Svenska priset för 2 TB Xbox Series-lagring – 5 099 kr

Robot
Svenska priset för 2 TB Xbox Series-lagring – 5 099 kr
Medlem

Okej, det var faktiskt mer än jag väntade mig när jag läste nyheten igår. 4500 hade varit acceptabelt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Herregud, billigare att köpa en till xbox bara.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Okej, det var faktiskt mer än jag väntade mig när jag läste nyheten igår. 4500 hade varit acceptabelt.

4500 hade inte vairt acceptabelt heller. Som någon skrev det är vad en ny Xbox kostar.

En ny xbox borde vara mycket dyrare om det nu verkligen är så dyrt med en SSD

Medlem

Imponerande dåligt.
Visst det är positivt att möjligheten finns men avsaknaden av konkurrens är väldigt tydlig i priset.

Medlem

5100kr för 2TB? Aldrig i livet. Behåll det.

Hahahah, fuck me.

Medlem

Moms, kemikalieskatt, kopieringsavgift, har jag missat någon skatt ? Kanske tull också..

Medlem

Xbox + lagring landar alltså på över 10.000kr om det fortsätter såhär är det ju snart billigare med en bra PC istället och med tanke på spelutbudet till PC vad ska man med en konsol till? Plug and play tiden är förbi!

Redaktör

Microsoft har ju alltid varit lite röviga med såna här lagringsgrejer till Xbox. Till 360:n krävdes ett monstruöst överprisat minneskort bara för att flytta sparade spel mellan olika konsoler (tror det uppdaterades bort sen, så man kunde sköta det med Xbox Live Gold). Och Xbox One-hårddisken hade väl nån egenutvecklad anslutning? Funkade inte med valfri hårddisk/ssd i alla fall.

Man tycker ju att förlorad goodwill borde spela in i vinstresonemanget också.


signatur
Inaktiv

Wow. Hoppas verkligen exklusivitets-avtalet med Seagate är tidsbegränsat.

Medlem

Alltsååååååå... 😆😆😆

Medlem
Skrivet av Arzei:

Okej, det var faktiskt mer än jag väntade mig när jag läste nyheten igår. 4500 hade varit acceptabelt.

4500 är långt över acceptabelt med om man jämför med priser på lagring i allmänhet. Ockerpriser deluxe.

Medlem

Jävla dyrt. Jag har dock ps5 och hoppas på bättre priser där med tanke på att det är "öppen för alla" lösning.

Dex
Medlem

Microsoft har gjort jäkligt mycket rätt dom senaste åren, men det här var ju ganska galet. Sjukt överpris på lagring. Som många säger kan man ju lägga till typ 600kr till så får du en hel Series X till istället. Verkar väldigt konstigt att dom inte fortsätter att köra på med all "goodwill" dom har samlat ihop på sistone.

Medlem
Skrivet av Nimin:

Jävla dyrt. Jag har dock ps5 och hoppas på bättre priser där med tanke på att det är "öppen för alla" lösning.

Öppen i bemärkelsen klarar en väldigt hög spec. Så som det står i artikeln från Sweclockers så är priserna bara markant lägre än XBOX-priserna. Dock kommer det kunna sjunka i framtiden bättre än vad xbox låsta variant kommer kunna.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Det kanske egentligen inte är så orimligt med tanke på vad en 2TB ssd i den kvaliteten kostar. Men det känns helt absurt att ett litet kort kostar som lanseringspriset av helt konsolen.

SSDer kommer säkert fortsätta sjunka i pris de kommande åren och vi får hoppas dessa kort följer den utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Microsoft har ju alltid varit lite röviga med såna här lagringsgrejer till Xbox. Till 360:n krävdes ett monstruöst överprisat minneskort bara för att flytta sparade spel mellan olika konsoler (tror det uppdaterades bort sen, så man kunde sköta det med Xbox Live Gold). Och Xbox One-hårddisken hade väl nån egenutvecklad anslutning? Funkade inte med valfri hårddisk/ssd i alla fall.

Man tycker ju att förlorad goodwill borde spela in i vinstresonemanget också.

När jag bytte 360-konsol fick jag köpa en speciell överföringskabel för att kunna flytta min data, det var tider det.

Medlem

Cheesus christ....
Blir nog en roadtrip till ett grannland för att köpa en...


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Priset är naturligtvis helt galet. Men jag undrar också över behovet. Vem behöver sammanlagt 3TB lagring i sin Series X? Hur många spel behöver man ha installerade på en gång?

Medlem

Copyswede måste ju ha sin del först, som ska gå till alla svenska kulturskapare som förlorar pengar på allt PRivatkopierande som kommer köras på den lagringsenheten.

Medlem

Nu kan man förinstallera forza horizon 5 så se till att ha 103 GB ledigt utrymme.

Medlem

Är nog bättre att köpa från Tyskland.

Medlem

Bara för att ha fler spel installerade samtidigt? Herregud vad meningslöst, skulle knappt vart värt om det bara kostade 1000 spänn.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Ge ut konsol med lite lagringsutrymme, gör att enbart din ssd är kompatibel, prisa den lika högt som konsolen, profit. Låter som en sund affärsidé.

Medlem

Yes, här har vi det på print. Starten på nästa spelkrasch i branschen. Pandemin har stor del av anledningen men det faktum att man snart 1 år efter att konsolerna lanserades fortfarande inte kan köpa en konsol i butik och att de därav inte har sjunkit i pris och nu ska även lagringsenheter kosta lika mycket som en konsol är så märkligt så jag vet inte vad. Visst går tekniken åt det hållet men det känns som att man kan jämföra det med om bilbranschen hade gjort följande = Volvo/valfri tillverkare slutar med personbilar och plötsligt erbjuds enbart sportbilar för 1 miljon kronor där däck och service är lika dyrt. Hur ska folk ha råd?

Tror jag håller mig till Xbox One X något år till x)

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Microsoft har ju alltid varit lite röviga med såna här lagringsgrejer till Xbox. Till 360:n krävdes ett monstruöst överprisat minneskort bara för att flytta sparade spel mellan olika konsoler (tror det uppdaterades bort sen, så man kunde sköta det med Xbox Live Gold). Och Xbox One-hårddisken hade väl nån egenutvecklad anslutning? Funkade inte med valfri hårddisk/ssd i alla fall.

Man tycker ju att förlorad goodwill borde spela in i vinstresonemanget också.

Nu är du lite orättvis. Visst att det va knepigt på 360, men på one har valfri (med en del krav på hastighet då) usb-disk funkat utmärkt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Microsoft har ju alltid varit lite röviga med såna här lagringsgrejer till Xbox. Till 360:n krävdes ett monstruöst överprisat minneskort bara för att flytta sparade spel mellan olika konsoler (tror det uppdaterades bort sen, så man kunde sköta det med Xbox Live Gold). Och Xbox One-hårddisken hade väl nån egenutvecklad anslutning? Funkade inte med valfri hårddisk/ssd i alla fall.

Man tycker ju att förlorad goodwill borde spela in i vinstresonemanget också.

Kan tänka mig att det var så i början.
Har dock för mig att när andra dashboarden dök upp kunde man använda USB stickor och HDD's som lagring ifall man formaterade om dem.
Använde en 16gigs sticka som lagring till saves, installerade lätta spel från skivorna samt Live Arcade titlar vilket funkade kanon.
Köpte en Xbox Arcade version utan HDD och fick hållas med minneskortet ett tag tills man hade råd att lägga till hårddisken. Konsolen höll dock bara 4 år och fick RROD runt 2011.

Redaktör
Skrivet av Kalliban:

Nu är du lite orättvis. Visst att det va knepigt på 360, men på one har valfri (med en del krav på hastighet då) usb-disk funkat utmärkt.

Stämmer med externa USB-enheter på One. Men du kunde fortfarande inte peta in en intern lagringsenhet, om jag minns rätt sålde MS egna såna till rätt svettiga priser. Så sååå orättvis är jag väl inte?


signatur
Medlem

Funderade ett tag att sälja min dator och gå över till pc, men själv har man köpt 2 tb 970 evo plus för 2500kr.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Skriv svar