Playstation VR 5 år – PS Plus-prenumeranter får 3 spel

Robot
Playstation VR 5 år – PS Plus-prenumeranter får 3 spel
Redaktör

PSVR visar hur otroligt snabbt vr utvecklas. Den var visserligen tekniskt begränsad redan när den släpptes, men var ändå smidig och lättanvänd. Men i dag minns jag den där bångstyriga kabelhärvan som känns minst sagt omodern. Ett jäkligt lockande alternativ för sin tid, hursomhelst.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

PSVR visar hur otroligt snabbt vr utvecklas. Den var visserligen tekniskt begränsad redan när den släpptes, men var ändå smidig och lättanvänd. Men i dag minns jag den där bångstyriga kabelhärvan som känns minst sagt omodern. Ett jäkligt lockande alternativ för sin tid, hursomhelst.

Fem år i den kategorin är verkligen för länge. Under den tiden har Oculus lyckats släppa Go, Rift S, Quest, Quest 2 och kommer mycket troligt släppa en eller ett par nya enheter den 28de. Bortsett från Go så har ingen av dessa övergetts utan får det stöd deras hårdvara klarar av. Man kan fortfarande använda en CV1 Rift idag utan något direkt hinder.

Jag hoppas att PSVR2 bli bra, och hoppas samtidigt att de går över till en kortare produktcykel. Det som ryktades om att PSVR2 skulle ha för ett år sedan börjar snart se lite föråldrat ut om de inte lanserar nu direkt. Har de samma femåriga produktcykel i framtiden så kommer PSVR bli hopplöst föråldrad om två-tre år igen. Man behöver inte överge gammal hårdvara bara för att man gör mindre uppgraderingar så snabbare produktcykler skadar ingen.

Medlem

Sjukt att det har gått 5 år, det var väl 2016 förra veckan!?

Medlem

Quest 2 firar 1år (denna eller nästa månad) och har en liten rea på Quest store.
I trogen Oculus anda är det inga jättefynd men är det nått spel man endå tänkt köpa så lägligt att passa på.

För övrigt ser jag fram emot PSVR2/NGVR.
Men som ovan säger så känns inte PSVR 2 lika exklusiv som det först gjorde när Specs utannonserades.

Vill tillägga att det är tack vare PSVR man blev ett fan, det var så satans coolt tyckte man.
Så det ligger varmt om hjärtat även fast jag aldrig ägde det själv utan körde hos kompisar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Spelar på mitt PSVR ibland, men nu känns det att hårdvaran är gammal. Får se om jag uppgraderar till något annat VR-set framöver.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vilka spel var "bäst" för PSVR? Var det bilspel och Battlefront-DLCt? Det är sånt som lockar mig mer än såna där test-spel.
Jag har ju bara Series X så inget VR för mig just nu men jag har ändå varit intresserad under lång tid.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Vilka spel var "bäst" för PSVR? Var det bilspel och Battlefront-DLCt? Det är sånt som lockar mig mer än såna där test-spel.
Jag har ju bara Series X så inget VR för mig just nu men jag har ändå varit intresserad under lång tid.

Sök på best PSVR games på Google och youtube så ser du en del
Beat saber är det som sålt bäst gissar jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Pretorian24:

Vilka spel var "bäst" för PSVR? Var det bilspel och Battlefront-DLCt? Det är sånt som lockar mig mer än såna där test-spel.
Jag har ju bara Series X så inget VR för mig just nu men jag har ändå varit intresserad under lång tid.

Firewall, Moss, Astro Bot Rescue Mission, Star Wars Squadron och Beat Saber skulle jag säga. Det är spel gjorda för PSVR och inte bara en eftertanke.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Troräven att PSVR hade en viss fördel när det kom till lysdiodernas formation(pentile?) när enheten släpptes, vilket resulterade till bra bildmed tanke på vilken upplösning enheten hade.

PSVR hade redan vid start 3st andra stora svagheter, prestandan(helt övertygad om att det begränsar starkt vilken typ av spel som är möjliga med mer), kabelhärvan(många orka inte greja med detta eller tyckte inte att det hörde hemma i vardagsrummet) och kontroller som anpassades om och inte var tänkta för VR från början, samt att de redan hade många år på nacken.

PSVR2 kommer dock inte ha dessa svagheter, så jag har betydligt större hopp om kommande enhet på väldigt många plan.
Största misstaget de kan göra nu är att inte göra den bakåtkompatibel, då skulle till och med jag ta en funderare innan köp, det skulle vara förödande för enheten att schabla bort det biblioteket av mjukvara.

