Minnen från spelbutiker

Medlem

Minns midnattsreleasen av Battlefield 3 hos lokala EB Games.
Hade 4,5 mil enkel resa till butiken, men det var det värt


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vet inte om det har nämnts, men Spelbiten på Söder i Stockholm var ett paradis. Likaså gamla Tradition i Sturegallerian. Herregud vad många timmar man har tlllbringat där.

För jefla synd att Tradition försvann. Jag brukade vara där då och då jag med. De sålde väl Paintball prylar med vill jag minnas?

Medlem

Tillhör definitivt den utdöende skara av personer som föredrar fysiska butiker och utgåvor före digital nedladdning men.. man får la anpassa sig till utvecklingen

Medlem
Skrivet av Krisum:

Det var alltid ett litet äventyr och ett heldagsprojekt att ta bussen 5 mil för att ta sig till TV-Spelsbörsen i Gävle. Man handlade spel lite på samma känsla som med cd-skivor. Kollade på omslagen och utgivare/spelstudio. Eller om man hade läst om något bra i Super Power/ Super Play. Minns även en gång då min mor fick ringa till Barnens Hus i förväg för att godkänna att jag skulle köpa Killer Instinct till SNES trots att jag inte hade åldern inne. Jag ville inte spendera tid och pengar på bussresan för att få nobben vid disken. Det var lite av en annan känsla då det var lite mer svårtillgängligt. Mer fokus på de spelen man faktiskt köpte istället för idag då man lätt kan dra på sig för mycket spel utan att spela klart något. TV-Spelsbörsen var en guldgruva och och det är tack vare byteshandeln som man kom över så pass många spel ändå trotts att man inte hade en vettig inkomst. Vill minnas att det var rätt bra inbytesvärden då.

Detta var lite tidigare tidigare i livet men i den lilla hålan där jag bodde hade jag turen att vara klasskamrat med en tjej vars far hade den lokala järnhandeln som så klart hade en NES uthyrningsbox samt massa spel till den. Hon hade den hemma över helgerna så då fick man vara där och spela. Vi blev till och med ”tillsammans” fast sen gjorde jag slut för hon ändrade frisyr.... Detta var i årskurs 2, 3 eller något. Men jag kunde skött det smidigare.

Skärplinge?

Frilansare
Skrivet av Komured:

För jefla synd att Tradition försvann. Jag brukade vara där då och då jag med. De sålde väl Paintball prylar med vill jag minnas?

Jupp, köpte min första bössa där!

Medlem
Skrivet av Gen:

Snubben i kassan snackade om flera hundra, men det var för 25 år sedan Gågglade supersnabbt och första träffen var någon sida som sålde kortet för 24$ (var dock ej i lager).

Jag var en hängiven MECCG (Middle-Earth Collectible Card Game) samlare och spelare, och hade totalt tre stycken "One Ring" kort, jag sålde dock två av dom för ca 500:- styck när det var som mest populärt. Idag är min kompletta samling inte värt något. Trots alla ovanliga kort jag sålde så var det ändå en dyr hobby. Jag ångrar dock inget.

Gen
Medlem
Skrivet av JackHeart:

Jag var en hängiven MECCG (Middle-Earth Collectible Card Game) samlare och spelare, och hade totalt tre stycken "One Ring" kort, jag sålde dock två av dom för ca 500:- styck när det var som mest populärt. Idag är min kompletta samling inte värt något. Trots alla ovanliga kort jag sålde så var det ändå en dyr hobby. Jag ångrar dock inget.

Samlande av spelkort brukar sällan vara annat än en dyr hobby Min samling är inte komplett men har ändå ett gäng kort. Hoppas du att korten någon dag ska stiga i värde eller blir det att slänga dem en vacker dag?

Medlem
Skrivet av Gen:

Samlande av spelkort brukar sällan vara annat än en dyr hobby Min samling är inte komplett men har ändå ett gäng kort. Hoppas du att korten någon dag ska stiga i värde eller blir det att slänga dem en vacker dag?

Jag kommer nog spara dom. Dom tar inte direkt upp någon större utrymme. Jag tror dock aldrig att det kommer bli någon värde i det. Det finns alldeles för många som samlade, och idag finns inget intresse i det längre så därför finns det inget värde i det mer än för dom som redan har samlat på sig alla korten.
Knappast någon som idag kommer på att dom vill samla alla korten i ett kortspel som är över 25 år gammalt.

Det är lite som serietidningar och frimärken, som idag störtdyker värde då allt fler samlingar blir tillgängliga via dödsbon och liknande, och det finns ingen som helst återväxt inom samlarna. Dagens unga vill samla på sådant som dom växte upp med. Bara dom allra mest unika förblir värdefulla.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vet inte om det har nämnts, men Spelbiten på Söder i Stockholm var ett paradis. Likaså gamla Tradition i Sturegallerian. Herregud vad många timmar man har tlllbringat där.

Det fanns ett Tradition i Sundsvall in till mitten-slutet av 90-talet men de sålde enbart rollspel, papper och penna alltså. Blir ju nyfiken om de hade med varandra att göra.

Flakmonkey
Skrivet av Joakim Bennet:

Vet inte om det har nämnts, men Spelbiten på Söder i Stockholm var ett paradis. Likaså gamla Tradition i Sturegallerian. Herregud vad många timmar man har tlllbringat där.

Tradition i sturegallerian är en klassiker... Minns att jag köpte Colonization där men främsta minnet är att det var där jag och otroligt många köpte och bytte MTG-kort under mitten av 90-talet. Var en rätt stor samling och om jag inte har fabricerat det här minnet helt så var sturegallerian inte så nöjda med att det hängde massa lösdrivande ungdomar i deras galleria som ju normalt sett bara besöktes av fint folk. Tror till och med att vi förbjöds att hänga utanför butiken.

Andra butiker som är speciella för mig är såklart TV-spelsbörsen vid Åhlens City i Stockholm och sen så Stor & Liten i Täby Centrum. Den sistnämnda var kanske inte någon fantastiskt butik för spel egentligen, men var den som fanns att tillgå och var där de få original vi hade till C64 införskaffades och sedemera returnerades för en ny kopia iom att banden hade en tendens att inte fungera.

Medlem

Gillade aldrig spelbutiker. De kändes för kommersiella redan då.

Tidningar var min grej. När jag separerade så slängde jag rubbet, pallade inte dra drivor av Datormagazin i gamla formatet, SHN, Alla nummer av Interface, Attack! och fan och hans moster.

Lusläste allt. Tomas Hübner var min idol


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Frilansare
Skrivet av Nosnos:

Tradition i sturegallerian är en klassiker... Minns att jag köpte Colonization där men främsta minnet är att det var där jag och otroligt många köpte och bytte MTG-kort under mitten av 90-talet. Var en rätt stor samling och om jag inte har fabricerat det här minnet helt så var sturegallerian inte så nöjda med att det hängde massa lösdrivande ungdomar i deras galleria som ju normalt sett bara besöktes av fint folk. Tror till och med att vi förbjöds att hänga utanför butiken.

Andra butiker som är speciella för mig är såklart TV-spelsbörsen vid Åhlens City i Stockholm och sen så Stor & Liten i Täby Centrum. Den sistnämnda var kanske inte någon fantastiskt butik för spel egentligen, men var den som fanns att tillgå och var där de få original vi hade till C64 införskaffades och sedemera returnerades för en ny kopia iom att banden hade en tendens att inte fungera.

Ja, Stor & Liten i Täby Centrum! Många inköp där, minns att de i alla fall hade en hylla bland alla leksaker?
Handlade även några av mina allra första spel på Stor & Liten (trot jag det var) i Arninge Centrum, nästgårds. Paper Boy på kassett och mitt älskade Pool of Radiance inhandlades där.

Medlem

Ingen som nämt att just Åhlens City hade en sjukt stor spelavdelning längst ner i källaren, den var helt brutal minns jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

GAME Frölunda torg, Göteborg. 2005 och några år fram hängde jag där otroligt mycket. Framförallt innan de började plombera begagnade spel så hade man öppet köp, så var man snabb o klarade spelet på en vecka så sprang man tillbaka o lämnade tillbaka det och tog ett nytt spel

Geeks Gaming

Det är långt ifrån det första butiksminnet men ett väldigt starkt sådant.

Det måste varit i mitten av 90-talet jag och ett gäng vänner drog till storstan (Malmö) för att lira lite laserdome.
I väntan på vår tid så bestämde vi för att gå omkring lite i butiker och hamnade (det är här minnet sviker lite, feel free att fylla i) i någon sorts gallerialiknande butikssamling (hansa?).

