Xbox vill leverera samma typ av blockbuster-spel som Playstation

Robot
Xbox vill leverera samma typ av blockbuster-spel som Playstation

Vilken typ av spel saknar du på Xbox?


Medlem

Om dom låter dom studios dom köpt upp jobba på egen hand och får göra det som vill så kommer det nog till slut.
Inte vara och peta och lägga sig i som EA, det blir bara skit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Det är kul att vilja saker. Men Microsoft har fått dras med de misstag de begick inför planeringen och utvecklingen av Xbox One, där de nedprioriterade just detta. Nu vet vi att mycket är på gång, det ser mer lovande ut på länge. Men kvaliteten på titlarna återstår att se. Skälet till att jag inte kan vara utan PlayStation är deras fokus på starka singleplayerupplevelser. Det skulle jag vilja se mer av på Xbox.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Skulle gärna se att de får med fler japanska utvecklare och utgivare. Alldeles för ofta man ser att de bara släpper till Steam, Playstation och switch. Där borde man se till att Xbox allt som oftast står med i listan...

Medlem

som ett icke-fan av sonys blockbusters så blir jag ju inte supertaggad av rubriken..


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Gill:

Skulle gärna se att de får med fler japanska utvecklare och utgivare. Alldeles för ofta man ser att de bara släpper till Steam, Playstation och switch. Där borde man se till att Xbox allt som oftast står med i listan...

Där är det tyvärr inte helt upp till Microsoft dock, det är inte derss fel att det är svårare att få spel till en konsol som inte kan slå sig in på marknaden där.

D.v.s. att utvecklare släpper sina spel där spelen säljs och en konsol som inte säljer kommer inte heller sälja spel. Och i och med att konsolerna är så lika PC så räcker PC för att täcks upp det som ev. skulle säljas på Xbox i väst vilket för de flesta utgivare då räcker för att inte lägga mer resurser för ett släpp på ytterligare en konsol.

Redaktör

Det har ju redan sagts ovan i denna tråd, men jag hoppas på fler redigt genomarbetade singleplayer-spel. Även att moderskeppet litar på att dess talangfulla studior vet hur ett bra spel görs utan för mycket styrning från ovan.

Det vore skitkul om Microsoft får till ett par titlar klass med The Last of Us, God of War och Spider-Man, för konkurrensens skull. Samtidigt trist för konsumenter som antingen måste köpa båda konsolerna eller avstå hälften av de stora spelen.


signatur
Medlem

Mycket snack och lite verkstad, upp till bevis!

Starfield är väl det ända i närtid som når den skalan?

Börjar bli väldigt tveksam till hur läget är för Halo, bara lite över en månad kvar till släpp och det har knappt visats något från kampanjen, hur förvaltar Microsoft sina varumärken?

Skribent

De har ju ändå en del i pipelinen. Jag tror att Avowed kan bli riktigt bra, med tanke på Obsidians kompetens och att Xbox lovat att de fått ordentligt med tid och en redig budget.

Och för att agera trasig grammofonskiva: ett riktigt svulstigt singleplayer-äventyr eller två hade inte varit fel. Något i linje med Uncharted eller Ratchet and Clank, där man satsar på ett mer linjärt men tokpolerat äventyr.

Medlem

Saknar själv inget speciellt, tycker dem har bra variation på deras titlar där dem har titlar i dem flesta genrer redan.
Playstation har Grant Turismo och en massa 3'e personsäventyr som jag inte alls spelar själv men jag förstår att andra gillar dem.

Xbox kanske saknar något sådant men det kommer nog med tiden nu när dem har Bethesda studiorna.
Halo kommer nog vända trenden då dem öppna testerna har möts med väldigt positiv respons, lika Forza Horizon 5.

Medlem

Kan inte vara så svårt göra bättre spel än Sonys exklusiva.. är väl bara två-tre titlar som är bättre än medioker, som god of war, bloodborne eller ghost of tsushima

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Om dom låter dom studios dom köpt upp jobba på egen hand och får göra det som vill så kommer det nog till slut.
Inte vara och peta och lägga sig i som EA, det blir bara skit.

