Hitman GOTY tas bort från GOG – hade innehåll låst bakom online-krav

Robot
Hitman GOTY tas bort från GOG – hade innehåll låst bakom online-krav

Vilket spelarna ansåg vara en typ av DRM.

#GOG, #Hitman, #Io-interactive


Medlem

Spelarna har rätt, det ÄR en form av DRM. Bra att GoG fortfarande har en del integritet och lyssnade och tog aktion.


signatur

I drank what?

Medlem

Det finns många brister med live service modellen för Hitman spelen men att inte kunna låsa upp saker offline är nog det värsta.

Elusive targets är en annan del som är dåligt implementerat då det är tidsbegränsat samt att man inte kan spela om det för nöjes skull. Jag har inga problem med att man endast får ett försök som räknas men ogillar att det finns spännande innehåll som man enkelt kan missa i ett singleplayer spel.

Medlem

Man hade inte behövt DRM om folk hade betalat för sig.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skrivet av Kleptoman:

Man hade inte behövt DRM om folk hade betalat för sig.

Du känner till hela orsaken till varför GoG blev populärt antar jag? DRM stoppar aldrig personer som vill piratkopiera, nästan alla spel finns tillgängliga utan någon begränsning. DRM stoppar enbart hederliga kunder. Hindren som U-play har gör att jag aldrig har energi att starta ett Ubisoftspel, men jag är helt säker på att det går att ladda ner t.ex. Anno 2070 utan DRM.

Testpilot

Måste säga att hanteringen av Hitman 1 och 2 är bland det sämsta jag upplevt, först att delade upp spelen i olika episoder och sedan en påtvingad alltid online funktion. Hur kunde man misslyckas så?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Man hade inte behövt DRM om folk hade betalat för sig.

Detta visar på en stor okunskap, DRM skadar ENDAST de som betalar för sig. Pirater slipper det och komiskt nog var Ubisoft tvugna att använda ett crack för att folk skulle kunna spela AC 2. Så mitt råd är, om man tror att detta är anledning, att man läser på lite.
.
För egen del är det en stor faktor till att jag inte längre köper spel i samma utsträckning som jag gjorde innan. Nu äger jag visserligen avsevärt mycket fler spel än jag kan spela och tack vare saker som HB´s Choice och att utgivare ger bort spel gratis så blir det bara ännu mindre incitament att köpa spel. Jag har inga problem med att vänta, kravet på Windows 10 bidrar med.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Detta visar på en stor okunskap, DRM skadar ENDAST de som betalar för sig. Pirater slipper det och komiskt nog var Ubisoft tvugna att använda ett crack för att folk skulle kunna spela AC 2. Så mitt råd är nog att du tar och läser på lite
.

Okunskap? Du tror att spelföretag betalar miljoner för DRM bara för att? Hade man inte märkt ökad försäljning hade man inte slösat resurser på DRM..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Okunskap? Du tror att spelföretag betalar miljoner för DRM bara för att? Hade man inte märkt ökad försäljning hade man inte slösat resurser på DRM..

Ja okunskap, DRM handlar inte så mycket om piratkopiering som det handlar om kontroll.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Okunskap? Du tror att spelföretag betalar miljoner för DRM bara för att? Hade man inte märkt ökad försäljning hade man inte slösat resurser på DRM..

Det är vad du antar utan något belägg överhuvudtaget. Finns det ens bevis på att piratkopiering minskar försäljning?

Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Man hade inte behövt DRM om folk hade betalat för sig.

Säg det till Traktorägare som betalat miljoner för sin traktor och inte kan laga den själv utan att cracka programvaran

Skrivet av noreason:

Det är vad du antar utan något belägg överhuvudtaget. Finns det ens bevis på att piratkopiering minskar försäljning?

Det finns undersökningar som säger att DRM kan skydda den initiala försäljningen men med tanke på hur situationen ser ut idag så har de jäklig svårt att ekonomiskt berättiga den vinsten mot vad det kostar dels i ren peng (DRM är inte gratis) och i godwill att ha ett kasst DRM på sin produkt som i många fall sabbar produkten.

Denuvo är ju ökänt för att de ställer till problem med laddningstider och belastar CPU. Resident Evil fiaskot är ett annat DRM strul som hände nyligen.

Jag minns själv då SecurROM sabbade prestandan på The Witcher 2 där man enkelt kunde jämföra mellan köpt CD-skiva och GOG's DRM fria version. Det var många FPS och minuter i laddningstid som det skyddet åt upp.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Du känner till hela orsaken till varför GoG blev populärt antar jag? DRM stoppar aldrig personer som vill piratkopiera, nästan alla spel finns tillgängliga utan någon begränsning. DRM stoppar enbart hederliga kunder. Hindren som U-play har gör att jag aldrig har energi att starta ett Ubisoftspel, men jag är helt säker på att det går att ladda ner t.ex. Anno 2070 utan DRM.

Om folk inte hade bestämt sig för att lägga upp spel gratis på PirateBay, tror du fortfarande att DRM hade funnits då och tills vilken nytta?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Okunskap? Du tror att spelföretag betalar miljoner för DRM bara för att? Hade man inte märkt ökad försäljning hade man inte slösat resurser på DRM..

Fast det är dock lite naivt att tro spelföretag inte fattar beslut som kostar mer än det smakar. Företagsvärlden är tjockfull med sådana beslut, gång på gång på gång. Det är trots allt människor som styr företag, de är inte egna entiteter med förmåga att själva fatta beslut.

FM-guru
F.d. Sisyr

Pinsamt att det ens släpptes på GOG.

Avstängd
Skrivet av Mutumba:

Måste säga att hanteringen av Hitman 1 och 2 är bland det sämsta jag upplevt, först att delade upp spelen i olika episoder och sedan en påtvingad alltid online funktion. Hur kunde man misslyckas så?

Detta, samt att de heter Hitman 1/2 när det i själva verket rör sig om Hitman 6/7

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast det är dock lite naivt att tro spelföretag inte fattar beslut som kostar mer än det smakar. Företagsvärlden är tjockfull med sådana beslut, gång på gång på gång. Det är trots allt människor som styr företag, de är inte egna entiteter med förmåga att själva fatta beslut.

En annan anledning till att ha DRM är för att skydda sin egna rygg. Har man DRM och spelet blir crackat så har man försökt skydda spelet
och då får man inte lika mycket skit för det av cheferna och kan då undvika att få sparken. Rent egenintresse helt enkelt.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Du känner till hela orsaken till varför GoG blev populärt antar jag? DRM stoppar aldrig personer som vill piratkopiera, nästan alla spel finns tillgängliga utan någon begränsning. DRM stoppar enbart hederliga kunder. Hindren som U-play har gör att jag aldrig har energi att starta ett Ubisoftspel, men jag är helt säker på att det går att ladda ner t.ex. Anno 2070 utan DRM.

Det stoppar mig i alla fall, så ditt "aldrig" kan inte riktigt stämma Hade jag kunnat ladda ner vilket spel som helst helt utan kopieringsskydd eller DRM hade jag gjort det. Nu väljer jag istället att betala för spel, men det beror mest på att jag vill slippa köra diverse osäkra cracks eller manipulerade binärer på min dator.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Om folk inte hade bestämt sig för att lägga upp spel gratis på PirateBay, tror du fortfarande att DRM hade funnits då och tills vilken nytta?

DRM fanns i flera årtionden innan PirateBay dök upp.

Skrivet av Sebbepojken:

Det stoppar mig i alla fall, så ditt "aldrig" kan inte riktigt stämma Hade jag kunnat ladda ner vilket spel som helst helt utan kopieringsskydd eller DRM hade jag gjort det. Nu väljer jag istället att betala för spel, men det beror mest på att jag vill slippa köra diverse osäkra cracks eller manipulerade binärer på min dator.

Jag förstår att du inte laddar ner program från piratsidor, och det är något jag uppskattar, men huruvida programmen hade DRM från början spelar väl inte så stor roll? Programmen hade oavsett legat på sketchy sidor där du antagligen hade löpt samma risk för manipulationer, de hade inte legat fritt tillgängliga på Steam bara för att programmen inte hade DRM.

Den enda erfarenheten jag har av att faktiskt ladda ner spel är gamla klassiker som inte såldes fram till GoG började släppa dem, alltså någon gång innan 2010. Så jag har inte riktigt koll på exakt hur det fungerar med moderna spel, men jag vet att de finns att ladda ner.

Testpilot
Skrivet av General White:

Detta, samt att de heter Hitman 1/2 när det i själva verket rör sig om Hitman 6/7

Ja, det där kan vi ta en annan gång, i en annan tråd men håller med!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

DRM fanns i flera årtionden innan PirateBay dök upp.

Ok, tack, bra att veta
Men till vilken nytta? Om det inte handlade om att folk kopierade deras spel varför ens implementera det?


signatur

PSN: MrOakenborn

ELF
Medlem

Tror för många kör refund nu. Får something went wrong...

