FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Som jag har längtat! Jag kommer ju fortfarande vara långsam och sen sitta där i trädet med terminal damage, men nu gör jag det med stil!

Medlem
Skrivet av Doed:

Sådär då, ikväll blir jag förhoppningsvis redo för att starta nya säsongen!

Ojoj, jultomten kom visst tidigt i år! Ser maffigt ut

Medlem

Hur gör ni när ni tex bara vill köra 1 eller 2 stages ? När avslutar ni spelet så att säga ?

Medlem

Lyckades ta mig igenom Polen utan några större incidenter. Det enda som hände var på SS3 när jag bromsade inför en T-korsning så var bilen riktad lite åt vänster när jag sen skulle höger, det tyckte spelet förtjänade en 8sek auto reset... Men med tanke på hur snabbt det hade kunnat sluta så illa i dessa hastigheter så är jag nöjd.
Hade tänkt att spela in hela strapatsen men det gick tyvärr inte. Inte nog med FPS...Computer says NO!

Det var kul att se PV och Limplers videos. När jag såg dom tänkte jag bara.. Faan, hur ska jag kunna slå det där?..De såg så kontrollerat ut.

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Hur gör ni när ni tex bara vill köra 1 eller 2 stages ? När avslutar ni spelet så att säga ?

Jag tror du måste köra alla sträckor fram tills ett underhåll då du kan avsluta för att fortsätta därifrån vid senare tillfälle.
Avslutar du mellan två sträckor utan underhåll blir du diskad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag tror du måste köra alla sträckor fram tills ett underhåll då du kan avsluta för att fortsätta därifrån vid senare tillfälle.
Avslutar du mellan två sträckor utan underhåll blir du diskad.

Okej det förklarar saken varför ja blev diskad förra racet. Tack!

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Okej det förklarar saken varför ja blev diskad förra racet. Tack!

Du kan avsluta efter varje sträcka, men du måste göra det efter sträckan där du får välja "continue" eller "quit to main menu". Har du tryckt "continue" måste du köra nästa sträcka.

Medlem
Skrivet av bogani:

Du kan avsluta efter varje sträcka, men du måste göra det efter sträckan där du får välja "continue" eller "quit to main menu". Har du tryckt "continue" måste du köra nästa sträcka.

Jag tryckte nog continue tror ja. Minns inte. Men bra att veta inför nästa veckas rally!

Medlem
Skrivet av Nilaya:

Jag tryckte nog continue tror ja. Minns inte. Men bra att veta inför nästa veckas rally!

När du kört en sträcka kommer resultatlistan upp. Där trycker du Continue. Då kommer en meny till vänster och där väljer du ”quit to main meny”.

Medlem

Vem tusan behöver bakdäck?

Medlem
Skrivet av Qrush:

Bara extravikt!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Haha, andra sträckan vart det DNF en bit in, trots nytt fint Fanatec-gear. Men jag måste säga att med bättre force feedback så kommer också känslan av stabilitet på ett helt annat sätt. Jag körde några dailies innan jag gav mig på FZ-säsongen för att få känn för nya ratten och det är inte med jättemycket, men jag är snabbare och stabilare i de bilar jag har viss vana vid att köra, så även i i Audin som jag valde som Grupp B-bil att köra, där vart jag lite väl vågad dock och lyckades skjuta in mig själv som en flipperkula mellan några träd...

Medlem

Jag täntkte prova köra som bara faaan och låta det gå åt helvete på nåt rally. Och ja då, åt helvete gick det redan här Hängde med SS1, sen blev det spins och dumheter på varje sträcka efter det

Medlem
Skrivet av Doed:

Haha, andra sträckan vart det DNF en bit in, trots nytt fint Fanatec-gear. Men jag måste säga att med bättre force feedback så kommer också känslan av stabilitet på ett helt annat sätt. Jag körde några dailies innan jag gav mig på FZ-säsongen för att få känn för nya ratten och det är inte med jättemycket, men jag är snabbare och stabilare i de bilar jag har viss vana vid att köra, så även i i Audin som jag valde som Grupp B-bil att köra, där vart jag lite väl vågad dock och lyckades skjuta in mig själv som en flipperkula mellan några träd...

Alltid en fråga om träning! Vad hade du för prylar innan och vilken DD är det du köpt? Är rätt sugen för egen del att gå på grejerna för de stora pojkarna.

