Skrivet av Brainsubstans:

PXL skickade ut till flera utvalda GR-medlemmar, av någon anledning.

Att de som ägde produkten ville skicka ut "energidryck för gamers" till gamers och bad oss göra en tävling där vinnarna vann energidryck som de fick hemskickade, ser jag absolut noll problem med. Ville man inte ha drickan så tävlade men ju inte i tävlingen, helt enkelt, och om man ångrat sig när burkarna väl nådde tröskeln gick det såklart utmärkt att kasta bort dem. Om Monster eller Fanta skulle komma till oss och fråga om vi ville tävla ut 500 burkar till våra läsare skulle vi göra det, också. Sen väljer man ju själv som läsare då om man vill delta eller inte.

Skrivet av Brainsubstans:

Det anmärkningsvärda var uppmärksamheten produkten fick av GR och av dig personligen (i kommentarerna) trots att du nekade att ni var sponsrade på något sätt och att du påstod att er rapportering av den framkom helt naturligt, så att du upprepar det igen gör liksom ingen skillnad. Det är ingen stor konspiration, bara en observation av vad som ligger på bordet och slutsatsen att du framstår som oärlig i det här fallet.

Om du ser mig som oärlig för att jag förklarar hur det låg till, får såklart stå för dig. Jag kan inte annat än säga som det var. Jag kände upphovsmakarna flyktigt, absolut. Det påverkade dock inte mig i beslutet att lyfta produkten i den enormt begränsade mån som vi gjorde (en liten nyhetsnotis och ett blogginlägg om smaken) och jag designade alltså inte burken, det gjorde en herre vid namn Robin, om jag inte missminner mig helt. Vi lyfte till exempel Ninjas In Pyjamas kexchoklad på samma sätt, även om det kändes som en långt mindre spännande produkt enligt mig. Gamereactor var aldrig sponsrade av vare sig NiP eller PXL, vi mottog inga pengar eller gratisprodukter utöver provsmaker. Detta går absolut att likställa med vår täckning av exempelvis LG:s produkter, där vi recenserar 2000% mer saker från dem än från exempelvis Samsung. LG:s produktchef är en person som jag arbetat med tidigare, vi har en superb relation, han inser värdet i att synas på Sveriges största spelsite och han arbetar aktivt mot oss och med mig. Vi ser värdet i att vara förhållandevis heltäckande i vårt redaktionella arbete rörande framförallt LG OLED och därför blir det som det blir. Tre LG OLED-recensioner per år, noll Samsung QLED, för att de knappt besvarar våra mail eller önskemål. Det innebär inte att vi favoriserar LG, nödvändigtvis. Det innebär inte att vi är sponsrade, eller köpta. Jag hoppas den insikten ger dig svar på dina frågor och funderingar.

Skrivet av Tobhah:

Uppskattar att Petter bemöter kritiken, och dessutom i en saklig ton. Om samma ton hade använts när kritik lämnades på GR kanske sidan fortsatt hade haft ett levande community.

Tack och ja, trist att du känner så - Jag håller inte med dig där. Jag har utan överdrift besvarat över 100 000 kommentarer med kritik på exakt det här sättet genom åren. Utan överdrift. Sen har jag även gått över min egen gräns kanske 30 gånger genom åren och besvarat icke konstruktivt hat med samma medel. Dumma påståenden föder dumma reaktioner, och så vidare. Och det kan man naturligtvis alltid både diskutera och ifrågasätta men det känns lite som att när det ska "hatas" på GR och på mig, så dras de där extrema exemplen såklart alltid upp och förstoras, medan all annan typ av feedback som jag gett och all annan typ av svar som jag postat under åren gladeligen ignoreras. Det blir inte sällan rätt orättvist, även om jag (som sagt) håller med om att jag tagit mycket fööör personligt genom åren, för att jag helt enkelt levde GR, bara, och saknade perspektiv. Som jag idag tycker att jag kanske har, i större utsträckning i alla fall. Sen när det gäller hur vårt community mår, idag, så är vi fortfarande landets största spelsida och trots en del dippar så har vi ju just nu mycket trafik och många kommentarer på utvalda saker. orsaken att vårt forum dog och att mängden kommentarer minskat handlar mycket om att vår inloggningsfunktion idag är usel, och att det såklart skrämmer bort diskussionssugna medlemmar. Det skäms jag över, såklart. Och ber mer än gärna om ursäkt för. Men att vår site skulle må dåligt rent trafikmässigt stämmer dock ej. Även om det naturligtvis alltid kan bli bättre.

Medlem

FAst kom igen nu Petter, bara för att du skriver långa svar här, ger sken av att vara sansad och försöker hävda din oskuld finns det mycket spår i din blogg och på gamereactor som gör det tydligt att du fortsätter vara oärlig även här. Att jämföra PXL och din relation till Micke Hollsten och Arcade Dreams med Gamereactors relation till LG, Sony och andra stora elektronikjättar blir bara jättefel. Hur många av deras chefer känner du privat? OCh hur många av LG, sony eller någon annan av teknikjättarna har du hjälpt till att designa produkter?

Och du menar på allvar att den här texten inte är skriven för att sälja iväg fler burkar av något som din kompis har ett finger med i?