Jag lyssnade precis på podden. Bland annat säger han "Let them do what they think is cool". Låter mycket som att han låter studios göra vad de vill och han ser det som sin uppgift att ge support när det behövs.

Nu vet man inte hur det är i verkligheten men det låter bra iaf.

Medlem

Klarar mig utan filmspel för att vara helt ärlig.
Kommer väl testa GoW, men har en känsla av att det är ett spel som är jättehäftigt i början men sen blir extremt tradigt.

Medlem

Jag äger ingen Xbox men spontant så känner jag nog mer köpsug iom Gamepass även om jag tycker att prenumerationstjänster som framtid känns supertrist. Ska de ha stora titlar som lockbete så tror jag inte att ett eller två storspel räcker på långa vägar, visst måste man börja nånstans men personligen ser jag hellre att Xbox blir en Gamepass/indiemaskin och jag tror ändå det är rätt väg. Satsa aggressivt på Gamepass och indiespel som blir exklusiva på Xbox alternativt låsta nåt år så hade jag nog blivit tvungen att klicka hem en så småningom.
Satsar de mer på för mig helt ointressanta spel likt Halo och Forza så stannar jag hos Sony och Nintendo.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

De har ju ändå en del i pipelinen. Jag tror att Avowed kan bli riktigt bra, med tanke på Obsidians kompetens och att Xbox lovat att de fått ordentligt med tid och en redig budget.

Och för att agera trasig grammofonskiva: ett riktigt svulstigt singleplayer-äventyr eller två hade inte varit fel. Något i linje med Uncharted eller Ratchet and Clank, där man satsar på ett mer linjärt men tokpolerat äventyr.

Avowed verkar dock släppas 2023 "The target release window is late 2022 or early 2023. Avowed.", ifall det inte blir försenat.

Det är ju inte jättelångt bort, men ändå en bit dit.

Det blir säkert bra, själv så har jag dock lite svårt att se poängen med Avowed, nu när Microsoft ändå äger Bethesda och deras licenser.
Är det inte typ ett mindre Elder Scrolls utan licenser, eller vad är det som lockar?

Men annars så har jag hopp om att torkan från Microsoft släpper 2023, samt att både Sony och Microsoft börjar lansera spel i stor skala som är exklusiva till senaste hårdvaran då.

Men än så länge så är det mycket snack som sagt

Skrivet av Vercadi:

Kan inte vara så svårt göra bättre spel än Sonys exklusiva.. är väl bara två-tre titlar som är bättre än medioker, som god of war, bloodborne eller ghost of tsushima

GoW, Bloodborne, Uncharted serien, The last of us serien, Ghost of Tsushima, Spider-Man serien, Horizon: Zero Dawn, jag skulle också lägga Days gone och Infamous serien högt på skalan.
Men visst kan man argumentera att man inte gillar den typen av spel, men det går inte sticka under stolen med hur välpolerade dessa spel/serier är.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Kan inte vara så svårt göra bättre spel än Sonys exklusiva.. är väl bara två-tre titlar som är bättre än medioker, som god of war, bloodborne eller ghost of tsushima

Jag tycker du är helt ute och cyklar;-). Visst om man inte har spelat exempelvis Uncharted 1 innan och drar igång det idag kanske det inte är speciellt imponerande men spola tillbaka till 2007 så blir det ett helt annat synsätt. Uppenbarligen så verkar det ju vara relativt svårt att utveckla spel i samma kaliber som Sonys exklusiviteter eftersom knappt någon annan gör det. Sen handlar det självklart lika mycket om tycke och smak också.

Skrivet av loerk:

Klarar mig utan filmspel för att vara helt ärlig.
Kommer väl testa GoW, men har en känsla av att det är ett spel som är jättehäftigt i början men sen blir extremt tradigt.

Jag skulle säga att det var helt tvärt om för mig. Ett spel som växte ju mer jag spelade. Rekommenderar det starkt.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Avowed verkar dock släppas 2023 "The target release window is late 2022 or early 2023. Avowed.", ifall det inte blir försenat.

