Stora Anime-tråden

Quake-konnässsör

Några live-action filmer från anime som jag själv tycker om, Blade of the Immortal, Gintama och Rurouni Kenshin

Rurouni Kenshin 1: Origins - Trailer

Rurouni Kenshin 2: Kyoto Inferno - Trailer

Rurouni Kenshin 3: The Legend Ends - Trailer

Rurouni Kenshin: The Final/The Beginning - Trailer

Gintama - Trailer

Gintama 2: Rules are Made to be Broken - Trailer

Blade of the Immortal - Trailer

Medlem

Nya shamanking på Netflix (remake?) Var väldigt bra. Sugen på mer!

Medlem

Jag och grabbarna… kanske mest jag… kollade på Pokemon Journey avsnitt 1-14. Helt klart den bästa säsongen som vi sett hittills! Innan har vi sett Indigo, XYZ och lite av Sun and Moon.

Jag orkade inte se mer än 3-4 avsnitt av Sun and Moon. Den serien var ingen vidare.

I Journeys är det bra berättartempo, bättre humor och idéer och för en gångs skull en vettig kompanjon!

Den nya kompanjonen, Goh tillåts ta lite plats i serien. Medan Ash mål är att bli den bästa tränaren och vinna i pokemonligor är Gohs mål ett annat. Gohs mål är att samla alla pokemons, framförallt de sällsyntaste. Det gör att serien inte enfaldigt följer Ash på ännu ett samla gymnålar-äventyr. Tidigare sidokaraktärer i Pokemon har bara stöttat Ash, men i Journeys känns Goh mer som den andra huvudkaraktären.

En ny sak är att Ash och Goh har olika syn på världen. De kan kan få konflikter och bli osams. Detta skapar ett annat djup på serien. Det är också färre kassa och utdragna ”ahh, åhh nej! Kom och hjälp mig”-scener.

Det känns som serien äntligen börjar leva upp till vad jag hoppades att serien skulle bli för 20 år sedan! Mer av det bra, mindre av de dåliga. Dessutom känns alla striderna mer meningsfulla och intensiva än innan. Väldigt bra skrivet för att va Pokemon!

Hittills får serien 4 av 5
Dels är det en riktigt bra serie för de som växt upp med Pokémon, men framförallt är det en utmärkt äventyrsserie att slänga på när man titta på något med barnen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kan rekommendera Salvatore Ganaccis nya låt "Fight Dirty". Snygg video som folk säkert kan gilla.

Medlem
Skrivet av almblad:

När vi ändå är inne på Isekai, så kan jag också rekommendera Honzuki no Gekokujou (Ascendance of a Bookworm), som var en friskvind från de mera "vanligare" serierna i den här genren.

Finns två säsonger (14 och 12 episoder), med en tredje säsong som är på väg, slutet på 2021 / början av 2022.

https://www.youtube.com/watch?v=9TljLLncMxk

Eftersom jag fastnade så mycket för tipset om Mushoku Tensei (längtar efter andra säsongen och har börjat läsa mangan 😁) så fortsatte jag med Ascendance of a Bookworm.
Har nu maraton-glott igenom första säsongen, men jeeeesus vilket "nedköp" från Mushoku Tensei (om man nu ska jämföra). ^^
Här har vi ett helt annat tempo. En del avsnitt är så utdragna så att jag faktiskt var tvungen att spola förbi. 😅
Många återanvända scener som dyker upp hela tiden, vilket är ganska störande.
Tycker att den inte alls bygger upp historien nå vidare bra... Så här många avsnitt in nu och man har knappt fått veta nåt om huvudpersonen. Mjäää, man vart bortskämd med den första "Isekai'en" som jag såg, som satte en väldigt hög standard.

Har i övrigt nyligen tittat på Highway Penguin

Vill inte länka någon trailer då jag tycker den spoilar filmens höjdpunkt.

Helt ok film. Väldigt förutsägbar och sådär klassisk japansk som man förväntar sig.

Medlem

Håller på att kolla om naruto från början, riktigt episkt serie! Får gåshud överdrivet mycket

Avstängd
Skrivet av noreason:

Håller på att kolla om naruto från början, riktigt episkt serie! Får gåshud överdrivet mycket

Favoritsanimen helt klart! Största problemet är alla satans fillers dock 😅

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Favoritsanimen helt klart! Största problemet är alla satans fillers dock 😅

Går ju att hoppa över alla fillers så blir det en trevligare upplevelse.

Dock finns det ju några enstaka fillers som är bra.

