Se Witcher 3 köras på Steam Deck

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ja - har vi tur så funkar det lika bra som det gjorde på Steam Controllern

Som sagt att det 'går att göra' är ju inte samma sak som 'borde göra' eller 'något som någon någonsin skulle vilja göra'

Alltså,

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ja - har vi tur så funkar det lika bra som det gjorde på Steam Controllern

Som sagt att det 'går att göra' är ju inte samma sak som 'borde göra' eller 'något som någon någonsin skulle vilja göra'

Jag ser Deck som den ultimata switch ersättaren för egen del.
Jag kommer tagga dig och rapportera hur bra det går sen när jag fått testa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vill spela Morrowind bärbart!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag ser Deck som den ultimata switch ersättaren för egen del.
Jag kommer tagga dig och rapportera hur bra det går sen när jag fått testa

Jag är övertygad om att Deck kommer funka svinbra och vara grymt för massa grejjer

Filosoferar lite kring vilka för/nackdelar det finns mellan Switch vs Deck


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag vill spela Morrowind bärbart!

Har gjort det på diverse portabla pc's, det har fungerat perfekt, sjukt mysig upplevelse att försvinna i i den världen vart man än befinner sig!

Skrivet av Anton Q:

Jag är övertygad om att Deck kommer funka svinbra och vara grymt för massa grejjer

Filosoferar lite kring vilka för/nackdelar det finns mellan Switch vs Deck

ca 300g fördel för switchen! Steamdecken är enorm, väger nästan det dubbla!

Medlem

När jag ser dom spela känner jag frustrationen växa i bröstet alltså.

CAN you play with steam controller? Yes.

Is it annoying as shit? Also yes

Ärenån som läser det jag skriver eller?
Jag påstår inte att det inte kommer att gå.

Jag påstår att det ofta knappast kommer vara en optimal upplevelse.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

När jag ser dom spela känner jag frustrationen växa i bröstet alltså.

CAN you play with steam controller? Yes.

Is it annoying as shit? Also yes

Ärenån som läser det jag skriver eller?
Jag påstår inte att det inte kommer att gå.

Jag påstår att det ofta knappast kommer vara en optimal upplevelse.

Men det är ingen Steam Controller på Deck.
Spelen spelas på samma sätt som vilket "gamepad" spel som helst.
Förutom lite extra touch funktioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

När jag ser dom spela känner jag frustrationen växa i bröstet alltså.

CAN you play with steam controller? Yes.

Is it annoying as shit? Also yes

Ärenån som läser det jag skriver eller?
Jag påstår inte att det inte kommer att gå.

Jag påstår att det ofta knappast kommer vara en optimal upplevelse.

Ja, men det blir lite som att säga "är pc ens bli en rolig grej att spela på? Ser nån använda en mus och det ser skitfrustrerande ut jämfört med gamepad!"

Vi börjar hamna lite mer på extremt personliga preferenser, det är ju inte det lättaste att tvinga på en pc-spelare en gamepad i ett fps, men det betyder inte att det är ett extremt dåligt och frustrerande sätt att spela spelen på.

är ett fps med en gamepad en optimal upplevelse?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det är ingen Steam Controller på Deck.
Spelen spelas på samma sätt som vilket "gamepad" spel som helst.
Förutom lite extra touch funktioner.

Spel som Age of Empires med mera spelas inte med vilken gamepad some helst.

Det går inte, så om det ska gå att spela så måste man simulera en mus - som Steam Controllern gjorde med sin touch.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det är ingen Steam Controller på Deck.
Spelen spelas på samma sätt som vilket "gamepad" spel som helst.
Förutom lite extra touch funktioner.

Det är i grund och botten en steamcontroller, med lite extra knappar och funktioner.

Tanken med att kombinera joysticks med två touchpads för att kunna emulera alla sorters inputs är ju densamma! Touchpadsen är samma som på steamdecken och kan konfigureras precis som på steamcontroller.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är i grund och botten en steamcontroller, med lite extra knappar och funktioner.

Tanken med att kombinera joysticks med två touchpads för att kunna emulera alla sorters inputs är ju densamma! Touchpadsen är samma som på steamdecken och kan konfigureras precis som på steamcontroller.

Ok ja det stämmer nog, det är iaf en smart grej


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Spel som Age of Empires med mera spelas inte med vilken gamepad some helst.

Det går inte, så om det ska gå att spela så måste man simulera en mus - som Steam Controllern gjorde med sin touch.

Nu känns det som du pratar runt runt från det som först diskuterades.
Det går ju att dra kontrollmetoder mm hur långt som helst och säga vad som passar och inte passar.

Ja just Age of empires kanske man ska spela med mus ja. Vilken tur att man kan göra det om man vill det på Steam deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Ja, men det blir lite som att säga "är pc ens bli en rolig grej att spela på? Ser nån använda en mus och det ser skitfrustrerande ut jämfört med gamepad!"

Vi börjar hamna lite mer på extremt personliga preferenser, det är ju inte det lättaste att tvinga på en pc-spelare en gamepad i ett fps, men det betyder inte att det är ett extremt dåligt och frustrerande sätt att spela spelen på.

är ett fps med en gamepad en optimal upplevelse?

Det tycker jag inte.

Tycker det är rimligt att snacka om vad man tror kan vara till Decks nackdel/fördel som en trevlig spelplattform.

Jag tror att det kan vara till Deck's nackdel att eftersom du kan spela allt som du kan spela på PC på den, fast utan att vara en PC, så kan det tänkas bli trassligt just vad som är gött att spela på Deck och vad som inte är det. Det blir då direkt till Switch fördel att sånt är tydligt och smidigt.

Tycker det är ett rimligt argument för en aspekt av Deck som jag tror kan bli problematisk... Men jag försöker inte dra nån linje eller påstå att Deck kommer suga/faila eller liknande.

Citat:

Är ett fps med en gamepad en optimal upplevelse?

Nä det tycker jag inte - men många andra tycker det. För att jag ska se det som 'problematiskt' så bör väl dom flesta med god marginal inte tycker det är optimalt eller ungefär likvärdigt att spela på Deck - och när det är fallet så är det lätt för spel att spel man annars gillar blir väldigt frustrerande att spela.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok ja det stämmer nog, det är iaf en smart grej

Yep!

Det var ju det bästa med steamcontrollern, hur man kunde hitta massa olika configs för spel!
Vissa gjorde ju smarta lösningar med gyron så du kunde finjustera ditt siktande.

Många verkade tro att det enda sättet du använde den på var att sikta med högra touchpaden och röra dig med joysticken, men det fanns ju inget krav på det, den kunde användas som en helt vanlig traditionell gamepad.

Touchpaden existerade helt enkelt för att den är mycket bättre på att emulera en mus jämfört med en joystick, vilket möjligjorde att man helt plötsligt kunde spela alla spel på steam med den, det är just därför de har kvar dessa på steamdeck!

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det tycker jag inte.

Tycker det är rimligt att snacka om vad man tror kan vara till Decks nackdel/fördel som en trevlig spelplattform.

Jag tror att det kan vara till Deck's nackdel att eftersom du kan spela allt som du kan spela på PC på den, fast utan att vara en PC, så kan det tänkas bli trassligt just vad som är gött att spela på Deck och vad som inte är det. Det blir då direkt till Switch fördel att sånt är tydligt och smidigt.

Tycker det är ett rimligt argument för en aspekt av Deck som jag tror kan bli problematisk... Men jag försöker inte dra nån linje eller påstå att Deck kommer suga/faila eller liknande.

Du kommer kunna spela allt på steamdeck, då det rakt av är en pc.

Och kollar vi bara på steamOS så har de som mål att alla spel på steam ska kunna köras på steamdeck, men sen har du saker du kan starta utanför steam, även på SteamOS, och utöver det så har du windows.

Jo absolut kommer upplevelsen inte vara lika bra som att spela på en jätteskärm med mus och tangentbord, men likt med switchen och konsoller så fungerar ju inte denna setup, och det fungerar även inte att bära med sig en stor skärm varje gång du vill spela portabelt.

Så vi kan väl jämföra med switchen, där steamdeck har allt switchen har, men har nackdelen att den väger mer.

Skrivet av Anton Q:

Nä det tycker jag inte - men många andra tycker det. För att jag ska se det som 'problematiskt' så bör väl dom flesta med god marginal inte tycker det är optimalt eller ungefär likvärdigt att spela på Deck - och när det är fallet så är det lätt för spel att spel man annars gillar blir väldigt frustrerande att spela.

Nej men precis, men ändå är det nog med en gamepad som majoriteten spelar sina fps-spel.

Kan absolut förstå ditt egna perspektiv om du själv inte vill sitta bakom en liten miniskärm och spela ett fps eller strategispel med en gamepad, men det är fortfarande något som väldigt många kommer göra utan någon slags frustration,.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu känns det som du pratar runt runt från det som först diskuterades.

Det tycker jag inte.
Det jag snackat om hela tiden är att jag tror det kan vara problmatiskt för Deck att när du 'kan' köra allt så kommer det tvivelslöst finnas en hel del som inte passar sig så bra på Deck eller är direkt dåliga upplevelser på deck.
Det är väl det drevet jag dragit på hela tiden och tyckte det jag svarade var relevant till det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Stor del av anledningen jag ska skaffa en Deck är så jag kan våldgästa min polare med den, låna skärm/tv, tangentbord och mus av honom och ha mini-lan som gamla goda tiden.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Skrivet av Albax11:

Stor del av anledningen jag ska skaffa en Deck är så jag kan våldgästa min polare med den, låna skärm/tv, tangentbord och mus av honom och ha mini-lan som gamla goda tiden.

Ska det vara som på den gamla goda tiden så ska det inte bara bekvämt. Du får bära med dig en CRT och en plåtburk när du våldgästar, annars räknas det inte.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det tycker jag inte.
Det jag snackat om hela tiden är att jag tror det kan vara problmatiskt för Deck att när du 'kan' köra allt så kommer det tvivelslöst finnas en hel del som inte passar sig så bra på Deck eller är direkt dåliga upplevelser på deck.
Det är väl det drevet jag dragit på hela tiden och tyckte det jag svarade var relevant till det.

Du skrev först om switch
Deck kommer kunna göra allt en Switch kan fast bättre + än mer än switch kan.
Samma spel på switch och steam deck kommer vara bättre på deck. jag ser inte problemet för egen del.
Jag spelar inte spel som Age of empire på en swicth, skulle aldrig göra det. Det är dock fullt möjligt om jag skulle vilja göra det på en Deck.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du skrev först om switch
Deck kommer kunna göra allt en Switch kan fast bättre + än mer än switch kan.
Samma spel på switch och steam deck kommer vara bättre på deck. jag ser inte problemet för egen del.
Jag spelar inte spel som Age of empire på en swicth, skulle aldrig göra det. Det är dock fullt möjligt om jag skulle vilja göra det på en Deck.

Jag hänger inte alls med i vad Anton Q menar här, jag har mer bilden av att allt kommer fungera bättre på Deck.
Ända fördelarna Switch verkar ha just nu är att batteritiden är bättre(löses lätt med powerbank) och att den är lättare(förmodligen inte något problem, 660g är inte mycket samtidigt som enhetens ergonomi verkar vara mycket bättre än switch, enligt de som testat).

Något som inte tagits upp här är att spel kommer har optimerade profiler för Deck, så man behöver nog inte oroa sig för att man får en dålig upplevelse när det kommer till prestanda till exempel.
Som det skrevs tidigare så har ju spel också fått profiler när det kommer till Steam controller, så kontroller bör inte heller vara något problem.

Nu fungerar säker AoE rätt bra med de kontroller, Switch kommer ju inte ens ha tillgång till Aoe.
Sen spelar väl ingen MP shooters på en seriös nivå med en bärbar konsol, input lagget är väl knappast på topp?
Deck spelarna kommer ju ha ett extremt mycket större utbud av mjukvara, de kommer till exempel kunna njuta av spel som Back4Blood och massor av indi samt 3dje part spel som också kommer flyta på väldigt mycket bättre och till bättre pris på enheten.

Sedan när man pratar om optimeringar så får man inte glömma att konsolen antagligen kommer sälja över 10 miljoner exemplar skapa mer speltid för pc plattformen, det bör alltså finnas stort intresse för att optimera för plattformen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hänger inte alls med i vad Anton Q menar här, jag har mer bilden av att allt kommer fungera bättre på Deck.
Ända fördelarna Switch verkar ha just nu är att batteritiden är bättre(löses lätt med powerbank) och att den är lättare(förmodligen inte något problem, 660g är inte mycket samtidigt som enhetens ergonomi verkar vara mycket bättre än switch, enligt de som testat).

Något som inte tagits upp här är att spel kommer har optimerade profiler för Deck, så man behöver nog inte oroa sig för att man får en dålig upplevelse när det kommer till prestanda till exempel.
Som det skrevs tidigare så har ju spel också fått profiler när det kommer till Steam controller, så kontroller bör inte heller vara något problem.

Nu fungerar säker AoE rätt bra med de kontroller, Switch kommer ju inte ens ha tillgång till Aoe.
Sen spelar väl ingen MP shooters på en seriös nivå med en bärbar konsol, input lagget är väl knappast på topp?
Deck spelarna kommer ju ha ett extremt mycket större utbud av mjukvara, de kommer till exempel kunna njuta av spel som Back4Blood och massor av indi samt 3dje part spel som också kommer flyta på väldigt mycket bättre och till bättre pris på enheten.

Sedan när man pratar om optimeringar så får man inte glömma att konsolen antagligen kommer sälja över 10 miljoner exemplar skapa mer speltid för pc plattformen, det bör alltså finnas stort intresse för att optimera för plattformen.