Det är ju inte jättelångt bort, men ändå en bit dit.

Det blir säkert bra, själv så har jag dock lite svårt att se poängen med Avowed, nu när Microsoft ändå äger Bethesda och deras licenser.
Är det inte typ ett mindre Elder Scrolls utan licenser, eller vad är det som lockar?

Ja, det lär dröja innan Avowed kommer, men man kan ju börja drömma The Elder Scrolls ser jag väldigt mycket fram emot också, men nog finns det plats för fler än ett fantasy-rollspel med öppen spelvärld åt gången? Hur litet eller stort det blir i jämförelse har vi inte riktigt koll på (och de rykten som florerat är rätt motsägande), men ett action-rpg i Pillars of Eternity-världen känns oavsett riktigt lockande.

Sedan är det Obsidian själva som lockar – titta bara på Fallout 3 kontra Fallout: New Vegas.

Medlem

Kul att det satsas från MS sida och att de ändå ser upp till Sony och det de har byggt med Playstation. Sen gillar jag verkligen att MS släpper alla sina egna titlar på PC också (dag 1?) . Mer singleplayer åt folket även om jag förstår att alla företag egentligen vill ha multiplayer online så de kan mjölka kossan i många år.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja, det lär dröja innan Avowed kommer, men man kan ju börja drömma The Elder Scrolls ser jag väldigt mycket fram emot också, men nog finns det plats för fler än ett fantasy-rollspel med öppen spelvärld åt gången? Hur litet eller stort det blir i jämförelse har vi inte riktigt koll på (och de rykten som florerat är rätt motsägande), men ett action-rpg i Pillars of Eternity-världen känns oavsett riktigt lockande.

Sedan är det Obsidian själva som lockar – titta bara på Fallout 3 kontra Fallout: New Vegas.

Jag precis, lägg ner Avowed och gör Vegas 2 nu istället

Det blir nog bra, själv så är jag tyvärr inte ett fan av Elder scrolls, älskade Fallout:New Vegas dock.
Hade faktiskt svårt för FO3, men det vart ju bra eftersom att det banade väg för Vegas.

Men jag får väl ta mig i kragen och spela igenom Outer Worlds, kommer nog se fram emot uppföljaren till det istället.
Bilden jag har av Outer worlds är att de förmodligen hade lite problem med budgeten i första, så man får väl ta det för vad det är.
FO:New vegas är dock väldigt imponerande jämfört med FO3, budgeten och hur kort tid de hade på sig att utveckla spelet.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Jag precis, lägg ner Avowed och gör Vegas 2 nu istället

Det blir nog bra, själv så är jag tyvärr inte ett fan av Elder scrolls, älskade Fallout:New Vegas dock.
Hade faktiskt svårt för FO3, men det vart ju bra eftersom att det banade väg för Vegas.

Men jag får väl ta mig i kragen och spela igenom Outer Worlds, kommer nog se fram emot uppföljaren till det istället.
Bilden jag har av Outer worlds är att de förmodligen hade lite problem med budgeten i första, så man får väl ta det för vad det är.
FO:New vegas är dock väldigt imponerande jämfört med FO3, budgeten och hur kort tid de hade på sig att utveckla spelet.

Haha, så det är där skon klämmer Jag skulle inte heller tacka nej till en uppföljare till New Vegas, och det känns ju inte direkt som en omöjlighet nu när både Bethesda och Obsidian hamnat hos Microsoft.

Medlem

Xbox har pengarna men de saknar kreativitet. Verkar det som iaf.
Kommer inte ihåg om de har något speciellt ip som var bra mer än Halo och Fable.
De skulle ju kunna sätta mer krut på Fable men som sagt, de saknar kreativa utvecklare. Fast nu har de har de väl norpat Obsidian och de kanske skulle kunna göra nåt kul med Fable.

Det jag vill se är något nytt, att de vågar satsa på ett koncept och låta utvecklarna vara kreativa men inget licens ip eller uppföljare. Något helt nytt och stort med mycket story och Inget online tjafs med battle royale eller liknade.

