Kommer vi få Gameboy, Gamecube och Wii spel på Nintendo Switch Online?

Inaktiv
Kommer vi få Gameboy, Gamecube och Wii spel på Nintendo Switch Online?

I slutet av den här månaden kommer Nintendo 64 och Sega Mega Drive spel till Nintendo Switch Online. I och med det får de som har ett Switch Online konto chansen att köpa Nintendo 64 handkontroller eller Sega Mega Drive handkontroller till sin Switch.

Samtidigt har det ryktats om att vi även kommer att få se Gameboy spel till Nintendo Switch så småningom och det är något som jag verkligen tror att vi kommer att få se.
Men drömmer man om att Nintendo även kommer släppa Gamecube och Wii spel till Nintendo Switch Online så tror jag faktiskt inte att det kommer att hända.

Nej, anledningen är ganska enkel.
Förra året så fick vi Super Mario 3D All-Stars till Nintendo Switch. Den såldes både digitalt och fysiskt men slutade säljas 31 mars 2021, bara ett halv år efter att den hade släppts.
Eftersom det endast var Super Mario Sunshine och Super Mario Galaxy som hade fått widescreen bild samt att dessa spelen hade fått en förbättrad kontroll så kände jag redan då att anledningen till att spelet säljs under en begränsad period är för att Nintendo 64 spel är på väg till Nintendo Switch online och eftersom de andra spelen hade förbättrats så kände jag att dessa kommer börja säljas på Nintendo Switch E-Shop så småningom.

Så enligt mig kommer vi även få Gamecube och Wii spel men inte på Switch Online men istället på Switch E-Shop.

Medlem

Nintendos största problem nu är att dom väljer att ha det som prenumerations-tjänst. Lockas inte det minsta av det. Det är illa nog att spel jag köper digitalt, kanske en dag försvinner pga av nerlagda servrar. Vad vi än får så känns det lite sent nu. Switch är snart inne på sitt sjätte år, även om det kommer så skulle titlarna portioneras ut så glest att det inte hinner bli så mycket innan det är dags för nästa konsol.
Lite kul föresten att du nämner 3D-allstars. Jag undrar hur länge det fortfarande kommer gå att köpa. Webhallen har fortfarande fulla lager.

Inaktiv
Skrivet av Tryffel5:

Nintendos största problem nu är att dom väljer att ha det som prenumerations-tjänst. Lockas inte det minsta av det. Det är illa nog att spel jag köper digitalt, kanske en dag försvinner pga av nerlagda servrar. Vad vi än får så känns det lite sent nu. Switch är snart inne på sitt sjätte år, även om det kommer så skulle titlarna portioneras ut så glest att det inte hinner bli så mycket innan det är dags för nästa konsol.
Lite kul föresten att du nämner 3D-allstars. Jag undrar hur länge det fortfarande kommer gå att köpa. Webhallen har fortfarande fulla lager.

Precis. Det med att streama spelen istället för att köpa känns ju ännu mer osäkert. Själv hoppas jag på att Nintendo Switch Online blir något som följer med till nästa konsol så att de inte börjar om igen med något helt annat.

Därför föredrar jag oftast mer Nintendo’s mini konsoler idag då man ändå får det man köper, fast på en konsol istället för på en skiva eller kassett. Dock så kan jag sakna möjligheten att skaffa fler spel på dessa konsoler.

Det du nämnde med Super Mario 3D All-Stars hade jag faktiskt inte en aning om.
Det har ju ändå många månader sedan Nintendo slutade att göra fler kopior av det spelet nu så det är imponerande att det fortfarande finns så mycket spel kvar i butik.

1
Skriv svar