Ett år gammalt grafikkort klarar inte Far Cry 6 med HD-texturer

Gen
Medlem

Tycker det flyter på godkänt bra med ett 3080 i 3440x1440 på Ultra med RT reflektioner (skippar RT skuggor då det inte tillför något) samt CAS. Hoppar även FSR som dessvärre inte alls kan mäta sig med DLSS. Sitter på en 5900X som verkar hantera spelet utan större bekymmer och håller mig nästan alltid runt taket på min skärmuppdateringsfrekvens (95Hz) då jag kör med G-sync. Det "stutter" problem man upplever när man förflyttar sig i världen finns där även om man kör utan HD paketet och har funnits där sedan FarCry 3 så det är inget nytt.

Spelet blandar gammal och ny teknik enligt Digital Foundry varför det blir en smärre soppa men fult tycker jag inte att det är. Dock stängde jag av HD paketet efter runt 10 spelade timmar då jag störde mig att vissa texturer man tittar på lite väl länge aldrig laddades (bilars instrumentbrädor, vapen samt Danis utrustning i menyn).

Medlem

Ett av dom få spelen där jag kan kötta med ray tracing i 1440p/60fps


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Avstängd

Optimeringen måste ju vara totalt katastrofal

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Känns som dålig optimering, men det är väl bara tre personer som lider av det här ändå...... för fler 3080 har de väl inte fått fram?

Talar snarare för att det fortfarande är ett enormt köptryck samt kretsbrist.

eld
Medlem
Skrivet av General White:

Optimeringen måste ju vara totalt katastrofal

Texturer ökar i storlek exponentiellt, en dubbelt så stor textur tar fyra gånger så mycket minne.

Optimeringen hade varit att dra ner texturstorleken.

Problemet här är väl att ett gtx 1080ti har 11gb vram och ett nytt modernt 3080 enbart har 10gb vram.

Medlem

Kommer ihåg att doom3 hade 256 eller 512MB vram krav för att köra på ultra eller vad det var. Gick att komma runt och funkade fint i upplösningen 720p

Medlem

Är inte Ubisofts fel att 3080 har för lite minne.
Vi kanske kan komma tillbaks till den tidigare normaliteten då dom senaste/värsta grafikkorten aldrig klarade av att maxa dom senaste spelen.
Det är förra generationens extremt svaga konsoler som har hållit tillbaks datorspelen dom senaste 8 åren.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Optimera hit å dit säger många, hade det varit bättre att de inte släppt HD paketet alls? Ingen hade lidit, ingen hade vetat om det. Som sagt så fyrdubblas minnesanvändningen oftast när man ökar texturstorleken. Visst kan man ändra detta genom LOD-nivåer, men då drar man ju ner något ändå.

Jag tycker inte att man borde anpassa spel efter väldigt låga minnesmängder, de med lite minne får väll leva med köpet de gjort, många nämnde ju redan den låga minnesmängden när 3080 släpptes (jag valde 3090). Tycker fler borde ha högre kvalitetsnivåer i spel, så att man får ut mer av toppkorten både nu och framöver.

Nvidia har släppt kort tidigare med lite minne, exempelvis 680. Bättre att de får anpassa sig efter spelen än att spelen anpassar sig efter korten, så länge det finns olika kvalitetsnivåer i spelen.

Medlem

Inget att gråta över, spelet är copy and paste, och grafiken är fulare än Far Cry 3.

Medlem
Skrivet av nils45:

Inget att gråta över, spelet är copy and paste, och grafiken är fulare än Far Cry 3.

NJaaa ser riktigt coolt ut när det börja åska i horisonten och en storm dra över.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Men om Ubisoft tänkt till så vet de väl om att 3080 har 10gb Vram...... men är inte detta en AMD titel? I vilket fall så borde det inte göra så stor skillnad på texturer som tar 10gb istället för 11gb för utseendet.

Medlem
Skrivet av noreason:

Metro Exodus ser helt jävla sjukt ut med RT, dock är spelet helt byggt från grunden med ray tracing.

Jo det lär komma fler spel där det gör stor skillnad när de utvecklas med det som krav. Men än så länge görs nog de flesta spelen så de ser bra ut även utan raytracing, eftersom de flesta inte har hårdvara med hög rt prestanda.

Inaktiv
Skrivet av nils45:

Inget att gråta över, spelet är copy and paste, och grafiken är fulare än Far Cry 3.

Vad menar du att spelet skulle vara copy paste?

Medlem

Det känns så skönt att man släppt datorn och gott tillbaka till konsoler. Datorn har mycket töl och dyrt som fan är de också.

Med åldern har ja märkt att jag bryr mig inte så märkvärdigt när texturerna ser lite bättre ut på pc. Så viktigt är de inte egentligen.

Medlem

Spelet utan hd-texturer är optimerat. Bara att köra den versionen. Eller köpa ett kort som har det som krävs.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Caene:

First person shooter spel runt 60 fps i 2021, nej usch.

Hur tänkte du nu?
Det är bara sänka upplösning/kvalitet så får du dina 144fps eller vad du eftersträvar

Att spel pushar gränser är bra.
Det är spelet är ju inget competetive multiplayer om man säger så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur tänkte du nu?
Det är bara sänka upplösning/kvalitet så får du dina 144fps eller vad du eftersträvar

Att spel pushar gränser är bra.
Det är spelet är ju inget competetive multiplayer om man säger så.

Vi arbetar bara med hyperboler här!

Inga spel under 200fps är värda att spela!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur tänkte du nu?
Det är bara sänka upplösning/kvalitet så får du dina 144fps eller vad du eftersträvar

Att spel pushar gränser är bra.
Det är spelet är ju inget competetive multiplayer om man säger så.

Håller helt med. Jag har personligen inga problem med att lira ett single-player FSP i 60fps. Jag drar snarare upp inställningarna så att jag får en snygg upplevelse med OK fps, >60. Om jag spelar CS, Valorant eller liknande så är det såklart annorlunda.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur tänkte du nu?
Det är bara sänka upplösning/kvalitet så får du dina 144fps eller vad du eftersträvar

Att spel pushar gränser är bra.
Det är spelet är ju inget competetive multiplayer om man säger så.

Jo, det brukar ju fungera som så att när man sänker grafikinställningar, så får man oftast högre fps. Tack för guiden ändå! Förstår inte hur du tänkte här riktigt, men det löser sig säkert.

Medlem
Skrivet av Caene:

Jo, det brukar ju fungera som så att när man sänker grafikinställningar, så får man oftast högre fps. Tack för guiden ändå! Förstår inte hur du tänkte här riktigt, men det löser sig säkert.

Det var jag som undrade hur du tänkte 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar