Medieval stadsbyggarspel?

Medlem
Medieval stadsbyggarspel?

Hej,
I senaste Fragzone-fredag så nämnde Jocke att han satt inne på tips om bra stadsbyggarspel med mer medeltidstema där städer kan växa fram organiskt - men utan att ge några namn på spel… Så, kom igen och ge mig lite tips på vad som kan ha syftats på tack!

Medlem

Banished och Going Medieval är väl de senaste som jag kommer på som har med medeltid att göra.

Medlem

Foundation och Manor Lords är de jag känner till

FM-guru
F.d. Sisyr

Finns även Medieval Dynasty som är en blandning av stadsbyggare (eller bybyggare, snarare) och RPG-sim, typ. Knappast vad Jocke åsyftade, men när vi ändå nämner medeltida stadsbyggarspel så!

Medlem

Låter spännande. Något som jag letar efter.


signatur

Drömmer om en värld med speltidningar, fysiska spelbutiker och kasetter. Sedan ungefär 2005 har allt blivit sämre i samhället.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Helt okej spel faktiskt. Nu förväntade jag mig inte jättemycket av det men blev glatt överraskad.

Finns det mycket att göra is spelet? Såg lite små kul ut, men släppt som early acess spel.

Medlem

Settlers är väl något i närheten, även om det inte är en tvättäkta stadsbyggare


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Banished med moddar är värt att titta på i sammanhanget.

Frilansare
Skrivet av superlim:

Foundation och Manor Lords är de jag känner till

Just dessa!

Chefredaktör
Skrivet av anon_326114:

Jo men där finns en del att göra, som sagt jag köpte det på rea och förväntade mig ingenting men det är faktiskt bra.

Man ska bygga ett litet samhälle, jäkligt mysigt.

Kul, har haft detta på wishlisten ett tag. Får bli ett köp!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Just dessa!

Foundation ser ju riktigt mysigt ut. Det är early access fortfarande ser jag. Men är det ändå värt det? Finns det något release datum?

Medlem

Finns många inom genren och med olika typer av city building:

- "Kingdoms and Castles". Lite åt gullighetshållet, men inte heller så belastande på datorn.

- "The Guild" 1,2 och 3 är inom genren, du bygger flera städer via ekonomi. Lite åt Sims hållet också.

- "Banished" = extremt buggigt. Folk svälter ihjäl för att de måste gå 5 meter och hämta mat. Ej rekommenderat.

- "Life is Feudal: Forest Village". Har detta, men har inte spelat det så mycket. Buggade ur när jag spelade det och tappade lusten när jag försökte igen något år senare.

- "Townscaper" är lite annorlunda och fokuserar bara på byggandet. Inget annat. Mer en kul casual pryl än ett spel, men kanske intressant.

- "Dawn of Man" är kanske mer neolithisk, men du får avgöra själv om den duger. Har tittat lite på den, men valde att inte köpa ännu en city builder där du en gång till ska bygga upp allt från början.

- "Deisim" City Builder i VR, typiska Medeival byggnader. Alpha, köpte inte.

- "Caesar 3", gammal men inom genren. Har inte spelat.

- "Kingdoms Reborn". Har inte spelat alls, men är inom genren.

Knights and Merchants

Frilansare
Skrivet av stephan900:

Foundation ser ju riktigt mysigt ut. Det är early access fortfarande ser jag. Men är det ändå värt det? Finns det något release datum?

Vet inte hur spelet är idag, men jag hade riktigt roligt med det 2019. Måate ju ha hänt en hel del sedan dess? Har inte sett releasedatum.

Gen
Medlem

Anno 1404? Lite gammalt nu iofs.

Medlem

Settlement Survival.
Jäkligt in depth faktiskt, med mycket valfrihet, spänner vad det verkar över många tidsåldrar, är EA än så länge men jag har haft riktigt kul i det.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Foundation ser ju riktigt mysigt ut. Det är early access fortfarande ser jag. Men är det ändå värt det? Finns det något release datum?

Skrivet av Joakim Bennet:

Vet inte hur spelet är idag, men jag hade riktigt roligt med det 2019. Måate ju ha hänt en hel del sedan dess? Har inte sett releasedatum.
https://youtu.be/W8m0gMwZ8LQ

Jag har inte spelat spelet på kanske 8-9 månader, men vet att jag läst, att spelet fått nytt UI och buggfixar med mera. Men spelet i sig är fortfarande densamma som när du spelade Jocke.

Så en solid och bra spel, fick ihop 50 timmar utan problem när jag spelade det. Men känns lite som det står stilla i utvecklingen just nu.

Inget releasedatum vad jag sett ännu.

Frilansare
Skrivet av Neroz:

Jag har inte spelat spelet på kanske 8-9 månader, men vet att jag läst, att spelet fått nytt UI och buggfixar med mera. Men spelet i sig är fortfarande densamma som när du spelade Jocke.

Så en solid och bra spel, fick ihop 50 timmar utan problem när jag spelade det. Men känns lite som det står stilla i utvecklingen just nu.

Inget releasedatum vad jag sett ännu.

Tack för infon!
Ser mycket fram emot Manor Lords nu, men utvecklingen pågår i tythet där, vad det verkar. Ska finnas någon Discord där killen håller kontakt med fansen, men har inte kollat in den.

Skribent

Fanns det inte ett Sims i medeltids-setting?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fanns det inte ett Sims i medeltids-setting?

Jo det gör det, vet inte om det omfattar att bygga egna hus, det var mer story drivet tror jag.
https://sims.fandom.com/wiki/The_Sims_Medieval

1
Skriv svar