Blizzard förklarar varför Diablo II: Resurrected har serverproblem

Robot
Blizzard förklarar varför Diablo II: Resurrected har serverproblem

Spoiler: många smådjävular bidrar till den helvetiska soppan.

#Blizzard-entertainment, #Diablo-2-resurrected, #nyhetstips


Backloggens befriare

Öööh, det där låter som en jäkla massa bull... Bara tänk alla bottar som körde pindleruns back in the day... Kul att de skulle använda det som exempel, när det är en run som blivit kraftigt nerfad och knappast körs i samma utsträckning som förr.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

I duno man - jag läser: "Det laggar, krashar osv för att vi skrev dålig kod"


signatur

subterranean homesick alien

Quake-konnässsör

Tänk bara om det inte fanns några servrar, tänk om spelet kunde spelas utan internet, som originalet, sitta på LAN och spela Diablo 2 1.10, skratta lite, spela lite, dricka lite sockerblandad-läsk-inspirerad-dryck.

Men nej Nu är det lagg som gäller

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Öööh, det där låter som en jäkla massa bull... Bara tänk alla bottar som körde pindleruns back in the day... Kul att de skulle använda det som exempel, när det är en run som blivit kraftigt nerfad och knappast körs i samma utsträckning som förr.

Nu spelar jag inte Diablo.. men jag googlade på pindle run, nåstans känner jag bara hur folk orkar sitta och spela eller rättare sagt låta en bot spela, tusentals gånger samma bana, för att få fram nya saker.
Att folk tycker farmande, när vi pratar om 100-tals timmar, är så roligt bara för att få nya saker, det är fan absurt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nu spelar jag inte Diablo.. men jag googlade på pindle run, nåstans känner jag bara hur folk orkar sitta och spela eller rättare sagt låta en bot spela, tusentals gånger samma bana, för att få fram nya saker.
Att folk tycker farmande, när vi pratar om 100-tals timmar, är så roligt bara för att få nya saker, det är fan absurt.

Inte konstigt alls imo. Jag själv kan inte spela spel utan att det finns en stark känsla av progression, vare sig det gäller att farma starkare gear, achivements, nya mounts (i mmo spel) etc etc. Diablo 2 har en grym känsla av progression och när ett item man jagar äntligen droppar, även om det är efter 400 runs så är det värt det till 100%. Jag förstår däremot inte hur man kan spela single player spel eller framför allt spel där man inte kan progressa och göra sin karaktär/konto starkare, känns helt bortkastat.

Medlem

När det kommer till Pindelskin runs och liknande farming. T. ex. Bottar som går och farmar runor i The forgotten temple

De kanske kunde dubbla MF% på bossarna men göra så att de enbart droppar magiskt en gång var 30:e minut. En accountbaserad cooldown.

En sånn här ändring skulle göra att varje spelare får ut mycket mer per MF-run, och behöver inte skapa så jäqla många spel.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Länka gärna till ursprungsartikeln också för dom som vill ha mer teknisk förklaring

https://us.forums.blizzard.com/en/d2r/t/diablo-ii-resurrected...


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Skribent
Skrivet av Verdurakh:

Länka gärna till ursprungsartikeln också för dom som vill ha mer teknisk förklaring

https://us.forums.blizzard.com/en/d2r/t/diablo-ii-resurrected...

Tack för påminnelsen. Jag var helt säker på att den redan var med, men jag hade tydligen missat.

Medlem

Så en remaster som återanvänder 20 år gammal serverteknik. Låter ju helt befängt. Måste ju finnas så sjukt många bättre lösningar på detta numera.

Medlem

Så vad de egentligen menar är, att allt kunnigt folk har lämnat skeppet, och amatörerna som fortfarande är kvar på Blizzard lyckades inte få ett 20 år gammalt spel att rulla okej.

