FZ Game Jam 2021 - Den stora tråden!

Medlem

Jag är på, oklart om det blir själv eller ihop med andra.

Frilansare

Härligt, många anmälda nu!

Chefredaktör

Detta kommer att bli EPISKT!

Medlem

Kan ge det ett försök!


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Frilansare
Skrivet av Verdurakh:

Kan ge det ett försök!

Klart du ska!

Megadelux

Någon som kan tipsa om program att skapa spel i för en som inte kan koda alls?

Skrivet av renod:

Någon som kan tipsa om program att skapa spel i för en som inte kan koda alls?

Construct har jag använt tidigare, men vet inte om de har kvar en gratisversion fortfarande. Värt att kolla in dock då det inte kräver någon programmering.

https://www.construct.net/en

Megadelux
Skrivet av Green Replicant:

Construct har jag använt tidigare, men vet inte om de har kvar en gratisversion fortfarande. Värt att kolla in dock då det inte kräver någon programmering.

https://www.construct.net/en

Tack!

Medlem

Hoppas det går bra för er och att ni har kunnat komma igång lite över helgen.

Jag skulle gärna vilja veta veta vad ni gör just nu? (de är ok att vara hemlighetsfull).

Jag har själv ikväll mixtrat med soluppgångens färger och ska nu animera benen på en örn.

Medlem

Funderade på det här med att lagen och deras idéer ska presenteras den 20:de oktober (imorgon) - vad menar ni med detta? Ska vi lägga en pitch på det vi vill göra samt hur det ska göras här eller i någon annan tråd?

Ungefär som mitt projekt - Lager 25:
En snabb old school shooter som fångar essensen från de gamla spelen som kom ut när FZ startades för 25 år sedan. Målet med spelet är att ta över zoner i ett mystiskt inet lager som ger en stat boost till din avatar. Du ska även kunna använda dig av dina lagerbetare som hjälper till att ta över zonerna från moståndaren.
Tankar finns på att det ska bli multiplayer ifall tiden inte rinner ut

Har skapat ett github repo där ni kan följa utvecklingen: FzGameJam2021 Repo

Tänker mer på att denna tråden är väl mer allmän kring gamjamet och då kan Idéer och lag drunkna bland inläggen?

Det finns ju även möjlighet för FZ att hosta ett game jam på itch.io som även kan ha hand om röstningen av spelen som kommer in.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Använd en palette på 25 färger? Gör ett spel som håller på i 25 sekunder. Bara några idéer from the top of my mind.

Fair enough, well played.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag har ett skissblock med spelidér som jag kanske nån gång förverkligar. Därbland ett spel som handlar om att växa upp och bli vuxen. Tycker det är en intressant idé. I mitt spel (som jag inte kommer göra nu i detta gamejam) ska man på ett arkadigt och slapstickigt sätt göra "vuxna" aktiviteter som ett barn förställer sig dem. Dessa har jag spånat fram hittills (med gameplay): "Odla mustasch", "Bär hatt", "Drick whiskey", "Knyt slips" och "Inkomstdeklarera".

Fick mig att tänka på detta av Nina Freeman


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Anmäler mig, kör själv!

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Fick mig att tänka på detta av Nina Freeman

Fascinerande spel. En mix mellan det och Octodad så är jag hemma! Får bli nästa gamejam...

Ni som håller på och jobbar, visa/berätta lite progress. Jag behöver hypen!

Själv har jag mest haft tankarna på varmluftsballonger idag.

Jag tar och anmäler mig ändå, även om jag inte är är säker på att kunna fullfölja!

Medlem

Jag ändrar mig.

Skriv upp mig.

Jag kan göra ett litet handtag. Jag vill ändå lära mig lite hur man bygger UI och startmeny osv ifrån youtube tutorials. Jag ögnade igenom lite Unity tutorials idag. Det borde gå att leka med.

Det blir en liten insats iaf. Kanske 2-3 timmar för startmeny och ett 10-tal timmar för ui / hud?

Resten överlämnar jag gärna.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kul! Jag och en till är med och kör.

Frilansare
Skrivet av Madridaren:

Funderade på det här med att lagen och deras idéer ska presenteras den 20:de oktober (imorgon) - vad menar ni med detta? Ska vi lägga en pitch på det vi vill göra samt hur det ska göras här eller i någon annan tråd?

