Playstation har via Stay at Home gett bort 60 miljoner spel – kan bli fler

Robot
Playstation har via Stay at Home gett bort 60 miljoner spel – kan bli fler

Men låt oss hoppas att vi slipper.

#play-at-home, #playstation


Medlem

Va? Trodde sony bara var ett jävla anti-consumer skitföretag.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Va? Trodde sony bara var ett jävla anti-consumer skitföretag.

Ja de är ju i alla fall mindre giriga än Nintendo.

Medlem

Jag tror nog att alla skulle tjäna på att plattformarna vore fria,nu är jag PCspelare och jag är partisk men släpper man en titel som är skitbra så släpp det överallt.
Varför kontrollera spel när dom tjänar multum stålars ändå,vart vill dom komma.
Det ser ut som alla skall försvara sin hörna i spelvärlden och dom tror det gagnar dom själva.
Vi konsumenter är dom som styr.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Jag tror nog att alla skulle tjäna på att plattformarna vore fria,nu är jag PCspelare och jag är partisk men släpper man en titel som är skitbra så släpp det överallt.
Varför kontrollera spel när dom tjänar multum stålars ändå,vart vill dom komma.
Det ser ut som alla skall försvara sin hörna i spelvärlden och dom tror det gagnar dom själva.
Vi konsumenter är dom som styr.

Det är inte spelen i sig som företagen vill kontrollera. På samma sätt som Apple och Epic krigar om Fortnites vara eller inte vara på Appstore så handlar de här exklusiviteterna om att skydda en användarbas i sin butik. I det här fallet Playstation Store. Alla de här företagen tjänar ganska grova pengar på den procent de tar på allt som skeppas via sina plattformar. Släpper de ett spel helt fritt så släpper de även kontrollen över synergi-intäkterna som kommer från att det säljs. Dessa hamnar istället hos Valve eller liknande.

Så det stämmer inte att alla skulle tjäna på att plattformarna skulle vara fria. Plattformsägarna tjänar inte på det.

ZF
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Va? Trodde sony bara var ett jävla anti-consumer skitföretag.

Det är dom ännu mer med det här.

Du kan ju inte vara en konsument om du får spelet.

Skrivet av Sten-greger:

Jag tror nog att alla skulle tjäna på att plattformarna vore fria,nu är jag PCspelare och jag är partisk men släpper man en titel som är skitbra så släpp det överallt.
Varför kontrollera spel när dom tjänar multum stålars ändå,vart vill dom komma.
Det ser ut som alla skall försvara sin hörna i spelvärlden och dom tror det gagnar dom själva.
Vi konsumenter är dom som styr.

Du menar antagligen egentligen att du är en Windows-spelare.

Microsoft har ju jobbat rätt hårt för att det är just det som de flesta ska vara. Och helst skulle de också vara mer direkta Microsoftkunder. Men den biten har de inte lyckats lika bra med att få över spelköpare från Steam, GOH, Epic.. Men det är såklart målet.

Så tills vidare fortsätter de jobba på att åtminstone hålla spelutvecklingen kvar på sitt system, med gamla proprietära inlåsningar som DX, nya som "direct storage" som än mer ämnar verkligen låsa in "PC" som en Windows only plattform även för spel.

Antagligen för att de såg de hotet i Valves planer tidigare, och letade en mer "direkt" och solid metod att bita sig fast. Som med det och TPM. Och det är såklart mer hållfast att bita sig kvar även i hårdvaran.

Det hela blir extra ironiskt hyckleri när Microsoft nu i dagarna deklarerats först bland störst för "right to repair". Efter att Valve praktiskt taget redan gjort det..

Man tycker kanske att det i deras fall skulle gälla mjukvara snarare än hårdvara. Det är där det är mest behövligt trots allt.

Medlem

Bra initiativ.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Va? Trodde sony bara var ett jävla anti-consumer skitföretag.

Det är de. Tror du de gjorde detta för de är snälla?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det är de. Tror du de gjorde detta för de är snälla?

Nej en typisk win-win situation.
Sony fick positiv PR och förlorade inte så mycket intäkter, eftersom inget av de där spelen lär sälja speciellt många ex längre. Spelaren fick gratis spel.

1
Skriv svar