Bra att veta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gnällkuk
Skrivet av almblad:

Tänk bara om det inte fanns några servrar, tänk om spelet kunde spelas utan internet, som originalet, sitta på LAN och spela Diablo 2 1.10, skratta lite, spela lite, dricka lite sockerblandad-läsk-inspirerad-dryck.

Men nej Nu är det lagg som gäller

Spelet gick dock att spela utan problem om du hade en offline-karaktär under hela denna tid. Din online-karaktär var det dock svårare med, men det är klart. Att spela med någon annan fungerade inte.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av DieZe:

Inte konstigt alls imo. Jag själv kan inte spela spel utan att det finns en stark känsla av progression, vare sig det gäller att farma starkare gear, achivements, nya mounts (i mmo spel) etc etc. Diablo 2 har en grym känsla av progression och när ett item man jagar äntligen droppar, även om det är efter 400 runs så är det värt det till 100%. Jag förstår däremot inte hur man kan spela single player spel eller framför allt spel där man inte kan progressa och göra sin karaktär/konto starkare, känns helt bortkastat.

Varför är det bortkastat om det är upplevelse man underhålls av ? Vi tycker bara olika saker är värt tiden.

Jag är själv rätt trött på majoriteten av dagens spel med insta-gratification, 20 medaljer så fort du trycker på .exe osv. Man kan ju knappt se/njuta av spelens grunddesign för att allt krimskrams ligger som en tät jävla dimma över allt. För mig har de gått överstyr i många spel, jag kunde bry mig mindre om rankup när jag knappt behöver starta spelet innan jag får massa skit kastat på mig utan minsta prestation, det betyder ingenting längre och det där undrar jag om det inte är många andra som också tycker.

Medlem

tur man inte köpte det då, vilken buggfest.

Medlem

Låter ju bra att de går ut med info, det tyder på att de har hittat skiten och förhoppningsvis åtgärdat det mesta och har en plan för resten. Inte helt oväntat att 20 år gammal kod inte lirar optimalt med modern teknik och moderna spelare. Jag har varit rätt förskonad och lyckats missa de flesta tillfällena när det varit nere, men såklart tråkigt för de som inte kunnat spela. Jag hoppas för övrigt på en patch som livar upp spelet lite framåt, gärna lite balansering av skills, droprates, items osv så att det blir lite nytt liv i det hela också. Min gissning är att de kommer göra som D3 med ladders, dvs introducera nya items och ändringar i en laddersäsong och sedan blir det en del av icke-ladder när den är färdig. Det gör ju även att ladders blir lite mer spännande då det inte bara är en speedrun på exakt samma sätt varje gång utan faktiskt kräver lite nya builds eller försök att optimera vilka runs man ska köra osv.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Inte konstigt alls imo. Jag själv kan inte spela spel utan att det finns en stark känsla av progression, vare sig det gäller att farma starkare gear, achivements, nya mounts (i mmo spel) etc etc. Diablo 2 har en grym känsla av progression och när ett item man jagar äntligen droppar, även om det är efter 400 runs så är det värt det till 100%. Jag förstår däremot inte hur man kan spela single player spel eller framför allt spel där man inte kan progressa och göra sin karaktär/konto starkare, känns helt bortkastat.

Men i dom flesta spel gör man ju framsteg, i hur bra man blir i det eller vilka tider man göra. T.ex. Quake, Tetris eller bilspel är ju såna spel.
Jag har dock svårt att se nöjet med att låta botar spela åt en, då kan man ju lika gärna fuska sig till sakerna (om det funnits fuskkoder).

Skrivet av heady89:

Jag är själv rätt trött på majoriteten av dagens spel med insta-gratification, 20 medaljer så fort du trycker på .exe osv. Man kan ju knappt se/njuta av spelens grunddesign för att allt krimskrams ligger som en tät jävla dimma över allt. För mig har de gått överstyr i många spel, jag kunde bry mig mindre om rankup när jag knappt behöver starta spelet innan jag får massa skit kastat på mig utan minsta prestation, det betyder ingenting längre och det där undrar jag om det inte är många andra som också tycker.