Skrivet av Oakenborn:

Ok, tack, bra att veta
Men till vilken nytta? Om det inte handlade om att folk kopierade deras spel varför ens implementera det?

Det gjorde man. Folk kopiearade disketter och på diskett tiden så kunde det ex. vara att leta efter ett visst ord på en viss sida i manualen eller en spinnskiva som nedan. Hade man inte denna info så var man körd.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det stoppar mig i alla fall, så ditt "aldrig" kan inte riktigt stämma Hade jag kunnat ladda ner vilket spel som helst helt utan kopieringsskydd eller DRM hade jag gjort det. Nu väljer jag istället att betala för spel, men det beror mest på att jag vill slippa köra diverse osäkra cracks eller manipulerade binärer på min dator.

Låter mer som att du projicerar din egna kassa etik på andra.
Som med majoriteten av "kriminalitet" är det oftast de som helt enkelt inte har råd med spel som laddar ner crackade versioner.
Och om de inte kan ladda ner det så betyder det inte heller att de kommer att köpa spelet.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2021-01-27-piracy-does...

Medlem

Denna tråkiga diskussion nu igen.

Kan bara tala för mig själv, men jag har köpt flera spelat som jag piratat ner, som jag aldrig skulle köpt om jag inte hade kunnat pirata ner det från början.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Denna tråkiga diskussion nu igen.

Kan bara tala för mig själv, men jag har köpt flera spelat som jag piratat ner, som jag aldrig skulle köpt om jag inte hade kunnat pirata ner det från början.

Exakt samma sak här. Enda skillnaden nu är att jag slutat helt pirata, orkar inte med allt meck. Lättare på tiden man installerade och kopierade över en crackad .exe och körde.

Senaste spelet jag piratade var X-COM av den enkla anledningen att jag kunde börja spela ett par dagar tidigare än den officiella releasen, som jag hade förbeställt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av ELF:

Tror för många kör refund nu. Får something went wrong...

Det gjorde man. Folk kopiearade disketter och på diskett tiden så kunde det ex. vara att leta efter ett visst ord på en viss sida i manualen eller en spinnskiva som nedan. Hade man inte denna info så var man körd.
https://i.imgur.com/iDtRaFb.jpeg

Coolt. Intressant med innovativa sätt att förhindra piratkopiering.

Påminner lite om när Game Dev Tycoon släppte en version av sitt spel på PirateBay där mycket av försäljningen försvann till pirater


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av loerk:

Låter mer som att du projicerar din egna kassa etik på andra.
Som med majoriteten av "kriminalitet" är det oftast de som helt enkelt inte har råd med spel som laddar ner crackade versioner.
Och om de inte kan ladda ner det så betyder det inte heller att de kommer att köpa spelet.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2021-01-27-piracy-does...

Berätta vilken del av mitt inlägg som projicerar min etik på andra? Det enda jag gör är att redogöra för mina egna tankegånger - hur får du det till projicering? Låter mer som att du gillar att skapa dålig stämning för att det får dig att må bra (titta - jag kan också dra slutsatser om andra utan underlag!).

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Berätta vilken del av mitt inlägg som projicerar min etik på andra? Det enda jag gör är att redogöra för mina egna tankegånger - hur får du det till projicering? Låter mer som att du gillar att skapa dålig stämning för att det får dig att må bra (titta - jag kan också dra slutsatser om andra utan underlag!).

"Det stoppar mig i alla fall, så ditt "aldrig" kan inte riktigt stämma Hade jag kunnat ladda ner vilket spel som helst helt utan kopieringsskydd eller DRM hade jag gjort det."

När du skriver att den enda anledningen till att du inte piratar spelen är DRM och samtidigt antyder att andra tänker likadant så är det ju precis vad du gör.
Tror du är den enda som upplever någon slags dålig stämning av mitt inlägg ber om ursäkt ifall du tog åt dig så pass mycket.

Medlem
Skrivet av loerk:

"Det stoppar mig i alla fall, så ditt "aldrig" kan inte riktigt stämma Hade jag kunnat ladda ner vilket spel som helst helt utan kopieringsskydd eller DRM hade jag gjort det."

När du skriver att den enda anledningen till att du inte piratar spelen är DRM och samtidigt antyder att andra tänker likadant så är det ju precis vad du gör.
Tror du är den enda som upplever någon slags dålig stämning av mitt inlägg ber om ursäkt ifall du tog åt dig så pass mycket.

Jag har aldrig antytt något om någon annan, det är du som påstår det. Ber om ursäkt om du känner dig besvärad av att jag bara talar om mig själv

12
Skriv svar