Playstation-chef beklagar konsolplattformens begränsade räckvidd

Robot
Playstation-chef beklagar konsolplattformens begränsade räckvidd

Jim Ryan vill att hundratals miljoner ska kunna njuta av Playstations spel.

#Jim-Ryan, #Playstation


Medlem

Inte för att vara den, men om man konstant fokuserar på exklusiva titlar och värgrar "spel boll" med dem andra så tycker jag inte att man ska beklaga sig över att man inte når ut till fler personer.

Medlem

Det är beklagligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Klart dem vill nå ut till hundratals miljoner människor, deras plånböcker är inte tillräckligt feta

Inaktiv

Resonemanget känns bekant, mer satsningar på cloud och PC att vänta alltså,

Medlem

Svårt att jämföra spel med musik och film, inte riktigt samma målgrupp. SKillnad på passiv och aktiv underhållning.
Tror nog att de som är tillräckligt intresserade kommer att skaffa hårdvaran som krävs för att spela spelen man vill åt. Gamla mormor kommer inte lägga 30+ timmar på att spela Ghost of Tsushima även om det finns tillgängligt via en cloud-tjänst. Däremot kommer hon titta på en och annan beck-film och lyssna på snoddas på radion.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Svårt att jämföra spel med musik och film, inte riktigt samma målgrupp.
Tror nog att de som är tillräckligt intresserade kommer att skaffa hårdvaran som krävs för att spela spelen man vill åt.

Precis. Men de vill åt köpare som inte är tillräckligt intresserade för att lägga 7000 kr för världens största konsol. De vill kunna nå ut till alla som har en uppkoppling helt enkelt. Likt de exempel han tar upp. För då kommer de att tjäna grova pengar.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Precis. Men de vill åt köpare som inte är tillräckligt intresserade för att lägga 7000 kr för världens största konsol. De vill kunna nå ut till alla som har en uppkoppling helt enkelt. Likt de exempel han tar upp. För då kommer de att tjäna grova pengar.

Kanske hamnar man där en dag i cloud-landet, känns dock långt dit, men då hoppas jag att det inte är på bekostnad av spelens kvalitet eller att allt går mot "games as a service". Då lägger jag hellre ner spelandet.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Kanske hamnar man där en dag i cloud-landet, känns dock långt dit, men då hoppas jag att det inte är på bekostnad av spelens kvalitet eller att allt går mot "games as a service". Då lägger jag hellre ner spelandet.

Se det som ett alternativ bara, något som kanske inte behöver vara för dig men för de där med bara en skärm och en uppkoppling som också vill spela spelen. Det kommer inte ersätta konsoler och datorer helt, inte på väldigt länge i så fall.

Angående Gaas behöver det ju inte vara så. De betalar för abonnemanget som med PSnow. Där passar ju spel som är 3-6h och du är klar med sen även in så kan de vara på tjänsten en kortare tid också kanske. Eller lättillgängligt pga det behöver inte ta all din tid, som en tidigare diskussion om JRPG eller MMO på såna tjänster. Kör man enbart ett spel är nog inte tjänsterna till för en.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tror nog att de som är tillräckligt intresserade kommer att skaffa hårdvaran som krävs för att spela spelen man vill åt.

Finns många som inte vill köpa en konsol just för att det är en konsol.
Quality mode ligger i 30fps vilket är ospelbart.
Skulle garanterat köpa vissa spel om de kom till PC istället. Men jag tänker inte köpa en låda för 6000 bara för att spela ett eller två spel som jag dras till. Det är trots allt bara ett spel som jag överlever utan att spela.

Medlem

Blir inte förvånad om det kommer ett och annat mobilspel. Men de borde också låsa upp för PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Blir nog fler PC-släpp ja, dock finns ingen anledning att släppa dem samma dag.
Dels förlorar man fördelarna med att kunna utveckla exklusivt till en plattform, sen vill de inte stjäla kunder från sig själva. Man vill inte hamna i en situation där folk som både äger PC och PS5 köper dem till PC istället, där vinstmarginalen lär vara lägre. Bättre att först sälja så mycket som möjligt till sin egen plattform, för att några år senare sälja till PC-folket som inte var sugna nog för att skaffa en PS5:a för att kunna spela vid släpp. Har man tur får man dessutom sälja samma spel 2 gånger till någon som redan ägde det till PS5.

Var väl ungefär det Shawn Layden sa i en intervju för några dagar sedan, och det låter extremt logiskt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Finns många som inte vill köpa en konsol just för att det är en konsol.
Quality mode ligger i 30fps vilket är ospelbart.
Skulle garanterat köpa vissa spel om de kom till PC istället. Men jag tänker inte köpa en låda för 6000 bara för att spela ett eller två spel som jag dras till. Det är trots allt bara ett spel som jag överlever utan att spela.