Kan bara hålla med. Spelar man dom nya multiplayer-spelen typ BF, COD eller Rocket League, är det ju konstant "lyckorus" av olika nivåer, medaljer, valuta, exp-poäng, lootboxes osv. Är ju så jäkla bloatat, för får man inte en massa lotteri efter varje omgång, så förlorar man spelarna till konkurrenterna.
Jag vill spela spelet för det är roligt och för att man blir bättre i det, inte för att jag ska sitta och mala 100 timmar för att få ett speciellt skin eller vapen, som borde vara tillgängligt för alla i princip direkt.

Kollar man på dom stora från förr, Quake och CS, så fanns ju inga nivåer, exp-poäng osv. Men det var heller inte oändligt med ammo och återkommande hälsa, som det är i dagens spel. Men båda dessa spelen har ju fått ge upp och anpassa sig till dagens verklighet i senaste spelen.

Medlem

Mmm visst vi tror er...NOT! R.I.P. Blizzard!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av Håkan:

Men i dom flesta spel gör man ju framsteg, i hur bra man blir i det eller vilka tider man göra. T.ex. Quake, Tetris eller bilspel är ju såna spel.
Jag har dock svårt att se nöjet med att låta botar spela åt en, då kan man ju lika gärna fuska sig till sakerna (om det funnits fuskkoder).

Kan bara hålla med. Spelar man dom nya multiplayer-spelen typ BF, COD eller Rocket League, är det ju konstant "lyckorus" av olika nivåer, medaljer, valuta, exp-poäng, lootboxes osv. Är ju så jäkla bloatat, för får man inte en massa lotteri efter varje omgång, så förlorar man spelarna till konkurrenterna.
Jag vill spela spelet för det är roligt och för att man blir bättre i det, inte för att jag ska sitta och mala 100 timmar för att få ett speciellt skin eller vapen, som borde vara tillgängligt för alla i princip direkt.

Kollar man på dom stora från förr, Quake och CS, så fanns ju inga nivåer, exp-poäng osv. Men det var heller inte oändligt med ammo och återkommande hälsa, som det är i dagens spel. Men båda dessa spelen har ju fått ge upp och anpassa sig till dagens verklighet i senaste spelen.

Bottar ska bort, det håller jag helt med om, men som jag förstod det ifrågasatte du även hur personer överlag kan nöta i flera hundratals timmar för att få ett item att droppa Gällande instant gratification och lyckorus kan jag bara hålla med. Den progress jag syftar på är den som kräver att man lägger ned mycket tid och tillslut når ett mål, får ett nytt item etc etc för att progressa sin karaktär/konto. Medaljer, lootboxes och annat krims krams skit som ges ut varannan minut i somliga spel kunde jag inte bry mig om. Jag vill ha tydliga longterm mål att jobba mot och kunna visa upp. Att spela spel ska givetvis vara roligt, men spel är inte roligt för mig om jag inte har saker att jobba mot, högre rank i CS, bättre gear i diablo osv.

Medlem
Skrivet av heady89:

Varför är det bortkastat om det är upplevelse man underhålls av ? Vi tycker bara olika saker är värt tiden.

Jag är själv rätt trött på majoriteten av dagens spel med insta-gratification, 20 medaljer så fort du trycker på .exe osv. Man kan ju knappt se/njuta av spelens grunddesign för att allt krimskrams ligger som en tät jävla dimma över allt. För mig har de gått överstyr i många spel, jag kunde bry mig mindre om rankup när jag knappt behöver starta spelet innan jag får massa skit kastat på mig utan minsta prestation, det betyder ingenting längre och det där undrar jag om det inte är många andra som också tycker.

Tycker det är bortkastat om det inte finns något att jobba mot för mig personligen Gällande instant gratification håller jag helt med dig Det ska vara långsiktiga mål som kräver rejält med tid/skills eller både och som ger något som inte alla har tillgång till.