Medlem

Kollar enbart på One Piece och My Hero Academia just nu i väntan på Attack on Titan, Bleach, Vinland Saga m.fl.

My Hero Academia är ganska skräp och har varit ett par säsonger, men är så pass långt in i serien så ingen idé att sluta kolla känner jag, sen smäller det faktiskt till ibland och blir jäkligt bra.

Kollar iofs även på Black Clover, men har tagit ett uppehåll då man tröttna lite, men blir att fortsätta så småningom, är på avsnitt 134 av 170 så snart klar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Favoritsanimen helt klart! Största problemet är alla satans fillers dock 😅

Kommer osökt att tänka på Nadia The Secret of Blue Water. Väldigt charmig anime som sorgligt nog kändes som 1/3-del av filler.
Väldigt stor potential som tyvärr sjabblades bort i mitten av serien (av vad jag minns).

Kan tänka mig att Pokémonserien's Team Rocket är väldigt inspirerad av Grandis Gang ifrån Nadia. 😃

Avstängd
Skrivet av Neverwild:

Går ju att hoppa över alla fillers

Går det???

Trodde man var tvungen att se allt eller inget? 🤪

Medlem

Vet att detta är en anime-tråd men tar och slår ett slag för mangorna också!

One-Punch Man och Berzerk är fenomenala!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vet att detta är en anime-tråd men tar och slår ett slag för mangorna också!

One-Punch Man och Berzerk är fenomenala!

Ja manga skall inte förbises! Många gånger mycket, mycket bättre än anime adaptionen, inga fillers, utmärkt pacing, bättre art. Jojo's, Monster, One Piece, MHA, D gray man och Dragon Ball är bara några rekommendationer för den som vill ge sig in i manga

Quake-konnässsör

@Razken håller med dig att serien är seg, men det är också det jag tycker om med den, en lite annorlunda Isekai där huvudpersonen inte är en äventyrare som är så pass överlägsen att den dödar allt med lillfingret

Quake-konnässsör
Skrivet av Laddemannen:

Vet att detta är en anime-tråd men tar och slår ett slag för mangorna också!

One-Punch Man och Berzerk är fenomenala!

Synd att vi aldrig kommer få uppleva den hela berättelsen på Berserk mangan. Hade lite förhoppningar att Kentaru Miura hade flera anteckningar och notiser på hur berättelsen skulle fortlöpa och hur serien skulle sluta, men det verkar som dessa finns inte då mangan ska ta slut efter nästa kapitel som släpps.

Ett farväl till både skaparen, serien och till alla som har följt mangan under 30 år. Det är ett livsverk som han aldrig fick se ett avslut på, lite sorgset när man tänker på det.

Medlem
Skrivet av almblad:

Synd att vi aldrig kommer få uppleva den hela berättelsen på Berserk mangan. Hade lite förhoppningar att Kentaru Miura hade flera anteckningar och notiser på hur berättelsen skulle fortlöpa och hur serien skulle sluta, men det verkar som dessa finns inte då mangan ska ta slut efter nästa kapitel som släpps.

Ett farväl till både skaparen, serien och till alla som har följt mangan under 30 år. Det är ett livsverk som han aldrig fick se ett avslut på, lite sorgset när man tänker på det.

Mycket sorgligt att Miura gick bort. Berserk är en favorit, helt fantastisk. Det är inte många animes/mangor som kommer i närheten.

Som jag förstod det så vet man inte hur mangans framtid blir ännu? Även om 364 är det absolut sista från Miura själv, så kanske det finns en liten chans att mangan får en fortsättning då man inte officiellt gått ut och sagt att den är slut.

"We are deeply sorry to inform that there is no information to share about the future of the Berserk series at this time. One thing we can promise you is that as Young Animal, the publisher that has worked with Kentaro Miura on Berserk, our first priority will always be placed on him-what he would think if he were still with us."


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

En sevärd äldre anime-serie är ju Samurai Champloo. Gillar också Afro Samurai där Samuel L Jackson är fantastisk och går all-in med hela registret.

På Netflix finns One-Punch Man som jag sett flera gånger. Castlevania och Baki tål att ses och också Kengan Ashura och Cannon Busters. Gillar man det här kan man ju inte heller missa Rick & Morty, ett av det bästa på Netfix alla kategorier.

Medlem

När One Piece är hype, då är det sån jävla hype. Dom bygger upp momentum något djävulskt bra, man blev tårögd i senaste avsnittet av all hype.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Quake-konnässsör
Skrivet av Fezk:

När One Piece är hype, då är det sån jävla hype. Dom bygger upp momentum något djävulskt bra, man blev tårögd i senaste avsnittet av all hype.