Men jag har hopp och ser verkligen fram emot 2022, hoppas att de får tummen ur och släpper enheten typ i April.
Jag tror att enheten drar ut lite på tiden eftersom att de vill att spelarbasen för PS5 ska vara tillräckligt stor, men jag tror också att early PS5 adopters ofta är den typen av fans som i stor utstreckning kommer vilja köpa mer Playstation produkter.
Har man gått in för att få tag i eller förbokat PS5 tidigt så är chansen stor att man också vill ha ännu mer Sony produkter tidigt alltså.

Ett tecken på att utannonsering är nära är att de till och med nämnde PSVR2 specifikt inför deras förra event(alltså gick ut i förväg med att inget om PSVR kommer visasdär), ifall det var långt bort så hade förmodligen inte kommenterat detta ens.
Att det gått 9 månader sedan kontrollerna visades är också anmärkningsvärt, konstigt att visa dessa så lång tid i förväg.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Firewall, Moss, Astro Bot Rescue Mission, Star Wars Squadron och Beat Saber skulle jag säga. Det är spel gjorda för PSVR och inte bara en eftertanke.

Hur bra var Rick and Morty, Troover saves the universe och Blood & Truth?
Walking dead spelet verkar även fått rätt bra betyg.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Hur bra var Rick and Morty, Troover saves the universe och Blood & Truth?
Walking dead spelet verkar även fått rätt bra betyg.

Rick and Morty har jag inte spelat. Blood and Truth är bra, men det är mer en "on-rail shooter" lika del interaktiv film. Walking dead är också bra, jag nämnde inte det för att det finns på andra VR-format också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Rick and Morty har jag inte spelat. Blood and Truth är bra, men det är mer en "on-rail shooter" lika del interaktiv film. Walking dead är också bra, jag nämnde inte det för att det finns på andra VR-format också.

Inget fan av Rick and Morty?
Mitt personliga knark, sitter bara njuter och vänder en dålig tung dag till stabilt igen.
Har till och med sparat avsnitt för att kunna ta fram när man har det lite tungt istället.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Inget fan av Rick and Morty?
Mitt personliga knark, sitter bara njuter och vänder en dålig tung dag till stabilt igen.
Har till och med sparat avsnitt för att kunna ta fram när man har det lite tungt istället.

Mer att jag aldrig kommit mig för att se det, alla säger dock det är bra. Så ska ta tag i det någon gång då det borde vara min humor.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Pretorian24:

Vilka spel var "bäst" för PSVR? Var det bilspel och Battlefront-DLCt? Det är sånt som lockar mig mer än såna där test-spel.
Jag har ju bara Series X så inget VR för mig just nu men jag har ändå varit intresserad under lång tid.

Har inget VR-headset själv, men tyckte Resident Evil 7 var grymt i VR när jag testade hos polaren på PS4an. Helt annan upplevelse än att spela det på tradionellt vis.

Skrivet av Fearnox:

Inget fan av Rick and Morty?
Mitt personliga knark, sitter bara njuter och vänder en dålig tung dag till stabilt igen.
Har till och med sparat avsnitt för att kunna ta fram när man har det lite tungt istället.

Om du väl får möjlighet att testa så är accounting + kanske också intressant. Det är skrivet av någon Rick and Morty person.

Medlem

Så 5 miljoner PS VR sålda på 115 miljoner sålda konsoler? Marknaden för VR är extremt nischad alltså.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Så 5 miljoner PS VR sålda på 115 miljoner sålda konsoler? Marknaden för VR är extremt nischad alltså.

Beror på om man bara räknar PSVR, VR marknaden är mer än bara Playstation

Quest 2 beräknas ha sålts uppåt 10 miljoner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Mortyman:

Så 5 miljoner PS VR sålda på 115 miljoner sålda konsoler? Marknaden för VR är extremt nischad alltså.

PSVR är, och i min åsikt alltid var, det svagaste VR-lösningen. Oacceptabelt låg upplösning, ingen rumsspårning, mycket installationsarbete, svagt utbud av spel och dåliga kontroller.

Kul att de försökte, men det var väl alltid tydligt att de väntade på PS5 och en ny hårdvarugeneration.

Medlem

Jag har ett i lands problem. Orkar inte skicka efter gratis adaptern till ps5an. Det är så synd om mig....

1
Skriv svar