Steam Deck Verified berättar hur bra specifika spel fungerar till Valves bärbara

Robot
Steam Deck Verified berättar hur bra specifika spel fungerar till Valves bärbara

Fyra olika graderingar ska göra det enklare att hitta rätt i Steam-biblioteket.

#Steam-deck, #Valve


Medlem

Bra att veta om man ska köpa ett spel.
Tror dock dom flesta kommer vara gröna eller gula.
Köper man ett unknown och det visar sig inte fungera så är det ju bra att Steam erbjuder återköp.
Se och lär Nintendo och Sony


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra att veta om man ska köpa ett spel.
Tror dock dom flesta kommer vara gröna eller gula.
Köper man ett unknown och det visar sig inte fungera så är det ju bra att Steam erbjuder återköp.
Se och lär Nintendo och Sony

Vad har Sony och framförallt Nintendo att lära? Varje spel du köper som är märkt som ett switch-spel funkar alldeles utmärkt på switch.

Inaktiv
Skrivet av Youjimbo:

Vad har Sony och framförallt Nintendo att lära? Varje spel du köper som är märkt som ett switch-spel funkar alldeles utmärkt på switch.

Det är en sanning med en modifikation men jag förstår hur du menar. Finns många platser i bl a Zelda BotW där spelet inte flyter på "alldeles utmärkt".

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Vad har Sony och framförallt Nintendo att lära? Varje spel du köper som är märkt som ett switch-spel funkar alldeles utmärkt på switch.

Tror att han främst menar att om något inte fungerar som tänkt så erbjuder Steam möjlighet till full återbetalning.
Alla spel fungerar INTE utmärkt på switch, många har ostabil framerate osv och har inte patchats eller liknande för att det ska bli helt bra, att kunna ångra köpet efter att man testat det en längre stund skulle gå långt för att lösa problemet.

Medlem

Riktigt nice guy move av Valve tycker jag, nog många andra utvecklare som hade skitit i användarens upplevelse och låtit folk testa sig fram istället för att vara tydliga på detta sättet. Snyggt!

Dex
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Det är en sanning med en modifikation men jag förstår hur du menar. Finns många platser i bl a Zelda BotW där spelet inte flyter på "alldeles utmärkt".

Det har dock inget med Deck Verified att göra. Kan vara många spel på Steam som laggar till och har frame drops osv även på Steam Deck. Den här verifieringen verkar mer handla om att allt fungerar som det ska. Verkar inte ha något att göra med prestanda

Men ska bli väldigt intressant och se hur det går Steam Deck. Verkar väldigt cool, men den är väldigt stor och väger typ dubbelt så mycket som Switch. Hoppas att den inte är för stor för att vara smidig bara.

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Det har dock inget med Deck Verified att göra. Kan vara många spel på Steam som laggar till och har frame drops osv även på Steam Deck. Den här verifieringen verkar mer handla om att allt fungerar som det ska. Verkar inte ha något att göra med prestanda

De nämner även performance, så minst 30fps för att spelen ska räknas som en bra upplevelse, dvs få sina gröna checkmark.

Men sen som du säger, om det är lite ojämn frametime eller frames börjar droppa lite i specifika fall kanske inte påverkar det beslutet så mycket, precis som i zelda på switch.

Allt detta är sjukt bra dock, många utvecklare kommer vilja få sina gröna checkmark och kommer se till att det finns bra kontrollstöd och automatiska settings som gör att spelet kör bra direkt utan att du behöver pilla med inställningar!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra att veta om man ska köpa ett spel.
Tror dock dom flesta kommer vara gröna eller gula.
Köper man ett unknown och det visar sig inte fungera så är det ju bra att Steam erbjuder återköp.
Se och lär Nintendo och Sony

Håller med dig, men jag tror att det kommer vara en process.
Alltså att gula, unsupported och unknown kommer ta ett steg uppåt framöver och kanske inte precis vid release.
Det finns ju extremt många spel till PC så det kommer ju vara en process med kompabilitet.

Men med tanke på hur många enheter som det kommer säljas samt att det då finns fasta specifikationer så tror jag inte att det kommer bli några problem med moderna spel som har stöd för samma kontroller som konsolerna och långsammare mus/t-bord spel.

Spännande utveckling.

Tummen upp för detta. Har själv inte bokat en Steam deck, men hoppas det går bra för den så vi kanske kan få fler uppföljare i framtiden. Bärbar gaming är jävligt gött!

Medlem
Skrivet av Dex:

Det har dock inget med Deck Verified att göra. Kan vara många spel på Steam som laggar till och har frame drops osv även på Steam Deck. Den här verifieringen verkar mer handla om att allt fungerar som det ska. Verkar inte ha något att göra med prestanda

Men ska bli väldigt intressant och se hur det går Steam Deck. Verkar väldigt cool, men den är väldigt stor och väger typ dubbelt så mycket som Switch. Hoppas att den inte är för stor för att vara smidig bara.

Vad jag vet så är det ingen som känt på den som har klagat på vikten?
Ergonomin verkar också vara rätt mycket bättre än Switch.

Från till exempel Carl Johansson-Sundelius:

"Det kom ett devkit till jobbet igår så jag hann känna lite på den (ganska många blev exalterade). Låg betydligt bättre i handen än Switch som ger mig krampkänslor efter en stund. Och den var så mycket lättare än jag föreställt mig.

Hoppas kunna lira lite på den nästa vecka."

https://www.fz.se/forum/trad/446558-se-witcher-3-koras-pa-ste...

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad jag vet så är det ingen som känt på den som har klagat på vikten?
Ergonomin verkar också vara rätt mycket bättre än Switch.

Från till exempel Carl Johansson-Sundelius:

"Det kom ett devkit till jobbet igår så jag hann känna lite på den (ganska många blev exalterade). Låg betydligt bättre i handen än Switch som ger mig krampkänslor efter en stund. Och den var så mycket lättare än jag föreställt mig.

Hoppas kunna lira lite på den nästa vecka."

https://www.fz.se/forum/trad/446558-se-witcher-3-koras-pa-ste...

Nä har läst samma sak också precis som du säger. IGN's förhandstitt sa i princip samma sak som Calle här på FZ.

Känns så konstigt att en stor och tung enhet ska funka bra som bärbart, men gissar ju på att dom inte ljuger direkt

Är nog mer att jag är "orolig" för egen del med mina små händer

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Nä har läst samma sak också precis som du säger. IGN's förhandstitt sa i princip samma sak som Calle här på FZ.

Känns så konstigt att en stor och tung enhet ska funka bra som bärbart, men gissar ju på att dom inte ljuger direkt

Är nog mer att jag är "orolig" för egen del med mina små händer

Ergonomin kan göra väldigt mycket!

Håll en sak med enbart fingertopparna, och prova sedan att hålla samma sak med hela händerna så blir det helt olika upplevelse i hur tung den känns!

Dex
Medlem
Skrivet av eld:

Ergonomin kan göra väldigt mycket!

Håll en sak med enbart fingertopparna, och prova sedan att hålla samma sak med hela händerna så blir det helt olika upplevelse i hur tung den känns!

Ja det är väldigt sant. Verkar ju som dom verkligen har träffat rätt med ergonomin på Steam Deck så ska bli intressant och testa själv.

Men blir väl lika svårt att få tag i en som det är med all annan ny teknologi nu för tiden!

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja det är väldigt sant. Verkar ju som dom verkligen har träffat rätt med ergonomin på Steam Deck så ska bli intressant och testa själv.

Men blir väl lika svårt att få tag i en som det är med all annan ny teknologi nu för tiden!

Du får trösta dig med att ny hårdvara brukar behöva finnas ute ett tag innan mjukvaran och barnsjukdomar är åtgärdade

PS5 har snart funnits ute i ett år och har inte stöd för VRR än och 8K är inte aktiverat(även fast att det står 8K på boxen).
8K kanske låter löjligt, men simpla spel går säkert bra med den upplösningen.
The Touryst verkar vara första spelet, vilket ändå är rätt intressant.

eld
Medlem
Skrivet av Dex:

Ja det är väldigt sant. Verkar ju som dom verkligen har träffat rätt med ergonomin på Steam Deck så ska bli intressant och testa själv.

Men blir väl lika svårt att få tag i en som det är med all annan ny teknologi nu för tiden!

Tror nog att det blir lättare att få tag på en steamdeck än en ps5'a eller ett rtx-kort

Medlem
Skrivet av Dex:

Nä har läst samma sak också precis som du säger. IGN's förhandstitt sa i princip samma sak som Calle här på FZ.

Känns så konstigt att en stor och tung enhet ska funka bra som bärbart, men gissar ju på att dom inte ljuger direkt

Är nog mer att jag är "orolig" för egen del med mina små händer

Linus Sebastian (Linus tech tips) hade samma oro pga hans storlek på händerna, men enligt honom så passade Steam Deck:en hans händer förvånansvärt bra ändå.

Så det lät ju positivt för de med mindre händer.

Men det är ju olika för olika personer givetvis.

Dex
Medlem
Skrivet av eld:

Tror nog att det blir lättare att få tag på en steamdeck än en ps5'a eller ett rtx-kort

Får hoppas på det, men verkar vara svårt att ens förhandsboka den så vågar inte hoppas för mycket.

Skrivet av Neroz:

Linus Sebastian (Linus tech tips) hade samma oro pga hans storlek på händerna, men enligt honom så passade Steam Deck:en hans händer förvånansvärt bra ändå.

Så det lät ju positivt för de med mindre händer.

Men det är ju olika för olika personer givetvis.

Ah det låter ju ändå positivt! Tack för infon

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Vad har Sony och framförallt Nintendo att lära? Varje spel du köper som är märkt som ett switch-spel funkar alldeles utmärkt på switch.

Syftade så klart på återköps-policyn.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar