Skribent
Skrivet av Brainsubstans:

Det här påminde mig om när GR blev invaderad av någon ny svensktillverkad energidryck för ett antal år sen. Var tvungen att gå tillbaka och kolla upp det här. Det skrevs nyheter och bloggar om den, och några användare hade till och med fått burkar skickade hem till sig. Folk antog att GR var sponsrade eller hade någon form av relation med företaget, men Petter nekade detta. Samtidigt skrev han såhär till svar på varför drycken var så dyr:

"Mycket enkelt, för att du får i dig klart bättre saker. Man får vad man betalar för. Vi på Gamereactor har fått se hur PXL växt fram och det är ett svenskt originalrecept där flytande vitaminer och välgörande ämnen som Inositol som är vitamin B8 och har en roll i cellens intracellulära signalering som ökar prestationsförmågan finns med samt kolin som hjälper hjärtats funktion, samt minnet - bland annat - finns inkluderat. Det är ingen överdrift att påstå att det inte finns någon energidryck på den svenska marknaden med bättre skjuts i... Vi har spelat med den i blodet och har märkt av effekten, i omgångar. Plus: De har ordentliga bevis för hur effekten ter sig, vad som sker i kroppen. Det är bevisligen inte bara en slentrianprodukt som marknadsförs mot gamers från ett iternationellt jätteföretag utan en dryck från två svenska spelare som på riktigt kommer att kunna hjälpa med fokus under spelsessioner vilket vi finner intressant som gamers."

Hela grejen var både underhållande och bisarr. Ganska representativt av den suddiga linjen mellan reklam och åsikt man ofta ser där borta.

Var det inte den som det visade sig att en av hans bekanta producerade? Har för mig det var någon sådan episod som blev lite konstig. Personligen har jag inga problem med sponsrade produkter, men då ska det ju också komma fram att sakerna är sponsrade. Jag får lite grejer via min instagram och postar jag något så är jag noga med att berätta att det är en sponsrad produkt. Sen undviker jag att posta om produkter jag inte själv gillar. Fick te.x. någon tejp för fingrarna, snacka om menlös produkt. Vanlig hockeytejp som de gjort remsor av och säljer dyrare. Skulle jag aldrig rekommendera till någon.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jättebra exempel med energidrycken där Petter inte spelar med öppna kort och berättar sitt samröre med produkten i fråga. Han var/är kompis med skaparen bakom drycken och hade även designat själva burken, vilket ju absolut vore värt att nämna istället för att bara låtsas som att man gör alla en tjänst genom att tipsa om "bästa energydrycken på marknaden". Det är ju precis samma sak med företaget Arcade Dreams som Petter gång på gång nämner i sin blogg och flera gånger recenserat produkter av på sajten. Han har i flera artiklar skrivit om deras hjälp att fixa till "redaktionens" (alltså Petters eftersom redaktionen inte finns, utan är Petters hus) arkadspel med Street Fighter-motiv (som Petter designade). Vad han inte varit lika tydlig med är att han varit med och designat även andra produkter som ARcade Dreams säljer och med det sagt känns det som att han säkert får en del av kakan för varje såld produkt och då känns det ganska äckligt att gamereactor skriver och länkar till deras produkter utan att vara ärlig med att Petter tjänar pengar på det.

Väldigt mycket annan uppenbar sponsring också. Petter skriver alltid om hushållsgrejer köpta på Bagaren och Kocken, viktigt att alltid länka till dom och hävda att han minsann aldrig fått något gratis från dom. Troligt. Det är precis samma som när han började gymma och helt plötsligt skrev om Gainomax hela tiden på bloggen och visade upp kartongvis med Gainomax som han "köpt" och alltså inte fått sponsrat från företaget i fråga. Han gjorde något liknande med bilvax också? Som tydligen såldes av någon bekant till honom. Nu har även andra skribenter börjat med liknande. Marcus Persson som skriver om film och vinyl är alltid noga med att nämna om "redaktionens" Thoren-spelare, vilket alltså innebär att den bor hemma hos Marcus Persson och att Thoren sponsrat Marcus med en spelare, men det har inte uttalats något om att denna skulle vara sponsrad från ett företag. Han bloggade även om dammsugare och plötsligt skulle han få testa en Miele-dammsugare? Gamereactor blir bara konstigare hela tiden.

OCh har ni tänkt på att det aldrig någonsin är någon läsare som skriver om deras vinster från julkalendertävlingarna där det lottas ut elektronik och annat för, enligt Petter och redaktionen, "hundratusentals kronor".Jättekonstigt att det aldrig är någon som vinner TV-skärmarna eller konsolerna och sen skriver om det, för annars brukar väl bloggarna vara rätt bra på att skriva om sånt. Det skrivs heller aldrig ut några vinnarna från tävlingen, så jag tänker att det kanske inte är så att priserna faktiskt hamnar hos läsarna som varit med i tävlingen utan att Petter själv behåller allt? Precis som han tigger till sig telefoner som "redaktionen" (alltså Petter själv) ska spela iOs-spel på, svindyra delar till "redaktionens" (petters) racingsimulator som han mest verkar ha som en underhållning för han själv och hans vänner som alltid får nya namn i bloggen.

