Diskutera – Hur blir Windows 11 det perfekta gaming-operativsystemet?

Robot
Diskutera – Hur blir Windows 11 det perfekta gaming-operativsystemet?

Vad måste Microsoft fixa från tidigare Windows-versioner?

#diskutera, #windows-11


Medlem

Sömlös HDR-hantering vore en bra början.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Bygg in VR-optimeringar likt de i nVidia VRWorks direkt i DX12.

Medlem
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Verkar vara en fix på ingång ganska snart dock.

Medlem

Inbyggd lokal streaming, ungefär som Nvidia har det. Men vore gött att ha det på OS nivå ha det sömnlöst.

Medlem

Tror nog microsoft behöver börja om från början med Windows precis som mac gjorde med med OS X. Windows kommer aldrig bli bra för spel i dagens utförande.

Men best vore det ju om alla bara gick över och körde Linux så vi slipper alla MS spyware och reklam i deras OS och att man blir påtvingad spion program som TikTok vid installationen.

ELF
Medlem

Utöka virtualiseringen med en gamingmodul. Fullt stöd för gamla spel i W11 med hårdvaruacceleration vore mumma.
Detta skulle lösa så många problem.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Tror nog microsoft behöver börja om från början med Windows precis som mac gjorde med med OS X. Windows kommer aldrig bli bra för spel i dagens utförande.

Men best vore det ju om alla bara gick över och körde Linux så vi slipper alla MS spyware och reklam i deras OS och att man blir påtvingad spion program som TikTok vid installationen.

Valve dom jobbar hårt på att bli kvitt Windows 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

tycker jag fick bättre fps i ASS Valhalla med win 11


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

jag valde att formatera datorn, men installera win 10 pro igen. det har ju trots allt funkat perfekt under alla år. utöver att det tar typ 5-10 minuter att formatera å installera


signatur

//monster

Medlem

Gjorde en nyinstallation samma dag som W11 releasen. Har funkat väldigt bra hittills. Mest kört BF2042 betan dock, men inga problem alls och allt flyter på riktigt bra.
Bara layouten på nya startmenyn och lite önskemål om aktivitetsfältet inställningar. Men det är saker man kan vänja sig vid.
I det stora hela är jag nöjd med W11 än så länge.

Medlem

Att de återinför "Never Combine Icons" alternativet i Taskbaren.
Att man inte längre kan separera ikoner i aktivitetsfältet känns så jävla dumt.

Det är den absolut sämsta förändringen med Win11. Så in i helv... kontraproduktivt.
Fattar inte att dom ska fördumma systemet i varje release, känns mer och mer som ett OS för plattor.

Men liksom... gör då ett LÄGE för plattor som lämnar allt desktop-relaterat ifred. Eller ännu bättre, låt OSS VÄLJA med ett på/av läge!
Jag vill ha kvar klassiska högerklicksmenyn som standard, funktionen att separera ikoner i aktivitetsfältet osv...

Dom tog bort "Ribbon" från Utforskaren vilket är ett plus iaf.
Men alltså... vart är FLIKAR i utforskaren??? När kommer det?

Windows 11 ser ut att bli en katastrof, som man kommer få peta in miljoner moddar och hacks för att få det att fungera som ett vanligt OS.
Testat på virtuell burk med VMWare och visst, det första man fick tanka ner var Winaeros Tweaker och göra flera registerändringar...
Inte direkt lovande när ett Desktopsystem beter och ser ut som iOS på många ställen.

Medlem

Jag vet inte, jag får inte uppgradera? Har tydligen en ickegodkänd processor

Medlem

Jag har ett icke godkänt moderkort som kanske blir godkänt lite längre fram i tiden.

Medlem

Fack tools till 'streamingplattform' och 'seamless hardcore achievement support'

Se till så att så många bra spel som möjligt fungerar så bra som möjligt att spela på Windows 11 så snabbt och enkelt som möjligt - punkt.

Lägg massa krut på ett så bra och öppet Direct X som möjligt, släpp alla era first party spel till PC på direkten, uppmuntra så många andra spelutvecklare att släppa till PC som möjligt - gör det så enkelt som möjligt.

