Hurra hurra för del 3 av GTA – 20 år i dag!

Robot
Hurra hurra för del 3 av GTA – 20 år i dag!

Men vilket GTA är egentligen bäst?

#grand-theft-auto, #gta-3, #gta-v


Medlem

Min personliga åsikt är det GTA San Andreas som håller första platsen.

Medlem

Idag är det ju såklart GTA 5, men jag röstade utefter vilket som var bäst vid release och tog därför Vice City.

Medlem
GTA 4 från 2008. Ett stycke MÄSTERVERK.

Personligen älskar jag mästerverket GTA 4 från 2008 som jag nämnt 1 milion gånger tidigare här på forumet. Den tyngre körkänslan är helt magisk att leka runt med. Även den mörkare storyn om Niko Bellic är mästerlig skriven. GTA 5 blev för slappt och humoristiskt tycker jag. Även bilkänslan sabbades där för att kunna tillfredsställa barn som är fans av serien och lyckas spela detta trots 18 års gräns.
_________________________________________________________________
Inför GTA 6 så önskar jag en mörkare story igen utan för mycket komedi. Sedan vill jag ha likt Mafia serien har: 2 val för bilkörning. "Arcade" (GTA 5) eller "Simulation" (GTA 4) så att många fler kan njuta av att köra runt i fordonen. Känns hemskt att R* slaktade perfektionen de fick till i GTA 4 för den betydligt simplare fysiken i 5an. Tragiskt.. Glömmer aldrig hur mäktig upplevelsen var att styra Roman Bellics bil från hamnen där i början av spelet för första gången. Fysikmotorn var något totalt banbrytande i spelvärldar. O sedan alla detaljer på krockskadade fordon var mäktigt att se även.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Röstade Vice City för atmosfären, settingen och musiken.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Vice City. Bara det att utspelas på 80-talet gör det till bästa gta. Och mycket skön humor och bra musik och bra stämning. Ser verkligen framemot att få spela remaken.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Personligen älskar jag mästerverket GTA 4 från 2008 som jag nämnt 1 milion gånger tidigare här på forumet. Den tyngre körkänslan är helt magisk att leka runt med. Även den mörkare storyn om Niko Bellic är mästerlig skriven. GTA 5 blev för slappt och humoristiskt tycker jag. Även bilkänslan sabbades där för att kunna tillfredsställa barn som är fans av serien och lyckas spela detta trots 18 års gräns.
_________________________________________________________________
Inför GTA 6 så önskar jag en mörkare story igen utan för mycket komedi. Sedan vill jag ha likt Mafia serien har: 2 val för bilkörning. "Arcade" (GTA 5) eller "Simulation" (GTA 4) så att många fler kan njuta av att köra runt i fordonen. Känns hemskt att R* slaktade perfektionen de fick till i GTA 4 för den betydligt simplare fysiken i 5an. Tragiskt.. Glömmer aldrig hur mäktig upplevelsen var att styra Roman Bellics bil från hamnen där i början av spelet för första gången. Fysikmotorn var något totalt banbrytande i spelvärldar.

Rent tekniskt så är gta 4 mycket bättre än gta 5. Som du säger den tyngre körkänslan. Och staden känns mer levande. Men annars hade gta 4 tyvärr rätt tråkiga uppdrag. Undantaget när man skulle råna en bank.

Medlem

Det är alltså 20 år sedan jag stod inne på tv-spelsbutiken i Skövde och bad dem att få testa GTA 3 på ps2. Killen suckade tungt p och drog igång det.. sen var jag fast! Hade aldrig sett eller spelat något som GTA 3 förut. Hellsicke va häftigt det var. Mina vänner fick nästan bända loss med kofot och släpa iväg mig.
Jag tjatade hål i huvudet på mina föräldrar och fick det i julklapp!
Kommer ihåg att det var första julen som en polare faktiskt slet sig loss från julfirandet och sprang över till mig på julafton och vi satt o lirade GTA.
Tillslut kommer morsan in och ber oss sänka, för det är ett jävla oväsen på allt konstant ljud av alla dessa sirener hahah! Härliga minnen

Gnällkuk

Vice City för min del!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör

Otroligt svårt att välja det bästa GTA-spelet, alla har varit viktiga på sitt sätt. Och jag tror faktiskt jag hade satt högsta betyg på alla från trean (har ej kört de två första så mycket).
- GTA 3 - stilbildande så det räcker.
- Vice City - settingen, känslan, bra storlek, trickhopp med mc.
- San Andreas - storyn, bättre bågefysik, variationen.
- GTA IV - generationsskiftet kändes, kändes inte lika plojigt.
- GTA V - fenomenal stad, galet välskrivna karaktärer, särskilt Trevor.