Man kan bli lite trött på att hype train är cirka 6 månader långa bara

Medlem
Skrivet av almblad:

Man kan bli lite trött på att hype train är cirka 6 månader långa bara

Jo, animen kan bli utdragen ibland, därav min kommentar att när det väl sker feta saker, då gör One Piece det så jäkla bra.

Men, tycker detta arc har varit bättre i jämförelse med Big Mom-arcet i både pacing/story, bra bakgrundsstory med Oden osv. Tyvärr blev animen utdragen överlag efter tids-hoppet.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Quake-konnässsör
Skrivet av Fezk:

Jo, animen kan bli utdragen ibland, därav min kommentar att när det väl sker feta saker, då gör One Piece det så jäkla bra.

Men, tycker detta arc har varit bättre i jämförelse med Big Mom-arcet i både pacing/story, bra bakgrundsstory med Oden osv. Tyvärr blev animen utdragen överlag efter tids-hoppet.

Håller med, arcen är riktigt bra. Läser mangan dock, men ska se arcen när hela är klar så får man en hel upplevelse. Har sätt några scener ifrån Wano arcen, och animationerna är riktigt bra. Konstigt och tänka på att det kommer ut ett avsnitt i veckan. De måste arbete de anställda till döds

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Favoritsanimen helt klart! Största problemet är alla satans fillers dock 😅

Fel!

Fillers är inga problem när serien är släppt.

Alternativ 1 - följ en filler-guide

https://www.animefillerlist.com/shows/naruto

https://www.nofilleranime.com/filler-guides/naruto/

https://www.narutohq.com/naruto-shippuden-fillers.php

https://www.animefillerguide.com/2019/06/naruto-shippuden-fil...

https://www.anime-planet.com/users/Halex/lists/naruto--watchi...

Alternativ 2 - Naruto Kai

Naruto-kai är ett flera år långt fan-projekt som jobbat med att ta bort fillers och onödig utfyllnad i serien!
https://www.reddit.com/r/Naruto/comments/91wdjv/naruto_kai_ul...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Fel och fel. Syftade givetvis på första gången man kollar genom en serie. Då hoppar man inte gärna över något alls och problemet med det när det kommer till Naruto är alla fillers.

Bra länkt dock. Hjälper säkert någon som inte känner till dem!

Medlem

Ser ut som cowboy bebop season 1 kommer till netflix nästa vecka ! Originalet ifrån 1998!

Medlem

Fasen vad nice, Mob Psycho 100 säsong 3 på gång, inget datum än dock. Bones Inc, studion som animerade dom tidigare säsonger kör även den tredje, dom vet vad dom pysslar med. Har ni inte sett dom första två säsongerna rekommenderar jag dom starkt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Såg klart dom 8 spin-off avsnittet på Attack on Titan som släpptes. Sevärda enligt mig då man fick ytterligare lite karaktärsdjup och bakgrundsstory.

10 januari börjar sista delen för den som missat, eftersom jag inte läst mangan ska det bli jäkligt intressant att se hur det hela slutar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Såg klart dom 8 spin-off avsnittet på Attack on Titan som släpptes. Sevärda enligt mig då man fick ytterligare lite karaktärsdjup och bakgrundsstory.

10 januari börjar sista delen för den som missat, eftersom jag inte läst mangan ska det bli jäkligt intressant att se hur det hela slutar.

Ja det ska bli jävligt kul att se vad som händer, även om jag tycker sista delen som kommit var rätt så grötig och oöversiktlig. Men AoT är överlag riktigt grymt!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Ja det ska bli jävligt kul att se vad som händer, även om jag tycker sista delen som kommit var rätt så grötig och oöversiktlig. Men AoT är överlag riktigt grymt!

I början på säsong 4 var det grötigt helt klart, man undra lite vad fasen det är som händer, men saker blev klarare ett par avsnitt in.

Det känns som serien inte kan sluta speciellt lyckligt iallafall hehe. Vilket förvisso inte är något jag skulle klaga över dock. En av anledningarna jag gillar serien är för den är just ganska mörk och melankolisk.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag nostalgitittade några avsnitt ifrån Rurouni Kenshin idag. Det är nästan 20 år sedan jag först såg serien. Det är sjukt att den håller än idag.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Började med Death Note nu, sett dom två första episoderna. Börjar bra iaf!

Skriv svar