"
Mycket enkelt, för att du får i dig klart bättre saker. Man får vad man betalar för. Vi på Gamereactor har fått se hur PXL växt fram och det är ett svenskt originalrecept där flytande vitaminer och välgörande ämnen som Inositol som är vitamin B8 och har en roll i cellens intracellulära signalering som ökar prestationsförmågan finns med samt kolin som hjälper hjärtats funktion, samt minnet - bland annat - finns inkluderat. Det är ingen överdrift att påstå att det inte finns någon energidryck på den svenska marknaden med bättre skjuts i... Vi har spelat med den i blodet och har märkt av effekten, i omgångar. Plus: De har ordentliga bevis för hur effekten ter sig, vad som sker i kroppen. Det är bevisligen inte bara en slentrianprodukt som marknadsförs mot gamers från ett iternationellt jätteföretag utan en dryck från två svenska spelare som på riktigt kommer att kunna hjälpa med fokus under spelsessioner vilket vi finner intressant som gamers. Såklart. "

Det skulle ju lika gärna kunnat stå "SPONSRAT INLÄGG" med stora bokstäver. Vadå? "spelat med det i blodet"? Som att du skrev det där själv och inte copypastade nåt Holsten skickat till dig eller om du nu själv författat det som en del i din deal med PXL. Att du sen försöker hävda att folk skrev upp sig för att testa drycken är ju också fel? Det är ju bara att kolla https://www.gamereactor.se/blogs/AG+Jati/892223/Energidrycken... här så blir det tydligt att folk fått drycken skickad utan att veta om det i förväg. Tur att det här hände innan GDPR för annars hade ni på Gamereactor kunnat få det jättejobbigt över att ha lämnat ut uppgifter om era medlemmar.

Varför inte bara stå för att du får saker sponsrade? Du är ju en influencer och borde vara ärlig mot dina läsare istället för att ta på offerkoftan och flytta fokus till hur du försöker bättra på hemsidan som inte fungerat sen 6-7 år tillbaka och hur du i din blogg inte är rädd att säga obekväma sanningar som ju bara glädjer högljudda personer som skriker om att allting är vänsterns fel. Så här lugn och sansad är du heller aldrig när nån skriver på gamereactor, då blir det personangrepp och korthugnna svar om att höja nivån när du själv är den som sätter ribban med dryga kommentarer.

Medlem

Fz framför Gamezone varje dag, alltid. Minns dock att det brukade finnas gamereactor tidningar att ta gratis på typ Siba och Elgiganten då gillade jag dom som fan


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av emilnyberg186:

FAst kom igen nu Petter, bara för att du skriver långa svar här, ger sken av att vara sansad och försöker hävda din oskuld finns det mycket spår i din blogg och på gamereactor som gör det tydligt att du fortsätter vara oärlig även här. Att jämföra PXL och din relation till Micke Hollsten och Arcade Dreams med Gamereactors relation till LG, Sony och andra stora elektronikjättar blir bara jättefel. Hur många av deras chefer känner du privat? OCh hur många av LG, sony eller någon annan av teknikjättarna har du hjälpt till att designa produkter?

Och du menar på allvar att den här texten inte är skriven för att sälja iväg fler burkar av något som din kompis har ett finger med i?

"
Mycket enkelt, för att du får i dig klart bättre saker. Man får vad man betalar för. Vi på Gamereactor har fått se hur PXL växt fram och det är ett svenskt originalrecept där flytande vitaminer och välgörande ämnen som Inositol som är vitamin B8 och har en roll i cellens intracellulära signalering som ökar prestationsförmågan finns med samt kolin som hjälper hjärtats funktion, samt minnet - bland annat - finns inkluderat. Det är ingen överdrift att påstå att det inte finns någon energidryck på den svenska marknaden med bättre skjuts i... Vi har spelat med den i blodet och har märkt av effekten, i omgångar. Plus: De har ordentliga bevis för hur effekten ter sig, vad som sker i kroppen. Det är bevisligen inte bara en slentrianprodukt som marknadsförs mot gamers från ett iternationellt jätteföretag utan en dryck från två svenska spelare som på riktigt kommer att kunna hjälpa med fokus under spelsessioner vilket vi finner intressant som gamers. Såklart. "

Det skulle ju lika gärna kunnat stå "SPONSRAT INLÄGG" med stora bokstäver. Vadå? "spelat med det i blodet"? Som att du skrev det där själv och inte copypastade nåt Holsten skickat till dig eller om du nu själv författat det som en del i din deal med PXL. Att du sen försöker hävda att folk skrev upp sig för att testa drycken är ju också fel? Det är ju bara att kolla https://www.gamereactor.se/blogs/AG+Jati/892223/Energidrycken... här så blir det tydligt att folk fått drycken skickad utan att veta om det i förväg. Tur att det här hände innan GDPR för annars hade ni på Gamereactor kunnat få det jättejobbigt över att ha lämnat ut uppgifter om era medlemmar.

Varför inte bara stå för att du får saker sponsrade? Du är ju en influencer och borde vara ärlig mot dina läsare istället för att ta på offerkoftan och flytta fokus till hur du försöker bättra på hemsidan som inte fungerat sen 6-7 år tillbaka och hur du i din blogg inte är rädd att säga obekväma sanningar som ju bara glädjer högljudda personer som skriker om att allting är vänsterns fel. Så här lugn och sansad är du heller aldrig när nån skriver på gamereactor, då blir det personangrepp och korthugnna svar om att höja nivån när du själv är den som sätter ribban med dryga kommentarer.

