Xbox Game Pass-prenumeranter ökar kraftigt, men missar Microsofts mål

Robot
Xbox Game Pass-prenumeranter ökar kraftigt, men missar Microsofts mål
Medlem

Coolt, jag väntar på en prishöjning för tjänsten.
Läste en artikel(minns ej vart nu) att troligtvis kommer tjänsten höjas i månads kostnad, dels för om flera aaa(stor spel) kommer dit för täcka kostnader dylikt.

Men helt klart kan ju vara en minimal summa och värt för dem som använder denna tjänst.
Kul se att den går bra.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Så om det var X prenumeranter i juni 2020, så är det 37% fler i juni 2021 om jag tolkar det rätt? Den enda siffran jag hittar är 18 miljoner i januari 2021, så nånstans kanske 15 miljoner i juni 2020 + 37% då. Drygt 20 miljoner nånstans.

Varför kan de inte bara säga antalet istället?

Medlem

Detta kan innebära att de faktiskt tappat abonnenter sedan januari.

Det borde komma ett uppsving med Forza och Halo nu i slutet av året.

Ambassadör
Xbox

Ganska otroligt vilken enorm ökning det har haft ändå, trots att tjänsten egentligen inte uppnått sin "true form" under perioden. Det är först detta halvår som det börjar rassla till ordentligt från first party med MS Flight Sim konsol -> Psychonauts 2 -> Age of Empires IV -> Forza Horizon 5 -> Halo infinite.

Från hösten 2021 (nu!) och framåt så blir det ju åka av från både egna studios och tredjepart på ett annat sätt.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Detta kan innebära att de faktiskt tappat abonnenter sedan januari.

Det borde komma ett uppsving med Forza och Halo nu i slutet av året.

Det tror jag inte, hur menar du då? Däremot så fluktuerar nog antalet subs hela tiden, men med en konstant ökning över tid. Spikes vid stora spelsläpp etc. som nu i höst med FH5 och Halo, dips när det inte är så mycket stora nyheter.

Jag tror att det är samma för de flesta prenumerationstjänster, kan tänka mig att Disney+ har liite fler prenumeranter månaden då The Mandalorian kommer än innan/efter t.ex. Tricket ligger ju i att behålla så många som möjligt efter spikes för att bibehålla den kontinuerliga ökningen generellt och locka till sig fler och fler nya användare och det verkar ju Xbox Game Pass lyckas med.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det tror jag inte, hur menar du då? Däremot så fluktuerar nog antalet subs hela tiden, men med en konstant ökning över tid. Spikes vid stora spelsläpp etc. som nu i höst med FH5 och Halo, dips när det inte är så mycket stora nyheter.

Enligt Wikipedia rapporterade man i april 2020 drygt 10 miljoner (gäller sista mars antar jag) och i september 15 miljoner. Om vi räknar med att ökningen mellan dessa siffror skett någorlunda linjärt så kan vi höfta till med 12,5 miljoner sista juni 2020.

37,5 % upp på detta ger 17,2 miljoner i juni 2021 och är i så fall en nedgång sedan januari.

Nu har man inte rapporterat siffror på ett tag och siffran för juni 2020 vet vi inte exakt men tillväxten verkar ha stannat av under året.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Enligt Wikipedia rapporterade man i april 2020 drygt 10 miljoner (gäller sista mars antar jag) och i september 15 miljoner. Om vi räknar med att ökningen mellan dessa siffror skett någorlunda linjärt så kan vi höfta till med 12,5 miljoner sista juni 2020.

37,5 % upp på detta ger 17,2 miljoner i juni 2021 och är i så fall en nedgång sedan januari.

Det faller ju in under fluktuationen som jag skrev? YoY är det ju en uppgång men under perioden så så går det både upp och ner, men kurvan på årsbasis är stadigt uppåt. Hade varit väldigt intressant att se var det ligger nu, och i december.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Nu har man inte rapporterat siffror på ett tag och siffran för juni 2020 vet vi inte exakt men tillväxten verkar ha stannat av under året.

Nej, det handlar om toppar och dalar. Om jag får spekulera så tror jag att det varit toppar, med efterföljande dalar efter januari när 1. Outriders släpptes 2. När MLB släpptes och därefter borde en bra juli-aug haft en topp. Back4Blood verkar vara en hit sett till "most played" och vi är nog i en ny topp nu. Därefter kommer Forza och Halo med vad jag antar den största ökningen på länge, kanske någonsin. Mellan detta så dippar det naturligt, det viktiga är retention rate och att totalen stiger.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ganska otroligt vilken enorm ökning det har haft ändå, trots att tjänsten egentligen inte uppnått sin "true form" under perioden. Det är först detta halvår som det börjar rassla till ordentligt från first party med MS Flight Sim konsol -> Psychonauts 2 -> Age of Empires IV -> Forza Horizon 5 -> Halo infinite.

Från hösten 2021 (nu!) och framåt så blir det ju åka av från både egna studios och tredjepart på ett annat sätt.

Det ska bli spännande att se hur det hela utvecklas med fler storspel på programmet.

Samtidigt så kan detta vara ett tecken på att de kommer närmare "platån" som de kommer att ligga på, med lite toppar och dalar. Tittar man på topplistan över de mest spelade spelen på Xbox så är det inte direkt några Gamepasstitlar som dominerar, utan det är samma gamla vanliga titlar som dominerar på alla plattformar:

Fortnite
Call of Duty War Zone
Grand Theft Auto V
FIFA 21 Xbox One
Apex Legends

Det här är "tyvärr" såna titlar som majoriteten av alla spelare föredrar att spela, inte vad vi som hänger på diverse spelforum spelar.

Medlem

Räknar med att priset på gamepass kommer att fördubblas inom överskådlig framtid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej, det handlar om toppar och dalar.

...

Mellan detta så dippar det naturligt, det viktiga är retention rate och att totalen stiger.

Att de gått från att rapportera siffror relativt ofta till att inte nämna något alls under året tyder nog på att det inte växer som förr (eller växer alls).

Jag kan tänka mig att många abonnemang som skaffades tidigt för en billig penning samt årsabonnemang som skaffades i början av pandemin nu har börjat löpa ut. Det kan vara så att många av dessa nu skaffar en månad eller två när det dyker upp något intressant istället.

Det kommer som jag sa tidigare att ske ett rejält uppsving nu i slutet av året så kanske får vi siffror igen i januari.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jozo:

Det ska bli spännande att se hur det hela utvecklas med fler storspel på programmet.

Samtidigt så kan detta vara ett tecken på att de kommer närmare "platån" som de kommer att ligga på, med lite toppar och dalar. Tittar man på topplistan över de mest spelade spelen på Xbox så är det inte direkt några Gamepasstitlar som dominerar, utan det är samma gamla vanliga titlar som dominerar på alla plattformar:

Fortnite
Call of Duty War Zone
Grand Theft Auto V
FIFA 21 Xbox One
Apex Legends

Det här är "tyvärr" såna titlar som majoriteten av alla spelare föredrar att spela, inte vad vi som hänger på diverse spelforum spelar.

Ja listan på allmänt mest spelade spel är ju lite deprimerande för de av oss som kanske spelar lite mer spel Samtidigt så har det ju varit så väldigt länge.

Tror inte att Game Pass är i närheten av sin "slutgiltiga" platå på ett bra tag, däremot så är de nog nära en första platå, eller är på den redan, innan first party börjar dunka ut storspel efter storspel. Det ligger runt 50 spel under produktion för tillfället från Xbox... Den enda kvarvarande perioden som ser lite vek ut (än så länge) är H1 22, som precis som H1 21 är ganska torrt från first party.

Med början nu i höst med Forza Horizon 5 och Halo Infinte så drar det igång, möjlig torka H1 22, därefter kommer Redfall och Starfield som vi vet nu. Efter det så har vi ju storspel efter storspel som kommer att lyfta tjänsten hela tiden. Planen är väl minst ett storspel i kvartalet och mindre projekt mellan dem, från first party, när det rullar på.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Att de gått från att rapportera siffror relativt ofta till att inte nämna något alls under året tyder nog på att det inte växer som förr (eller växer alls).

Jag kan tänka mig att många abonnemang som skaffades tidigt för en billig penning samt årsabonnemang som skaffades början av pandemin nu har börjat löpa ut. Det kan vara så att många av dessa nu skaffar en månad eller två när det dyker upp något intressant istället.

Det kommer som jag sa tidigare att ske ett rejält uppsving nu i slutet av året så kanske får vi siffror igen i januari.

Absolut, det lär defintivt vara en viss post-Covid-effekt som påverkar siffrorna. Bra poäng!

Huruvida de redovisar siffror eller inte och vad man kan dra för slutsatser av det skulle jag inte dra för stora växlar på, man har varit väldigt försiktig med det tidigare också.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Margy:

Att de gått från att rapportera siffror relativt ofta till att inte nämna något alls under året tyder nog på att det inte växer som förr (eller växer alls).

Jag kan tänka mig att många abonnemang som skaffades tidigt för en billig penning samt årsabonnemang som skaffades början av pandemin nu har börjat löpa ut. Det kan vara så att många av dessa nu skaffar en månad eller två när det dyker upp något intressant istället.

Det kommer som jag sa tidigare att ske ett rejält uppsving nu i slutet av året så kanske får vi siffror igen i januari.

Det här är ju information åt investerare inte åt media, där pratas det i % tal inte i nummer. Inget anmärkningsvärt precis lika var det under 2020 m.m

Medlem
Skrivet av Molotov:

Räknar med att priset på gamepass kommer att fördubblas inom överskådlig framtid.

Vad kostar Gamepass nu då? Och går det att säga ett snittpris som inte inkluderar andra tjänster så som Xbox Live?

Jag tänker i alla fall att likt Netflix, så borde deras mål vara $10 per månad, dvs $120 per år. Kanske lite billigare i fattigare länder när tjänsten släpps där. Kanske $15 per månad om det innehåller allt (både XBox, PC och Xbox live).

Når de 50 miljoner abonnenter någon dag så kan de få in $6 miljarder per år, vilket väl motsvarar mer än hälften av vad hela Xbox-divisionen drar in idag. Och man kan utveckla många fina first partyspel med bara en bråkdel av $6 miljarder! 🤣


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Det här är ju information åt investerare inte åt media, där pratas det i % tal inte i nummer. Inget anmärkningsvärt precis lika var det under 2020 m.m

Men till investerare ger man alltid den bästa möjliga bilden, men utan att de senare ska kunna bli anklagade för att undanhålla viktig information. Så om % är mer fördelaktigt att säga än rena summor då säger man %. Och ibland är det tvärtom.

Info till investerare består nästan alltid av lite kodat språk kan man säga. Man måste kunna läsa mellan raderna. Ofta får de närvarande mjölka efter mer konkreta siffror. Det är extremt styrda tillfällen.

Jag tolkar absolut denna nyhet som att de inte alls är nöjda med utvecklingen av Gamepass. Att om de släppte den riktiga siffran på abonnenter skulle nyheten tolkas negativt. De ligger ångt långt under 30 miljoner prenumeranter, precis som många här uppe räknat ut.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad kostar Gamepass nu då? Och går det att säga ett snittpris som inte inkluderar andra tjänster så som Xbox Live?

Jag tänker i alla fall att likt Netflix, så borde deras mål vara $10 per månad, dvs $120 per år. Kanske lite billigare i fattigare länder när tjänsten släpps där. Kanske $15 per månad om det innehåller allt (både XBox, PC och Xbox live).

Når de 50 miljoner abonnenter någon dag så kan de få in $6 miljarder per år, vilket väl motsvarar mer än hälften av vad hela Xbox-divisionen drar in idag. Och man kan utveckla många fina first partyspel med bara en bråkdel av $6 miljarder! 🤣

Att jämföra med ps plus som idag har 46 miljoner betalande kunder för ca 50% av gamepass-priset. Sony drar alltså in ungerfär lika mycket som gamepass gör med ps plus, Detta UTAN att skänka bort sina första parts titlar. Gamepass bara måste blöda pengar....

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Att jämföra med ps plus som idag har 46 miljoner betalande kunder för ca 50% av gamepass-priset. Sony drar alltså in ungerfär lika mycket som gamepass gör med ps plus, Detta UTAN att skänka bort sina första parts titlar. Gamepass bara måste blöda pengar....

Det skulle jag tro ja. Men MS har ju i princip oändligt med stålar så de kör väl som de flesta andra stora företag numera, de bara mörsar in värde och blöder pengar år efter år för att till slut stå som nästan monopol.

Bara deras molnspelande liksom... de har bytt ut alla racks från Xbone till XSX nu. Det måste vara miljoner XSX bara där. Och då är det ändå vad, en promille av Azure?

Medlem
Skrivet av Hullken:

Det skulle jag tro ja. Men MS har ju i princip oändligt med stålar så de kör väl som de flesta andra stora företag numera, de bara mörsar in värde och blöder pengar år efter år för att till slut stå som nästan monopol.

Bara deras molnspelande liksom... de har bytt ut alla racks från Xbone till XSX nu. Det måste vara miljoner XSX bara där. Och då är det ändå vad, en promille av Azure?

Sant men även MS ger upp till slut. Windows phone, Zune media player....
Ska detta hålla och lyfta så tror jag att halo infinite, fable, starfield, indiana jones etc. behöver visa sig vara 8,5-9.5 av 10 spel. "Must play" spel helt enkelt, inte bara "bra spel". Vi får väl se vad som händer

Medlem

Kul att de satsar så det finns olika aktörer på marknaden. Tråkigt om det bara skulle finnas en.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Att jämföra med ps plus som idag har 46 miljoner betalande kunder för ca 50% av gamepass-priset. Sony drar alltså in ungerfär lika mycket som gamepass gör med ps plus, Detta UTAN att skänka bort sina första parts titlar. Gamepass bara måste blöda pengar....

Varför jämför du inte med PSnow? Det är ju inte jämförbara tjänster direkt. Annars är jämförelsen mellan XBL Gold och PS+? Hur ligger gold till där du som har koll?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Varför jämför du inte med PSnow? Det är ju inte jämförbara tjänster direkt. Annars är jämförelsen mellan XBL Gold och PS+? Hur ligger gold till där du som har koll?

Nu var det inte tjänsternas innehåll jag jämförde utan summan pengar de drar in, och poängen var att de drar in ungefär lika mycket. Den ena tjänsten ska dock, förutom infrastuktur för onlinespelande, också förväntas finansiera all utveckling av förstaparts-titlar.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nu var det inte tjänsternas innehåll jag jämförde utan summan pengar de drar in, och poängen var att de drar in ungefär lika mycket. Den ena tjänsten ska dock, förutom infrastuktur för onlinespelande, också förväntas finansiera all utveckling av förstaparts-titlar.

Väldigt märklig jämförelse i så fall, då även Gold finns? Jag vet inte huruvida de drar in ungefär lika mycket och det verkar inte du heller göra. Men siffrorna du drar upp säger varken det ena eller andra. Jag tror inte att du behöver vara särskilt oroad över deras ekonomi.

1
Skriv svar