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Mmm visst vi tror er...NOT! R.I.P. Blizzard!

Ganska korkat inlägg.
Vad är rip här?
Tydligen är D2R betydligt mer populärt än vad skeptikerna vill tro.

eld
Medlem
Skrivet av aholman:

Så en remaster som återanvänder 20 år gammal serverteknik. Låter ju helt befängt. Måste ju finnas så sjukt många bättre lösningar på detta numera.

Citat:

We did optimize this service in many ways to conform to more modern technology, but as we previously mentioned, a lot of our issues stem from game creation.

tldr är att allt sånt här är komplicerat, speciellt i systemtrogna remasters där gammalt måste mesha med nytt.

Inte ens stresstester kan visa alla problemen som en full release och det spelarantalet kan locka fram.

Har sett folk jobba med system som enbart hanterar inloggning och validation men ingen hantering av sparade karaktärer och multiplayer kod och bara det var sjukt komplicerat när man kom upp i stora siffror.

Gnällkuk
Skrivet av eld:

tldr är att allt sånt här är komplicerat, speciellt i systemtrogna remasters där gammalt måste mesha med nytt.

Inte ens stresstester kan visa alla problemen som en full release och det spelarantalet kan locka fram.

Har sett folk jobba med system som enbart hanterar inloggning och validation men ingen hantering av sparade karaktärer och multiplayer kod och bara det var sjukt komplicerat när man kom upp i stora siffror.

Jag tror att det stora problemet var att de blev character wipe efter betan. Jag spelade halva Act 1 i stängda och struntade sedan i den öppna eftersom jag inte ville vara halvtrött på A1 redan från start. Därav att jag tror att antalet spelare blev klart mindre, när spelet sedan verkade flyta på rätt bra efter första veckan så hoppade nog fler på som avvaktat lite.

Det enda som är uselt i detta är deras totala brist på kommunikation annat än trötta copy+paste på Twitter som snarare skapat mer frustration än hjälpt. Att det skulle ta sex dagar innan man fick någon info är under all kritik.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag tror att det stora problemet var att de blev character wipe efter betan. Jag spelade halva Act 1 i stängda och struntade sedan i den öppna eftersom jag inte ville vara halvtrött på A1 redan från start. Därav att jag tror att antalet spelare blev klart mindre, när spelet sedan verkade flyta på rätt bra efter första veckan så hoppade nog fler på som avvaktat lite.

Det enda som är uselt i detta är deras totala brist på kommunikation annat än trötta copy+paste på Twitter som snarare skapat mer frustration än hjälpt. Att det skulle ta sex dagar innan man fick någon info är under all kritik.

Yep, håller helt med om det, kommunikation är ett måste när dessa saker händer!

Medlem

Kudos till Blizzard för att de ger en ordentlig förklaring och inblick i problemen. Oftast nöjer sig utvecklare med att skriva "Server connection issues due to high player numbers"

Alla som har jobbat med legacy kod och system vet hur jävla jobbigt det är. Man får bråka mycket med fullösningar för att komma runt inbyggda problem. Dessa typer av lösningar brukar leda till problem som är svåra att förutse, eller iaf svårare än i "vanliga" lösningar.

Rekommenderar att läsa Blizzards inlägg i sin helhet.
https://us.forums.blizzard.com/en/d2r/t/diablo-ii-resurrected...


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Skribent
Skrivet av Håkan:

Men i dom flesta spel gör man ju framsteg, i hur bra man blir i det eller vilka tider man göra. T.ex. Quake, Tetris eller bilspel är ju såna spel.
Jag har dock svårt att se nöjet med att låta botar spela åt en, då kan man ju lika gärna fuska sig till sakerna (om det funnits fuskkoder).

