Xbox och Phil Spencer: Vi är inte intresserade av att göra VR-hårdvara

Medlem
Skrivet av xermalk:

Inte Sony. De stödjer projektet, men de har inte implementerat det alls.

https://www.roadtovr.com/sony-psvr-openxr-support-integration...

Ok.
Jag tror alla kommer tjäna på att använda samma standard


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

PSVR 5 miljoner ja, Oculus Quest 2 uppåt 10 miljoner (ej officiella siffror), det är redan konstaterat att utvecklare "går vinst" på att utveckla för Virtual Reality. Dvs det är inte på "hobby nivån" längre.

Fast inget av det där motsäger ju vad Iceman88 sa, det är ju fortfarande en otroligt nischad marknad. Att utvecklare går med vinst när de utvecklar för Virtual Reality är inte heller konstigt, finns det en marknad och man kan hålla utvecklingskostnaden lägre än vad man kan tjäna på att sälja VR-spel så går man ju med vinst, liksom. Frågan är ju hur stor vinst man går med, jämfört med spel som släpps för den "traditionella" marknaden.

Vill för övrigt minnas att i senaste Steam surveyn så var andelen med ett VR HMD lägre (under 2%) än andelen personer som kör Steam på MacOS (över 2%). Så det går liksom inte att argumentera mot att det är en nischad marknad.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Har inte spelat VR själv men spontant tycker jag det förstör inlevelsen när man "teleportar" istället för gå.

Trodde jag också före jag köpte min vive. Men det är faktiskt inte så illa som det låter när man väl spelar spelen. Men finns säkert spel som gör det dåligt också.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Absolut för Sony har krängt 70 miljoner headset, skulle MS lansera ett headset.

Men VR är alltid för nischad och dyr ännu för majoriteten av kundbasen och därtill allt för lite mainstream spel som skulle kränga headset.

Tillsvidare. Jag sade runt 2015 att VR skulle kunna bli mainstream 2022. Medan jag inte riktigt är säker på om tekniken hinner bli så bra tills dess håller jag fast vid det för skojs skull. Men nog har vi kommit läskigt nära. Baserat på utvecklingen de senaste åren tror jag absolut att vi kan se ett mainstream-headset inom 3 år. Har vi väldigt mycket tur kan det bli under 2022, för storleken på headsets börjar verkligen blir mindre och mindre. Inte minst HTC Vive Flow som utannonserades häromdagen, den produkten är väldigt nischad men formfaktorn är oerhört imponerande.

Med tanke på att man redan i dagsläget kan använda sin Oculus Quest 2 för att lära sig spela piano med XR-läge så är vi på väg framåt betydligt snabbare än man skulle tro. Har Eleven på Oculus Quest 2 och visst översätts pingisförbättringar därifrån till verkligeheten i tillräckligt hög grad för att det ska vara tilltalande.

I slutändan handlar det ju framförallt om att plattformen ska erbjuda tillräckligt mycket för att göra köpet logiskt. Att man dessutom inte behöver anstränga sig för att lägga fram argumentet, att det kan räcka med att visa en upplevelse eller lärandeapplikation. Där ligger vi redan idag väldigt nära en tillräckligt mognadsnivå. Jag ser fram emot handskar som kan simulera motstånd genom att applicera känselfeedback medan den håller tillbaka fingrarna. Tekniken är redan där primitivt, och jag har sett helt sjukt sofistikerade varianter på forskningsnivå.

GAH. EXCITEMENT.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av antor:

Fast inget av det där motsäger ju vad Iceman88 sa, det är ju fortfarande en otroligt nischad marknad. Att utvecklare går med vinst när de utvecklar för Virtual Reality är inte heller konstigt, finns det en marknad och man kan hålla utvecklingskostnaden lägre än vad man kan tjäna på att sälja VR-spel så går man ju med vinst, liksom. Frågan är ju hur stor vinst man går med, jämfört med spel som släpps för den "traditionella" marknaden.

Vill för övrigt minnas att i senaste Steam surveyn så var andelen med ett VR HMD lägre (under 2%) än andelen personer som kör Steam på MacOS (över 2%). Så det går liksom inte att argumentera mot att det är en nischad marknad.

Jag motsäger inget påstående förutom ordvalet "otroligt nichad", det inte det längre.
VR är inte långt ifrån att räknas som "mainstream" enligt Zuckerberg.

Varför %-talet på SteamVR sjunkit är pga riktigt dåligt PCVR år sen har jag för mig det var en enorm ökning av kinesiska användare om det var nya eller inte tidigare räknade som det skrevs om.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PontusT:

Jag håller fortfarande mina tummar så pass stenhårt på att Elder scrolls kommer till ps5 med en VR version. Men mina tummar kommer säkerligen att ramla av innan dess.. Skyrim VR är faktiskt riktigt roligt. Känslan att smyga runt och skjuta folk med pil och båge är riktigt riktigt nice, så jag hoppas. Men håller definitivt inte andan på den..

Men håller verkligen sådana spel som Skyrim för att spela 200 timmar i VR? Att verkligen metodiskt köra igenom quests, bygga sin gubbe, hålla på att uppdatera skills och uppgradera och hålla reda på en massa prylar.

Orkar man göra det i timme efter timme i VR, eller är det inte i själva verket för klumpigt, laggigt och bökigt?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men håller verkligen sådana spel som Skyrim för att spela 200 timmar i VR? Att verkligen metodiskt köra igenom quests, bygga sin gubbe, hålla på att uppdatera skills och uppgradera och hålla reda på en massa prylar.

Orkar man göra det i timme efter timme i VR, eller är det inte i själva verket för klumpigt, laggigt och bökigt?

Nog orkar man men timmarna känns längre i VR.
Med det menar jag att 2 timmar plattskärmspelande springer iväg på nolltid medans 2 timmar i VR känns mer som man hållt på länge men sen visar sig "bara" gått 2 timmar. Om du förstår vad jag menar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Slimebeast:

Men håller verkligen sådana spel som Skyrim för att spela 200 timmar i VR? Att verkligen metodiskt köra igenom quests, bygga sin gubbe, hålla på att uppdatera skills och uppgradera och hålla reda på en massa prylar.

Orkar man göra det i timme efter timme i VR, eller är det inte i själva verket för klumpigt, laggigt och bökigt?

Just Skyrim kan vara lite bökigt, men inte mer i VR än plattspel egentligen. Annars tror jag inte jag förstår dina specifika motsättningar. I Skyrim är det bara att promenera mot nästa mål och göra alla fiender till nålkuddar och sen gå mot nästa mål.

Speltid blir lite annorlunda med VR. För min del blir det inte timme efter timme med slött spelade så som det lätt blir med Civ eller Stardew valley utan det är snarare en mer engagerad upplevelse. Vilket även beskriver hur jag tänker kring storydrivna rpg eller skjutspel. Så för min del är det lika lätt att hoppa in i Skyrim VR som att starta något annat immersive spel på skärmen.

Det borde absolut inte upplevas laggigt, och inte överdrivet bökigt heller. Ofta är kontrollerna mer naturliga och väl utformade spel låter dig ofta bara göra det du vill utan att tänka på det som "input", utan bara naturlig interaktion.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Men håller verkligen sådana spel som Skyrim för att spela 200 timmar i VR? Att verkligen metodiskt köra igenom quests, bygga sin gubbe, hålla på att uppdatera skills och uppgradera och hålla reda på en massa prylar.

Orkar man göra det i timme efter timme i VR, eller är det inte i själva verket för klumpigt, laggigt och bökigt?

Jag har orkat med det
Det är varken laggigt eller bökigt. Har inte 200 timmar, men det hade jag inte med någon karaktär i vanlig Skyrim heller (om man ska kalla det så).
Nu har jag kanske runt 100 timmar i vr versionen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag motsäger inget påstående förutom ordvalet "otroligt nichad", det inte det längre.
VR är inte långt ifrån att räknas som "mainstream" enligt Zuckerberg.

Varför %-talet på SteamVR sjunkit är pga riktigt dåligt PCVR år sen har jag för mig det var en enorm ökning av kinesiska användare om det var nya eller inte tidigare räknade som det skrevs om.

Vad Zuckerberg säger är ganska irrelevant i sammanhanget, faktiskt.

Problemet med %-talet av VR HMD-ägare i Steam surveys är inte att det sjunkit, utan att det aldrig egentligen ökat markant. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det i nuläget fler personer som kör Steam i MacOS än som har ett VR HMD enligt den datan. Så nej, det är inget fel med ordvalet "otroligt nichad".

Medlem
Skrivet av antor:

Vad Zuckerberg säger är ganska irrelevant i sammanhanget, faktiskt.

Problemet med %-talet av VR HMD-ägare i Steam surveys är inte att det sjunkit, utan att det aldrig egentligen ökat markant. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det i nuläget fler personer som kör Steam i MacOS än som har ett VR HMD enligt den datan. Så nej, det är inget fel med ordvalet "otroligt nichad".

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter.
Att ha rätt?
Avslutar med att säga att SteamVR visar inte alla VR användare och enligt den här bilden så har det varit uppåt 3M användare vissa månader.
Sen som sagt 5 Miljoner PSVR och "uppåt" 10 miljoner Quest 2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tråkigt. Även om jag gått igenom ett par headsets redan så är jag ingen flitig användare. Fortfarande för dålig upplösning enligt min mening. Men jag har helt klart haft tillfällen då jag helt glömt bort att VR världen inte är på riktigt. Half Life alyx var helt magiskt

Avstängd
Skrivet av Slimebeast:

Men håller verkligen sådana spel som Skyrim för att spela 200 timmar i VR? Att verkligen metodiskt köra igenom quests, bygga sin gubbe, hålla på att uppdatera skills och uppgradera och hålla reda på en massa prylar.

Orkar man göra det i timme efter timme i VR, eller är det inte i själva verket för klumpigt, laggigt och bökigt?

Jepp. Det orkar man


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Just Skyrim kan vara lite bökigt, men inte mer i VR än plattspel egentligen. Annars tror jag inte jag förstår dina specifika motsättningar. I Skyrim är det bara att promenera mot nästa mål och göra alla fiender till nålkuddar och sen gå mot nästa mål.

Speltid blir lite annorlunda med VR. För min del blir det inte timme efter timme med slött spelade så som det lätt blir med Civ eller Stardew valley utan det är snarare en mer engagerad upplevelse. Vilket även beskriver hur jag tänker kring storydrivna rpg eller skjutspel. Så för min del är det lika lätt att hoppa in i Skyrim VR som att starta något annat immersive spel på skärmen.

Det borde absolut inte upplevas laggigt, och inte överdrivet bökigt heller. Ofta är kontrollerna mer naturliga och väl utformade spel låter dig ofta bara göra det du vill utan att tänka på det som "input", utan bara naturlig interaktion.

Jag tänker tex på menyerna i VR. Med KB&mus, då är det klick-klick-klick-klart, när man ska byta utrustning eller sortera i inventory, sälja prylar, eller uppgradera eller bara checka sina skills. Jag föreställer mig att det som med KB/M tar kanske 4 sekunder med VR tar kanske 15 sekunder (plus att förutom att det tar längre tid, kanske upplevs som mer av en ansträngning, när man flyttar runt på pointern i menyerna), och hur det i så fall gör att man efter ett tag pallar inte, för allt känns så segt.


signatur

Memento Mori

Skrivet av Slimebeast:

Jag tänker tex på menyerna i VR. Med KB&mus, då är det klick-klick-klick-klart, när man ska byta utrustning eller sortera i inventory, sälja prylar, eller uppgradera eller bara checka sina skills. Jag föreställer mig att det som med KB/M tar kanske 4 sekunder med VR tar kanske 15 sekunder (plus att förutom att det tar längre tid, kanske upplevs som mer av en ansträngning, när man flyttar runt på pointern i menyerna), och hur det i så fall gör att man efter ett tag pallar inte, för allt känns så segt.

Om du kör SkyrimVR omoddat så blir menyerna helt identiska med att navigera dem med en handkontroll, vilket är lite smått jobbigt. För min del så navigerar jag ett omoddat platt Skyrim helt med tangentbordet då jag inte tycker musen fungerar då bra i deras menyer så det kanske är ännu värre.

Över lag anser jag inte att man lägger så mycket tid i menyer i Skyrim ändå så det är ett mindre problem. Det är jobbigt att man får slänga upp en meny för att välja mellan favoritvapen och magier precis som med en handkontroll. Det är dock någon jag ser där VR har bättre förutsättningar än platta spel och här är det bara Skyrim som har gjorts på ett oambitiöst sätt.

12
Skriv svar