Nej, Gamereactor har tappat allt sista åren och PEtter blir bara mer och mer roffig i sitt sätt. Att han inte betalar lön till skribenterna blir extra vidrigt när man ser hur han tigger till sig produkter och hur han själv tar ut en hög lön på gamereactor istället för att som på andra seriösa sajter avlöna sina anställda för deras jobb. Tycker också stämningen blivit så dålig. Mycket artiklar och bloggar som bara försöker att reta upp och skapa diskussioner, precis som nån skrev här innan , mycket om hur dåligt det är med woke-kultur och till och med om covid-vaccinationer som Petter vet kommer få många kommentarer och som han sen kan visa annonsörerna som mycket trafik.

Medlem
Skrivet av Brainsubstans:

Det här påminde mig om när GR blev invaderad av någon ny svensktillverkad energidryck för ett antal år sen. Var tvungen att gå tillbaka och kolla upp det här. Det skrevs nyheter och bloggar om den, och några användare hade till och med fått burkar skickade hem till sig. Folk antog att GR var sponsrade eller hade någon form av relation med företaget, men Petter nekade detta. Samtidigt skrev han såhär till svar på varför drycken var så dyr:

"Mycket enkelt, för att du får i dig klart bättre saker. Man får vad man betalar för. Vi på Gamereactor har fått se hur PXL växt fram och det är ett svenskt originalrecept där flytande vitaminer och välgörande ämnen som Inositol som är vitamin B8 och har en roll i cellens intracellulära signalering som ökar prestationsförmågan finns med samt kolin som hjälper hjärtats funktion, samt minnet - bland annat - finns inkluderat. Det är ingen överdrift att påstå att det inte finns någon energidryck på den svenska marknaden med bättre skjuts i... Vi har spelat med den i blodet och har märkt av effekten, i omgångar. Plus: De har ordentliga bevis för hur effekten ter sig, vad som sker i kroppen. Det är bevisligen inte bara en slentrianprodukt som marknadsförs mot gamers från ett iternationellt jätteföretag utan en dryck från två svenska spelare som på riktigt kommer att kunna hjälpa med fokus under spelsessioner vilket vi finner intressant som gamers."

Hela grejen var både underhållande och bisarr. Ganska representativt av den suddiga linjen mellan reklam och åsikt man ofta ser där borta.

Jag har faktiskt för mig att jag läst att det är en kompis till Petter som har det företaget. Alltså att han själv skrivit det i sin blogg eller dylikt.

Samma sak gäller ju för Arcade Dreams som det görs reklam för hela tiden. Där har han ju varit med och gjort design till dem och känner ägaren.
Inget fel på företagen i sig men det blir väldigt oseriöst.

Medlem
Skrivet av emilnyberg186:

Att han inte betalar lön till skribenterna blir extra vidrigt när man ser hur han tigger till sig produkter och hur han själv tar ut en hög lön på gamereactor istället för att som på andra seriösa sajter avlöna sina anställda för deras jobb. Tycker också stämningen blivit så dålig. Mycket artiklar och bloggar som bara försöker att reta upp och skapa diskussioner, precis som nån skrev här innan , mycket om hur dåligt det är med woke-kultur och till och med om covid-vaccinationer som Petter vet kommer få många kommentarer och som han sen kan visa annonsörerna som mycket trafik.

Stämmer det att skribenterna inte får någon ersättning?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Var det inte den som det visade sig att en av hans bekanta producerade?

Skrivet av emilnyberg186:

Han var/är kompis med skaparen bakom drycken och hade även designat själva burken, vilket ju absolut vore värt att nämna istället för att bara låtsas som att man gör alla en tjänst genom att tipsa om "bästa energydrycken på marknaden".

Skrivet av BiffTannen:

Jag har faktiskt för mig att jag läst att det är en kompis till Petter som har det företaget.

Just det, så var det. Han skriver att det är irrelevant och att det bara är naturligt för GR att uppmärksamma en gamer-produkt, men det är ju uppenbart att han försöker sälja produkten. Den där genomskinliga säljpitchen är nästan parodisk.

Vet inte riktigt vad han får ut av det men det där med tjänster och gentjänster låter ganska passande i denna kontext.

Medlem
Skrivet av wololo:

Stämmer det att skribenterna inte får någon ersättning?

Det stämmer, Bara Mäki som har lön av skrienbeterna.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av emilnyberg186:

Det stämmer, Bara Mäki som har lön av skrienbeterna.

Helt galet, egentligen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av emilnyberg186:

OCh har ni tänkt på att det aldrig någonsin är någon läsare som skriver om deras vinster från julkalendertävlingarna där det lottas ut elektronik och annat för, enligt Petter och redaktionen, "hundratusentals kronor".Jättekonstigt att det aldrig är någon som vinner TV-skärmarna eller konsolerna och sen skriver om det, för annars brukar väl bloggarna vara rätt bra på att skriva om sånt. Det skrivs heller aldrig ut några vinnarna från tävlingen, så jag tänker att det kanske inte är så att priserna faktiskt hamnar hos läsarna som varit med i tävlingen utan att Petter själv behåller allt?

Jag vann ett trådlöst headset. Skickade in min adress och sånt men hörde sen inget mer om det, efter typ en månad skrev jag och frågade om det och då menade dom att dom minsann inte fått min meddelande med adressen men att dom skulle skicka mitt headset då. När jag sen fick det så var det inte samma headset som jag vann utan ett helt annat som dessutom inte var trådlöst. Det trådlösa var spårlöst försvunnet så dom skickade ett annat som dom hade liggandes. Men jag fick ett pris iaf...

Skrivet av DrAg00nEn:

Njaaa.... Minsta lilla kritik mot Petter på gr slutar för det mesta med att han delar ut varningar. Så det enda sättet att påpeka hans beteende utan att riskera att bli bannad eller få en varning är tyvärr att göra det på ett annat Forum.

Försökte själv helt förgäves få honom att citera ett inlägg av mig som jag fick en varning för men han totalvägrade. Så istället bad jag honom ta bort mitt konto där helt och hållet.

Detta tycker jag rent allmänt känns orättvist. Jag minns inte incidenten rörande din recensionskritik men jag mottar ju kritik varje dag, har så gjort sedan 2001, och bemöter inte ens 0,1% av den, totalt sett, med några slags varningar? Däremot varnar jag ju användare som medvetet ger sig ut för att förolämpa och skapa kass stämning på min site, vilket är ganska vanligt. Sen är jag absolut inte perfekt, och har som flera av er skriver tagit saker för personligt, i flertalet år - tyvärr. Jag grundade GR och jobbade i stort sett 15 timmar per dag sju dagar i veckan utan semestrar de första sju åren, och lade ned så mycket tid och kraft på att bygga upp tidningen + siten att det mesta negativa som sades om den blev personligt. Det är jag medveten om, och har jobbat på att bli mycket bättre på. Jag får lov att be om ursäkt om det nu var så att jag överreagerade på din kritik gällande någon av mina recensioner och jag har absolut skrivit kassa recensioner genom åren, har trots allt publicerat närmare 4000 recensioner sedan jag först började jobba som spelrecensent 1994.

Skrivet av BiffTannen:

Jag har faktiskt för mig att jag läst att det är en kompis till Petter som har det företaget. Alltså att han själv skrivit det i sin blogg eller dylikt.

Samma sak gäller ju för Arcade Dreams som det görs reklam för hela tiden. Där har han ju varit med och gjort design till dem och känner ägaren.
Inget fel på företagen i sig men det blir väldigt oseriöst.

Det håller jag nog inte med om, nej. Jag känner numer absolut grundarna av det företaget precis som jag idag känner cheferna på Sony Playstation Sverige, Xbox Sverige och LG Sverige. Jag har hjälpt dem med ett par designade dekorer för att jag verkligen brinner för retrospel och design, absolut - Men vårt egna kabinett har jag betalat för och det finns inga sponsorpengar iblandade här, isåfall skulle vi ju varit tydliga med det. När det gäller energidrycken PXL som släpptes för sex år sedan spelade jag basket i ungdomens dagar med grundaren och gladdes naturligtvis åt hans projekt och framgångar, men vi skickade aldrig ut några burkar (?) och vi mottog aldrig heller några pengar för det vi skrev. Vi gillade produkten (som var den första svenska energidrickan särskilt framtagen för gamers), på samma sätt som vi gillar massa annan dryck också, och skrev dubbla notiser om NiP:s burgare samt kexchoklad.

Det finns inga konspirationer här, inga begravda skelett och om ni som läsare vill se mer transparens i dessa frågorna är jag alltid villig att utveckla och förklara. Gällande ersättningsmodellen för Gamereactors skribenter så betalas det mycket riktigt inte ut lön till andra än de som arbetar på hel/halv-tid, däremot delas det ut spel som vi köper in, som skribenterna bokar och mottar istället för att tvinga köpa dem själva och detta presenterar vi med stor tydlighet innan skribenten i fråga hoppar på vårt tåg. Jag har vid upprepade tillfällen stångat mig blodig för att förändra denna affärsmodell men har misslyckats. Jag äger inte GR och bestämmer inte över dessa saker. Tyvärr.

Skrivet av TheVoomyOne:

Jag vann ett trådlöst headset. Skickade in min adress och sånt men hörde sen inget mer om det, efter typ en månad skrev jag och frågade om det och då menade dom att dom minsann inte fått min meddelande med adressen men att dom skulle skicka mitt headset då. När jag sen fick det så var det inte samma headset som jag vann utan ett helt annat som dessutom inte var trådlöst. Det trådlösa var spårlöst försvunnet så dom skickade ett annat som dom hade liggandes. Men jag fick ett pris iaf...

Hej Voomy. Jag var den som hanterade detta och som jag skrev till dig då var det naturligtvis olyckligt att Postnord slarvade bort ditt paket, men det var ju vare sig mitt eller Gamereactors fel. Du fick ett par andra lurar som jag lyckades lösa lite hastigt och lustigt plus en ursäkt, om detta inte dög för dig så är jag idag beredd att åtgärda det på något annat sätt. Viktigt att du är nöjd med ditt pris naturligtvis, men då - där, försökte jag helt enkelt lösa det så gott jag kunde efter det att paketet kommit bort. Samma vecka slarvade Postnord bort datorkomponenter till en GR-speldator som Kim var på god väg att bygga ihop, till ett värde av 20 000 kronor och jag tror inte att jag överdriver när jag påstår att jag lade tio dagars heltidsarbete på att bara få dem att erkänna misstag och ersätta oss. Pengarna för processorn, grafikkortet, moderkortet och RAM-minnena + ditt headset, har vi fortfarande inte sett röken av, btw. Så jobbar verkligen Postnord.

Överlag förstår jag naturligtvis att jag som chefredaktör gjort många fel, att mina åsikter och min raka, ibland lite väl arroganta framtoning kan sticka i ögonen på folk. Det vet jag, såklart. GR är inte allas "kopp te" och siten idag är i ett skick som jag precis som många av er måste kalla för "kasst", helt rätt. Men det är ändå trist att det blir någon slags mob på ett konkurrerande forum där jag måste leta och registrera mig för att kunna bemöta kritiken som läggs fram.

Medlem

Största problemet med GR är ändå dom tekniska problemen, sidan fungerar ofta extremt dåligt och inget görs åt det. Sen modereras den dåligt också vilket leder till ganska mycket dålig stämning i kommentarerna.

Annars föredrar jag designen på GR över FZ. Funderar inte så mycket över skribenternas eventuella motivationer till att skriva vad dom gör.

FM-guru
F.d. Sisyr

Folk har uppenbarligen starka åsikter om Gamereactor (själv har jag aldrig läst där mer än enstaka gånger för många år sen, så jag har vare sig insikt eller åsikt), men vill ändå ge @PetterHegevallGamereactor lite kudos som bemöter kritiken öppet och sakligt. Han hade ju bara kunnat låtsas som det regnar liksom, med tanke på att det inte är på GR tråden är belägen.

Skrivet av emilnyberg186:

Jättebra exempel med energidrycken där Petter inte spelar med öppna kort och berättar sitt samröre med produkten i fråga. Han var/är kompis med skaparen bakom drycken och hade även designat själva burken, vilket ju absolut vore värt att nämna istället för att bara låtsas som att man gör alla en tjänst genom att tipsa om "bästa energydrycken på marknaden". Det är ju precis samma sak med företaget Arcade Dreams som Petter gång på gång nämner i sin blogg och flera gånger recenserat produkter av på sajten. Han har i flera artiklar skrivit om deras hjälp att fixa till "redaktionens" (alltså Petters eftersom redaktionen inte finns, utan är Petters hus) arkadspel med Street Fighter-motiv (som Petter designade). Vad han inte varit lika tydlig med är att han varit med och designat även andra produkter som ARcade Dreams säljer och med det sagt känns det som att han säkert får en del av kakan för varje såld produkt och då känns det ganska äckligt att gamereactor skriver och länkar till deras produkter utan att vara ärlig med att Petter tjänar pengar på det.

Väldigt mycket annan uppenbar sponsring också. Petter skriver alltid om hushållsgrejer köpta på Bagaren och Kocken, viktigt att alltid länka till dom och hävda att han minsann aldrig fått något gratis från dom. Troligt. Det är precis samma som när han började gymma och helt plötsligt skrev om Gainomax hela tiden på bloggen och visade upp kartongvis med Gainomax som han "köpt" och alltså inte fått sponsrat från företaget i fråga. Han gjorde något liknande med bilvax också? Som tydligen såldes av någon bekant till honom. Nu har även andra skribenter börjat med liknande. Marcus Persson som skriver om film och vinyl är alltid noga med att nämna om "redaktionens" Thoren-spelare, vilket alltså innebär att den bor hemma hos Marcus Persson och att Thoren sponsrat Marcus med en spelare, men det har inte uttalats något om att denna skulle vara sponsrad från ett företag. Han bloggade även om dammsugare och plötsligt skulle han få testa en Miele-dammsugare? Gamereactor blir bara konstigare hela tiden.

OCh har ni tänkt på att det aldrig någonsin är någon läsare som skriver om deras vinster från julkalendertävlingarna där det lottas ut elektronik och annat för, enligt Petter och redaktionen, "hundratusentals kronor".Jättekonstigt att det aldrig är någon som vinner TV-skärmarna eller konsolerna och sen skriver om det, för annars brukar väl bloggarna vara rätt bra på att skriva om sånt. Det skrivs heller aldrig ut några vinnarna från tävlingen, så jag tänker att det kanske inte är så att priserna faktiskt hamnar hos läsarna som varit med i tävlingen utan att Petter själv behåller allt? Precis som han tigger till sig telefoner som "redaktionen" (alltså Petter själv) ska spela iOs-spel på, svindyra delar till "redaktionens" (petters) racingsimulator som han mest verkar ha som en underhållning för han själv och hans vänner som alltid får nya namn i bloggen.

Nej, Gamereactor har tappat allt sista åren och PEtter blir bara mer och mer roffig i sitt sätt. Att han inte betalar lön till skribenterna blir extra vidrigt när man ser hur han tigger till sig produkter och hur han själv tar ut en hög lön på gamereactor istället för att som på andra seriösa sajter avlöna sina anställda för deras jobb. Tycker också stämningen blivit så dålig. Mycket artiklar och bloggar som bara försöker att reta upp och skapa diskussioner, precis som nån skrev här innan , mycket om hur dåligt det är med woke-kultur och till och med om covid-vaccinationer som Petter vet kommer få många kommentarer och som han sen kan visa annonsörerna som mycket trafik.

