Ett år gammalt grafikkort klarar inte Far Cry 6 med HD-texturer

Robot
Ett år gammalt grafikkort klarar inte Far Cry 6 med HD-texturer

MIndre än 11 GB grafkiminne? Ring kliniken!

#far-cry-6, #grafik, #hd


Medlem

Känns som dålig optimering, men det är väl bara tre personer som lider av det här ändå...... för fler 3080 har de väl inte fått fram?

Medlem

Definitivt dålig optimering. Spelar på 3080 på högsta grafik inställningar, men ser ut som ett 5 år gammalt spel och är dessutom krävande... Ubisoft behöver göra något med sin motor. Watchdogs och Valhalla var super krävande med tills de patchade upp de någorlunda.

Medlem

Flyter på rätt bra för mig på mitt 1080Ti, Ryzen 1700, 16GB

3440x1440
HD-textures ON

Benchmarksiffror:
61fps avg. på High (Max 73fps, Low 48fps)
52fps avg. på Ultra (Max 62fps, Low 43fps)


signatur

no remorse

Medlem

ray tracing drar ner prestandan otroligt.. Tanke på att att det ger så lite i spelet, Så stäng av det, Du kommer inte märka nån jätte skillnad.

Medlem

Precis som de flesta andra Ubisoft-spel så är det antagligen, som redan nämnts, dåligt optimerat.

Medlem
Skrivet av zogez:

ray tracing drar ner prestandan otroligt.. Tanke på att att det ger så lite i spelet, Så stäng av det, Du kommer inte märka nån jätte skillnad.

Det tillför sällan något när man faktiskt spelar spelen, oftast ser jag knappt skillnad när jag jämför bilder sida vid sida.

Medlem

Det är ju ändå på tiden grafikkort börjar leverera större minnen som standard utan att man ska behöva köpa ett Titan för 25-30k, speciellt när spel idag förlitar sig på streaming och högupplösta texturer med bra grafik, då behövs det mycket minne, går inte bara att sitta och gnälla på att allt är dåligt optimerat.

Medlem

riktigt uselt.. hur tänkte dom där ??

Medlem

Vilket skämt. Speciellt med tanke på priserna för ett 3080 kort. Ännu ett minuspoäng till Ubi

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det tillför sällan något när man faktiskt spelar spelen, oftast ser jag knappt skillnad när jag jämför bilder sida vid sida.

Metro Exodus ser helt jävla sjukt ut med RT, dock är spelet helt byggt från grunden med ray tracing.

Medlem

Tycker både Ubisoft (för optimeringen) och nVidia (för *alldeles* för lite VRAM på ett highend-kort) förtjänar en känga för det här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag fick med detta med min AMD processor, så skulle inte förvåna mig om det är sponsrat av dem. Då är det i deras intresse att kräva mer minne än de 10gb som 3080 har för att Nvidia ska få skit för att det är för lite minne...

Kanske kommer kunna leva lite längre med mitt 3090 24gb vram i combo med dsll

Medlem
Skrivet av xdrive:

Jag fick med detta med min AMD processor, så skulle inte förvåna mig om det är sponsrat av dem. Då är det i deras intresse att kräva mer minne än de 10gb som 3080 har för att Nvidia ska få skit för att det är för lite minne...

Kanske kommer kunna leva lite längre med mitt 3090 24gb vram i combo med dsll

Fast 10GB för ett kort för 7-8 papp MSRP och 10-11k i verkligheten är lite. Det 3 år gamla (vid 3080s release) 1080Ti (som låg på ett MSRP på 699$ = rakt av jämförbart med 3080) har ju liksom mer, utan att blanda in AMD i leken. Visst kan minneshantering optimeras i viss mån, men det går inte att trolla heller.

Jag har inga större problem att göra slut på mina 10GB på mitt 3080, även i andra spel än FC6.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det lär inte komma som någon överraskning. Att Nvidia snålat med grafikminnet i 3000-serien är känd kritik. Sen kan man kritisera Ubisoft för det ena och det andra men just högupplösta texturer kräver mycket grafikminne.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Känns som dålig optimering, men det är väl bara tre personer som lider av det här ändå...... för fler 3080 har de väl inte fått fram?

Är helt enig med dig, luktar svindålig optimering.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast 10GB för ett kort för 7-8 papp MSRP och 10-11k i verkligheten är lite. Det 3 år gamla (vid 3080s release) 1080Ti (som låg på ett MSRP på 699$ = rakt av jämförbart med 3080) har ju liksom mer, utan att blanda in AMD i leken. Visst kan minneshantering optimeras i viss mån, men det går inte att trolla heller.

Jag har inga större problem att göra slut på mina 10GB på mitt 3080, även i andra spel än FC6.

Nä, jag säger inte imot. Jag valde 3090 istället för 3080 pga. bla. minnet.
Men det var många som tyckte att 10gb var mer än tillräckligt när de kom.

Har för mig att Godfall var likadant, krävde 12gb vram i 4k.

Sen är ju det där med allokerat minne vs använt minne diskutionen också.

Medlem

'Spelar med ett GTX 1070 (från medeltiden) i 1440p utan "HD"(som jag hoppas är större än HD)-texturer och det går OK. Men att ett mycket nyare RTX 3080 bara har 10Gb VRAM är ju HD-tragiskt och dåligt. Utöver detta ja, förmodligen väldigt stressig optimering med spelbranschens gamla-nya guldstandard: vi-fixar-det-senare-och-de-får-betala-det-med-dlcs-metoden.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Hade de velat så hade de kunnat optimera så 10GB är tillräckligt. För mig gör det inget. Jag kommer inte spela FC6, och om jag mot förmodan skulle göra det på 4K, så kan jag tweaka inställningarna så att jag klarar mig på 10GB VRAM. Lär inte se skillnaden mellan små tweaks och något som är 100% maxat. Det är sällan man gör det.

Jag anser fortfarande att 10GB VRAM kommer räcka gott och väl i 2-3 år efter 3080 releasen, tills man känner att man vill uppgradera GPUn igen. Ingen GPU kommer kunna maxa allt i alla spel i 5+ år, inte ens 3090, och träffa 100+ konstanta FPS.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hade de velat så hade de kunnat optimera så 10GB är tillräckligt. För mig gör det inget. Jag kommer inte spela FC6, och om jag mot förmodan skulle göra det på 4K, så kan jag tweaka inställningarna så att jag klarar mig på 10GB VRAM. Lär inte se skillnaden mellan små tweaks och något som är 100% maxat. Det är sällan man gör det.

Jag anser fortfarande att 10GB VRAM kommer räcka gott och väl i 2-3 år efter 3080 releasen, tills man känner att man vill uppgradera GPUn igen. Ingen GPU kommer kunna maxa allt i alla spel i 5+ år, inte ens 3090, och träffa 100+ konstanta FPS.

Kan vara sant det du säger beroende på upplösning och fps krav.
Mitt 1080 ti klarar ju 60+ i de flesta spel fortfarande, men 100+ då börjar det bli jobbigt kanske.
Vi snackar då 1080p eller 1440p i upplösning.

Medlem

Ubisoft, ni ska ge mig anledningar att SPELA ert spel, inte fortsätta fylla på med anledningar att INTE spela det.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ubisoft, ni ska ge mig anledningar att SPELA ert spel, inte fortsätta fylla på med anledningar att INTE spela det.

Får känslan av att de bara vill bli klara med de sista köpa spelen nu, så de kan satsa på sina f2p spel som de ska byta typ all fokus till.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Kan vara sant det du säger beroende på upplösning och fps krav.
Mitt 1080 ti klarar ju 60+ i de flesta spel fortfarande, men 100+ då börjar det bli jobbigt kanske.
Vi snackar då 1080p eller 1440p i upplösning.

Ja, så är det såklart. Spelar man 1080p så kan man klara sig säkert 5+ år utan att behöva uppgradera GPUn. Jag tänkte mest på 1440p eller 4K med 100+ FPS (de flesta som spelar datorspel i dagsläget skulle jag tippa på har 120hz eller 144hz skärm minst).

Jag spelar på 1440p med 144hz skärm. Redan nu börjar jag märka av spel som inte kan hålla stabila 100fps med allt maxat (BF2042) på den upplösningen.

Medlem

Personligen önskar jag att alla spel hade ultra-inställningar som "dagens" hårdvara inte klarar av att maxa på flera år framöver, ala Crysis.

Menar såklart inte att det bara ska vara dåligt optimerat, men hade varit kul om de alltid byggde in grafikinställningar som är orimligt höga idag, men när man kanske 5-10 år senare kanske blir sugen på att spela igen så kan man spela om spelet med ännu snyggare grafik än någonsin innan, på så sätt hade spelet fortfarande känts fräscht, lite som en remaster.

Eller om man helt enkelt kanske inte spelade spelet vid release, men bestämmer att testa det flera år senare så behöver inte spelet kännas lika utdaterat och kan vara på nivå som "dagens"spel, vilket troligtvis hade motiverat till nyköp av ett flera år gammalt spel.

Det hade potentiellt dragit upp den långsiktiga försäljningen för att folk vet att även om spelet är flera år gammalt, så är det först idag (flera år efter release) som man kan få spela det med grafik som man aldrig kunnat spela det med förut.

Förstår såklart det blir svårt att optimera dessa orimliga grafikinställningar, och att det kräver tid och resurser för något som inte behövs idag (samt att folk hade bara gnällt på att de inte kan maxa spelet), men tycker personligen att det hade varit kul och förlängt spelens livslängd.

Kolla bara på hur länge man snackade om och återgick till Crysis i flera år efter release bara för att se om man äntligen kunde maxa det. Folk tyckte väl ändå att det bara var en kul grej, istället för att bara gnälla på det?


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Inför release av 3080 var det många som tyckte att 10GB lät lite.
nVIDIA borde se och lära av AMD i det här fallet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag och dom andra tre personerna som fick tag på ett 3080 får väl sänka till 1440P då.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

eld
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Känns som dålig optimering, men det är väl bara tre personer som lider av det här ändå...... för fler 3080 har de väl inte fått fram?

Ett sätt att optimera texturerna är ju att dra ner storleken på dom, men det går ju lite emot hela idéen att ha dessa texturer.

Skrivet av noreason:

Metro Exodus ser helt jävla sjukt ut med RT, dock är spelet helt byggt från grunden med ray tracing.

. . . och det var snyggt redan när det släpptes.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Benchmarksiffror:
61fps avg. på High (Max 73fps, Low 48fps)
52fps avg. på Ultra (Max 62fps, Low 43fps)

First person shooter spel runt 60 fps i 2021, nej usch.

Medlem
Skrivet av xdrive:

Får känslan av att de bara vill bli klara med de sista köpa spelen nu, så de kan satsa på sina f2p spel som de ska byta typ all fokus till.

Fast jag vill ju inte ens spela ett sådant spel gratis.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar