Svenska priset för 2 TB Xbox Series-lagring – 5 099 kr

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Stämmer med externa USB-enheter på One. Men du kunde fortfarande inte peta in en intern lagringsenhet, om jag minns rätt sålde MS egna såna till rätt svettiga priser. Så sååå orättvis är jag väl inte?

Sålde Microsoft egna interna? Det har jag inget minne av men du har säkert rätt. Det jag tänkte var mer att det kändes orättvist att kalla dem röviga när de faktiskt lät dig använda typ valfri usb-disk och bara plugga in och köra. Jag trodde det va "istället för" att låta oss mecka upp boxen för att byta ut den interna.

Medlem

Tror jag försätter avinstallera spel som inte spelas för stunden istället! En tusenlapp, kanske 2, hade väl känts rimligt för detta?

Medlem

Jag antar och hoppas att fler än Seagate kommer att sälja dessa. Då borde priset kunna pressas ner. Jag kommer inte att lägga över 4000 på minne av bekvämlighet utan då kör jag hellre som nu en rejäl extern som jag flyttar över spel ifrån när jag tänkt spela ett spel som kräver SSD.

Skrivet av Tomas Helenius:

Stämmer med externa USB-enheter på One. Men du kunde fortfarande inte peta in en intern lagringsenhet, om jag minns rätt sålde MS egna såna till rätt svettiga priser. Så sååå orättvis är jag väl inte?

Jo, hyfsat orättvis. De sålde inga interna enheter. USB-enheter gick lika fort. Men visst, det är såklart enklast om man kan byta ut den interna själv till vad man vill.

Medlem

2tb SSD som fyller PS5 rekommendationer ligger runt 4000kr - så är det inte så jäkla långt ifrån vad Microsoft tar på sit kort.

Example: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08QJHLC8J/ref=sr_1_2?dchild=1&...

eld
Medlem
Skrivet av Rhymst:

Xbox + lagring landar alltså på över 10.000kr om det fortsätter såhär är det ju snart billigare med en bra PC istället och med tanke på spelutbudet till PC vad ska man med en konsol till? Plug and play tiden är förbi!

Säkert 30-40k när man räknar in tv'n också, helt ohållbart!

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

4500 hade inte vairt acceptabelt heller. Som någon skrev det är vad en ny Xbox kostar.

En ny xbox borde vara mycket dyrare om det nu verkligen är så dyrt med en SSD

PCIe 4.0 SSDs på 2TB kostar ~4000 kr. Det är dyrt med snabb lagring, men här har de gått för långt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Jo, hyfsat orättvis. De sålde inga interna enheter. USB-enheter gick lika fort. Men visst, det är såklart enklast om man kan byta ut den interna själv till vad man vill.

Då backar jag om One!


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Säkert 30-40k när man räknar in tv'n också, helt ohållbart!

och 60k om man räknar in en soffa!

Medlem
Skrivet av duchovny:

Herregud, billigare att köpa en till xbox bara.

hehe ja faktiskt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av wololo:

och 60k om man räknar in en soffa!

Ska du spela utomhus? Boende lär du behöva skaffa med.

Skrivet av SunShine:

hehe ja faktiskt.

För 2TB så behöver du köpa två Series X, blir över 11K. Så inte riktigt

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ska du spela utomhus? Boende lär du behöva skaffa med.

För 2TB så behöver du köpa två Series X, blir över 11K. Så inte riktigt

Man behöver ingen series X, det räcker gott med series s. Iaf så har de inte släppt någonting, och inget som verkar vara planerat, som kräver man ska ha en series x.
Riktigt trist med tanke på att maskinen varit ute ett år nu.
Så hade jag vetat hur MS hanterat läget under året som gått hade jag hellre tagit en series s istället för x men men ja.. köpa 2 Series x blir rätt dyrt som du påpekar haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Sinnesjukt ... man kan köpa en konsoll för priset... lol

Medlem
Skrivet av Ender:

Copyswede måste ju ha sin del först, som ska gå till alla svenska kulturskapare som förlorar pengar på allt PRivatkopierande som kommer köras på den lagringsenheten.

Det handlar ju dock enbart om 100 kr (maxtaket för hårddiskar), vilket borträknad inte gör särskilt stor skillnad på priset överlag. Fortfarande dyr.

Skrivet av Papphammar:

Moms, kemikalieskatt, kopieringsavgift, har jag missat någon skatt ? Kanske tull också..

Tror inte det är någon kemikalieskatt på externa minneskort eller hårddiskar. Var i alla fall inte det tidigare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Moms, kemikalieskatt, kopieringsavgift, har jag missat någon skatt ? Kanske tull också..

Kemikalieskatten är 120kr per Kg, knappast problemet när det gäller en SSD som väger ett tiotal gram. 😅 Importtull gäller alla länder förutom landet det tillerkades i, så det borde inte göra så mycket i skillnad på slutpriset egentligen. Moms har man också i de flesta länder (fast i t.ex. USA så beräknas inte detta förrän man står i kassan, så det listade priset är sällan vad man faktiskt kommer betala) Copyswede däremot kan dra något gammalt över sig! xD

Skrivet av matt76:

Det handlar ju dock enbart om 100 kr (maxtaket för hårddiskar), vilket borträknad inte gör särskilt stor skillnad på priset överlag. Fortfarande dyr.

Tror inte det är någon kemikalieskatt på externa minneskort eller hårddiskar. Var i alla fall inte det tidigare.

Kanske inte, och om det nu är det så är kemikalieskatten 120kr per kg för elektronik, vilket knappt lär märkas på priset på en SSD.

Medlem
Skrivet av aT1C:

2tb SSD som fyller PS5 rekommendationer ligger runt 4000kr - så är det inte så jäkla långt ifrån vad Microsoft tar på sit kort.

Example: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08QJHLC8J/ref=sr_1_2?dchild=1&...

1500 kr billigare för en SSD som dessutom är betydligt snabbare är väl en ganska rejäl skillnad?

Medlem
Skrivet av RaXha:

Kemikalieskatten är 120kr per Kg, knappast problemet när det gäller en SSD som väger ett tiotal gram.....

Kanske inte, och om det nu är det så är kemikalieskatten 120kr per kg för elektronik, vilket knappt lär märkas på priset på en SSD.

Kollade av intresse upp det lite snabbt och det var som jag trodde, ingen kemikalieskatt på hårddiskar eller minnen (genom att jämföra KN nummer för Minne/hårddisk hos http://www.cnwebb.scb.se/ mot de nummer som nämns hos skatteverket - https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktska... )


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Microsoft har ju alltid varit lite röviga med såna här lagringsgrejer till Xbox. Till 360:n krävdes ett monstruöst överprisat minneskort bara för att flytta sparade spel mellan olika konsoler (tror det uppdaterades bort sen, så man kunde sköta det med Xbox Live Gold). Och Xbox One-hårddisken hade väl nån egenutvecklad anslutning? Funkade inte med valfri hårddisk/ssd i alla fall.

Man tycker ju att förlorad goodwill borde spela in i vinstresonemanget också.

Inte nog med det. Den extrna gråa disken i xbox 360n var partitionerad så den bara använde en del av lagringsplatsen.

Inaktiv
Skrivet av Papphammar:

Moms, kemikalieskatt, kopieringsavgift, har jag missat någon skatt ? Kanske tull också..

Ockerprisskatt, dumjävelskatt etc

Skribent

Nu har jag en Series X med 1 TB så jag bryr mig inte så mycket om extra lagring, men SATAN vad dyrt....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av SunShine:

Man behöver ingen series X, det räcker gott med series s. Iaf så har de inte släppt någonting, och inget som verkar vara planerat, som kräver man ska ha en series x.
Riktigt trist med tanke på att maskinen varit ute ett år nu.
Så hade jag vetat hur MS hanterat läget under året som gått hade jag hellre tagit en series s istället för x men men ja.. köpa 2 Series x blir rätt dyrt som du påpekar haha.

Varenda spel som är optimerat för Series S/X och de flesta optimerade för One-X har väsentligt bättre grafik på Series X än series S.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Man behöver ingen series X, det räcker gott med series s.

Ja tänkte inte på det. Du kan såklart köpa fyra st Series S för de pengarna men det blir ännu mer, nästan 15000 kr. Om vi ska jämföra mot 2TB SSD fortfarande.

Medlem

Men dom är "högresterande lagringsenheter"..... Bara en sådan sak.. Måste ju vara värt lite extra, eller måste man sätta P för det?

Medlem

Sverige har CopySwede som vill få sin avgift utifall att man eventuellt kanske skulle lägga privatkopierad musik på minnet och lyssna på den. Då måste ju alla artister få betalt för det. Jättebra företagsidé. Hitta på en avgift som fungerar som en form av skatt, dvs påtvingad, och sen bara sitta och håva in. CopySwede är ju ett privat bolag dessutom så de bestämmer själva vad de gör med pengarna.

När ska vi avskaffa denna dumhet?
Och om vi inte avskaffar den, låt oss då fritt få kopiera material eftersom vi faktiskt betalar för det! Som det är nu betalar vi för att få kopiera men det är ändå olagligt att kopiera.

Medlem
Skrivet av aT1C:

2tb SSD som fyller PS5 rekommendationer ligger runt 4000kr - så är det inte så jäkla långt ifrån vad Microsoft tar på sit kort.

Example: https://www.amazon.se/-/en/dp/B08QJHLC8J/ref=sr_1_2?dchild=1&...

Finns de som klarar kraven för under 3 000 https://www.computersalg.se/i/6710156/pny-xlr8-cs3040-solid-s...

Medlem

Fördelen med dessa externa är ju att det är otroligt svårt att köpa fel produkt, någons farmor skulle kunna gå in på kjell för att shoppa och sedan bara gå hem och koppla i den.
Sony har ju däremot priset på sin sida, flera olika tillverkare som slåss om kunderna och sen på det butiker som slåss mot andra butiker om att få kränga nvme.

hutlösa priser.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

eld
Medlem
Skrivet av rosski:

Nu är ju frågan om folk kan hitta en 2230 som är lika billig.

Sen så tycker jag absolut att de borde ha gått efter en mer tillgänglig och billigare formfaktor.

Medlem
Skrivet av Issue:

Fördelen med dessa externa är ju att det är otroligt svårt att köpa fel produkt, någons farmor skulle kunna gå in på kjell för att shoppa och sedan bara gå hem och koppla i den.
Sony har ju däremot priset på sin sida, flera olika tillverkare som slåss om kunderna och sen på det butiker som slåss mot andra butiker om att få kränga nvme.

hutlösa priser.

det motiverar fortfarande inte priset till en splitt ny konsoll för bövelen!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja tänkte inte på det. Du kan såklart köpa fyra st Series S för de pengarna men det blir ännu mer, nästan 15000 kr. Om vi ska jämföra mot 2TB SSD fortfarande.

Just nu känns det som de här pengarna läggs bäst på ens PC alt håller hårt i dem för kommande dyra elpriser


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

det motiverar fortfarande inte priset till en splitt ny konsoll för bövelen!

det har jag inte sagt heller


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av eld:

Nu är ju frågan om folk kan hitta en 2230 som är lika billig.

Sen så tycker jag absolut att de borde ha gått efter en mer tillgänglig och billigare formfaktor.

Ps5 tar ju upp till 22110?

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Skriv svar