Windows 11 släppt, påstås vara "tidernas bästa Windows för gaming"

Medlem

Varken min stationära eller min bärbara dator kan uppgraderas. Krävs ju åttonde generationens Intel Core, medan jag är på sjunde så det känns ju lite sådär.

Men kommer med stor sannolikhet köpa en ny stationär dator nästa år och då blir det ju Windows 11 på den.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Kört Windows 11 sen tidig dev build, har funkat finfint.

Samma här, funkar klockrent och gillar nya startmenyn way mera... Slipper allt skit. Windows 10 var riktigt bra, Windows 11 gör det bara bättre. Enda jag egentligen har lite emot e de runda hörnen på vissa appar som ser lite wonkie ut.

Medlem

Någon som har länk till artikel eller liknande där man faktiskt har kollat på dessa "10% mer prestanda från spel"? Jag försöker hitta, men jag måste vara den sämsta googlarn genom alla tider. Jag hittar artiklar i tusentals, youtube videos i tusentals där man pratar om att windows 11 "ger 10% bättre spelprestanda" men jag hittar ingen artikel där det har testats och bevisats, är jag bara sämst på att googla?

Medlem
Skrivet av alias:

Jo men kom ihåg att de är alltid de med problem som skriver, kanske hade de även problem med föregående OS?
Som sagt för mig, fungerar flawless. Till och med betorna sedan flera månader sen.

Så kan det så klart vara men personen gjorde direkt jämförelse med WMR HP Reverb G2 om jag inte minns fel.
Kört VR på Win11 utan problem?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tar hellre ett patchat och optimerat windows 10 över 11:an som har massor av barnsjukdomar osv. Väntar nog till sommaren nästa år innan uppgradering. Directstorage kommer finnas i windows 10 också:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.752291/windows-11
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.753867/directstorage-i-wind...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så kan det så klart vara men personen gjorde direkt jämförelse med WMR HP Reverb G2 om jag inte minns fel.
Kört VR på Win11 utan problem?

Nope, kan inte kommentera om VR stöd tyvärr.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av magma:

Tar hellre ett patchat och optimerat windows 10 över 11:an som har massor av barnsjukdomar osv. Väntar nog till sommaren nästa år innan uppgradering. Directstorage kommer finnas i windows 10 också:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.752291/windows-11
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.753867/directstorage-i-wind...

Onödig kommentar men direct storage ska fungera till win 10 men ska vara bättre optimerat i win 11, vem bryr sig då det kommer ta år till spel med direct storage är implementerat och vid det laget kommer nog de flesta sitta på win 11 ändå. Så visst stanna du kvar på win 10.
Som sagt för mig är största vinsten med w11 auto hdr än så länge förutom att det bara känns mer smooth och visuellt ser bättre ut med centrerad taskbar b.l.a.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Onödig kommentar men direct storage ska fungera till win 10 men ska vara bättre optimerat i win 11, vem bryr sig då det kommer ta år till spel med direct storage är implementerat och vid det laget kommer nog de flesta sitta på win 11 ändå.

10:an är väl inte helt fläckfri heller, men fungerar riktigt stabilt för mig just nu. Tog upp directstorage som ett exempel då många verkar nämna det som ett argument att uppgradera, men precis som du skriver, finns inga spel som stödjer det ännu på pc.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Är helt klart nyfiken att testa. Enda kruxet är om mitt uppgraderade W10 utan nyckel går att köra ren installation till 11:an eller om jag måste uppdatera först så att licensen uppgraderas.

Medlem

Ger det några år, spelar mest gamla spel och vem vet vad ett nytt OS kan förstöra för bakåtkompabilitet

Kört i 6 veckor och redan efter 4 av de veckorna så håller jag med om att det är "tidernas bästa Windows för gaming". Krångelfri uppgradering, autohdr, snyggare UI och jag behöver inte längre något externt mätningsverktyg för att hålla koll på FPS. Saker bara fungerar när man vant sig vid de små korrigeringarna i operativsystemet.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Ger det några år, spelar mest gamla spel och vem vet vad ett nytt OS kan förstöra för bakåtkompabilitet

Ganska säker på att alla dina spel som funkar på 10 även fungerar på elvan. Skillnaden är inte så stor, inte så det är ett helt nytt OS. Finns lite uppdaterade saker men i grunden är det ett visuellt lite uppdaterad windows 10.
Först och främst skulle jag uppgraderat för att det lär vara till 11 nya uppdateringar kommer först.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Min dator klarar inte systemkraven


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Sitter själv på Windows 7 men funderar på att uppgradera till win10. Är de nått att ha tro?!

Medlem

AutoHDR funkar inte för diablo 2 resurrected märkte jag... synd.

eld
Medlem

installerade just

det är i princip windows 10

Medlem
Skrivet av eld:

installerade just

det är i princip windows 10

ja pretty much


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av lajklajk:

Kan man tvinga igång uppdateringen eller måste man vackert vänta ?

