Diskutera – Vilket open world-spel är bäst?

Medlem

The witcher 3 + Skyrim + Fallout 4 (med Sim settlements 2). RDR 2 är klart överskattat.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Vill säga witcher 3. Men det fanns mycket att önska. Världen kändes faktiskt liten.

Så jag säger Oblivion.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Om man helt utgår från Open World-aspekten:
TES: Morrowind

För mig är det definitionen av upptäckarglädje.
Det ger illusionen av att vara en mycket större spelplan än vad det egentligen är tack vare dess semi-linjära utformning och att det finns grottor och intressanta områden att upptäcka i varje hörn.

Och så musiken på det! Får rysningar av bara tanken.

Sen är ju själva spelvärlden ganska unik. Minns att jag blev ganska besviken på Oblivion av just den anledningen, dess spelvärld kändes mycket mer generisk och "tråkig".

Medlem

Spelet som jag håller som den största föregångaren är Morrowind. Wow. Det var fortfarande magiskt när jag spelade om det här om året. Många spel har faktiskt utvecklats åt fel håll sedan dess, med quest markers och handhållning.

Bäst? Svaret på den frågan beror på vad man menar med bäst. Bäst spel? Eller bäst utnyttjande av spelvärlden? Två helt olika saker, tycker jag.

Det, enligt mig, objektivt bästa open world-spelet är The Witcher 3. Produktionsvärdet är enormt.

Det open world-spel som jag har haft roligast med är Horizon: Zero Dawn.

De spel som utnyttjar konceptet bäst är kanske Minecraft eller No Man's Sky. (Eller vad vet jag, det finns säkert spel som gör det ännu bättre, men de här är de som comes to mind)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det bästa spelet är för mig utan tvekan Witcher 3. Men Far Cry 4, Skyrim och Horizon Zero Dawn är jävligt fina också. Och GTA 5 så klart. Red Dead Redemption 2 var ingen favorit ur ett gameplay-perspektiv, men den öppna världen är riktigt jävla läcker och levande.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

RDR 2 och sen Kingdome come Deliverance


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Horizon Zero Dawn är min favorit. Det har allt från skog, öken, höga berg med snö till djungel miljö. Väldigt snyggt.
Assassin's Creed Black Flag är också på min lista då jag älskar att segla genom öppet hav och besöka tropiska öar i Karibien.

Medlem

Horizon: Zero Dawn för min del.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

The Witcher 3 eller Morrowind

Medlem

1 och 3 viktigast... 5 kanske man bör se som såhär långt den bästa versionen av konceptet ändå?

Personlig favorit är 4 - men det har massa problem som gör att det inte 'holds up' så bra.

EDIT: Oj.. Nu svarade jag ju alltså angående GTA - Bästa Open World spelet? Jag skulle nästan säga att det utan direkt problematiserande konkurrens är Breath of the Wild för min del
Det spelet är allt som är bra med Open World - visst man kan sakna mer narrativ, att det är mer cinematiskt osv.. Men dom grejjerna är grejjer som inte 'är' open world...

Str8 up Open World - Breath of the Wild är bäst i världen - PUNKT


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Utan Tvekan Xenoblade Chronicles X.

Nice! Extremt underskattat och missförstått spel. Världen och utforskningen i det spelet är en av de bästa som finns i spelvärlden. Och det öppnar upp sig mer och mer på ett galet häftigt sätt. Hoppas det kommer en port till Switch så fler kan uppleva det.

Medlem

Skyrim för mod-möjligheterna, Witcher-3 för uppdragen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tycker arkham knight är bland det bästa, snyggt, rolig gameplay, bra story, sen råkar jag vara batman torsk också så det väger ju in mycket.

Har väl kört igenom det 4 gånger sen det kom, kör igenom det igen nu på tv'n ultra 4k, mycket trevligt.

Sen har vi såklart rdr 2, gta osv, men jag tycker inte dom svetsat ihop storyn lika schyst.
Witcher 3, samma sak fast med gameplay, tycker om spelet, men combat är ju klonky as fuck.
Men fortfarande mästerverk av sitt slag såklart.

Botw tänker jag inte nämna, världen känns som en tom tech demo.

Men men, smaken är som baken, rund och välformad.

Medlem
Skrivet av Pecman2:

Tycker Breath of the Wild är bäst, magisk värld, häftigast geometri och hur man tar sig fram.
Gameplayet är också invävt i världen på ett bra sätt och känns organiskt, väldigt stor frihetskänsla.

Gillade även Morrowind innan det blev quest markers och fast travels överallt i Elder Scrolls men gameplayet var inte jätteroligt egentligen.

När det kommer till att använda den öppna världen för gameplay är BotW utan tvekan bäst. Upptäckarglädjen är massiv, det känns värt att utforkska varje liten del av kartan för det finns alltid något intressant att se eller hitta. Sen är det även bra mycket snyggare än alla andra spel med stor värld, och eftersom Nintendo inte var besatta med verklighetstrogen grafik kommer spelet att hålla väldigt länge.

RDR2 hade hög budget men inte mycket mer, kändes mer som att spela ett långsammare GTAV

Medlem

Horizon Zero dawn, så otroligt jäkla bra. De flesta tyckte synd om Horizon då det släpptes en eller två veckor innan Breath of the wild medan jag spelade den magiska världen i Horizion och när det var dags för Zelda så ....... nä. Klarade dock det två år senare och det är bra också men inte i samma liga.

Avstängd

Måste ändå vara WOW (med expansioner).

Skyrim som honorable mention

Medlem

Jag får nog säga The witcher 3 jag med. Hade svinkul med Just Cause 2 så det får hamna på min andraplats.

Medlem
Medlem

Breath of the wild


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv

Assassins creed 1.

Medlem

Så sjukt svårt!!! Men jag skulle nog säga dessa som topp 3:

1. Red Dead Redemption 2
2. Far Cry 5
3. GTA 5

Om man räknar med MMORPG:

1. Lineage 2
2. Tibia
3. Red Dead Redemption 2

Medlem

Finns många, jag vill ha en uppföljare på Sleeping Dogs däremot!


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Gillar världen i Subnautica. Mysig samtidigt som den är mystisk och ibland skrämmande.

Men annars håller jag med om Oblivion, och även du som skrev att du kom ihåg dina första stunder i spelet tydligt, helt sjukt att det sitter så starkt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

RDR 2 har den bästa öppna världen, tycker jag nog. Tyvärr håller inte den mer snitslade storybanan alls lika hög nivå, så det bästa open world-spelet vill jag inte kalla det. Då vinner nog istället Witcher 3 även om det har med andra anledningar än den öppna världen i sig att göra. Närmsta utmanare är nog Kingdom Come.

Ska man istället utse bästa spel utefter vilket lir som bäst nyttjar just open world-konceptet så säger jag nog Subnautica.

On top of mind så är det dessa tre.
Witcher 3 vinner nog för min del

Subnautica hamnar säkert där vad det lider om jag spelat det så småningom.😌


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Elder Scrolls kommer alltid hamna längst upp på min lista, särskilt Oblivion med Skyrim precis efter (inte lirat Morrowind tyvärr). Inga andra spel ger mig samma möjlighet att bara sjunka in i världen och upptäcka den på mina villkor.

Medlem
Ultima Online

Slå det mesta vad det gäller utforskande ock skills med tanke på vad man pysslar med i spelet, gör vad du vill o bli bra på det du gör

Inaktiv

Var inte både baldurs gate 1 & 2 openworld? och nwn?

Annars blir det witcher 3

Medlem
Skrivet av ace84:

Gta san andreas back in the day älskade jag.
Idag star citizen

1. GTA San Andreas var ett fantastiskt OW-spel på sin tid. Inget senare har slagit den känslan för mig.
2. Far Cry 2 var härlig att spela med sin vackra natur och solnedgångar. Problemet var bara att man hela tiden blev nerskjuten.
3. Just Cause 2 (bugg gjorde att spelet inte gick att klara 100%), Far Cry 3 (sedan blev uppföljarna kopior) och Crysis.


signatur

Det var detta...

Medlem

Måste säga Grand Theft Auto:San Andreas, skulle nog bli inspärrad på mentalsjukhus alla timmar jag lagt på det spelet

Medlem

Anarchy Online


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skriv svar