjärtat, men jag säger inte att spel i den kategorin har "problem" för det.

Har inte sagt att jag inte gillar spelet. Personen som skrev tidigare i tråden gällande quests verkar annars gilla spelet också. Bara för man inte gillar ett aspekt utav spelet så betyder det inte att man trycker ner hela spelet i marken. Men bara för man gillar ett spel så betyder det inte att man inte får kritisera det. Man kritiserar väl för att man gillar något och vill se det bli ännu bättre, så att man kan gilla det ännu mer. Demon's Souls Remake, ett av mina absoluta favoritspel senaste 12 månaderna, finns saker som jag kan kritisera om som jag tycker kan göras bättre. Det betyder inte att jag inte gillar det eller att det skulle vara ett dåligt spel.

Medlem

Att jag inte kan få rida kan jag leva med. Men de gjorde verkligen en stor miss att inte låta oss använda hästar till att frakta gods.
Tänk er att leda med din arbetshäst med dragsläp ut till skogen, och där hugger du ved och staplar i en stor hög på släpet. När det väl är dags att återvända så leder du hästen varsamt hemåt genom kalhygget. Oxe eller tjur hade nog funkat också, men en riktig arbetshäst hade varit livet för en logger.
Sen hoppas jag också att de kommer släppa åkermarker där man kan så och skörda grödor, och även där vore en arbetshäst, tjur eller oxe något att ha för att dra plogen genom åkern.
Aja, drömma kan man

Medlem

Är level 42 nu. Haka på folk som gör portals farming när ni har chansen. Tog level 30-35 på 4h ungefär. Lätt värt för att inte ligga för långt under questen.

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Är level 42 nu. Haka på folk som gör portals farming när ni har chansen. Tog level 30-35 på 4h ungefär. Lätt värt för att inte ligga för långt under questen.

Portal farming, är det de mindre invasions/corruptions som sker i t.ex. Brightwood?

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Portal farming, är det de mindre invasions/corruptions som sker i t.ex. Brightwood?

Jo precis, vi var kanske 20-30 pers som sprang runt och gjorde det. Varje portal gav runt 600-800 xp och de stora 2400 xp tror jag.

KoP
Medlem

Dålig ursäkt bara för att dom inte orkat implementera mounts.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

...text...

Jag håller med i mycket av det du säger här, och jag förstår dig bättre. Jag tycker fortfarande inte att det är rätt att använda WoW som blueprint över ett nytt MMO, eller att jämföra ett spels features som misslyckanden bara för att andra kanske lagt mer fokus på dem, eller bara gjort det bättre (inte direkt riktat till dig). WoW var vid release inte samma spel som idag, men det skulle jag säga beror ju mycket på hur spelarbasen i spelet förändrats också. Det som var roligt i början blev efter ett tag utnött, tjatigt och tråkigt...i samma spel. Det betyder ju inte att samma mekanik skulle kännas lika tråkig från början i ett annat.
Jag är förövrigt osäker på ifall du håller med mig om att flying mounts var välkommet eller inte i WoW...det låter som att du säger emot samtidigt som att du håller med

Det sköna med New World är att det är så nytt, och i det här stadiet ändå. Man bör ju tänka på att spelet inte har en månadskostnad, och ifall Amazon nu vill bygga vidare på det här så kommer det komma förbättringar. Jag kan inte föreställa mig att de inbillar sig att det här är allt som behövs som grund för en cosmetic-shop som kommer dras in miljarder, likt Dota's. Det jag ser framför mig är expansioner och content patches i form av DLC, och ifall man har det målet så kommer ett väldrivet företag vara lyhört på sin community.

Just nu är jag (personligen) helt OK med att det inte finns mounts. Hade man kunnat rida genom världen skulle all skönhet vara helt bortkastad då folk bara skulle svischa fram och tillbaka mellan olika materialnoder och uppdrag...världen skulle snabbt tappa betydelse. Det här är ju ett spel som är gjort för att njutas av...gathering systemet är så väl integrerat i världen att det ska upplevas från myllan, inte spanandes längs en väg.
Det var också här jag menade att det fanns en stor skillnad i storlek mellan NW och WoW, där WoW inte var byggd för att njutas på samma sätt. Ytorna är nästan tomma och öde i Classic...där kunde du se en Ore-node på 2 kilometers avstånd och sätta en rak kers dit, på hästryggen.
Med det sagt så skulle jag inte bli förvånad ifall mounts dyker upp i ett senare skede genom en expansion eller så...lagom till att folk börjat hitta och kunna världen som sin egen bakgård.

Att man sedan saknar det eller hade sett det i spelet här en helt annan femma.

Några saker jag gärna hade sett själv är:
Möjligheten att dela quests i en grupp.
Kunna välja startzon med minst en spelare till...jag förstår att de vill sprida ut folk bland de 5 startzonerna för story och spelmekanik, men de som t.ex spelar med sin partner eller nära vän borde kunna undantas.
Större vädervariation...köp Valheims väderfysik ffs, den är ju bland de bästa!
Markeringar på kartan..även ifall de har ett upplåsningsbaserad markeringssystem för gathering.

PS. PvP har jag förresten inte börjat med än

Skrivet av KoP:

Dålig ursäkt bara för att dom inte orkat implementera mounts.

Så för att en sak du hade velat haft i ett spel inte finns så måste det vara för att utvecklarna inte "orkade" lägga in det?

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Däremot förstår jag inte varför utvecklare envisas med att göra fler "medieval" fantasy-MMO:s istället för att försöka göra något helt eget, annat, fräscht. Det är ju annorlunda MMO som EVE Online som överlever och frodas. Tänk om vi fått ett MMO i WW2 där man är spion i Frankrike, Ett Mass Effect MMO (ok, kanske inte med tanke på SWTOR), Bully MMO, Vampires TM, Babylon 5 (som för övrigt får en reboot med Michael JS vid rodret, hurra). Visst har vi SWTOR och lite halvtaffliga Marvel/DC-försök, men vad som helst förutom fantasy hade ju känts... mer.

Det har ju genom åren funnits några Sci-fi mmos:
Star Wars Galaxies.
Anarchy Online.
The Secret World.
Star Trek Online.
Entropia Universe.
DC Universe Online.
The Matrix Online.
med många fler.
Men som du säger, inget av dem har varit speciellt "Nytänkande".

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Det har ju genom åren funnits några Sci-fi mmos:
Star Wars Galaxies.
Anarchy Online.
The Secret World.
Star Trek Online.
Entropia Universe.
DC Universe Online.
The Matrix Online.
med många fler.
Men som du säger, inget av dem har varit speciellt "Nytänkande".

Tabula Rasa? Spelet där du fick sikta istället för att trycka tab för att sedan trycka på knappar för att använda attacker.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

12
Skriv svar