(1) Jag köper tonvis med hushållsprodukter eftersom matlagning är min näst största hobby, så är det bara. Jag länkar till olika sidor som en service, man har funderat på att sluta inkludera länkar eftersom det bevisligen förargar vissa.

(2) Redaktionen ligger numer i mitt hus, ja. Vår lokal i centrala Östersund är såld och idag omgjord till lägenheter eftersom Jonas ville arbeta hemifrån pga av sin lungsjukdom och eftersom Emil Hall + Daniel Steinholtz lämnade Östersund. Jag såg ingen anledning att sitta själv på 193 kvadratmeter och flyttade därmed hem redaktionen, istället.

(3) Gainomax köper jag genom en vän som har matbutik. Alltid gjort. Brukar köpa 300st åt gången eftersom jag väger 110 kg, tränar sex dagar i veckan och därmed behöver få i mig 250 gram rent protein per dag för att bygga de muskler som lättar min smärta efter operationerna.

(4) Skivspelaren som Marcus lånat av Thoréns är utlånad av dem för att vi ska kunna recensera spelmusik på vinyl, absolut. Den omskrivs som Gamereactors vinylsnurra eftersom det under lånetiden är det. Det finns inga pengar iblandade där, bara ett helt vanligt produktlån som vilket annat som helst.

(5) Min racingsimulator är en kombination av saker jag betalat för själv och lånat för recension. Det har jag varit super-öppen med från start och hela vägen, och det som började som ett nischprojekt för att stävja min egen tristess, har blivit en av de delarna inom GR som drar mest trafik, internationellt. En rolig grej, som folk gillar. Vi använder ju dessutom riggen hela tiden för att recensera nya racingprodukter samt racingspel. Inga företag har skänkt oss pengar här, ingenting är sponsrat på så sätt utan produktlån under recensionstid, som sedan naturligtvis ska returneras.

Skrivet av TheVoomyOne:

Största problemet med GR är ändå dom tekniska problemen, sidan fungerar ofta extremt dåligt och inget görs åt det. Sen modereras den dåligt också vilket leder till ganska mycket dålig stämning i kommentarerna.

Annars föredrar jag designen på GR över FZ. Funderar inte så mycket över skribenternas eventuella motivationer till att skriva vad dom gör.

Jag kunde inte hålla med dig mer, här, och lobbar dagligen för att vi MÅSTE renovera vår site. Det är jag ju också väldigt öppen med (och tackar hela tiden för läsarnas tålamod på siten) och hoppas såklart att det syns, och märks. Under tiden kan jag dock inte göra annat än att fortsätta producera det jag anser vara kvalitativt, underhållande material och en site som sporrar till diskussion och samtal kring spel och kärleken till spel.

Jag vill avsluta med att tacka för all kritik här, och beklaga att vissa känner sig orättvist eller illa behandlade av mig eller någon på min site. Just nu är ju som vi alla vet varenda ämne polariserat och det mesta som diskuteras slutar i rabiata påhopp och även om jag tycker att det måste finnas lite takhöjd, rent allmänt, samt en bredare åsiktskorridor än vad jag ser på flera andra ställen idag - Vill jag ju att GR ska vara en trevlig sida, framförallt. Underhållande, skön, rolig. Vi är inte bäst, ser oss inte som bäst och vi är medvetna om att vi har en site som mest påminner om ett lapptäcke av panikartade lagningar och tekniska bekymmer, vilket jag som sagt hoppas att vi löser under 2022.

Avstängd
Skrivet av Balunan:

Jag försöker undvika GR så gott det går, av diverse anledningar. Att deras kommentarsfält de senaste åren genomsyras av hatiska, rasistiska och sexistiska kommentarer är en. Att chefredaktören där ofta är en uppviglare och provokatör (troligtvis för att få trafik till sin blogg) en annan. Att han varnar och bannar folk till höger och vänster som inte håller med honom ska vi inte tala om (nej, jag är inte en av dessa drabbade personer). Hur han någonsin kunde vinna pris för årets skribent för massa år sedan är även det bortom mitt förstånd, en duktig skribent är verkligen det sista han är. Aja. Väldigt speciell person det där, jag vill och kan gärna skriva så mycket mer, men det känns som att man då korsar en gräns som man redan är för nära, och då bara snackar skit om en person för sakens skull. Den gränsen kanske redan har korsats nu, men då behöver jag inte gå till grov överdrift. Sorry.

Sedan har vi en annan framträdande person vars texter konstant innehåller massvis med stavfel, grammatiska fel och ibland även rena faktafel eller märkliga direktöversättningar från engelska, vilket i längden är tröttsamt det med. För många år sedan så kom jag även på denna personen mer eller mindre kopiera en recension från IGN rakt av, han hade bara direktöversatt hela stycken, om det inte var merparten av deras recension. Kanske till och med i stort sett alltihop. Det var troligtvis inte heller första eller den enda gången. Det var ett FPS-spel till OG Xbox, minns jag. Pinsamt och väldigt oprofessionellt.

Detta är bara några av anledningarna. Nu är detta självfallet mina högst personliga åsikter, du kanske är av en helt annan åsikt och det är såklart okej. Jag är heller alltså egentligen inte ute efter att snacka illa om folk, men jag skulle ljuga om jag sa att det inte var skönt att kunna få ventilera lite tankar och åsikter som kokat i skallen väldigt länge. FZ är i alla fall en räddning.

Petter är ju grym. Hans blogg läser jag dagligen. Underbart att se att fler orkar ta kampen mot woke-cancern som breder ut sig överallt i underhållningsbranschen. FZ har mycket att lära från honom.

Sedan är Gamereactor som site under all jävla kritik. Användargränsnittet är så undermåligt och buggigt att den är direkt oanvändbart. Ibland går det inte att logga in alls, kommentarer försvinner och man loggas ut titt som tätt. Siten är även proppfull av popups och videoreklam som drar igång på full patte som väcker hela grannskapet.

Nej, Petters blogg är en behållning, men det är också det enda positiva siten har att erbjuda.

Skribent
Skrivet av emilnyberg186:

Det stämmer, Bara Mäki som har lön av skrienbeterna.

Nu är det ju inte ovanligt när det gäller spelpressen tyvärr, så där kan man inte direkt beskylla GR. FZ är en av de få svenska sidorna som faktiskt betalar sina skribenter för recensionerna och artiklarna.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu är det ju inte ovanligt när det gäller spelpressen tyvärr, så där kan man inte direkt beskylla GR. FZ är en av de få svenska sidorna som faktiskt betalar sina skribenter för recensionerna och artiklarna.

Jag har som sagt lobbat mängder och åter mängder av gånger om en omstrukturering av affärsmodellen som sådan, just för att styra om tänker kring detta men jag har alltså inte lyckats. Med det sagt ersätts mina skribenter på andra sätt, däribland utdelning av rikligt med spel vilket enligt mina erfarenheter skiljer sig mycket från andra spelsidor. Jag skrev ju bland annat för Super Play och senare Loading efter att jag sålt min andel i Missil och där fick skribenterna inte behålla spelen de recenserade utan ersattes istället med frilanspengar som aldrig täckte upp för spelpriset om jag sedan skulle vilja fortsätta spela det jag precis betygsatt. Det var en klart sämre lösning, för mig. Men som sagt - Det finns tonvis med saker som vi absolut kan bli bättre på.

Skribent
Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Jag har som sagt lobbat mängder och åter mängder av gånger om en omstrukturering av affärsmodellen som sådan, just för att styra om tänker kring detta men jag har alltså inte lyckats. Med det sagt ersätts mina skribenter på andra sätt, däribland utdelning av rikligt med spel vilket enligt mina erfarenheter skiljer sig mycket från andra spelsidor. Jag skrev ju bland annat för Super Play och senare Loading efter att jag sålt min andel i Missil och där fick skribenterna inte behålla spelen de recenserade utan ersattes istället med frilanspengar som aldrig täckte upp för spelpriset om jag sedan skulle vilja fortsätta spela det jag precis betygsatt. Det var en klart sämre lösning, för mig. Men som sagt - Det finns tonvis med saker som vi absolut kan bli bättre på.

Ja det här beskyller jag mer hela spelmediet på, att det blivit någon "tradition" att folk ska jobba gratis och ideellt. Antar vi passionerade spelare nöjde oss med spelen tidigare och sen har det som blivit en norm? Men det börjar nog vända också tror jag. Som recensent uppskattar jag förstås att få behålla spelen, men vill gärna få lite ersättning också så jag kan betala hyran. Men det behövs nog förändringar överlag här i hur skribenternas "löner" behandlas, inte bara då på enbart på GR. Men som jag skriver, förhoppningsvis blir det bättre.


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det här beskyller jag mer hela spelmediet på, att det blivit någon "tradition" att folk ska jobba gratis och ideellt. Antar vi passionerade spelare nöjde oss med spelen tidigare och sen har det som blivit en norm? Men det börjar nog vända också tror jag. Som recensent uppskattar jag förstås att få behålla spelen, men vill gärna få lite ersättning också så jag kan betala hyran. Men det behövs nog förändringar överlag här i hur skribenternas "löner" behandlas, inte bara då på enbart på GR. Men som jag skriver, förhoppningsvis blir det bättre.

Mm, jag tror absolut inte att det handlar bara eller "mest" om spelmedia, jag tror tvärtom - faktiskt. Jag skrev ju en hel del texter för Sveriges två största MMA-siter för 7-8 år sedan och fick inte ett endaste öre, för det. Inte en krona. Vilket naturligtvis inte gjorde mig något (då skulle jag pysslat med annat den tiden, isåfall). Jag skrev även om motorsport och bilar för två tidningar för 9-10 år sedan och de betalade inte heller ut frilansersättning, alls precis som en stor svensk musikblaska där jag har en god vän som skriver. I alla de där fallen får de skribenterna mindre än vad någon hos mig får, men det gör ju knappast detta till en hållbar situation. Jag tycker naturligtvis också att det borde finnas mer pengar inom spelmedia överlag, att publishers borde värdesätta traditionell spelmedia mycket, mycket mer och sluta stirra sig blinda på "nymodigheter" som dyker upp, sväääljer deras budgetar och sedan försvinner lika snabbt.

