Diskutera – Spel som fått oförtjänt låga betyg

Medlem

L.A. Noire.
Det fick inte direkt lågt betyg på fz (5/5) men på metacritics så har den oförtjänt lågt, enligt mog bör det ligga vid typ 93-97 då det är ett kanonlir. Bland det bästa från RS.

Medlem

Skall erkänna att jag inte kommer på något spel som jag tycker skjuter över recensioner. Det finns dock spel som jag inte kan förstå alls varför de får så höga betyg (Farcry, Borderlands som exempel).

Medlem

GUN. Älskade det västernliret.

Medlem
Medlem
Skrivet av Henkeror:

Sanitarium är ett av mina alla tiders favoritspel. Det fick 63% i brittiska PC Gamer, dock 89% i amerikanska. Att det råder extremt delade meningar säger nog dock en hel del om varför det är ett bra spel.

Jag köpte det spelet i en butik där alla varor kostade tio kronor styck. Det var väldigt stämningsfullt. Helt klart värt den tian. 😎


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Finns säkert en hel massa gamla spel (NES-eran) som det ligger till på det viset med. Men jag vet inte om det finns nåt sätt att kolla upp vad kritikerkåren tyckte om diverse såna spel.

Medlem

Enemy Territory: Quake Wars

Otroligt roligt spel, där samarbete verkligen premieras och att spela sin klass. "Recenserades" av FZ av någon som uppenbarligen inte spelat igenom ordentligt eller förstått klassystemet.

https://www.metacritic.com/game/pc/enemy-territory-quake-wars

Medlem
Bortglömt

Trots sina höga betyg så verkar alla glömt bort denna pärlan till spel. Älskar att man kunde köra 2player å samarbeta igenom denna fantastiska berättelse. Om ni inte har spelat detta så rekomenderar jag det stark

Avstängd
Skrivet av Snake Plissken:

Jo men att du jämför olika 3:or och tycker det inte stämmer är ju bara att ni har olika smak på den saken, det kommer man aldrig ifrån man kan ge två spel 50 medans du tycker tycker det andra är 10gånger bättre så då har du samma problem endån

Och jag antar att du inte kan säga skillnaden på dom då det enda du sa en e högre än det andra, vilket e det samma som 1-5 och 1-10 osv.. men du skall ju kunna motivera varför det e just 72 och inte 73 eller 71

Självklart. Du har exempelvis 10 olika kategorier där varje kategori kan ge 10 poäng, med en totalscore på max 100. Den titel som fick 72 kanske fick 1 poäng mer i "GFX" kategorin än det som fick 71. Etc.

Skribent

Jag tycker nog att Viking: Battle for Asgard har lite sämre snitt än det borde. Visst, det hade en hel del brister, inte minst vad gäller bilduppdateringen i de stora striderna, men jag tyckte att det var riktigt häftigt, roligt och stämningsfullt.

Medlem

The Witcher 3 fick lite för låga betyg, det borde fått 6/5.

Medlem

Dark Souls ligger inte på 100% i snitt, det är ett travesti!

Inaktiv

Maneater - Det fick alldeles för låga betyg, att glida omkring som haj och käka människor var grymt underhållande.

Jericho - Mörkt FPS som förtjänade mer uppmärksamhet. Främst pga systemet att byta gubbar.

The Surge - Gillar det mer än Dark souls spelen. Tyngden i det gjorde mycket. Drog igebom det fem varv tror jag det var. Blev aldrig less. 2an var däremot en ren besvikelse.

Sen Singularity som en del nämner, bra spel som fick för dåligt.

För det mesta kan jag gilla lite mer opolerade spel. Tar ut svängarna mer.

Medlem

Nu har dom här spelen fått ganska höga betyg men för mig är det 5 av 5.
Spelar sällan dåliga spel så har inget bättre exempel
Mad Max
Alan Wake
Crysis 2
Fallout 4
Metro 2033
Vampyr

Kingdom Come: Deliverence utan tvekan. fick en sådan satns flahack från när broder och jag lekte i skogen som liten av det spelet. bara gå runt och tita i skogen är magiskt. hitttade en glänta som var en exakt kopia av mitt lekställe


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Amen! Eller nästan då. Jag har väl ett par spel före Kingdom Come: Deliverance som allra högst på min all-timelista (Oblivion, Morrowind och kanske Mount & Blade och något Dark Soulsspel).

Men oj oj, vad inlägg som ditt gör en glad.

Tänk att Kingdom Come: Deliverance är så nytt (2018) och AA+ vad gäller produktion och grafik, men ändå valde att vara så pass hardcore och djupt, det är jag så oerhört imponerad av och tacksam för. Bland det mäktigaste jag upplevt på senare år.

Precis som du skrev, utmaningen och nyfikenheten när man började spela första gången skulle man ge mycket för att få uppleva igen!

Sån underbar värld, där folk man möter i spelet är normala, som man förväntar sig att folk ska bete sig (särskilt i medeltidens Tjeckien). Sån radikal skillnad i atmosfär jämfört med moderna spels Hollywoodkopierade "over the top", där allt handlar om attityd, cynism och coolhet, där varje karaktär ska vara kaxig, näsvis och ett retoriskt geni. Sånt gör att jag bara tappar lusten direkt. Pretentiöst och too much.

I Kingdom Come: Deliverance känns både världen och dess karaktärer naturlig och realistisk. Vilket är nog så spännande!

I mitt tycke hade Kingdom Come: Deliverance förtjänat ett snitt på 95% istället för 76% i Metacritic.

Det var väl sönderbuggat vid release? Jag minns jag körde någon beta och försökte lära mig svinga svärd och dog konstant. Inte pga buggar dock Vet inte ens varför jag testade och inte vad jag testade . Noll påläst sen så läste jag väl något och gav det en chans. Och ja helt sinnessjukt bra. Men det var man ju inte ensam om att tycka så idag är det ju inte undervärderat. Sån sjukt bra story och karaktärsutveckling och galet snygg spelvärld. Askungestory har gjorts förr men aldrig lika effektivt och trovärdigt.

Medlem

signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent
Skrivet av Shodan:

Det var väl sönderbuggat vid release? Jag minns jag körde någon beta och försökte lära mig svinga svärd och dog konstant. Inte pga buggar dock Vet inte ens varför jag testade och inte vad jag testade . Noll påläst sen så läste jag väl något och gav det en chans. Och ja helt sinnessjukt bra. Men det var man ju inte ensam om att tycka så idag är det ju inte undervärderat. Sån sjukt bra story och karaktärsutveckling och galet snygg spelvärld. Askungestory har gjorts förr men aldrig lika effektivt och trovärdigt.

Tror inte det var sönderbuggat, buggar men inte ospelbart. Däremot var spelet väldigt ooptimerat med ohyggliga laddningstider. Sen problemet att det inte gick att spara när man ville utan att köpa dyra flaskor alkohol gjorde inte saker bättre, speciellt då du är en fattiglapp i början av spelet. Hade du inte de där flakorna kunde du ju få spela om 1 timmes speltid om du hade otur och råkade springa på en stråtrövare ute i skogen. Men de fixade ju till båda dessa saker efter några patchar.

Otroligt bra spel dock, och gillade att man inte spelar någon hjälte eller "chosen one".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag skulle nog inte kunna bry mig mindre om metacritic eller liknande aggregator. Det som är viktigt är hur konsekvent en specifik recensent är. Du kan exempelvis inte lita på recensioner från IGN just därför att de har olika recensenter varje gång. Jag själv måste försäkra mig om att recensenten är någon jag kan lita på. Av samma anledning som att jag skiter fullständigt i "#1 på Netflix i Sverige", skulle jag aldrig bli upprörd av att en random recensent gav något spel jag gillar ett lågt betyg.

Någon mupp länkade till Witcher 1-recensionen här på FZ.se som är ett tydligt exempel på att många tar det alldeles för personligt när deras favoritspel blir sågat. Nästan 20 sidor av kommentater och över hälften är barnsliga överreaktioner. Andra här tycker att Days Gone, som är ett riktigt skitspel, fick för låga betyg. Detta är ironiskt just därför att IGN som enligt en meme alltid ger 8/10 eller högre nu gav ett spel "låga" 6.5/10 och kallade det mediokert. Wowowow! vilket ramaskri det blev. Recensenten skulle mördas, våldtas, skändas och hennes adress, telefonnummer mm. lades ut på nätet. Moget?

Last of us 2 är väldigt bra men nej, det förtjänar 1/10 och Days Gone förtjänar 11/10. Varför? För att Last of us 2 är "PK".

Skribent
Skrivet av Bollibompa:

Jag skulle nog inte kunna bry mig mindre om metacritic eller liknande aggregator. Det som är viktigt är hur konsekvent en specifik recensent är. Du kan exempelvis inte lita på recensioner från IGN just därför att de har olika recensenter varje gång. Jag själv måste försäkra mig om att recensenten är någon jag kan lita på.

Fast så här är det väl på varenda spelsida, även här på FZ? Det är ju alltid olika personer som recenserar olika spel. Sen har du rätt i att det är smart att hitta en recensent som verkar ha samma smak som dig, då har du större chans att faktiskt hålla med om åsikten och betyget.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Bollibompa:

Någon mupp länkade till Witcher 1-recensionen här på FZ.se som är ett tydligt exempel på att många tar det alldeles för personligt när deras favoritspel blir sågat. Nästan 20 sidor av kommentater och över hälften är barnsliga överreaktioner. …

Jag tror jag var först i tråden med att nämna Witcher 1 som FZ recenserade, skulle uppskatta om du inte kallade mig mupp?

Medlem
Skrivet av butcher:

Jag tror jag var först i tråden med att nämna Witcher 1 som FZ recenserade, skulle uppskatta om du inte kallade mig mupp?

Du tycker alltså seriöst att 86 på metacritic är ett lågt betyg?
Om du gör det är det nog lika bra att du vänjer dig vid tanken på att andra kommer att se på dig på det viset. Dock taskigt att kalla dig för det även om du är det.

https://www.metacritic.com/game/pc/the-witcher-enhanced-editi...

Medlem
Skrivet av stjärnsoldat:

Du tycker alltså seriöst att 86 på metacritic är ett lågt betyg?
Om du gör det är det nog lika bra att du vänjer dig vid tanken på att andra kommer att se på dig på det viset. Dock taskigt att kalla dig för det även om du är det.

https://www.metacritic.com/game/pc/the-witcher-enhanced-editi...

Bra att du kunde hålla dig till det jag skriver (då jag enbart kommenterade FZ recensionen och inte Metacritic) då det lätt annars lätt blir en irriterad stämning som många faller in på. Uppskattar också din uppriktiga ursäkt, en kvalitet om något.

Avstängd
Skrivet av Löfbergs lila:

Läser varken recensioner eller kolla betygsnitt (som är en bisarr värdebas) så vad faaaaan vet jag om detta men baserat på typ åsikter jag ser på forum och liknande så kommer en att tänka på det senaste spelet jag klarade: Watch Dogs: Legion. Tyckte både ettan & tvåan var riktigt tråkiga men detta, då ingen verkar spela det, får jag en underskattad känsla av. Spelet lider inte av att vara "för mycket, för stort och för långt" som andra Ubisoft spel. Spelets London är typ GTA 3 storlek, konceptet med massa olika karaktärer gör de mkt mer lekfullt att spela och upplägget är bara att "locka ut" crime-bossar i stil med Crackdown, så en känner mer att en är i staden och gör grejer än att man menlöst bara springer fram och tillbaka mellan markörer.

Istället för att va dö-less i slutet känns det istället lite för kort.

Lägg därtill på att det är det bästa assassin's creed spelet sedan origins (om man gillar klassiska AC mer än RPG AC) när man spelar som Darcy. Känns helt enkelt som ett assassin's Creed som utspelas i en framtida miljö. I love it


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Skriv svar