Sen kan dom ju gärna sluta kalla sin.. ööh.. spelplattform? allt ni gör som har med spel att göra på PC? på PC för Xbox - Kanske ett av dom mest funtade och förvirrande branding-besluten i modern tid


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av kanshira:

Jag har ett icke godkänt moderkort som kanske blir godkänt lite längre fram i tiden.

Stog att mitt var det också först - men rotade runt lite och visade sig att jag kunde enejbla nått i BIOS som gjorde att det funkade.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har ingen aning om vad som skulle önskas. Har inte haft några problem med Windows sen vista. Kan vara att jag inte har tillräcklig koll på vad som påverkar vid gaming.

Medlem

Skrota XInput och återinför DirectInput, eller utöka XInput för att höja/ta bort begränsningarna i antal kontroller (4) och antalet knappar/axlar per kontroll. XInput kommer från XBox och har nätt och jämnt tillräckligt för standardkontroller, och är värdelöst för t.ex. flygsimulatorer.

Medlem

Ironi, viktigaste som dom fixat är wsl --install


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Gen
Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag valde att formatera datorn, men installera win 10 pro igen. det har ju trots allt funkat perfekt under alla år. utöver att det tar typ 5-10 minuter att formatera å installera

Plus tiden att installera alla drivrutiner och ladda ner alla program samt logga in på dem och slutligen konfigurera saker och ting till ens belåtenhet

Medlem

Därför man kör pxe mot sitt nas så kan man välja vilken image man vill installera inkl alla program.

Ladda ner program manuellt ne tack,

Orkar man inte det , köp acronis hette förut true image eller liknande program,

Finns andra sätt som är gratis och bara kräver en windows licens men lite mer meck men det får ni googla på.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Testpilot

HDR stöd känns ju som en grej
men viktigast är ju att sluta jävlas med 1Gen Ryzen. *suck*

Kan förstå att de inte vill stödja äldre processorer men Ryzen 1gen är fasen inte stenålder.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

HDR stöd känns ju som en grej
men viktigast är ju att sluta jävlas med 1Gen Ryzen. *suck*

https://i.imgur.com/VsrMnat.png

Kan förstå att de inte vill stödja äldre processorer men Ryzen 1gen är fasen inte stenålder.

Installera från ISO ska funka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kollat på lite olika tester som visar samma eller lägre fps i massa olika spel när dom jämförde win 11 med 10. Håller nog mig till 10:an några månader till minst.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

HDR stöd känns ju som en grej
men viktigast är ju att sluta jävlas med 1Gen Ryzen. *suck*

https://i.imgur.com/VsrMnat.png

Kan förstå att de inte vill stödja äldre processorer men Ryzen 1gen är fasen inte stenålder.

Installera via ISO fungerar men inte uppgradera då AMD inte har fTPM i dem. Det la AMD in först i Pro modellen på 1000-serien


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Razken:

Att de återinför "Never Combine Icons" alternativet i Taskbaren. Att man inte längre kan separera ikoner i aktivitetsfältet känns så jävla dumt.

This! ☝️

Så jävla efterblivet att ta bort den inställningen! Fatta och sitta och jobba med ett gäng excel-fönster igång och denna jävla inställning inte finns längre. Fan kriminellt dumt att ta bort!

Kommer aldrig uppdatera innan det är fixat tillsammans med att man kan flytta runt taskbaren. Never!

Medlem

Att de har en xbox-app som inte går att styra med handkontroll är i mina ögon märkligt.
Om de nu inte bryr sig om vad man spelar på borde de göra det lika smidigt att spela på pc som på en Xbox.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem
Skrivet av Balkp:

Att de har en xbox-app som inte går att styra med handkontroll är i mina ögon märkligt.
Om de nu inte bryr sig om vad man spelar på borde de göra det lika smidigt att spela på pc som på en Xbox.

Ja det är konstigt att det inte har nån "Big picture" mode som tex Steam.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Balkp:

Att de har en xbox-app som inte går att styra med handkontroll är i mina ögon märkligt.
Om de nu inte bryr sig om vad man spelar på borde de göra det lika smidigt att spela på pc som på en Xbox.

Det borde de fixa, men en lösning som jag använde för många år sedan är detta programmet.

https://store.steampowered.com/app/367670/Controller_Companio...

Så kan man styra datorn med kontrollerna och starta de spelen man vill från soffan.

12
Skriv svar