Avstängd
Skrivet av TheVoomyOne:

Största problemet med GR är ändå dom tekniska problemen, sidan fungerar ofta extremt dåligt och inget görs åt det. Sen modereras den dåligt också vilket leder till ganska mycket dålig stämning i kommentarerna.

Annars föredrar jag designen på GR över FZ. Funderar inte så mycket över skribenternas eventuella motivationer till att skriva vad dom gör.

Vi är otroligt många som är så trötta på kvinnliga James Bonds och homosexuella superhjältar. Här får man ju inte uttrycka det men det får man på GR, än så länge.

Jag antar att du nickar Voomy även på GR. Dig har jag sett spåra ur fullständigt när någon avviker från åsiktskorridoren bland kommentarerna. Jag tror också du blandar ihop "dålig stämning" med olika åsikter. Det är ett vanligt förekommande missförstånd bland er regnbågsfärgade internetkrigare, det har Calle bevisat otaliga gånger här bland annat.

Peace and love.

Skrivet av LeifGGPersson:

Vi är otroligt många som är så trötta på kvinnliga James Bonds och homosexuella superhjältar. Här får man ju inte uttrycka det men det får man på GR, än så länge.

Tro mig, det kommer du alltid, alltid, alltid att få. Oavsett om du gillar tanken på en kvinnlig 007, eller inte.
Som du säkert vet ogillar jag ganska skarpt det polariserande läget vi befinner oss i idag då folk inte vågar säga vad de tycker, eftersom det finns någon slags högljudd minoritet som då anser att man per definition tycker "fel". Något jag väldigt sällan köper. Bara för att man blir kränkt av någons tyckande eller ståndpunkt, betyder det naturligtvis inte att man har rätt, eller har rätten att tysta eller stävja vad nån annan tycker eller tänker. Och här vet jag ju att jag trampar på ömma tår och blir hatad rätt ordentligt för att jag ofta säger precis vad jag tänker, och tycker. Jag förstår att det inte är särskilt sexigt, idag. Inte rätt, inte korrekt, "seriöst" eller kanske ens särskilt "förståndigt" men sån är jag. Ett gapigt arsle. Jag tycker som jag tycker och om någon orkar läsa mitt nonsensbabbel så finns det att ta del av, varje dag. Vill man inte ta del av en konservativ gubbjävels "provokativa" gorm, så går det för mig såklart alldeles utmärkt om man skippar min blogg. Den ääär inte särskilt bra. Jag vet det. Men den är vad den är, och efter snart 21 000 inlägg varje dag i 15 år, har jag inga planer på att vare sig sluta, sakta ned eller börja tycka "rätt" saker för att falla in i något slags led. Hur töntigt det nu än må låta.

Avstängd
Skrivet av Tassel:

Bara för att tråden vaknat till liv igen, så.....
Lite rant, lite kritik och lite smutskastande. Blandat med beröm åt båda håll.
Till både Fragzone och Gamereactor.
Smutskast till denna eminenta sida att jag inte lyckades fånga upp min användare från Fragzone tiden, och var tvungen att registrera ett nytt konto. För visst måste det vara någon typ av status att man varit med länge?
Troligtvis mitt fel, men alltid skönt att skylla på andra.
För övrigt kan jag inte minnas en sida där diskussioner, oftast, är mer öppna än här. Jag har sagt min beskärda del saker som retat folk genom åren, men det har aldrig blivit något drev.
Beror kanske på en mer mogen samling personer som hänger här.
När det kommer till ren kritik så har jag inte mycket att säga om fz. Dom enda gånger jag blivit sur är när sidan uppgraderats och jag i mitt lilla sinne inte hittar rätt eller fattar vad som hänt.
Petitesser helt enkelt.

Så till trådens kärna.
Jag bara måste försvara Petter på Gamereactor. Ja, han har varnat mig och även stängt av mig. Men jag har ändå lyckats ha rätt bra diskussioner med honom genom åren där han faktiskt ändrat sig och hållit med mig.
Med risk för att åka på ett personangrepp här så anser jag dock att han är urtypen av narcissist.
Att det är en massa stavnings fel och rena faktafel på Gamereactor måste dock landa i det Jonas Mäki skriver.
Att han stavar illa kanske inte vi andra i pöbeln kan kritisera. Mycket möjligt att han har någon form av dysleksi, och han skriver bra texter. Visst stör man man sig på att se alla fel. Men när jag ser dom så tittar jag bara på mig själv. Jag är långt ifrån perfekt i skrift och han är ändå en uppskattad skribent. Hans rena faktafel och killgissningar är dock bara störande.

Att sedan vissa av skribenterna på Gamereactor slänger sig med rent pubertala uttryck gör att deras recensioner och övriga texter känns barnsliga.
Fz har en högre nivå av humor och verkar inte ha något behov av att hela tiden framstå som "balla".