Säsongens första event avklarat. Trillade in på en stabil 6e plats i skrivande stund. Efter en stark början med endast några tiondelar till Lerb så släppte oron jag haft inför min mardrömskombo, Polen och Grupp B. Som den konsekventa herrn jag är så fortsätter jag i mitt förhållandevis lugna tempo, medans Lerb verkar stanna vid ett träd för att pinka på SS2 och trillar efter en bra bit. Då jag ändå varit med en säsong innan så kunde jag snabbt räkna ut att det inte lär hålla om Lerb själv får bestämma. Mycket riktigt så körde han, med nytömd blåsa, i stark medvind och resten av mittfältet får lugnt hålla sig still i båten.

Jag själv drogs med trasig motor och kylare under större delen av rally. Har faktiskt aldrig hört "the check engine light is on", även om man drattat i spenaten bra hårt tidigare. Trots något konservativ körning p.g.a. den nedsatta motorn så är jag nöjd med min insats.

Medlem
Skrivet av scienta:

Alltid en fråga om träning! Vad hade du för prylar innan och vilken DD är det du köpt? Är rätt sugen för egen del att gå på grejerna för de stora pojkarna.

Säsongens första event avklarat. Trillade in på en stabil 6e plats i skrivande stund. Efter en stark början med endast några tiondelar till Lerb så släppte oron jag haft inför min mardrömskombo, Polen och Grupp B. Som den konsekventa herrn jag är så fortsätter jag i mitt förhållandevis lugna tempo, medans Lerb verkar stanna vid ett träd för att pinka på SS2 och trillar efter en bra bit. Då jag ändå varit med en säsong innan så kunde jag snabbt räkna ut att det inte lär hålla om Lerb själv får bestämma. Mycket riktigt så körde han, med nytömd blåsa, i stark medvind och resten av mittfältet får lugnt hålla sig still i båten.

Jag själv drogs med trasig motor och kylare under större delen av rally. Har faktiskt aldrig hört "the check engine light is on", även om man drattat i spenaten bra hårt tidigare. Trots något konservativ körning p.g.a. den nedsatta motorn så är jag nöjd med min insats.

Så är det ju! Och jag kör ju inte så mycket som jag skulle vilja, man har ju tyvärr inte obegränsat med tid utan för prioritera, men det vart bra mycket roligare att köra nu så kan bli så att lite annat får stå till sidan av för dirt rally ett tag framöver.

Jag hade en Thrustmaster T150 innan och skiftade nu till en CSL DD och för mig har skillnaden varit som natt och dag. Jag hade ju svårt att förvänta mig något då jag inte ens har körkort så vet inte hur det känns i en vanlig bil (börjar bli dags kanske nu när man bara har några år kvar till 40...) så tänkte att även om motståndet inte är så jättekraftigt så var väl resten ok. Men det här... svårt att beskriva men skillnaden är ju stor. Inte bara i det att man kan (om man vill) kämpa lite mer med ratten men vägen och allt som händer på den känns mycket mer tydligt vilket gör att man samtidigt vågar mer. Jag brukar generellt ligga mitt i tier 2 eller så på dailies tidsmässigt i Dirt Rally 2, men de första två jag testade direkt efter att bara ställt in lite efter snabbtest så ligger jag nu på gränsen mellan tier 1 och 2 tidsmässigt.

Nu har tiderna ju aldrig varit den största anledningen till att jag kör Dirt Rally utan det är främst för att jag tycker det är så sjukt kul, men att få se den förbättringen ganska direkt var rätt intressant!

Medlem

Aldrig varit ordentligt inne på bilspel, men ville ha något med tyngd och tyckte forza och dirt 5 var lite väl studsiga. Körde in dirt 2.0 på xbox och försökte med kontroll.

Ändå imponerande hur dålig jag kunde vara med allt över historical.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Ja då var Polen avklarat!👌🏁
Grupp B - jag kan förstå att dom förbjöd dessa monster till bilar i VM! Tyckte jag hade fått till en hyfsad inställning på bilen, men den gick som en hysterisk flipperkula och gick inte att hålla på rak kurs ens på rakorna. Men vi lyckades på nåt sätt att undvika alla träd och andra hårda saker och gick i mål på en hedrande 7:e plats, som det ser ut. Nybörjare som man är så är jag väldigt nöjd med detta.
Nu tar vi oss an Tyskland med en lite ”snällare”? bil om jag kan förmå kartläsaren att fortsätta. 😁😱

Medlem
Skrivet av Doed:

Så är det ju! Och jag kör ju inte så mycket som jag skulle vilja, man har ju tyvärr inte obegränsat med tid utan för prioritera, men det vart bra mycket roligare att köra nu så kan bli så att lite annat får stå till sidan av för dirt rally ett tag framöver.

Jag hade en Thrustmaster T150 innan och skiftade nu till en CSL DD och för mig har skillnaden varit som natt och dag. Jag hade ju svårt att förvänta mig något då jag inte ens har körkort så vet inte hur det känns i en vanlig bil (börjar bli dags kanske nu när man bara har några år kvar till 40...) så tänkte att även om motståndet inte är så jättekraftigt så var väl resten ok. Men det här... svårt att beskriva men skillnaden är ju stor. Inte bara i det att man kan (om man vill) kämpa lite mer med ratten men vägen och allt som händer på den känns mycket mer tydligt vilket gör att man samtidigt vågar mer. Jag brukar generellt ligga mitt i tier 2 eller så på dailies tidsmässigt i Dirt Rally 2, men de första två jag testade direkt efter att bara ställt in lite efter snabbtest så ligger jag nu på gränsen mellan tier 1 och 2 tidsmässigt.

Nu har tiderna ju aldrig varit den största anledningen till att jag kör Dirt Rally utan det är främst för att jag tycker det är så sjukt kul, men att få se den förbättringen ganska direkt var rätt intressant!

Låter riktigt härligt! Vad gick hela kalaset på? Köpte du direkt via Fanatecs hemsida?

Medlem

Jahopp, efter en längre paus med dirt rally så bestämde jag att köra rallyt i Polen med mentaliteten "Full Send" och det funkade bra, till typ tre kurvor in på SS1 😂

Stackars Phil kunde verkligen inte hänga med Group B Audin kände jag, jag tyckte jag fick mina pacenotes alldeles för sent även med inställningarna ställda på att få dem så tidigt som möjligt. "Crest into left 1" blir ganska svårt att reagera på när man får "left 1" delen när man redan är påväg över cresten i 150 Km/h...
Resultatet blev feta penaltys på SS1 pga att jag flög av vägen ett par gånger och en dubbel-punka efter typ 15s på SS2 vilket ledde till en DNF.

Aja, kan bara gå bättre resten av säsongen 😅


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

brrap brrap pew pew
Säsong 5 rally 1 (Polen) avslutat!

God söndagsmorgon på er mina rallyvänner!
Det är söndag och således infinner sig påtaglig ångest, men frukta ej för här kommer veckans resultat från ett ganska så blodigt Polen (strax över 30% DNF)!

TOP 3

Combatsanta påbörjar säsongen på samma vis som han avslutade den förra, med andra ord FULL KROSS! Vinner rallyt och snabbast på samtliga sträckor inklusive power stage. Det var väldigt tight på vissa sträckor, nere på en sekund med decimaler till näst snabbaste förare, men i slutändan blev det vinst med en marginal på nästan 40 sekunder ned till P2. Vi säger grattis till Tomten och skickar 35 rykande färska Calzone till honom via Foodora.

Limpler slår sig in på andraplatsen i detta säsongsöppnande rally efter en stabil insats i dödsmaskinen de kallar Audi Sport Quattro S1. Det räckte inte riktigt för att knipa förstaplatsen från Combatsanta som höll ett lite för högt tempo rakt igenom, men det var ju större fight genom rallyt med nykomlingen på P3, PV_544_1965! Vissa sträckor så tight som på tiondels sekunder. Men, i slutändan var det som sagt Limpler som knep P2 och vi gratulerar till det!

PV_544_1965 är som sagt en nykomling i FZDZ men uppenbarligen ingen nykomling till rally! Vi kan nog även konstatera att han denna vecka inte rattade en PV 544 från 1965. Nej, valet föll istället på vrålåket Lancia Delta S4. Det var som sagt en tuff kamp med Limpler på P2 och man byttes flitigt av vem som var snabbast på sträckorna utav de två, men i slutändan körde PV_544_1965 över mållinjen ca 7 sekunder efter Limpler. Oavsett, väldigt bra kört i sitt öppningsrally och vi säger grattis till en tredjeplats!

Säsongens första rally är över och visst var det en tuff öppning med dödsmaskinerna från Grupp B i ett svårt land som Polen. Top 3 var denna vecka i en helt egen liga, där P1-P3 alla tog sig i mål inom 45 sekunder utav varandra medan resten av fältet började klocka in omkring 3,5 minuter senare.

Det är många nya i FZDZ till denna säsong, jag vill passa på att hälsa er välkomna och säga att det är väldigt kul att ha er här, likaså ni som är kvar från tidigare säsonger! Det kommer helt klart bli fullspäckat av kamper om placeringarna i säsongstabellen

POWER STAGE

  • 07:11.519 - Combatsanta - 5 poäng

  • 07:22.009 - Limpler - 4 poäng

  • 07:26.236 - PV_544_1965 - 3 poäng

  • 07:54.152 - Arete - 2 poäng

  • 08:01.017 - Lerb - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Nu beger vi oss till Tyskland i en betydligt mer lätthanterlig bil, nämligen Ford Fiesta MKII från klassen R5. Tänk på att detta rally är one-make så man måste välja denna bil - annars blir man diskad! Kör så det ryker men passa er för sten!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av scienta:

Låter riktigt härligt! Vad gick hela kalaset på? Köpte du direkt via Fanatecs hemsida?

Köpte direkt via fanatec, går inte vad jag vet att handla deras prylar på något annat sätt i europa! Och totalt gick väl hela kalaset på i runda slängar 10 000kr med frakt, då köpte jag CSL DD med boost kit, CSL Pedals och Mclaren GT3 V2-ratten samt WRC-ratten. Nu behöver jag egentligen något bättre att sitta i då det, främst i Dirt Rally, helt enkelt inte känns stabilt nog med en CSL DD kombinerat med de snabba rörelser man gör i rally. Har för tillfället en Playseat Challenge, smidig och bekväm att kunna fälla ihop och bara ställa undan och funkar ändå bra om man bara hade kört banracing, men kanske får kolla på något stabilare på hjul för att kunna rulla undan lite bara istället.

Medlem
Skrivet av Doed:

Köpte direkt via fanatec, går inte vad jag vet att handla deras prylar på något annat sätt i europa! Och totalt gick väl hela kalaset på i runda slängar 10 000kr med frakt, då köpte jag CSL DD med boost kit, CSL Pedals och Mclaren GT3 V2-ratten samt WRC-ratten. Nu behöver jag egentligen något bättre att sitta i då det, främst i Dirt Rally, helt enkelt inte känns stabilt nog med en CSL DD kombinerat med de snabba rörelser man gör i rally. Har för tillfället en Playseat Challenge, smidig och bekväm att kunna fälla ihop och bara ställa undan och funkar ändå bra om man bara hade kört banracing, men kanske får kolla på något stabilare på hjul för att kunna rulla undan lite bara istället.

10k totalkostnad var ju inte alls farligt i sammanhanget. Jag trodde det skulle gå uppåt iaf 15k.

Jag har också haft en Challenge, den är ju inte sådär jättestabil. Inte dåligt då, men det är klart att fasta grejer blir stabilare. Jag byggde faktiskt eget av en folkrace-stol. Ser wonky ut, men får jobbet gjort och är modulärt så pass att även lite yngre spelare kan köra

Om du inte behöver mer anpassning än att kunna rulla undan så borde ju i princip vilken rig som helst fungera - med eftermonterade hjul på strategisk position? Denna hade t.ex. inte alls varit svår att kasta på ett par hjul på: https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_...

Medlem
Skrivet av scienta:

10k totalkostnad var ju inte alls farligt i sammanhanget. Jag trodde det skulle gå uppåt iaf 15k.

Jag har också haft en Challenge, den är ju inte sådär jättestabil. Inte dåligt då, men det är klart att fasta grejer blir stabilare. Jag byggde faktiskt eget av en folkrace-stol. Ser wonky ut, men får jobbet gjort och är modulärt så pass att även lite yngre spelare kan köra

Om du inte behöver mer anpassning än att kunna rulla undan så borde ju i princip vilken rig som helst fungera - med eftermonterade hjul på strategisk position? Denna hade t.ex. inte alls varit svår att kasta på ett par hjul på: https://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_...

Ja precis, i praktiken vilken rigg som helst går det rent teoretiskt att fästa vanliga såna hjul med lås på, jag har kollat på några alternativ som Sim labs GT1 evo eller liknande bland annat. Men brorsan har beställt en GTTrack som jag förhoppningsvis ska ha lite tid över för att kunna åka och provsitta lite, den verkar stabil nog och ett hyfsat bra pris med stol direkt med i priset också. Och platta för växlingsspak ingår också i priset, jag har ingen nu men när man släpper en loadcell-pedal till mina pedaler kommer jag ju ha en pedal som blir koppling, så är lite sugen på att skaffa spak och lära mig köra med sånt också.
https://www.dustinhome.se/product/5011147870/gttrack-simulato...