Men röstade Vice City nu, för jag kommer ihåg att en kompis och jag åkte till brorsan i Oslo på långhelg på vårkanten, blev mängder med Vice City-röj (pc-verren) vid sidan sol, mat och öl. Fina minnen.


signatur
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Personligen älskar jag mästerverket GTA 4 från 2008 som jag nämnt 1 milion gånger tidigare här på forumet. Den tyngre körkänslan är helt magisk att leka runt med. Även den mörkare storyn om Niko Bellic är mästerlig skriven. GTA 5 blev för slappt och humoristiskt tycker jag. Även bilkänslan sabbades där för att kunna tillfredsställa barn som är fans av serien och lyckas spela detta trots 18 års gräns.
_________________________________________________________________
Inför GTA 6 så önskar jag en mörkare story igen utan för mycket komedi. Sedan vill jag ha likt Mafia serien har: 2 val för bilkörning. "Arcade" (GTA 5) eller "Simulation" (GTA 4) så att många fler kan njuta av att köra runt i fordonen. Känns hemskt att R* slaktade perfektionen de fick till i GTA 4 för den betydligt simplare fysiken i 5an. Tragiskt.. Glömmer aldrig hur mäktig upplevelsen var att styra Roman Bellics bil från hamnen där i början av spelet för första gången. Fysikmotorn var något totalt banbrytande i spelvärldar. O sedan alla detaljer på krockskadade fordon var mäktigt att se även.

Håller med 4an var mycket bättre än 5an.
Dessutom story DLC, lost and damned och gay tony.
Det var good times.
GTA5 var inte lika bra sen har det bara mjölkats vidare med nya versioner och GTA online


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

GTA 5, inget tidigare spel i serien kommer ens i närheten. För mig är dock det viktigaste med GTA "lekfaktorn". Dvs hur roligt det är att bara röja omkring i en motorcykel, spränga skit, skjuta folk. Storymässigt kan jag inte riktigt uttala mig då jag faktiskt inte spelat klart kampanjen på något annat än just femman, tror jag, även om jag kommit väldigt långt i många av spelen från trean och framåt. GTA online är inte min grej dock.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

San Andreas och V håller jag högst.

Medlem

Sjukt för övrigt att det är 20 år sedan det släpptes. Det känns inte som att det är 20 år sedan jag satt med hakan i golvet när jag spelade det.

Medlem

GTA 4 är ett mästerverk!! Hats off!
Men alla spel i serien är väldigt bra

FM-guru
F.d. Sisyr

Vice City förblir alltjämt favoriten. Uppskattade även San Andreas och fyran, dock. Övriga är jag lite mer ambivalent till. Tyvärr har både Vice City och San Andreas åldrats rätt dåligt. Remasters inte så tokigt alltså, men oj vad jag hade kunnat tänka mig en remake på Vice City annars.

Medlem

Favoriten är nog V, tycker uppdragen är klart roligast där. Ballad of Gay Tony och Vice City är fantastiskt bra också.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

GTA 5, inget tidigare spel i serien kommer ens i närheten. För mig är dock det viktigaste med GTA "lekfaktorn". Dvs hur roligt det är att bara röja omkring i en motorcykel, spränga skit, skjuta folk. Storymässigt kan jag inte riktigt uttala mig då jag faktiskt inte spelat klart kampanjen på något annat än just femman, tror jag, även om jag kommit väldigt långt i många av spelen från trean och framåt. GTA online är inte min grej dock.

Shit, jag tycker styrningen på främst motorcyklarna är absolut bedrövlig med noll tyngd o känsla. Fruktansvärt tråkiga att köra o styra. När jag spelade GTA 5 körde jag bara bilarna som var ok som bäst. Framförallt 70-tals jänkarna som Dukes hade lite bättre känsla men ändå inte i närheten av GTA 4 feelingen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Min pappa älskar bilar, köpte ps2 tillsammans med gta 3 i julklapp, lite naivt trodde han nog att bilkörningen var i fokus. Jag var 14 och helt inne på att gangster skulle vara ett perfekt karriärval.

Medlem

Trevor. Det är allt jag har att säga. Femman vinner för min del. Med råge dessutom.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Shit, jag tycker styrningen på främst motorcyklarna är absolut bedrövlig med noll tyngd o känsla. Fruktansvärt tråkiga att köra o styra. När jag spelade GTA 5 körde jag bara bilarna som var ok som bäst. Framförallt 70-tals jänkarna som Dukes hade lite bättre känsla men ändå inte i närheten av GTA 4 feelingen.

Nej det är ju extremt arkadig känsla i fordonen som jag förstår att inte alla gillar Tyckte om den i fyran också, men pga bristande offroad-möjligheter så tyckte jag inte alls att det var lika roligt att röja omkring där. Miljöerna var helt enkelt inte lika roliga.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Vice City, inte minst för soundtracket. Det fick mig att upptäcka en av världens bästa hårdrockslåtar någonsin som jag lyssnar på regelbundet än idag: Judas Priest - You've Got Another Thing Comin' <3

1
Skriv svar