Går att ladda hem som ISO från Microsoft. Se till att du vet vad du gör. Om inte, låt bli eller be om hjälp.


signatur
Medlem

Jag har kört sen i juni utan några som helst problem.

Medlem

Installerade direkt, alltid kul med nytt!

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Kan man tvinga igång uppdateringen eller måste man vackert vänta ?

Skrivet av Tomas Helenius:

Går att ladda hem som ISO från Microsoft. Se till att du vet vad du gör. Om inte, låt bli eller be om hjälp.

Man behöver inte mecka med ISOs osv. Ladda ner och kör installationsassistenten så blir det en vanlig uppgradering. Funkade fint för mig, den hittas här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Edit: såg att det va samma länk Men kör assistenten istället för ISO oavsett

Jag som många andra måste aktivera "säker start" i BIOS och har mig veterligen gjort det . men det funkar inte

Aktiverade tmp också och det verkar ha funkat


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Varken min stationära eller min bärbara dator kan uppgraderas. Krävs ju åttonde generationens Intel Core, medan jag är på sjunde så det känns ju lite sådär.

Men kommer med stor sannolikhet köpa en ny stationär dator nästa år och då blir det ju Windows 11 på den.

Blåser man dator dvs ren installation så behöver inte datorn vara kompatibel men är då inte officiellt supporterat av puttemjuk.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Sitter själv på Windows 7 men funderar på att uppgradera till win10. Är de nått att ha tro?!

Gör det inte om du gillar 7a och stör dig på småsaker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Körde en clean idag med W11, min Omen 15 verkar inte längre lika pressad, fläkthasrighet är mindre, mer FPS enligt Steam. Har vissa problem med sekundära skärmen, om det beror på HDR eller ej vet jag inte. Kör led docka från Lenovo och separat HDMI till sekundär för att kröma ut 144hz på båda skärmarna.
Krav på secureboot och TPM är väl pga zero-trust och inget konstigt i sig.

eld
Medlem
Skrivet av jerryheed:

Körde en clean idag med W11, min Omen 15 verkar inte längre lika pressad, fläkthasrighet är mindre, mer FPS enligt Steam. Har vissa problem med sekundära skärmen, om det beror på HDR eller ej vet jag inte. Kör led docka från Lenovo och separat HDMI till sekundär för att kröma ut 144hz på båda skärmarna.
Krav på secureboot och TPM är väl pga zero-trust och inget konstigt i sig.

Kan nog lätt förklaras med:

Citat:

Körde en clean idag

W11 har ju sina fördelar såklart med auto-hdr och bättre skärm-hantering, men performance kommer vara densamma som i windows 10.

Medlem
Skrivet av eld:

Kan nog lätt förklaras med:

W11 har ju sina fördelar såklart med auto-hdr och bättre skärm-hantering, men performance kommer vara densamma som i windows 10.

Absolut Ren install är att föredra, iaf på speldatorn. Jobbdatorn däremot får tugga på med sina in-place upgrades.

Gen
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vågar inte byta ännu.
Som nån skrev tidigare alltid nått som ska strula.

Känner lite samma sak som du. Chansen att allt fungerar är stor men skulle något bråka måste man formatera om och köra clean install av Win10 vilket är jobbigt och tar lång tid.

Om jag ska installera ett nytt OS brukar jag alltid köra clean install då allt blir rent och snyggt då men orkar helt enkelt inte just nu. Iofs verkar folk säga att uppgradering funkat fint så det kanske är ett alternativ.

Skrivet av Tiggaren:

Är helt klart nyfiken att testa. Enda kruxet är om mitt uppgraderade W10 utan nyckel går att köra ren installation till 11:an eller om jag måste uppdatera först så att licensen uppgraderas.

Vad jag fattat det som uppgraderas din nyckel till Win11 men är "bakåtkompatibel" med Win10 mao ska du fortfarande kunna köra en clean install av Win10 om du ångrar dig.

Gnällkuk
Skrivet av Gen:

Känner lite samma sak som du. Chansen att allt fungerar är stor men skulle något bråka måste man formatera om och köra clean install av Win10 vilket är jobbigt och tar lång tid.

Om jag ska installera ett nytt OS brukar jag alltid köra clean install då allt blir rent och snyggt då men orkar helt enkelt inte just nu. Iofs verkar folk säga att uppgradering funkat fint så det kanske är ett alternativ.

Vad jag fattat det som uppgraderas din nyckel till Win11 men är "bakåtkompatibel" med Win10 mao ska du fortfarande kunna köra en clean install av Win10 om du ångrar dig.

Stämmer!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

Skönt att man inte är ensam.

Undrar när man blir tvungen att uppgradera...? Lär väl dröja innan Win 10 slutar supportas, antar jag?

Det är nog lugnt ett tag till, men man står väl snart med mössan i hand och uppgraderad dator pga FOMO. 🤣


signatur

I am the black wizards.

123
Skriv svar