I ett mörkt hörn låg en spelbutik som jag inte kommer ihåg namnet på och där demade man 3DO (FZ-1)!
Denna obskyra konsol var (är!!) inte bara råsnygg utan kunde frammana, i min mening, #framtiden!

Just då demade man nighttrap och även om jag inte hade en aning om vad man egentligen skulle göra så var upplevelsen av fmv-sekvenser som spelades upp oavsett om man kollade på rummet eller ej mindblowing deluxe.

Motvilligt lät jag mig dras tillbaka till laserdome för att sedan dumpa polarna och gå tillbaka till butiken för att få den där sista fixen av framtiden.

Nu blev det tyvärr ingen 3DO då dessa var sviiindyra och svåra att få tag på utan istället en Amiga CD32 som var nästan samma sak….försökte man intala sig själv 😂

Medlem

Tradition i Farsta och Gallerian inne i stan har ju speciella platser i hjärtat, minns även diverse butiker som sysslade med just datorspel (amiga, mac och PC), en som låg på Mäster Samuelsgatan strax efter korsningen vid Åhlens, detta är tidigt 90-tal.

Tv-spelsbörsen, CityGames(hötorget) etc. var ju kul att kika i, men har inga varma känslor för dem, fanns absolut inga fynd att göra.

Kommer även ihåg en som låg ute vid Tekniska, gångavstånd från stationen, bör varit på Birger Jarlsgatan, sent 90-tal. Köpte mycket ps1-spel där genom inbyte.

Nu har ju allt ändrats, jag gillade faktiskt Game / EB Games även om de var djävulskt dyra. Att bara glida in och snacka skit med någon likasinnad var trevligt, alltid underbar personal i de butikerna.

Någon som minns en spelaffär som låg vid skanstull? slutet på 90-talet.

Medlem
Skrivet av thejamc:

Det fanns ett Tradition i Sundsvall in till mitten-slutet av 90-talet men de sålde enbart rollspel, papper och penna alltså. Blir ju nyfiken om de hade med varandra att göra.

Det hade de nog. Tradition sålde både datorspel, Paintbal, live, Rollspelsgrejer typ. De gick väl mer och mer mot Datorspel innan de blev uppköpta dock om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Komured:

Det hade de nog. Tradition sålde både datorspel, Paintbal, live, Rollspelsgrejer typ. De gick väl mer och mer mot Datorspel innan de blev uppköpta dock om jag minns rätt.

Jag vill minnas att i Farsta och Gallierian i Stockholm så blev båda EB Games. Och ja, de sålde lite allt möjligt geekigt, minns också rätt mycket Warhammer de hade utställt.

Medlem

Hängde mycket på Stor&Liten som liten grabb och kollade in tv-spel. Tv-spel Huset i Malmö och JPSpel inne på Caroli. Köpte och byte jag in beg tv-spel. Tradition är även ett ställe man besökte ofta.

Medlem

Resorna till Malmös rollspel/spelbutiker var nära religiösa upplevelser.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Komured:

Det hade de nog. Tradition sålde både datorspel, Paintbal, live, Rollspelsgrejer typ. De gick väl mer och mer mot Datorspel innan de blev uppköpta dock om jag minns rätt.

Det är väldigt möjligt att de sålde fler saker än rollspel, typ warhammer och annat, men att jag bara inte minns det. Jag hade inte riktigt upptäckt warhammer vid den tiden. Minns bara hyllmeter av rollspel, och det var himmelriket!

Medlem

Jag saknar väl egentligen inte spelbutiker i sig, men att köpa spel i fysiska spelbutiker hade alltid något magiskt över sig.

Köpte de flesta spelen på mitt lokala Åhlens. Minns att jag kunde gå i flera månader och sukta efter ett visst spel när familjen besökte Åhlens för att köpa annat, tvål och shampo eller vad det nu kan ha varit.

Att välja rätt spel var ju så otroligt viktigt på den tiden. Fel val och man var fast med ett skitspel i flera veckor, kanske månader. Å andra sidan så hängav man sig ofta totalt till sitt nya spel vilket gjorde upplevelsen roligare. Inga tankar om att man "måste" bli klar för att hinna med nästa spel osv. Fullt fokus på nuet.


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem

Riktiga spelbutiker var så magiska. Satt hemma och läste Datormagazin (har tidningarna kvar), lirade på C64 eller Amiga (har burkarna kvar) och spelade rollspel så det glödde. När vi kom till spelbutikerna var det som att komma hem.