Varför hakar du upp dig på något som skrevs för nästan sex år sedan? Kom igen nu.

Skrivet av gonzo247:

Fz framför Gamezone varje dag, alltid. Minns dock att det brukade finnas gamereactor tidningar att ta gratis på typ Siba och Elgiganten då gillade jag dom som fan

Tidningarna var grymma. Plockade upp majoriteten av dem som liten/ung och det var alltid kul att läsa dem.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jaghakar upp mig för att Petter inte bara kan erkänna att han är sponsrad? Här i tråden försöker han låta som att han känner grundaren Hollsten lite och Gamereactor inte skrev mer om pxl än någon annan produkt, men nämner inte att han designat burken och där med har en del i produkten som han försöker sälja in till läsarna. Det är därför jag hakar upp för mig att jag inte gillar gillar att han inte bara kan ha öppna kort.

"Det är det ju inte heller. Jag har formgivit burken och läst på om vad som egentligen sker i kroppen när man intar aktiva ingredienser, som en dåre, det senaste halvåret. Just därför den mer akademiska svenskan i de beskrivningarna. I slutändan handlar det dock bara om vad jag gillar. Har inte fått ett endaste litet ruttet korvöre för att skriva att jag gillar den, och kommer så heller aldrig att få. På samma sätt som Red Bull knappast betalar mig för att skriva att jag uppskattar deras kiwi-smak"

Medlem

GR har några stora punkter som talar emot dom.

1. Communityn. Diskussioner är inte inbjudande alls. Ett riktigt forum som här, är ett måste.

2. Alldeles för mycket kladd på sidan när man besöker den. Designen är ful, svår att navigera i och känns väldigt förlegad. Inte blir det bättre med pop-ups att man ska se deras TV och whatnot.

Jag har varit en GR besökare i väldigt många år, men på senare har jag kommit på mig själv att jag besöker inte ens sidan en gång i veckan längre. FZ gör i princip allt bättre numera och det enda som möjligtvis talar för GR är att dom känns lite vassare på recensionerna.

Medlem

Den Petter som skriver här känns inte som den som skriver på GR. Känns en aning lite påklistrad, men vad vet jag.

Med det sagt så föredrar jag FZ nu för tiden. Kort och gott, det är mycket trevligare här.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Vi är otroligt många som är så trötta på kvinnliga James Bonds och homosexuella superhjältar. Här får man ju inte uttrycka det men det får man på GR, än så länge.

Jag antar att du nickar Voomy även på GR. Dig har jag sett spåra ur fullständigt när någon avviker från åsiktskorridoren bland kommentarerna. Jag tror också du blandar ihop "dålig stämning" med olika åsikter. Det är ett vanligt förekommande missförstånd bland er regnbågsfärgade internetkrigare, det har Calle bevisat otaliga gånger här bland annat.

Peace and love.

Dom gånger jag har "spårat ur" så har det varit någon som betett sig illa och förmodligen sagt något kränkande. Man kan uttrycka sina åsikter utan att förolämpa andra eller vara kränkande. Jag blir inte kränkt själv men tar ibland striden för dom som faktiskt tar illa upp för jag vet att dom finns.
Jag tror att det är du själv som blandar ihop dålig stämning med olika åsikter, du anser att du har rätt att få säga precis vad du vill och sättet du uttrycker dig på gör det ganska uppenbart att du är homofob.
Tycker inte att såna diskussioner hör hemma på en spelsida alls utan det är spel som ska ligga i fokus, dom grejer du kläcker ur dig gör inte på något sätt sidan till en bättre plats utan snarare tvärtom och en sån person bör man egentligen avlägsna.

Petter verkar variera lite i sina åsikter på detta ämne, här får han det att låta som om han håller med dig om att man ska få säga precis vad som helst men på GR har han vid tillfällen slagit ner ganska hårt på det och förklarat att det är minsann helt oacceptabelt att trycka ner och kränka andra.

Att det faktiskt finns regler och personer som ser till att dessa regler följs kan mycket väl vara en anledning till att FZ är så mycket mer aktiv när det gäller kommentarer.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Marooned:

GR har några stora punkter som talar emot dom.

1. Communityn. Diskussioner är inte inbjudande alls. Ett riktigt forum som här, är ett måste.

2. Alldeles för mycket kladd på sidan när man besöker den. Designen är ful, svår att navigera i och känns väldigt förlegad. Inte blir det bättre med pop-ups att man ska se deras TV och whatnot.

Jag har varit en GR besökare i väldigt många år, men på senare har jag kommit på mig själv att jag besöker inte ens sidan en gång i veckan längre. FZ gör i princip allt bättre numera och det enda som möjligtvis talar för GR är att dom känns lite vassare på recensionerna.

De är vassare när det gäller nyheter, framför allt. Fler och snabbare publiceringar. Fler recensioner också, men jag tycker att den språkliga kvaliteten svajar betänkligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Mm, jag tror absolut inte att det handlar bara eller "mest" om spelmedia, jag tror tvärtom - faktiskt. Jag skrev ju en hel del texter för Sveriges två största MMA-siter för 7-8 år sedan och fick inte ett endaste öre, för det. Inte en krona. Vilket naturligtvis inte gjorde mig något (då skulle jag pysslat med annat den tiden, isåfall). Jag skrev även om motorsport och bilar för två tidningar för 9-10 år sedan och de betalade inte heller ut frilansersättning, alls precis som en stor svensk musikblaska där jag har en god vän som skriver. I alla de där fallen får de skribenterna mindre än vad någon hos mig får, men det gör ju knappast detta till en hållbar situation. Jag tycker naturligtvis också att det borde finnas mer pengar inom spelmedia överlag, att publishers borde värdesätta traditionell spelmedia mycket, mycket mer och sluta stirra sig blinda på "nymodigheter" som dyker upp, sväääljer deras budgetar och sedan försvinner lika snabbt.

Hej Petter, och välkommen!

Vill bara inflika lite om betalning, att det verkar skilja sig en del vad vi upplevt. Jag började frilansa för FZ 2001 och har alltid fått betalt. Mest symboliska summor första åren, men ändå betalt. De där få hundralapparna värmde, och det hedrar grundaren Göran "Phat" Fröjdh nåt enormt. (Och spelen har alla testare alltid fått behålla, de kommer ju nästan alltid från utgivare - ingen kostnad för företaget.)

PC Gamer betalade också skribenterna, både i mitten av 00-talet (jag skrev nån recension som frilans) och när Thomas Petersson tog över de sista åren. Och vi delade lokaler med massa motortidningar hos Egmont några år, och även där fick frilans betalt. Sen finns det förstås rena entusiastsiter, men min känsla är att det brukar gå att betala åtminstone nån krona om man har hyfsade annonsintäkter.

PS. Hoppas vi ses på nån racingbana i UK snart igen! Skulle gärna ha tagit några varv på Brands Hatch med nån av de där gamla F1-bilarna i McLarens källargångar.


signatur
Redaktör
Skrivet av LeifGGPersson:

Vi är otroligt många som är så trötta på kvinnliga James Bonds och homosexuella superhjältar. Här får man ju inte uttrycka det men det får man på GR, än så länge.

Jag antar att du nickar Voomy även på GR. Dig har jag sett spåra ur fullständigt när någon avviker från åsiktskorridoren bland kommentarerna. Jag tror också du blandar ihop "dålig stämning" med olika åsikter. Det är ett vanligt förekommande missförstånd bland er regnbågsfärgade internetkrigare, det har Calle bevisat otaliga gånger här bland annat.

Peace and love.

Hallå. Först: fantastiskt nick!

Skälet till att inlägg tas bort och trådar låses är för att de spårar ur. Vissa ämnen (de du nämner, plus t.ex. politik i allmänhet, feminism, miljö, Trump, m.m.) leder ofelbart till skitstorm. Vi är rätt noga med att det ska vara schysst stämning i forumet, och det får man inte om man låter folk gå bärsärk med varandra där. Det handlar inte om censur, åsiktskorridor (alltså, det kan man ju kalla allt som är annorlunda än egna åsikten) eller ämnena i sig, utan om att ha en plats där fler än de som skriker högst känner att de är välkomna.


signatur
Medlem
Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Att de som ägde produkten ville skicka ut "energidryck för gamers" till gamers och bad oss göra en tävling där vinnarna vann energidryck som de fick hemskickade, ser jag absolut noll problem med.

Detta verkar inte stämma alls tyvärr.

Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Jag kan inte annat än säga som det var.

Ni har skrivit mycket om många produkter, men nu var det ju specifikt din rapportering av energidrycken folk reagerade på. Burkar som skickades ut och ditt bisarra PR-snack (i kombination med en nyhet och bloggar) stack ut och tolkades av många som ren marknadsföring. Om någon har eller inte har problem med hur du rapporterar om kexchoklad eller LG-produkter är ju en diskussion i sig.

Men det är uppenbart att vi är fast i en ond cirkel här, där jag upprepar samma kritik du fick då och du upprepar samma försvar. Jag tror inte denna trip down memory lane kommer längre än såhär.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hallå. Först: fantastiskt nick!

Skälet till att inlägg tas bort och trådar låses är för att de spårar ur. Vissa ämnen (de du nämner, plus t.ex. politik i allmänhet, feminism, miljö, Trump, m.m.) leder ofelbart till skitstorm. Vi är rätt noga med att det ska vara schysst stämning i forumet, och det får man inte om man låter folk gå bärsärk med varandra där. Det handlar inte om censur, åsiktskorridor (alltså, det kan man ju kalla allt som är annorlunda än egna åsikten) eller ämnena i sig, utan om att ha en plats där fler än de som skriker högst känner att de är välkomna.

Både FZ och Sweclockers har en fantastiskt bra moderering. Jag tycker du slår huvudet på spiken med ditt inlägg. Moderering av ett forum handlar om att skapa den stämning som man eftersöker. På samma sätt som om du har en hemmafest så kastar du ut personer som inte sköter sig efter dina regler.

Med det sagt så är det såklart viktigt att oliktänkande ska få ha en dialog. Men det ska ske sakligt och utan pajkastning. Och här krävs det verkligen moderering. Vi människor är idioter, framförallt framför tangentbordet. Kan man bara ta bort de värsta 5% av inläggen så får man en bättre diskussion. Priset man får betala är att vissa kommer stå och gorma och skrika om censur. Ett pris som det är värt att betala.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

Jag har själv gnällt över tex Gameeactors tävlingar "julkalendern" Massor med fina priser.. MEN man får aldrig reda på vilka som vinner.. och jag läser aldrig nån text från nån medlem som har vunnit,, Känns mer som påhittade priser när man inte ser vilka som har vunnit. Förstår inte varför det ska vara så svårt att presentera Vinnarna i tävlingarna.

Det blir många negativa saker här på denna tråd om Gamereactor, Och framförallt mot Petter,
Men jag tror många älskar eller har älskat sidan, Många är uppväxta med att läsa Gamereactor, och läsa Petter blogg.

Men det måste bli nån förändring!!!

Oj, den här tråden har verkligen gone places sedan sist jag såg den. Är inte riktigt bekväm med att den blivit ett karaktärsmord light på Petter Hegevall och jag hoppas inte mitt inlägg bidragit till det. För att förtydliga har jag full, 100% respekt för Petter och tycker att han gjort ett bra jobb som chef på GR i alla år.

Det känns som vi behöver balansera upp bilden lite här. Petter har ibland en rätt så rå, vass och rak ton – vilket inte alla gillar. Ibland kan man kanske tycka att vissa saker blivit lite tokiga och man måste inte alltid hålla med hans ganska tillspetsade åsikter... Men. Ingen kan förneka vilket hästjobb Petter gjort i alla år för att GR ska bli vad den blivit. Jag är helt övertygad om att det inte är många andra spelskribenter som hade kunnat åstadkomma vad han gjort, och hans passion och glöd lyser igenom i sajten. Tycker också det är stort av Petter att själv komma hit och svara på inläggen, istället för att ignorera. Sen gör alla misstag och shit happens, men tror det är svårt att vara så personlig och dedikerad i ~20 års tid utan att man gör minsta lilla misstag, all I'm saying.

Känner också att jag bara måste säga något om Jonas Mäki också, medan jag ändå är här och rantar. Har inte läst nåt han skrivit på länge, men tycker tonen här mot honom är onödigt tråkig och orättvis. Mäki är en av de mest kunniga och erfarna spelskribenterna i Sverige, utan tvekan. Han har levererat texter i evigheter och hans kunnande om branschen är det få som matchar. Det förtjänar han credd för, inte bara dissar för om han nu stavar fel ibland. It happens.

Redaktör
Skrivet av Sebastian Lind:

Oj, den här tråden har verkligen gone places sedan sist jag såg den. Är inte riktigt bekväm med att den blivit ett karaktärsmord light på Petter Hegevall och jag hoppas inte mitt inlägg bidragit till det. För att förtydliga har jag full, 100% respekt för Petter och tycker att han gjort ett bra jobb som chef på GR i alla år.

Det känns som vi behöver balansera upp bilden lite här. Petter har ibland en rätt så rå, vass och rak ton – vilket inte alla gillar. Ibland kan man kanske tycka att vissa saker blivit lite tokiga och man måste inte alltid hålla med hans ganska tillspetsade åsikter... Men. Ingen kan förneka vilket hästjobb Petter gjort i alla år för att GR ska bli vad den blivit. Jag är helt övertygad om att det inte är många andra spelskribenter som hade kunnat åstadkomma vad han gjort, och hans passion och glöd lyser igenom i sajten. Tycker också det är stort av Petter att själv komma hit och svara på inläggen, istället för att ignorera. Sen gör alla misstag och shit happens, men tror det är svårt att vara så personlig och dedikerad i ~20 års tid utan att man gör minsta lilla misstag, all I'm saying.

Känner också att jag bara måste säga något om Jonas Mäki också, medan jag ändå är här och rantar. Har inte läst nåt han skrivit på länge, men tycker tonen här mot honom är onödigt tråkig och orättvis. Mäki är en av de mest kunniga och erfarna spelskribenterna i Sverige, utan tvekan. Han har levererat texter i evigheter och hans kunnande om branschen är det få som matchar. Det förtjänar han credd för, inte bara dissar för om han nu stavar fel ibland. It happens.

Balans är bra grejer. Ett mycket fint inlägg som Petter, Mäki och övriga GR förtjänar. Tumme upp!


signatur
Skrivet av emilnyberg186:

Jaghakar upp mig för att Petter inte bara kan erkänna att han är sponsrad? Här i tråden försöker han låta som att han känner grundaren Hollsten lite och Gamereactor inte skrev mer om pxl än någon annan produkt, men nämner inte att han designat burken och där med har en del i produkten som han försöker sälja in till läsarna. Det är därför jag hakar upp för mig att jag inte gillar gillar att han inte bara kan ha öppna kort.

Jag känner Micke, som jag skrivit. Då, för sex år sedan enbart ytterst flyktigt men idag bättre - Japp. Vi är dock inga direkta kompisar utan delar bekanta från bland annat mitt band, där gitarristen är hans gamla barndomsvän. Designade burken (som du pratar om) gjorde en herre vid namn Robin, inte jag. Och jag fick inte ett öre för att skriva mitt blogginlägg om hur jag blev piggare av den än allt annat i energidrycksväg jag då hade testat, vilket var 100% sanning. Om det ändå borde ses som sponsrat enligt dig, så är det ju ingenting jag kan förändra idag. Personligen känner jag väl att det finns en gråzon där/här, men inte att jag gjorde något fel direkt. Jag kan också känna att det är en smula udda att haka upp sig så pass hårt som du bevisligen gjort på en över sex år gammal ultrabagatell, och sitta på ett forum och gång-efter-annan såga det vi gör på grund av en sak som denna. Är det inte enklare att släppa, gå vidare?

Skrivet av zogez:

Jag har själv gnällt över tex Gameeactors tävlingar "julkalendern" Massor med fina priser.. MEN man får aldrig reda på vilka som vinner.. och jag läser aldrig nån text från nån medlem som har vunnit,, Känns mer som påhittade priser när man inte ser vilka som har vunnit. Förstår inte varför det ska vara så svårt att presentera Vinnarna i tävlingarna.

Vi har förstått att detta är en sak som inte fungerar, för spelpriserna har ju naturligtvis skickats ut och 1000-tals vinnare korade genom åren. Vi har ett helt automatiserat system för allt detta eftersom Julkalendern i sig är ett heltidsjobb under december och eftersom vi bara är två heltidsanställda personer och Jonas Mäki aldrig är inblandad i Julkalendern, är det något som jag gör i stort sett enbart på helgerna, under november och framförallt december. Vår databas drar vinnare när jag klickar på en knapp, skickar automatiskt Gratis-PM och sammanställer adressen som finns listad hos användaren (i vår backend) och mailar mig den informationen som jag sedan skriver ut i form av en adresslapp. Att för mig sitta och skriva 35 stycken nyheter med 5-10 stycken vinnare presenterade i varje nyhet skulle ta minst lika mycket tid som hela Julkalender-projektet i sig, vilket är den enda orsaken till varför vi helt enkelt tvingats göra som vi gjort - men eftersom klagomålen haglade ifjol ska vi istället dra ned avsevärt på prisbordet i år, dra ned på ambitionsnivån och framförallt mängden saker och istället presentera vinnarna i varje tävling, som ni önskat. Det är redan bestämt och jag hoppas naturligtvis att det kommer att kännas bättre för er som varit högljudda i er kritik mot vår årliga tävling.

Skrivet av Tomas Helenius:

Hej Petter, och välkommen!

Vill bara inflika lite om betalning, att det verkar skilja sig en del vad vi upplevt. Jag började frilansa för FZ 2001 och har alltid fått betalt. Mest symboliska summor första åren, men ändå betalt. De där få hundralapparna värmde, och det hedrar grundaren Göran "Phat" Fröjdh nåt enormt. (Och spelen har alla testare alltid fått behålla, de kommer ju nästan alltid från utgivare - ingen kostnad för företaget.)

PC Gamer betalade också skribenterna, både i mitten av 00-talet (jag skrev nån recension som frilans) och när Thomas Petersson tog över de sista åren. Och vi delade lokaler med massa motortidningar hos Egmont några år, och även där fick frilans betalt. Sen finns det förstås rena entusiastsiter, men min känsla är att det brukar gå att betala åtminstone nån krona om man har hyfsade annonsintäkter.

PS. Hoppas vi ses på nån racingbana i UK snart igen! Skulle gärna ha tagit några varv på Brands Hatch med nån av de där gamla F1-bilarna i McLarens källargångar.

Absolut, det hoppas jag med.

Skrivet av kalaspuffar:

Den Petter som skriver här känns inte som den som skriver på GR. Känns en aning lite påklistrad, men vad vet jag.

Med det sagt så föredrar jag FZ nu för tiden. Kort och gott, det är mycket trevligare här.

Jag försöker vara så saklig och pedagogisk jag kan här eftersom en kritiktråd mot GR bevisligen förvandlats till någon slags hattråd mot mig, där saker skrivs som jag känner är oförskämda och orättvisa. Det har jag ingen lust att besvara med samma elaka medel utan med ett lugn som jag även tycker att jag dagligen visat upp på Gamereactor de senaste 7-8 åren. Jag förstår som sagt att mitt raka, oborstat kompromisslösa sätt naturligtvis kan sticka i ögonen på folk, det har jag såklart köpt från dag ett och vid ett antaltillfällen har jag skrivit saker till medlemmar som jag ångrar samt skrivit texter på min site som inte varit bra. Den om PXL skrevs av Jonas Mäki, men absolut - Den var väl såhär i efterhand inte särskilt bra, alldeles för säljig. Det ser jag idag, och kan absolut hålla med.

Men det blir samtidigt så onyanserat i hattrådar som denna där vi då helt plötsligt är 100% helt ultravärdelösa enligt många av er för att vi saknar korrektur-rutiner eller för att vi har en dansk WebbTV-kanal, eller för att jag sagt åt en medvetet oförskämd användare att hålla käft. Då är jag en usel människa, Mäki är usel, vi är köpta, mutade, hopplösa - och jag har alltså inte gjort "nånting bra" på 21 år. Trots att jag (med mitt suveräna team) grundade en speltidning, tog den från 6000 läsare till 100 000 (papperstidningen) per månad och byggde upp landets största spelsida med en mikroskopisk, minimal budget. Trots att jag i tidningsvärlden vunnit några av Nordens finaste designpriser och jobbat 80-timmarsveckor sedan 2001. Alla kommer aldrig gilla det jag gör, jag vet som sagt det. Jag är polariserande, ibland kanske överdrivet provokativ i mina bloggåsikter... Men att kasta skit på mig som person på det sätt som görs här och på GR som helhet, känns oseriöst och inte sällan lite barnsligt. Om ni vill föra en diskussion med mig om saker jag gjort som ni ogillar, maila mig eller hoppa in på GR:s forum, jag besvarar 200+ läsarkommentarer per dag, så även helger.

Skrivet av PetterHegevallGamereactor:

Jag försöker vara så saklig och pedagogisk jag kan här eftersom en kritiktråd mot GR bevisligen förvandlats till någon slags hattråd mot mig, där saker skrivs som jag känner är oförskämda och orättvisa. Det har jag ingen lust att besvara med samma elaka medel utan med ett lugn som jag även tycker att jag dagligen visat upp på Gamereactor de senaste 7-8 åren. Jag förstår som sagt att mitt raka, oborstat kompromisslösa sätt naturligtvis kan sticka i ögonen på folk, det har jag såklart köpt från dag ett och vid ett antaltillfällen har jag skrivit saker till medlemmar som jag ångrar samt skrivit texter på min site som inte varit bra. Den om PXL skrevs av Jonas Mäki, men absolut - Den var väl såhär i efterhand inte särskilt bra, alldeles för säljig. Det ser jag idag, och kan absolut hålla med.

Men det blir samtidigt så onyanserat i hattrådar som denna där vi då helt plötsligt är 100% helt ultravärdelösa enligt många av er för att vi saknar korrektur-rutiner eller för att vi har en dansk WebbTV-kanal, eller för att jag sagt åt en medvetet oförskämd användare att hålla käft. Då är jag en usel människa, Mäki är usel, vi är köpta, mutade, hopplösa - och jag har alltså inte gjort "nånting bra" på 21 år. Trots att jag (med mitt suveräna team) grundade en speltidning, tog den från 6000 läsare till 100 000 (papperstidningen) per månad och byggde upp landets största spelsida med en mikroskopisk, minimal budget. Trots att jag i tidningsvärlden vunnit några av Nordens finaste designpriser och jobbat 80-timmarsveckor sedan 2001. Alla kommer aldrig gilla det jag gör, jag vet som sagt det. Jag är polariserande, ibland kanske överdrivet provokativ i mina bloggåsikter... Men att kasta skit på mig som person på det sätt som görs här och på GR som helhet, känns oseriöst och inte sällan lite barnsligt. Om ni vill föra en diskussion med mig om saker jag gjort som ni ogillar, maila mig eller hoppa in på GR:s forum, jag besvarar 200+ läsarkommentarer per dag, så även helger.

Äh, se det som så att det faktum att du fått en "hat-tråd" på 100+ inlägg dedikerad till dig på ett konkurrerande spelforum som ett kvitto på att du gjort nåt som faktiskt betyder något.

Jag tror de allra flesta i Spelsverige, även FZ-läsarna, har någon form av anknytning till GR och sajten+tidningen är nog något många växt upp med genom åren. Att din sajt och blogg rör upp så mycket känslor visar ju på att den betyder något för oss, att folk bryr sig. Det kommer ju alltid vara en klick sen som kommer klaga och korsfästa dig för verkliga eller inbillade fel/misstag som skett nångång de senaste 20 åren. Men jag tänker att det faktum att du sitter här, besvarar mängder av frågor och kritik sakligt och sansat och t om själv erkänner att det blivit fel ibland säger en hel del om din självdistans och integritet. Vad mer kan man begära, liksom?

tldr; haters gonna hate

Medlem

Tycker det är extremt överdrivet att kalla tråden för en ”hattråd” och att vifta bort legitim kritik med hjälp av just överdrifter. Om tråden var en hattråd - eller om hatinlägg hade publicerats - så hade den stängts av moderatorerna och inlägg rensats.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Hallå. Först: fantastiskt nick!

Skälet till att inlägg tas bort och trådar låses är för att de spårar ur. Vissa ämnen (de du nämner, plus t.ex. politik i allmänhet, feminism, miljö, Trump, m.m.) leder ofelbart till skitstorm. Vi är rätt noga med att det ska vara schysst stämning i forumet, och det får man inte om man låter folk gå bärsärk med varandra där. Det handlar inte om censur, åsiktskorridor (alltså, det kan man ju kalla allt som är annorlunda än egna åsikten) eller ämnena i sig, utan om att ha en plats där fler än de som skriker högst känner att de är välkomna.

Tack för svar!

Jag upplever att det är snäv åsiktskorridor här tyvärr. Det är helt naturligt att visa ämnen upprör och skapar friktion mellan skribenter, speciellt den senaste tidens politiska nyheter som ni bjudit på. Att få sina inlägg raderade av moderatorer som inte ens är med i diskussionen är så otroligt enerverande och kontraproduktivt, speciellt när samtliga parter har lagt ner ett engagemang och otaliga minuter i långa inlägg. Man behöver också få sina åsikter utmanade och då kan man inte begära att alla alltid ska hålla sig sansade, speciellt när det handlar om politik, sexism o.s.v. När ni rapporterar om dessa ämnen så bjuder ni ju också in till diskussion och då borde man vara beredd på att alla inte kommer hålla med varandra och att det kommer bli lite hett. Jag hade önskat att man hade lite mer fingertoppskänsla där och låter trådarna få leva sitt egna liv lite mer. "Dålig stämning" är också subjektivt och misstolkas allt för ofta för en "het diskussion".

Det är de synpunkter jag har och har också respekt för att du och redaktionen inte tycker som mig. Ni sätter reglerna såklart.

Utöver det är det en fullkomligt strålande sajt och det är en behållning varje gång jag besöker Fz, nästan.

Avstängd
Skrivet av TheVoomyOne:

Dom gånger jag har "spårat ur" så har det varit någon som betett sig illa och förmodligen sagt något kränkande. Man kan uttrycka sina åsikter utan att förolämpa andra eller vara kränkande. Jag blir inte kränkt själv men tar ibland striden för dom som faktiskt tar illa upp för jag vet att dom finns.
Jag tror att det är du själv som blandar ihop dålig stämning med olika åsikter, du anser att du har rätt att få säga precis vad du vill och sättet du uttrycker dig på gör det ganska uppenbart att du är homofob.
Tycker inte att såna diskussioner hör hemma på en spelsida alls utan det är spel som ska ligga i fokus, dom grejer du kläcker ur dig gör inte på något sätt sidan till en bättre plats utan snarare tvärtom och en sån person bör man egentligen avlägsna.

Petter verkar variera lite i sina åsikter på detta ämne, här får han det att låta som om han håller med dig om att man ska få säga precis vad som helst men på GR har han vid tillfällen slagit ner ganska hårt på det och förklarat att det är minsann helt oacceptabelt att trycka ner och kränka andra.

Att det faktiskt finns regler och personer som ser till att dessa regler följs kan mycket väl vara en anledning till att FZ är så mycket mer aktiv när det gäller kommentarer.

Aa, fast det är jag ju givetvis inte. En i mitt närmsta umgänge är homosexuell och även han är trött på att precis allting ska innefatta minoriteter i dagens underhållning. Det du heller inte verkar förstå är att dessa förändringar vi ser nu är en vänsterdriven politisk agenda. Beroende på om du lutar höger eller vänster så är du för eller emot om Superman ska vara gay. Jag är trött på att i varje film och i varje spel få politisk propaganda nertryckt i halsen. Det är skadligt när du får det påtvingat överallt då risken är större att du istället ökar på homofobi, rasism och polarisering. Det är också precis det som händer just nu.

Man kan väl göra en ny superhjälte som är trans och gay? Man kan väl skapa en ny agentserie där en svart kvinna har huvudrollen? Dessa förändringar är endast för att vinna politiska poänger och pissa konservativa i ansiktet. Tröttsamt som sagt.

Det går ju inte ens att kommentera på GR's site emellanåt, så inte så lustigt..

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Aa, fast det är jag ju givetvis inte. En i mitt närmsta umgänge är homosexuell och även han är trött på att precis allting ska innefatta minoriteter i dagens underhållning. Det du heller inte verkar förstå är att dessa förändringar vi ser nu är en vänsterdriven politisk agenda. Beroende på om du lutar höger eller vänster så är du för eller emot om Superman ska vara gay. Jag är trött på att i varje film och i varje spel få politisk propaganda nertryckt i halsen. Det är skadligt när du får det påtvingat överallt då risken är större att du istället ökar på homofobi, rasism och polariseringen. Det är också precis det som händer just nu.

Även jag är trött på att allting ska innefatta minoriteter men det är fullt möjligt att ha den åsikten utan att förolämpa och kränka andra.
Att det ska vara nån sorts politisk agenda är bara gissningar och konspirationsteorier och sånt ger jag inte mycket för. Samma sak med att det på nåt sätt skulle vara skadligt, du lägger fram det som om det är fakta men i verkligheten är det bara dina personliga åsikter och som sagt inget jag tror för en sekund på.

Medlem
Skrivet av LeifGGPersson:

Man kan väl göra en ny superhjälte som är trans och gay?

Det är ju precis det dom gjort med Superman, det är ju inte Clark Kent det handlar om utan hans son.

Avstängd
Skrivet av TheVoomyOne:

Även jag är trött på att allting ska innefatta minoriteter men det är fullt möjligt att ha den åsikten utan att förolämpa och kränka andra.
Att det ska vara nån sorts politisk agenda är bara gissningar och konspirationsteorier och sånt ger jag inte mycket för. Samma sak med att det på nåt sätt skulle vara skadligt, du lägger fram det som om det är fakta men i verkligheten är det bara dina personliga åsikter och som sagt inget jag tror för en sekund på.

Jasså? Vilken sten sover du under? Hur många konservativa i Hollywood tror du det finns?

Här har du en källa:
https://www.bestplaces.net/voting/city/california/west_hollyw...

Över 70% röstar vänster i West Hollywood.

Kommentar från Matthew-mcconaughey:
https://eu.usatoday.com/story/entertainment/celebrities/2020/...

EDIT: Som Jocke skriver här under så har vi hamnat offtopic, så får vi ta diskussionen vidare i Pm om du vill. Peace

Frilansare

Håll er on topic nu, kom igen liksom. Låser här snart om ni spårar.

Skriv svar