Medlem

Racerapport Tyskland:
Asfalt är inte min grej, så på SS5 så var jag på väg åt fel håll på ett ställe (23:59), efter det blev det kortslutning med en rejäl avåkning med punka som följd (24:24) linka i mål och fick nytt däck inför sista som avlöpte utan större tillbud.
Film på hela körningen https://youtu.be/Ak9LPWN_GIo

Medlem

Tyskland! Woohoo! Senioren från nedre delen av tabellen hade ett ovanligt bra rally. Jämrade mig över denna bil förra säsongen, men nu kom vi bra överens. 😎 Vid servicen... Hade jag inget att reparera??? Visst, hamnar längst ner i botten ändå, men jag tävlar ju mest mot/med mig själv, haha..

Det var coolt att se lerb och baklastarn bara ha 0,150 sekunders skillnad inför sista sträckan!
...om jag inte helt missminner mig 🤪

Medlem

Det var så pass nära alltså
Hade en liten fender bender på sista sträckan
En av dom berömda stenarna som sprang ut i vägen

Medlem

Det är så sjukt, men för alla som sitter där och funderar på att uppgradera sin simracingutrustning från Logitech eller billigare Thrustmaster, eller kanske köpa för att spela den här typen av spel.. CSL DD, vilken jävla grej. Jag kan bara säga vilken upplevelse det är att få köra så här. Och vad det gör för resultatet! Misstag kommer fortfarande göras men det är bara att jämföra vart jag låg positionsmässigt förra säsongen i tyskland, annan bil till trots men känslan och upplevelsen av vart man har bilen någonstans och greppet är en helt annan. Fantastiskt roligt! Och kul att känna att det finns lite potential i min körning!

Gjorde några små misstag, flertalet på sträcka tre där Phil tydligen påstår sig ha sagt höger, men jag insisterar på att han sa vänster! Kommer diskuteras mellan oss veckan ut känner jag. Annars gick det väldigt bra, är nog första gången jag känt mig ok på asfalt i detta spel.

Medlem

Superkrasch på SS3 vilket resulterade i att jag var tvungen att reparera bilen. Fick köra resten av alla SS utan turbo. Men 10e plats (toksist) totalt är inte dåligt för att ha kört utan turbo haha

Medlem
Skrivet av Doed:

Det är så sjukt, men för alla som sitter där och funderar på att uppgradera sin simracingutrustning från Logitech eller billigare Thrustmaster, eller kanske köpa för att spela den här typen av spel.. CSL DD, vilken jävla grej. Jag kan bara säga vilken upplevelse det är att få köra så här. Och vad det gör för resultatet! Misstag kommer fortfarande göras men det är bara att jämföra vart jag låg positionsmässigt förra säsongen i tyskland, annan bil till trots men känslan och upplevelsen av vart man har bilen någonstans och greppet är en helt annan. Fantastiskt roligt! Och kul att känna att det finns lite potential i min körning!

Gjorde några små misstag, flertalet på sträcka tre där Phil tydligen påstår sig ha sagt höger, men jag insisterar på att han sa vänster! Kommer diskuteras mellan oss veckan ut känner jag. Annars gick det väldigt bra, är nog första gången jag känt mig ok på asfalt i detta spel.

Sluta! Jag har inte plats för det här i vårt mysiga lilla torp. Fasen också. Måste kolla ritningar. Hm.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Doed:

Det är så sjukt, men för alla som sitter där och funderar på att uppgradera sin simracingutrustning från Logitech eller billigare Thrustmaster, eller kanske köpa för att spela den här typen av spel.. CSL DD, vilken jävla grej. Jag kan bara säga vilken upplevelse det är att få köra så här. Och vad det gör för resultatet! Misstag kommer fortfarande göras men det är bara att jämföra vart jag låg positionsmässigt förra säsongen i tyskland, annan bil till trots men känslan och upplevelsen av vart man har bilen någonstans och greppet är en helt annan. Fantastiskt roligt! Och kul att känna att det finns lite potential i min körning!

Gjorde några små misstag, flertalet på sträcka tre där Phil tydligen påstår sig ha sagt höger, men jag insisterar på att han sa vänster! Kommer diskuteras mellan oss veckan ut känner jag. Annars gick det väldigt bra, är nog första gången jag känt mig ok på asfalt i detta spel.

Haha inte bara jag som tycker att Phil "sluddrar" alltså 😅 Fy fasen vad jag hade önskat en amerikansk co-driver.. Det ställer till det nåt väldigt stundvis med den där otydliga brittiskan.. 🤨

Skriv svar