Det kustiga var alla andra butiker, att besöka spelavdelningen på t.ex Åhlens eller rabdom old school TV butik var lite som att fiska efter guld ibland.

En av dom bästa grejorna jag gjort i spelväg var när jag åkte till Malmö och handlade Elite (c64), efter att h läst samma artikel om och om igen i DMZ. Herregud vad det var som att komma till en ny värld.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Vill minnas att det låg en liten spelbutik i ett källarplan vid korsningen Alströmergatan/Fridhemsgatan på Kungsholmen i Stockholm, bodde precis i närheten där så minns att jag och farsan köpte en del NES-spel där på 90-talet.

Har ett svagt minne om att mina föräldrar någon gång tog mig till en spelbutik på Kungsholmen. Måste varit denna om det inte fanns någon annan? Ingen som sitter på något foto från detta ställe?

Medlem
Skrivet av haiko:

TV-spelshörnan i Visby innerstad, mitten på 90-talet.

Han som drev stället hette Rickard minns jag, det funkade väl mer som en "ungdomsgård" för gamers, bra häng, schysst att han tolererade alla kids som hängde där.

Träffade mina första riktiga vänner i en spelbutik, vi umgås fortfarande idag så ofta vi kan 25år senare.

Vi blev dock riktigt bra vänner några år efter vi träffades i spelbutiken.

Vi har en massa härliga coop / DeathMatch-minnen ihop, spelat QW, Quake 2 CTF, Action Quake 2, Half-Life DM, DoD, Trackmania, Hidden and Dangerous, Total Annihilation, WoW, Magicka, Hell Divers och just nu har vi återvänt till Valheim.

Var en del på Gotland under somrarna på 90-talet. Minns dock bara översta våningen i Lekstugan. Var låg TV-spelshörnan?

Medlem

TV-spelskällarn i Boden (osäker på om det var namnet på butiken då jag tror den försvann då jag var runt 9-10 bast). Minns att de hade en Pierce Brosnan i nästan naturlig storlek i papp då Goldeneye skulle lanseras. Minns även att min kompis också ville köpa en N64 då, men fick inte sälja sin NES till butiken då de ansåg det var en för gammal konsol, nu var det ju N64 som gällde!

ICA-butiken vid skolan. Där kunde man spela House of the Dead på arkadmaskin.

OK-macken, där kunde man hyra N64-spel i VHS-fodral.

Undrar, vad gör ungdomarna ute på stan nuförtiden? Det finns ju inga butiker att så att säga "hänga i" numera, och det finns ingen Emo-trappa i Stockholm heller.

Medlem

Minns när Gamestops "Byt in 2 spel och köp Nytt Spel X för 1kr"-kampanj utnyttjades så mycket i samband med reor att de lokala butikerna började ha listor på spel som inte fick bytas in, först ett fåtal spel som ofta såldes ut för under 50kr på nätet men till slut absurt långa listor på nätet som mer eller mindre uteslöt allt som var mer än någon månad gammalt. Oundviklig utveckling så klart men man hann ändå få en hel del AAA-releaser för 101kr där mellan 2008-2009.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ingen som nämt att just Åhlens City hade en sjukt stor spelavdelning längst ner i källaren, den var helt brutal minns jag.

Jag tänkte precis skriva om den.

Fantastisk spelavdelning på den tid spelen kom i stora lådor med massor av manualer, kartor och annat godis.
Avdelningen låg vägg i vägg med Hemköps bageri och doften av nybakat bröd låg tung.

Sedan dess har jag alltid associerat bakdoften med spel

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ingen som nämt att just Åhlens City hade en sjukt stor spelavdelning längst ner i källaren, den var helt brutal minns jag.

Åhlens i Boden hade också spel, köpte Deer Hunter 2 där

Medlem

Datacorner i Västerås var mitt "häng", brukade gå in där och på TV Spelsbörsen efter att skolan slutade och bara kollade på vilka spel som fanns, blev en del köp över åren, bland annat en A500 och massa spel.

Brukade skämta med dem på Datacorner ibland, tog en screenshot på Windows 3.1 GUI't i skolan, konverterade till IFF och gjorde en bildvisare i Amos och körde igång den på en av deras A1200 demo maskiner och gick - Undrar vad de tänkte, fick aldrig se deras reaktion

Skriv svar