Ja, en sak till som kommer vara fördel jämt mot Nintendo (om dom inte ändrar) är att köper du ett spel som inte finns att köpa fysiskt på Switch så är spelet "förlorat" den dagen du gör dig av med switchen.
Du måste ha switchen kvar för att spela spelet. Spel på Steam följer med generation efter generation.
Jag har tex Half life 2 på Steam ända sen release. Det kan jag utan problem starta idag och den dagen jag får Deck om jag vill


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Ska det vara som på den gamla goda tiden så ska det inte bara bekvämt. Du får bära med dig en CRT och en plåtburk när du våldgästar, annars räknas det inte.

Fan, det har du rätt i...

Är det konstigt att jag saknar CRT skärmarna lite? Blev påmind av High Fleet hur det brukade flimra och låta. Det var lite mysigt ändå. Blir lite avis på LGR som både får ha senaste saften och sina gamla old-school burkar för retrogaming.

Sen var det inte kul när CRT skärmarna dog, vilket dom alltid gjorde. Jävla skit-teknik.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hänger inte alls med i vad Anton Q menar här, jag har mer bilden av att allt kommer fungera bättre på Deck.
Ända fördelarna Switch verkar ha just nu är att batteritiden är bättre(löses lätt med powerbank) och att den är lättare(förmodligen inte något problem, 660g är inte mycket samtidigt som enhetens ergonomi verkar vara mycket bättre än switch, enligt de som testat).

Batteritiden påverkas ju en hel del av att det inte finns något performance-läge i switchen förutom dockat.

Drar du ner inställningarna i skyrim till samma på switch och låser till 30 så kan du ju få snarlik batteritid som switchen har i samma spel.

eld
Medlem
Skrivet av Albax11:

Fan, det har du rätt i...

Är det konstigt att jag saknar CRT skärmarna lite? Blev påmind av High Fleet hur det brukade flimra och låta. Det var lite mysigt ändå. Blir lite avis på LGR som både får ha senaste saften och sina gamla old-school burkar för retrogaming.

Sen var det inte kul när CRT skärmarna dog, vilket dom alltid gjorde. Jävla skit-teknik.

När folk här brukar skämta om att saker är hundra år gamla, crt är verkligen hundra år gammalt!

Skrivet av eld:

När folk här brukar skämta om att saker är hundra år gamla, crt är verkligen hundra år gammalt!

Och verkligen en helt sci-fi grej. Ett högenergistråle som skjuts mot användarens ansikte och kröks mitt i luften med sub-millimetersprecision med hjälp av magneter. Det är en sjuk teknologi.

eld
Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Och verkligen en helt sci-fi grej. Ett högenergistråle som skjuts mot användarens ansikte och kröks mitt i luften med sub-millimetersprecision med hjälp av magneter. Det är en sjuk teknologi.

Och helt innan transistorer och datorer blev en grej!

Lite det som lockar i retropunk, att förställa sig en värld där en viss teknologi inte fanns, men att man istället kunde göra saker som att visa en bild på en skärm helt utan logiska kretsar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du skrev först om switch
Deck kommer kunna göra allt en Switch kan fast bättre + än mer än switch kan.
Samma spel på switch och steam deck kommer vara bättre på deck. jag ser inte problemet för egen del.
Jag spelar inte spel som Age of empire på en swicth, skulle aldrig göra det. Det är dock fullt möjligt om jag skulle vilja göra det på en Deck.

Ok. Dä går itt å förklar för nån som itt förstår


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ok. Dä går itt å förklar för nån som itt förstår

Jag förstår vad du menar men jag tror inte dina farhågor kommer vara nått problem.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

Det kom ett devkit till jobbet igår så jag hann känna lite på den (ganska många blev exalterade). Låg betydligt bättre i handen än Switch som ger mig krampkänslor efter en stund. Och den var så mycket lättare än jag föreställt mig.

Hoppas kunna lira lite på den nästa vecka.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det kom ett devkit till jobbet igår så jag hann känna lite på den (ganska många blev exalterade). Låg betydligt bättre i handen än Switch som ger mig krampkänslor efter en stund. Och den var så mycket lättare än jag föreställt mig.

Hoppas kunna lira lite på den nästa vecka.

Nice, precis vad jag hoppades på☺

Tror att det är många Nintendo fans som vill överdriva potentiella problem.
Jag tror inte Deck har några starka svagheter, om batteriet är ett sådant så är det som sagt inte svårt att ta med sig powerbank.

Men det kan ju bli så i början att konsolen inte har perfekt mjukvara och optimeringar med mera.
Det är ju dock ganska vanligt och kommer i så fall lösas med patchar säkert i så fall.
Säger bara det så att man inte förväntar sig perfektion ifrån start☺
Även PS5, Xbox Series och annan hårdvara som till exempel grafikkort behöver uppdateringar/patchar för funktioner samt optimeringar.

123
Skriv svar