Ungefär som mitt projekt - Lager 25:
En snabb old school shooter som fångar essensen från de gamla spelen som kom ut när FZ startades för 25 år sedan. Målet med spelet är att ta över zoner i ett mystiskt inet lager som ger en stat boost till din avatar. Du ska även kunna använda dig av dina lagerbetare som hjälper till att ta över zonerna från moståndaren.
Tankar finns på att det ska bli multiplayer ifall tiden inte rinner ut

Har skapat ett github repo där ni kan följa utvecklingen: FzGameJam2021 Repo

Tänker mer på att denna tråden är väl mer allmän kring gamjamet och då kan Idéer och lag drunkna bland inläggen?

Det finns ju även möjlighet för FZ att hosta ett game jam på itch.io som även kan ha hand om röstningen av spelen som kommer in.

Bra tips!
Det där med att lagen ska presenteras idag - vi gör en enkel listning på de anmälda, man behöver inte lämna in en pitch/redovisning! Der blir alldeles för omständligt för alla.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bra tips!
Det där med att lagen ska presenteras idag - vi gör en enkel listning på de anmälda, man behöver inte lämna in en pitch/redovisning! Der blir alldeles för omständligt för alla.

Låter bra. Kommer försöka få fram tid för att skapa en spelbar prototyp på en idé jag har. Hinner dock inte greja fram ordentlig pitch till idag

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bra tips!
Det där med att lagen ska presenteras idag - vi gör en enkel listning på de anmälda, man behöver inte lämna in en pitch/redovisning! Der blir alldeles för omständligt för alla.

Jag tänker att man kanske kan droppa några lösryckta nyckelord bara för att reta intresset. Behöver ju inte lämna en fullständig pitch eller konceptbilder eller så.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Fascinerande spel. En mix mellan det och Octodad så är jag hemma! Får bli nästa gamejam...

Ni som håller på och jobbar, visa/berätta lite progress. Jag behöver hypen!

Själv har jag mest haft tankarna på varmluftsballonger idag. https://i.imgur.com/rMbvRo2.png

Jag kan lägga upp en printscreen ikväll 🙂 kämpa på!

Frilansare
Skrivet av RiddarKatig:

Jag tänker att man kanske kan droppa några lösryckta nyckelord bara för att reta intresset. Behöver ju inte lämna en fullständig pitch eller konceptbilder eller så.

All info man vill lämna är såklart bra, men jag kommer inte bassa någon som inte gör det. Sedan tänker jag att man kan puffa sitt koncept här också med jämna mellanrum.

Vil du ha med en kort text om ditt spel? Maila eller PM:a mig!

Medlem

Skriv upp mig med! Alltid spännande med jams!

Medlem

Jag vill också anmäla mig till jam!

Ambassadör
League of Legends

Har kommit igång med en liten idé:
Ditt jobb är att mata en groda med siffror och ditt mål är att tjäna så mycket som möjligt. Tyvärr får du bara betalt om siffran du ger grodan är "25" och du har endast tillgång till siffran "1".

Jag använder mig av spelmotorn Godot. Jag kommer troligtvis köra med nedladdade assets när det kommer till grafik och ljud genom hela processen. Kanske lite fusk men mina ambitioner är endast att få ihop något.

Idag har jag skapat ett föremål som spelaren kan knuffa runt. Vad det har med "siffror" och "grodan" att göra väntar jag med att berätta

Frilansare
Skrivet av HerrGuldfisk:

Skriv upp mig med! Alltid spännande med jams!

Skrivet av noyart:

Jag vill också anmäla mig till jam!

Ni är uppskrivna nu!

Medlem

Har fått till en undervattenseffekt, lite skog och basic movement än så länge, har inte så mkt tid förutom nån timme på kvällarna så långsam progress men det ska nog gå att få ihop något denna gången med

Frilansare
Skrivet av Morti:

Har fått till en undervattenseffekt, lite skog och basic movement än så länge, har inte så mkt tid förutom nån timme på kvällarna så långsam progress men det ska nog gå att få ihop något denna gången med

https://media.giphy.com/media/cDgZLQmMZy2ftYffHx/giphy.gif

Far Cry-vibbar! Den härliga ettan alltså.

Medlem

Hade visst glömt att skriva här inne också! Sitter just nu och klurar lite på någon mekanik med "25".

Medlem

Jag har helt missat detta.

Jag testar också att vara med, se om jag hinner göra något. Har ingen aning vad jag ska hitta på.

Skriv svar