Kan bara hålla med. Spelar man dom nya multiplayer-spelen typ BF, COD eller Rocket League, är det ju konstant "lyckorus" av olika nivåer, medaljer, valuta, exp-poäng, lootboxes osv. Är ju så jäkla bloatat, för får man inte en massa lotteri efter varje omgång, så förlorar man spelarna till konkurrenterna.
Jag vill spela spelet för det är roligt och för att man blir bättre i det, inte för att jag ska sitta och mala 100 timmar för att få ett speciellt skin eller vapen, som borde vara tillgängligt för alla i princip direkt.

Kollar man på dom stora från förr, Quake och CS, så fanns ju inga nivåer, exp-poäng osv. Men det var heller inte oändligt med ammo och återkommande hälsa, som det är i dagens spel. Men båda dessa spelen har ju fått ge upp och anpassa sig till dagens verklighet i senaste spelen.

Svarar på det fetade. Hur menar du att CS fått "ge upp"? CS är större än någonsin idag och har en blomstrande proffsscen. Gameplayet (nåja, viss skillnad på 1.6 och CS:GO men du förstår vad jag menar) och spelidén är samma idag som för 20 år sedan. Visst finns det skins, lådor, levlar, matchmaking och ranker nu i CS:GO, men det ser jag mer som en naturlig utveckling (CS och TF var väl i princip först med lådor och skins?) än att ge upp på sitt ursprungliga koncept, dessutom ger inget av ovanstående några fördelar i spelet.

Quake håller jag med om däremot. QW och Quake 3 var riktigt skoj för att alla var lika från början och endast din egen skicklighet utan gimmicks avgjorde vem som vann. Jag var kass på QW så tyckte Q3 var roligare . Blev grymt besviken på Quake Champions med förmågor på karaktärerna och har faktiskt inte spelat det alls. Quake Live är det som gäller nu, de få gånger jag spelar Quake.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jag har dock svårt att se nöjet med att låta botar spela åt en, då kan man ju lika gärna fuska sig till sakerna (om det funnits fuskkoder).

Det låter som ett fusk, om än ett opålitligt sådant. Folk gillar olika, men diablo verkar vara ett spel som där min/maxing är av högre prioritet.

Själv så är jag på tok för gammal och bitter för att bry mig om rnd loot, men jag kan mycket väl tänka mig att kidsen som är vana vid det gillart.

Medlem

Mycket trevligt att see Blizzard förklara vad som händer och vad som inte funka på deras sida.

Men förstår varför spel företag inte gör det baserad på många kommentator här. Folk klagar på varför spel företag inte pratar på vad som händer när det inte funkar som det ska.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det låter som ett fusk, om än ett opålitligt sådant. Folk gillar olika, men diablo verkar vara ett spel som där min/maxing är av högre prioritet.

Själv så är jag på tok för gammal och bitter för att bry mig om rnd loot, men jag kan mycket väl tänka mig att kidsen som är vana vid det gillart.

Rng är för kids? Om något så är kids vana vid instant gratification där det varken krävs tid eller ansträngning för att få något. Nu vet jag inte hur gammal du är men D2 släpptes i början av 2000-talet och många som spelar resurrected är av den äldre generationen, men visst, rng är för kids ":)"

Medlem
Skrivet av DieZe:

Rng är för kids? Om något så är kids vana vid instant gratification där det varken krävs tid eller ansträngning för att få något. Nu vet jag inte hur gammal du är men D2 släpptes i början av 2000-talet och många som spelar resurrected är av den äldre generationen, men visst, rng är för kids ":)"

Det är väl ett uttryck som man kan använda när man är någonstans mellan trettio och graven? Ta inte åt dig så mycket av en kommentar som inte var ämnad att skada, amigo.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det är väl ett uttryck som man kan använda när man är någonstans mellan trettio och graven? Ta inte åt dig så mycket av en kommentar som inte var ämnad att skada, amigo.

Tar inte åt mig, däremot mer trött på den äldre generationen som hela tiden ska lägga allt i "det gillar väl dagens kids"-facket som dem inte gillar. Framstår mest som ett gäng sura gamers så inte kan hänga med överhuvudtaget

12
Skriv svar