Hänger på fz för jag trivs här, läser Gamereactor för att det ibland är skönt att störa sig på saker.

dyslexi*

Skribent
Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Mm, jag tror absolut inte att det handlar bara eller "mest" om spelmedia, jag tror tvärtom - faktiskt. Jag skrev ju en hel del texter för Sveriges två största MMA-siter för 7-8 år sedan och fick inte ett endaste öre, för det. Inte en krona. Vilket naturligtvis inte gjorde mig något (då skulle jag pysslat med annat den tiden, isåfall). Jag skrev även om motorsport och bilar för två tidningar för 9-10 år sedan och de betalade inte heller ut frilansersättning, alls precis som en stor svensk musikblaska där jag har en god vän som skriver. I alla de där fallen får de skribenterna mindre än vad någon hos mig får, men det gör ju knappast detta till en hållbar situation. Jag tycker naturligtvis också att det borde finnas mer pengar inom spelmedia överlag, att publishers borde värdesätta traditionell spelmedia mycket, mycket mer och sluta stirra sig blinda på "nymodigheter" som dyker upp, sväääljer deras budgetar och sedan försvinner lika snabbt.

Jag frilansar faktiskt själv som MMA-skribent och det har aldrig varit snack om att jobba gratis. Har bara stött på detta inom spelmediet. Med det sagt så jobbade du säkerligen för längre tillbaka än mig. Sen förstår jag problematiken också, sidorna måste ju tjäna pengar (annonser, reklam?) för att kunna dela ut löner. Men jag önskar och hoppas vi skribenter värderas högre i framtiden annars slutar folk och spelmediet tappar massa duktiga glödande pennor.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Tro mig, det kommer du alltid, alltid, alltid att få. Oavsett om du gillar tanken på en kvinnlig 007, eller inte.
Som du säkert vet ogillar jag ganska skarpt det polariserande läget vi befinner oss i idag då folk inte vågar säga vad de tycker, eftersom det finns någon slags högljudd minoritet som då anser att man per definition tycker "fel". Något jag väldigt sällan köper. Bara för att man blir kränkt av någons tyckande eller ståndpunkt, betyder det naturligtvis inte att man har rätt, eller har rätten att tysta eller stävja vad nån annan tycker eller tänker. Och här vet jag ju att jag trampar på ömma tår och blir hatad rätt ordentligt för att jag ofta säger precis vad jag tänker, och tycker. Jag förstår att det inte är särskilt sexigt, idag. Inte rätt, inte korrekt, "seriöst" eller kanske ens särskilt "förståndigt" men sån är jag. Ett gapigt arsle. Jag tycker som jag tycker och om någon orkar läsa mitt nonsensbabbel så finns det att ta del av, varje dag. Vill man inte ta del av en konservativ gubbjävels "provokativa" gorm, så går det för mig såklart alldeles utmärkt om man skippar min blogg. Den ääär inte särskilt bra. Jag vet det. Men den är vad den är, och efter snart 21 000 inlägg varje dag i 15 år, har jag inga planer på att vare sig sluta, sakta ned eller börja tycka "rätt" saker för att falla in i något slags led. Hur töntigt det nu än må låta.

Håller med dig till 100%. Att tysta människor och illegitimera en typ av åsikter skadar endast samhället och är samtidigt en grogrund för extremism att växa i det dolda. För varje bortmodererat inlägg jag skriver desto mer "alt-höger" tycks jag bli. Men det känns hoppfullt att det finns människor i maktposition som vågar säga vad den breda massan egentligen tycker.

Din blogg är grym. Annat går att säga om den tekniska briljans sidan levererar, där finns det liiiiiite att göra. Men det är du ju medveten om.

Skrivet av LeifGGPersson:

Håller med dig till 100%. Att tysta människor och illegitimera en typ av åsikter skadar endast samhället och är samtidigt en grogrund för extremism att växa i det dolda. För varje bortmodererat inlägg jag skriver desto mer "alt-höger" tycks jag bli. Men det känns hoppfullt att det finns människor i maktposition som vågar säga vad den breda massan egentligen tycker.

Din blogg är grym. Annat går att säga om den tekniska briljans sidan levererar, där finns det liiiiiite att göra.

Tack så mycket och: Jag håller absolut med dig om sidans tekniska tillkortakommanden, som sagt.

Medlem

Det är mycket kritik som går runt.

Jag vill ge beröm till Petter som bidrar med sitt perspektiv och besvarar all kritik i tråden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

men vi skickade aldrig ut några burkar (?)

PXL skickade ut till flera utvalda GR-medlemmar, av någon anledning. Men de kanske också kände ägaren privat och hela grejen hade inget med GR att göra...

Det anmärkningsvärda var uppmärksamheten produkten fick av GR och av dig personligen (i kommentarerna) trots att du nekade att ni var sponsrade på något sätt och att du påstod att er rapportering av den framkom helt naturligt, så att du upprepar det igen gör liksom ingen skillnad. Det är ingen stor konspiration, bara en observation av vad som ligger på bordet och slutsatsen att du framstår som oärlig i det här fallet.

Medlem

Uppskattar att Petter bemöter kritiken, och dessutom i en saklig ton. Om samma ton hade använts när kritik lämnades på GR kanske sidan fortsatt hade haft ett levande community.

Vill dock säga att många av mina bästa minnen från barndomen involverar GR på ett eller annat sätt, men mycket av magin försvann när pappersupplagan dog ut. Det är synd.

Skriv svar