Medlem

Att "vi har råd så vi köper studio X" utan o tänka längre att vad vill de just denna studio ska producera tror jag ligger dem lite i fatet.
Men det kan alltid ändras. Kanske Phil kan spräcka hål på det lite förlegade synsättet inom MS. De är inte direkt kända som underhållningsföretag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Nercis:

Xbox har pengarna men de saknar kreativitet. Verkar det som iaf.
Kommer inte ihåg om de har något speciellt ip som var bra mer än Halo och Fable.
De skulle ju kunna sätta mer krut på Fable men som sagt, de saknar kreativa utvecklare. Fast nu har de har de väl norpat Obsidian och de kanske skulle kunna göra nåt kul med Fable.

Det jag vill se är något nytt, att de vågar satsa på ett koncept och låta utvecklarna vara kreativa men inget licens ip eller uppföljare. Något helt nytt och stort med mycket story och Inget online tjafs med battle royale eller liknade.

Tyvärr så har ju varken Fable eller Halo varit relevanta på väldigt länge, men det finns helt klart värde i dessa IP.
Men får de inte till Infinite så tror jag tyvärr att det kommer behövas rätt mycket resurser och arbete för att nästa spel i Halo serien ska bli stort för den stora massan.
Jag tror också att det skadar Xbox som varumärke ifall deras maskot presterar dåligt, kan de inte ens få till Halo, hur ska det då gå för deras andra projekt?

Halo expanded universe var ju en bra ide annars, men de kanske var lite tidigt ute?
Filmer och serier kanske hade fungerat bättre idag.

Själv så skulle jag gärna se ett 3rd person Perfect Dark med inspiration från typ Black Widow.
Gärna med ganska hög fokus på stealth och melee i framtidsmiljö, hon kanske till och med skulle ha genmodifierats eller något liknande:)

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Kan inte vara så svårt göra bättre spel än Sonys exklusiva.. är väl bara två-tre titlar som är bättre än medioker, som god of war, bloodborne eller ghost of tsushima

du har missat mycket ser jag

Medlem

Det jag saknar är partyspel, skulle vilja se ett nytt Scene It tex.
Nintendo har ju ett ganska stort hörn av den marknaden och jag vill se att Xbox tar sig in där med och också gör så att dina gäster inte behöver logga in sig på sina Xbox profiler utan kan alla spela som gäst så man kan komma igång med spelet direkt.

Medlem

Vad betyder egentligen "blockbuster spel"?

Medlem

Who won the console wars? PC, boy.... PC

Skribent
Skrivet av Cooling23:

Vad betyder egentligen "blockbuster spel"?

Kort sagt kan man väl säga hög budget, riktat till en bred publik och väldigt framgångsrikt.

Medlem
Skrivet av submariner:

du har missat mycket ser jag

Jag har inte missat något alls lol

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tyvärr så har ju varken Fable eller Halo varit relevanta på väldigt länge, men det finns helt klart värde i dessa IP.
Men får de inte till Infinite så tror jag tyvärr att det kommer behövas rätt mycket resurser och arbete för att nästa spel i Halo serien ska bli stort för den stora massan.
Jag tror också att det skadar Xbox som varumärke ifall deras maskot presterar dåligt, kan de inte ens få till Halo, hur ska det då gå för deras andra projekt?

Halo expanded universe var ju en bra ide annars, men de kanske var lite tidigt ute?
Filmer och serier kanske hade fungerat bättre idag.

Själv så skulle jag gärna se ett 3rd person Perfect Dark med inspiration från typ Black Widow.
Gärna med ganska hög fokus på stealth och melee i framtidsmiljö, hon kanske till och med skulle ha genmodifierats eller något liknande:)

Håller med. Personligen tycker jag inte om snabba FPS spel, så Halo har aldrig varit en favorit överlag. Fast Fable är en serie jag fortfarande gillar, speciellt 2an och jag hoppas de kan göra en ordentlig 4 snart.

Ja, ett Perfect Dark som är mer som ett spion spel, typ som gamla Splinter Cell med mer detektiv arbete och fokus på stealth hade varit nåt.

12
Skriv svar