Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden

Medlem

Jag tar det här med en rejäl nypa salt iallafall tills Capcoms handlingar visar att de faktiskt menar allvar och en bra början hade varit att släppa DMC5 Special Edition på PC, eller varför inte släppa nästa Monster Hunter spel samtidigt på PC som på konsol?


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

NuZ
Testpilot

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Dex:

Till skillnad mot PC då eller? Dom uppgraderas väl också bara från generation till generation? Förstår inte riktigt din poäng där

Tur man har både konsol och gaming PC istället så behöver man inte oroa sig!

Klart dom gör, dock är väl high end burkarna att betrakta som "ps7", prestandamässigt då.
Min uppgradering av burk tog iaf ett stort kliv över nuvarande konsollerna i prestanda, kostade ju också därefter.

Så jag känner mig inte speciellt sugen på att hålla på köpa sämre maskiner för några enstaka spel.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Ja, det är väl uppenbart, eller vad vll du säga?

Nja för mig går det tolka rubriken på fler sätt...

"Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden" eller "Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden för sina spel" ser du inte skillnaden eller måste jag verkligen förklara ?

Inaktiv

Skämmes, Capcom, skämmes.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Tills du behöver köpa ett nytt grafikkort.
Särskilt om dagens priser håller sig på nuvarande nivå under de kommande åren, oaktat brist på halvledare eller ej.

Jag valde ett nytt grafikkort framför att köpa en ps5, jag tror det kommer bli allt färre som sitter på både konsol och pc.
Det vägs ju emot varandra, det är ju inte som att ps5 är en billig konsol heller.

En standard edition kostar ju liksom dubbelt mot vad ett ps4 pro gjorde också.

Är ju typ samma pris som ett 3070, och resterande av en burk motsvarar typ 10 spel till ps5.
Då resonerar jag som så att jag redan har 300 + spel till pc'n, som inte heller blir helt värdelösa nästa gång man uppgraderar.

Medlem

Slutade med PC-spel typ när PS4 kom. Sen kom Pro och PS5, så har inte varit motiverad att uppgradera den gamla burken.

Idag är en PC en rätt dyr historia, då hela burken måste köpas om, så att säga.

Sen gillar jag Sonys singleplayerspel enormt. När VR släpps till PS5 går nog hela budgeten dit faktiskt.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Erhm, nej!

Varför inte? Borde ju ge mer försäljning att sälja på både konsol och PC.

Jag har PS5,Xbox SerieX, Nintendo Switch och PC, så vore oerhört bekvämt att få in alla spel på samma enhet.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jag valde ett nytt grafikkort framför att köpa en ps5, jag tror det kommer bli allt färre som sitter på både konsol och pc.
Det vägs ju emot varandra, det är ju inte som att ps5 är en billig konsol heller.

En standard edition kostar ju liksom dubbelt mot vad ett ps4 pro gjorde också.

Är ju typ samma pris som ett 3070, och resterande av en burk motsvarar typ 10 spel till ps5.
Då resonerar jag som så att jag redan har 300 + spel till pc'n, som inte heller blir helt värdelösa nästa gång man uppgraderar.

Vet inte hur du räknar eller om du kollar scalper priser.
Ps4 pro kostade typ 4700kr när den kom, ps5 digital 4990kr och ps5 standard 5990kr.

Samt att med en konsol så är det bara koppla in och sen spela vilket är bra mycket smidigare än att böka med inställningar på dator.

Flakmonkey

Känns väl extremt vettigt att satsa mer på PC när Xbox och Playstation är mer lika en "normal" PC än någonsin? Så länge det här inte innebär att de helt hoppar över att utnttja de unika egenskaper som konsolerna ändå erbjuder och skippar att optimera dem för dem, men det känns osannolikt med tanke på hur stor konsolmarknaden är, även om PC-försäljningen skulle stå nå upp till 50%.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vet inte hur du räknar eller om du kollar scalper priser.
Ps4 pro kostade typ 4700kr när den kom, ps5 digital 4990kr och ps5 standard 5990kr.

Samt att med en konsol så är det bara koppla in och sen spela vilket är bra mycket smidigare än att böka med inställningar på dator.

Vet inte om jag vill påstå att konsol bara är koppla in och börja spela.
Det var så, inte idag. Beror så klart vilken konsol men det är ingen regel nå mer.
PC gaming är enklare än någonsin dessutom.

Tillägger att det här svaret är inget PC bättre konsol eller vise versa, vill bara påpeka feluppfattningar folk ofta har.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Gaara:

Nja för mig går det tolka rubriken på fler sätt...

"Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden" eller "Capcom vill att PC blir den primära spelplattformen i framtiden för sina spel" ser du inte skillnaden eller måste jag verkligen förklara ?

Att det är deras spel som syftas till är ju underförstått. Varför skulle de bry sig om något annat?

Avstängd
Skrivet av lonian:

Varför inte? Borde ju ge mer försäljning att sälja på både konsol och PC.

Jag har PS5,Xbox SerieX, Nintendo Switch och PC, så vore oerhört bekvämt att få in alla spel på samma enhet.

Antar att du inte spelar så mycket på PC, för då hade redan hajat galoppen.

Medlem

RE engine rullar då på bra på min dator , så detta är goda nyheter 🙂

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Antar att du inte spelar så mycket på PC, för då hade redan hajat galoppen.

Dina antaganden förklarar inte mycket.

Men här är mitt rum.

Spelar både på 4K skärm en del PC spel men även på 144hz skärm. Äger även Oculus rift S.
Så en hel del PC spelande blir det. Men jag gissar att du tänker på att spelen blir hackade på PC, vilket många Nintendo spel redan är. Skulle jag dock ha möjlighet att spela mina köpta digitala PS5/Nintendo Switch spel på PC så vore det riktigt smidigt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag önskar att alla spel var "PC först". Många säger att konsol är dyrt, men vad är då en dator? Man får det man betalar för. Och bara för skojs skull sitter jag nu och kollar vad jag skulle ha betalat för min rigg som är 3 år gammal i dagens pris. Den kostar mer nu än när jag köpte den. Antar att jag köpte den i precis rätt tid innan komponentbrister osv... T.o.m. skärmen jag köpte för 2 år sedan är dyrare nu. Så snälla ni spelutvecklare, släpp till PC först


signatur

"Kebab?"

Medlem
Skrivet av BadMF69:

Jag önskar att alla spel var "PC först". Många säger att konsol är dyrt, men vad är då en dator? Man får det man betalar för. Och bara för skojs skull sitter jag nu och kollar vad jag skulle ha betalat för min rigg som är 3 år gammal i dagens pris. Den kostar mer nu än när jag köpte den. Antar att jag köpte den i precis rätt tid innan komponentbrister osv... T.o.m. skärmen jag köpte för 2 år sedan är dyrare nu. Så snälla ni spelutvecklare, släpp till PC först

Ja alltså, det beror helt på hur man ser på det. Min nuvarande dator kostade 30 000. Men ska man ha alla konsoler så blir det typ 15 000kr för att ha möjlighet att spela alla spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sannolikt vill man få en större andel av marknaden i Kina där spelmarknaden på PC är enormt stor.

Tyvärr är det mest F2P-spel som frodas där och de utvecklas inte direkt för den senaste hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Vet inte hur du räknar eller om du kollar scalper priser.
Ps4 pro kostade typ 4700kr när den kom, ps5 digital 4990kr och ps5 standard 5990kr.

Samt att med en konsol så är det bara koppla in och sen spela vilket är bra mycket smidigare än att böka med inställningar på dator.

På pricerunner är ps5 listat för dryga 10 tuss. *shrug*
https://www.neonet24.se/product/playstation-5/?utm_source=pri...

Äh dator är inte speciellt bökigt, drivrutiner osv tas ju hem automatiskt numera.
Plug and play argumentet är rätt svagt imo.

Är man helt okunnig i området kanske.
Satt och spelade en halvtimme efter jag pluggat in senaste datorn.

Skrivet av KeyserSoze:

På pricerunner är ps5 listat för dryga 10 tuss. *shrug*
https://www.neonet24.se/product/playstation-5/?utm_source=pri...

Äh dator är inte speciellt bökigt, drivrutiner osv tas ju hem automatiskt numera.
Plug and play argumentet är rätt svagt imo.

Är man helt okunnig i området kanske.
Satt och spelade en halvtimme efter jag pluggat in senaste datorn.

På pricerunner är PS5 listat för 4990kr - 6990kr och din länk går till någon sida som köper konsoler i Polen och säljer vidare dyrt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

På pricerunner är PS5 listat för 4990kr - 6990kr och din länk går till någon sida som köper konsoler i Polen och säljer vidare dyrt.

Pc master race måste försöka dyra upp konsoler för att datorn ska kännas mer värd verkar det som.

Medlem

Hade varit skönt med en plattform till allt. Alla Xbox,Sony,Nintendo titlar på en plats. Om det skulle vara en PC så funkar det. Själv köpa handkontroll från utvecklarna och sen koppla datan på tvn så det är fortfarande soffa som gäller när man lirar. 3st konsoler eller en PC / konsol som säljs för samma pris. Lättare för en att uppgradera själv om man vill höja grafik,fps osv.
Men, nu är det inte så. Mest Microsoft som är på den idén pga det tjänar mest då det är deras operativ och tjänster som kommer gynnas.
Sony släpper väl en OS mjukvara åt PC snart så kör de samma tjänst som gamepass, PS now med nyare och fler titlar 😉 med windows stöd.. Se vad tiden ger oss.
Skönt med 1st HDMI 2.1 kabel istället för 3st som det är nu, 3 olika start knappar, 3 olika handkontroller, 3 olika ingångar osv.. Ja, ni fattar. En plattform to rule em all hade varit nice, utan kompromisser på användar vänlighet,grafik...rubbet

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Tills du behöver köpa ett nytt grafikkort.
Särskilt om dagens priser håller sig på nuvarande nivå under de kommande åren, oaktat brist på halvledare eller ej.

Det är sant, jag missade 3080 tåget, så blev ett 3090 för 23k. Nu är de ju ännu dyrare... Jag antar att jag är en del av problemet som betalar så mycket.... Jag har kvar mitt 1080 ti som reserv ifall det skulle dö..

12
Skriv svar