Exakt, då är du inte tillräckligt intresserad helt enkelt, och du tillhör målgruppen som kommer köpa spelet 1-3 år senare om det släpps på PC. Finns nog en del exempel på motsatsen dock. Kan mycket väl tänka mig att flera fromsoftware-fans köpte en ps4:a mer eller mindre bara för Bloodborne.

Medlem

Ologiskt att ett företag som skapar en konsol där spel som kommer till den bara kan spelas på den konsolen och sedan exklusiviteter utöver det tycker det är synd att dom inte når ut till fler. Det är ju så att säga en självförvållad situation.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Inte för att vara den, men om man konstant fokuserar på exklusiva titlar och värgrar "spel boll" med dem andra så tycker jag inte att man ska beklaga sig över att man inte når ut till fler personer.

Sist jag kollade så har Sony släppt ett flertal förstapartsspel till PC, samtidigt finns det exakt 0 förstapartsspel från Microsoft eller Nintendo på Sonys plattform, vem är det som vägrar spela boll? Och vad hände med kommande multiformatsspel när Microsoft köpte ZeniMax?

Kanske dags att släppa den här fantasin att Sony är de som sitter och vägrar samarbete i konsolutopin.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sist jag kollade så har Sony släppt ett flertal förstapartsspel till PC, samtidigt finns det exakt 0 förstapartsspel från Microsoft eller Nintendo på Sonys

Minecraft Dungeons, Minecraft, Wasteland 3, Psychonauts 2? Förstår att du kommer att flytta målet nu men.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Minecraft Dungeons, Minecraft, Wasteland 3, Psychonauts 2? Förstår att du kommer att flytta målet nu men.

Då är det alltså fastställt att Microsoft släpper spel till Sonys format och Sony släpper spel till Microsofts format - och tanken att Sony vägrar ”spela boll” är fortsatt ren fantasi.

Förstår att du är sugen på att fanboy-kriga efter att ditt gamla forum dog ut men är dessvärre inte det minsta intresserad.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Minecraft Dungeons, Minecraft, Wasteland 3, Psychonauts 2? Förstår att du kommer att flytta målet nu men.

För att besvara dig och hoppas att du förstår också.

Minecraft är från början inget Xbox spel utan det köptes upp.
Psychonauts 2 är heller inget rent Xbox spel då uppköpt studio och även samma med Wasteland 3.

Då det redan funnits avtal att spel ska släppas till annan konsol innebär inte att Xbox släpper spel till andra.
Speciellt inte när dom inte ens haft nå att göra med spelen.

Typ Deathloop så har nog Sony haft mer att säga till om än Xbox gällande saker.

Låt snarare se om Psychonauts 3, Wasteland 4, nästa Doom, Wolfenstein osv släpps på playstation då kan du snacka.

Medlem

Sony är inte sharpest tool in the shed eftersom de negerar skäl att köpa en Sony konsol när de släpper sina spel till andra plattformar, kanske för att de är mest japaner & de är ju lite tokiga.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Då är det alltså fastställt att Microsoft släpper spel till Sonys format och Sony släpper spel till Microsofts format - och tanken att Sony vägrar ”spela boll” är fortsatt ren fantasi.

Förstår att du är sugen på att fanboy-kriga efter att ditt gamla forum dog ut men är dessvärre inte det minsta intresserad.

Nej, jag har absolut inte tid för det så om du vill fanboykriga får du ta det med någon annan. Skulle bara rätta dig där du hade fel.

Att de bägge släpper spel till varandras format? Inte särskilt ofta va. Där står jag i den frågan.
Du flyttade åtminstone inte måltavlan som neverwild ovan.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sist jag kollade så har Sony släppt ett flertal förstapartsspel till PC, samtidigt finns det exakt 0 förstapartsspel från Microsoft eller Nintendo på Sonys plattform, vem är det som vägrar spela boll? Och vad hände med kommande multiformatsspel när Microsoft köpte ZeniMax?

Kanske dags att släppa den här fantasin att Sony är de som sitter och vägrar samarbete i konsolutopin.

Att släppa till PC betyder inte att man släpper på Microsofts plattform.
Ja det råkar vara MS som gjort Windows men dom tjänar inget direkt på Sonys spel.
Det är Valve eller Epic som gör det.
Dessutom, kör du sen i framtiden SteamOS utan Windows, tänker på Steam Deck och Ev kommande konsol från Valve


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Då är det alltså fastställt att Microsoft släpper spel till Sonys format och Sony släpper spel till Microsofts format - och tanken att Sony vägrar ”spela boll” är fortsatt ren fantasi.

Förstår att du är sugen på att fanboy-kriga efter att ditt gamla forum dog ut men är dessvärre inte det minsta intresserad.

Nu är jag inte helt säker men är det inte så att Sony släpper på typ Epic store och inte på MS store eller xbox? I så fall är det ju Epic som gör vinst och inte Microsoft. Microsoft släpper ju vissa på PlayStation vilket gör att Sony får 30%.

Nu antar jag att spelen som släpps från MS, med undantag för nyare minecraft, släpps för att det finns tidigare kontrakt man inte tycker det är värt att bryta.

Tror varken Sony eller MS har några som helst planer på att släppa på varandras plattformar. Om man inte vill göra gemensam sak mot kommande tjänster från typ Netflix eller Amazon.

Det kommer även vara gratis att ha butiker inom MS store så vem vet, snart kanske vi har ett Sony store inom Windows.

Edit: Molotov var snabbare än mig

Medlem

Sony vet nog bäst själva när det är dags att släppa sina spel och på vilken plattform utifrån deras strategi. De lär ha bättre koll på det än en random fz-medlem iaf. Blir mest patetiskt att sitta och tjura med sin PC och tycka det är anti-consumer att inte få ALLT från dag 1. Själv hade jag gärna spelat Metroid Dread, men inte tillräckligt gärna för att jag ska köpa en Switch för det. Eller så hade jag gärna sett att ALLA filmer och serier fanns tillgängliga på Netflix men jag är inte dummare än att jag förstår varför det inte är så, och därför betalar jag också för Disney+ och Amazon Prime för att jag tycker det är värt det.

Imponerande exklusiva spel driver konsoll-försäljning, och ju fler konsoller det finns ute desto mer tjänar Sony/Nintendo på spelförsäljning och kringutrustning. Så är det bara.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Blir nog fler PC-släpp ja, dock finns ingen anledning att släppa dem samma dag.
Dels förlorar man fördelarna med att kunna utveckla exklusivt till en plattform, sen vill de inte stjäla kunder från sig själva. Man vill inte hamna i en situation där folk som både äger PC och PS5 köper dem till PC istället, där vinstmarginalen lär vara lägre. Bättre att först sälja så mycket som möjligt till sin egen plattform, för att några år senare sälja till PC-folket som inte var sugna nog för att skaffa en PS5:a för att kunna spela vid släpp. Har man tur får man dessutom sälja samma spel 2 gånger till någon som redan ägde det till PS5.

Var väl ungefär det Shawn Layden sa i en intervju för några dagar sedan, och det låter extremt logiskt.

Ja, jag hade köpt Bloodborne på nytt på PC för att spela tillsammans med de jag känner som aldrig ägt en ps4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av loerk:

Finns många som inte vill köpa en konsol just för att det är en konsol.
Quality mode ligger i 30fps vilket är ospelbart.

Vissa tycker så, men absolut inte majoriteten. 120 miljoner sålda ps4 säger annat....

Medlem
Skrivet av kebbe:

Sist jag kollade så har Sony släppt ett flertal förstapartsspel till PC, samtidigt finns det exakt 0 förstapartsspel från Microsoft eller Nintendo på Sonys plattform, vem är det som vägrar spela boll? Och vad hände med kommande multiformatsspel när Microsoft köpte ZeniMax?

Kanske dags att släppa den här fantasin att Sony är de som sitter och vägrar samarbete i konsolutopin.

För det första, sluta klassa Windows som operativsystem som om det är en Microsoft exklusiv plattform eller att Sony släpper på Microsofts plattform bara för att dem släpper på PC. Hade dem släppt dem exklusivt på Microsoft Store på PC så hade ditt argument fungerat bättre.

För det andra så är det varken Microsoft med Xbox eller Nintendo med nuvarande Switch / 3DS som sitter och beklagar sig över att dem inte "når ut till tillräckligt många".

Visst att Sonys spel börjar hitta ut till PC dock 2-3 år senare vilket är rätt trist i mitt tycke då jag efter så lång tid mer eller mindre tappat allt intresse för spelen men några få undantag.

Sony börjar bli bättre, Nintendo stängda som vanligt och just nu så är Microsoft den som har potentiallen att nå ut med sina titlar då dem inte begränsar de flesta nysläpp till endast konsol.

Detta har ingenting med fanboy grejer att göra utan simpel ren fakta.
Helst hade jag sett ingen exklusivitet alls från något håll och att jag kunde spela vad jag ville på min PC. Skulle göra plånboken lite gladare också.

Medlem
Skrivet av conthox:

Ologiskt att ett företag som skapar en konsol där spel som kommer till den bara kan spelas på den konsolen och sedan exklusiviteter utöver det tycker det är synd att dom inte når ut till fler. Det är ju så att säga en självförvållad situation.

Verkligen en stor ironi av Sony.

De klagar på att deras spel begränsas, men så är det själva den störst anledningen till att de begränsas.

https://www.fz.se/nyhet/288009-playstation-spel-till-pc-lar-a...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Släpp ALLA spel till PC - problemet löst!

Tänk så enkelt. 🙂

Medlem

Kalla mig naiv, men vilken härlig CEO.

Medlem

Playstation-chef vill att sin marknad ska ha en konsumentbas bas i miljoners miljarder, istället för bara miljoner - inspirerande.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar