Diskutera – Spel som fått oförtjänt låga betyg

Medlem

Fortnite, ligger just nu på 3.0 på metacritic...
Men liknande spel bör nog reviewas varje år och även om de anpassat sig till nextgen så har nog allt varit bättre tidigare...

Skrivet av General White:

För 2 olika titlar kan båda få t.ex 3or, men där det ena är 10 ggr bättre än det andra. Det går inte ihop. En bra rating borde vara 0-100

Att DU sätter en 3:a på två spel där du tycker ena spelet är 10 gånger bättre så e det ju mer fel på hur du sätter dina betyg än självaste betygen.

Och vad skulle skillnaden vara på betyg som t.ex 70,71,72,73,74,75,76 och 77??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och vad skulle skillnaden vara på betyg som t.ex 70,71,72,73,74,75,76 och 77??

Rimligtvis att 71 är bättre än 70 och 72 är bättre än 71.

Medlem

Jag vet att Destiny inte fick särskilt bra betyg, och mycket av kritiken var absolut befogad. Men Destiny, trotts sina brister, var ett oerhört underhållande spel som gav många timmars spelglädje till tusentals spelare. Tycker som sagt kritiken i många fall är befogad, men jag tycker att underhållningsvärdet borde fått mer beröm och gett spelet lite bättre omdömen.

Ett annat spel jag känner kunde fått bättre omdömen är faktiskt Gudfadern, såg att en annan skribent nämnde Gudfadern 2 så kom jag att tänka på första Gudfadern spelet. Vilken fantastisk miljö, känsla och upplevelse det var. Definitivt ett utav mina bästa spelminnen.

Skribent
Skrivet av stjärnsoldat:

Kane & Lynch 1 och 2 hade båda oförtjänt låga betyg. Tror det beror på att de som recenserade inte förstod sig på spelen.

1an gillade jag, 2an kunde jag inte spela pga den skakiga "dokumentär-kameran". Blev så äckligt åksjuk av det. Har nog skrivit det tidigare, men jag anser att Rockstar kopierade Kane och Lynch-karraktärerna när de gjorde GTA5 i Michael och Trevor.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker Twisted Metal på ps3 fick oförtjänt mycket skit. Ja det finns tillfällen då det spelet får dig att vilja slå sönder kontroller och skrika ut din frustration över allt vad kontroller, bossar och andra diverse otroligt korkade moment.. Men... När det glänser till så skiner det verkligen, och herre min jösses va man har roligt man har då

Medlem

Verkligen Daikatana, det är faktiskt ett väldigt väldigt bra spel om man kan hantera vissa buggar, det är till och med så att jag tycker SPn där är bättre än flera OCH tidigare fps. Jag älskar fan att man reser i de olika miljöerna, speciellt antikens grekland, fan. Spelat genom det flera ggr och även massa MP.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

OS-spelen Athens 2004, Beijing 2008 och London 2012 har alla förtjänat ett betydligt högre betyg/omdöme än de har fått.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

olika specialförmågor att få, en otroligt detaljerad o speciell spelvärld med en grym arkitektur på alla husen som finns runt o på ön i spelet. Längtar till DisHonored 3 som tusan.

Har du spelat Deathloop?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mafia 3. Enda GTA som slår det är Vice City i mitt tycke. Settingen och musiken i M3 är fenomenal, och gillar gameplayet. Visst har det sina brister men det förtjänar mkt högre betyg än vad den fick.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kebbe:

Förstod aldrig kritiken som gavs till The Order 1886, tycker det stod sig genom hela konsolgenerationen som ett av de bästa spelen till PS4 trots aningen kort speltid.

Jag tycker att kritiken var helt rättvis. The Order: 1886 var mer interaktiv film än spel, man fick ju knappt spela innan det blev dags för nästa långa mellansekvens. Tveksamt gameplay dessutom. Tycker att de kastade bort en otrolig potential där.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Lords Of The Fallen.

Alla klagade på att det inte var Dark Souls.
Men jag anser att det var ett bra/underhållande spel som tagit mycket inspiration från Souls Borne spelen, men som klarar att stå på egna ben.

Medlem

Spec Ops:The Line tycker jag var underskattat, ser vid första anblick vara en vanlig 3ps men är faktiskt lite mer. Gillade den som skjutare också ändå.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Man of Medan. Solid "schlock-skräck" som ingen verkade gilla förutom jag.

Inaktiv

Problemet är inte att det sätts för låga betyg, problemet är att det sätts för höga. 4 eller 5 annars är det en flopp och folk går bananas.

Medlem

Styx: Shards of Darkness! 71 meta, wtf?! Det var ju svinbra! Spelade man på högsta svårighetsgraden (bara stealth kills) matchar det ju vilket topp-stealthspel som helst IMO. Ska spela igenom en gång till så småningom, men kommer bara ihåg bra upplevelser. Väldigt underskattat stealth-spel, rekommenderar starkt för fans av den genren (Men som sagt, högsta svårighetsgraden endast.).

Medlem

Far Cry 2. För stort avsteg från originalet krävde för mycket av spelaren.

operation breakpoint fast det är mer i avdelningen lir som var totaltrasigt vid release men som de faktiskt lyckats skruva till hyfsat i efterhand. Så det förtjänade all skit det fick vid release och det är fortsatt sämre än Wildlands.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Lords Of The Fallen.

Alla klagade på att det inte var Dark Souls.
Men jag anser att det var ett bra/underhållande spel som tagit mycket inspiration från Souls Borne spelen, men som klarar att stå på egna ben.

Håller med. Spelade det från början till slut och hade kul för vad det var.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Skribent

Tom Clancy's End War är ett av mina absoluta favoritspel från när det begav sig. En metascore på 68 är bedrövligt.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Man of Medan. Solid "schlock-skräck" som ingen verkade gilla förutom jag.

Håller med, SÅ dåligt är det inte även om det inte är likabra som Until Dawn som å andra sidan är ett mindre mästerverk.
Klart spelvärt om man gillade Until Dawn.

Medlem

Mafia 3. När det kom så sågades det hej vilt. Jag körde det när de fixat massa buggar och hade stört kul.

Red Faction Guerilla. Ett av mina absoluta favoritspel som ingen verkade spela när det kom. Älskar fysiken i det spelet.

Medlem

God Hand. Med denna nu klassiska recensionen från IGN som gav det 3/10 https://www.ign.com/articles/2006/10/10/god-hand-review

Avstängd
Skrivet av Snake Plissken:

Att DU sätter en 3:a på två spel där du tycker ena spelet är 10 gånger bättre så e det ju mer fel på hur du sätter dina betyg än självaste betygen.

Och vad skulle skillnaden vara på betyg som t.ex 70,71,72,73,74,75,76 och 77??

Jag gör ju inte det, eftersom jag inte gör efter 1-5...
Kollar man FZ dock och jämför olika 3or (eller 4or, 5or whatever..) med varandra så inser man omedelbart att det systemet inte håller.

Fyi 77 är ett högre värde än 76, som är ett högre värde än 75 osv. Quick Maths!

Skrivet av General White:

Jag gör ju inte det, eftersom jag inte gör efter 1-5...
Kollar man FZ dock och jämför olika 3or (eller 4or, 5or whatever..) med varandra så inser man omedelbart att det systemet inte håller.

Fyi 77 är ett högre värde än 76, som är ett högre värde än 75 osv. Quick Maths!

Jo men att du jämför olika 3:or och tycker det inte stämmer är ju bara att ni har olika smak på den saken, det kommer man aldrig ifrån man kan ge två spel 50 medans du tycker tycker det andra är 10gånger bättre så då har du samma problem endån

Och jag antar att du inte kan säga skillnaden på dom då det enda du sa en e högre än det andra, vilket e det samma som 1-5 och 1-10 osv.. men du skall ju kunna motivera varför det e just 72 och inte 73 eller 71


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Kingdom Come: Deliverance.

Det bästa single player spelet genom ALLA tider. Mycket buggar vid launch (likt Cyberpunk) men jag var med om otroligt få av dom i min 80h långa playthrough, noll game breaking buggar, men dom flesta verkade inte vara så lyckligt lottade. Sen förstod inte folk konceptet att vara en tonåring utan några färdigheter alls i början, att inte vara en superhjälte (a la witcher 3 tex) från samma sekund du kommer in i spelet var inte en hit hos reviewers samt vanliga gamers. Ett absolut för svårt spel för den vanliga spelare tyvärr, dom har dummat ner det rejält nu med åren för att göra majoriteten nöjda. Jag skulle ge mycket för att få spela igenom det för första gången igen. Men kanske om 10 år.

Amen! Eller nästan då. Jag har väl ett par spel före Kingdom Come: Deliverance som allra högst på min all-timelista (Oblivion, Morrowind och kanske Mount & Blade och något Dark Soulsspel).

Men oj oj, vad inlägg som ditt gör en glad.

Tänk att Kingdom Come: Deliverance är så nytt (2018) och AA+ vad gäller produktion och grafik, men ändå valde att vara så pass hardcore och djupt, det är jag så oerhört imponerad av och tacksam för. Bland det mäktigaste jag upplevt på senare år.

Precis som du skrev, utmaningen och nyfikenheten när man började spela första gången skulle man ge mycket för att få uppleva igen!

Sån underbar värld, där folk man möter i spelet är normala, som man förväntar sig att folk ska bete sig (särskilt i medeltidens Tjeckien). Sån radikal skillnad i atmosfär jämfört med moderna spels Hollywoodkopierade "over the top", där allt handlar om attityd, cynism och coolhet, där varje karaktär ska vara kaxig, näsvis och ett retoriskt geni. Sånt gör att jag bara tappar lusten direkt. Pretentiöst och too much.

I Kingdom Come: Deliverance känns både världen och dess karaktärer naturlig och realistisk. Vilket är nog så spännande!

I mitt tycke hade Kingdom Come: Deliverance förtjänat ett snitt på 95% istället för 76% i Metacritic.


signatur

Memento Mori

Medlem

Sanitarium är ett av mina alla tiders favoritspel. Det fick 63% i brittiska PC Gamer, dock 89% i amerikanska. Att det råder extremt delade meningar säger nog dock en hel del om varför det är ett bra spel.

Medlem

FTL: Faster Than Light tycker jag generellt borde synas mycket mer frekvent bland topplistor över bästa spel genom tiderna och borde nog allt inkasserat högre än det snitt på 84% på Metacritic som det uppnått. Framförallt att typ ingen gav det 5/5, 10/10 eller maxbetyg av något slag när man ser vilka andra spel som förärats med det. Vidare att Subset Games nästa spel Into the Breach ligger på 90% i medel med flera maxbetyg inkasserade är märkligt för mig. Svårt att tro att inte majoriteten av de som spelat båda plöjt mer timmar i FTL. Slay the Spire är lite samma grej, 89% är det inget fel på i snitt men det glöms ofta bort när det väl gäller de stora topplistorna. Shenmue III kändes också som att många (dock inte FZ!) bestämt sig på förhand att det suger trots att det i min mening inte var sämre än det mesta annat som släpps och inkasserar mer än 67% i snitt.

Medlem

DNF fick oförtjänt dåligt betyg. En helt okej old-school shooter


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Prixm:

Kingdom Come: Deliverance.

Det bästa single player spelet genom ALLA tider. Mycket buggar vid launch (likt Cyberpunk) men jag var med om otroligt få av dom i min 80h långa playthrough, noll game breaking buggar, men dom flesta verkade inte vara så lyckligt lottade. Sen förstod inte folk konceptet att vara en tonåring utan några färdigheter alls i början, att inte vara en superhjälte (a la witcher 3 tex) från samma sekund du kommer in i spelet var inte en hit hos reviewers samt vanliga gamers. Ett absolut för svårt spel för den vanliga spelare tyvärr, dom har dummat ner det rejält nu med åren för att göra majoriteten nöjda. Jag skulle ge mycket för att få spela igenom det för första gången igen. Men kanske om 10 år.

Ja verkligen, det är ett grymt bra spel som jag gillade långt mer än The Witcher 3. Bra story, fantastiska karaktärer och en känsla av att platserna på kartan faktiskt utgjorde ett riktigt samhälle. Att börja med en karaktär som är en omogen bondlurk som knappt kan knyta skorna för att sedan långsamt traggla sig fram kan låta trist med så himla belönande när man till sist fick kläm på det, Skönt att slippa alla fantasy-klyschor, drakar, trollkarlar med trollspön och hokus-pokus ramsor. Men det fick väl ändå rätt bra kritik av de som faktiskt orkade ta sig igenom de timmar det tar innan man ens kan överväga att fightas med segern inom synhåll? Hoppas verkligen på en uppföljare med lite polerade detaljer.

Medlem

Eftersom jag av den här tråden lärt mig att Kingdom Come: Deliverence fått ett medelmåttigt betyg av många så nominerar jag det spelet. Mycket välskrivet manus och det var intressant/spännande i säkert 50 av mina 66 spelade timmar. Stridssystemet fick jag aldrig 100% kläm på, men det kan vara för att jag spelade med m&key.

Skriv svar