Xbox Series-lagringskort på 512 GB och 2 TB tillkännagivna

Medlem
Skrivet av Gertzy:

2TB-kortet har jag längtat efter! Kommer väl till pass till höstens storsläpp och utökningen av Xbox Game Pass!

Ja, jag har bilden av att det är ett eller kommer vara ett ganska stort problem för series S, alltså att det finns mycket spel att spela Via gamepass, men att lagringsutrymmet blir väldigt trångt.

Skrivet av Arzei:

Fullt rimliga priser tycker jag.

Men jag håller fast vid att 500GB M.2 räcker väldigt långt. Man kan ju ha ett par spel som man ofta återvänder till konstant installerade och sedan rotera ut singleplayerspel allt eftersom.

Snabbt internet antar jag?
Storspelen om 2 år kommer säkert ligga runt 150-200GB, då får du plats med 2 spel eller ett stort och några små.

Jag tycker nästan att det är lite slöseri att lansera 500GB lagringen nu, om några år när priserna gått ner så kommer säkert 500GB enheterna bli liggandes.
Det blir väl kanske en lagringsenhet som man skickar med vid försäljning så köparen inte måste köpa lagringsutrymme det första dem gör.

Jag är som du förstår inte ett fan av Series S, köper man 1TB lagring till den så är man nästan uppe i samma pris som X.
Sen så tror jag som med lagringsenheterna att 1080P upplösning inte kommer vara så intressant om typ 2 år, köper man eller har köpt tv de senaste åren så är det förmodligen 4K.

När det kommer till pris på lagringsenheterna nu så skulle jag säga att det kommer vara värt det, konsolerna kommer åldras mycket bättre på grund av detta.
När vi byter till nästa generation om typ 6 år så kommer dagens konsoler fortfarande vara ganska snabba, alltså i laddningstider och flödet för operativsystemet etc.
Går man tillbaka till förra generationen nu så får man nästan stresspanik över hur långsamt det går.
Fördelarna i speldesign kommer ju också vara ett stort generationsskifte framöver.

Men jag kan förstå att det är lite surt att det är dyrt och trångt nu, men alternativet hade varit väldigt mycket sämre.

Medlem

Kidsen har installerat rätt många spel på vår XSX, 29 st, men det är ändå 150 GB ledigt just nu, så såååå mycket plats tar inte spelen idag.

Det är ju främst de stora multiplayerspelen typ Cod och sånt som tar plats. Sådana spelar de inte, men även om man gör det så har man väl ändå inte tid till flera samtidigt. Jag tycker Fortnite verkar ta en stor del av deras speltid.

Men oavsett så går det ju snabbt att ladda ner spelen om man nu blir sugen, så det känns som ett icke-problem.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Är det billigare? Har du exempel på en sån HDD? Blir så väldigt dyrt med dessa SSD.

En usb ansluten SSD/HDD. Kan du bara spela Xbox, Xbox 360 samt Xbox One spel ifrån. Xbox series spel kan du bara lagra där, och sedan flytta till den interna ssdn när du ska spela det. Bra ifall du har segt internet.

Medlem

Problemet är att seagate mer eller mindre har monopol på detta så priserna är helt åt helvete. Trevligt med större utrymme men fler tillverkare behöver vara med i bilden innan det blir intressant för ens egen del. Är en glad ägare av series s och även om utrymmet är i minsta laget räcker det för mina ändamål. Kopplar man till en extern så förlorar man ju fast delivery och flertalet andra finesser, men för äldre spel som inte stödjer detta spelar det inte någon större roll. Syftet med att ha en next-gen konsol försvinner ju lite... Visst, x-modellen har 1 tb, men flera av spelen är också större så det jämnar ut sig:

Bara några exempel:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Är det billigare? Har du exempel på en sån HDD? Blir så väldigt dyrt med dessa SSD.

De flesta externa SSD enheter eller HDD ska fungera med Series X|S. Så någon med bra pris tänker jag

Värt att tänka på är att spel specifikt utvecklade för X|S kan endast spelas från den interna lagringen eller instickskortet denna nyhet handlar om. Alltså inte en extern HDD eller SSD.

Man kan ta reda på vilka spel som kan spelas från extern lagring eller inte genom att se vilen "console type" spelet är under "File info" för spelet. Detta hittar man i menyn "Manage game and Addons" och sedan "File info". I inforutan så letar man efter textsträngen "console type".

Console type: “XboxOneGen9Aware” kan spelas från en extern enhet, medans “XboxGen9” kan endast spelas från en interna lagringen eller Seagate instickskortet.

Mer info om lagring i videon nedan


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av Hullken:

Kidsen har installerat rätt många spel på vår XSX, 29 st, men det är ändå 150 GB ledigt just nu, så såååå mycket plats tar inte spelen idag.

Det är ju främst de stora multiplayerspelen typ Cod och sånt som tar plats. Sådana spelar de inte, men även om man gör det så har man väl ändå inte tid till flera samtidigt. Jag tycker Fortnite verkar ta en stor del av deras speltid.

Men oavsett så går det ju snabbt att ladda ner spelen om man nu blir sugen, så det känns som ett icke-problem.

Min gamla Xbox one x förladdade Forza Horizon 5 igår, 111gb.
Fullstora spel med series x optimering kommer inte bli små alltså.
Det är helt oförklarligt hur man kan leverera 500gb idag och jag känner stress att köpa en series x med bara 1tb…

Jag är med de övriga som säger att det kommer bli 2-5 spel max som man får plats på en 500gb inom ett år om det fortsätter såhär.
Även om jag har 100mbit så är 100+gb enormt att ta ner för att man blir sugen på ett spel lite spontant, därför jag har ganska många på disken iaf…

Redaktör
Avstängd
Skrivet av Pretorian24:

Är det billigare? Har du exempel på en sån HDD? Blir så väldigt dyrt med dessa SSD.

Det billigaste sättet är att köpa upp till en 5TB HDD för 1000 spänn. Sen kopierar du över favoriterna till interna när du vill ha dem där. Alltså för inte över dem, då måste du föra tillbaka dem igen. Kopiera från HDD och radera från interna när du vill lägga andra spel där.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det billigaste sättet är att köpa upp till en 5TB HDD för 1000 spänn. Sen kopierar du över favoriterna till interna när du vill ha dem där. Alltså för inte över dem, då måste du föra tillbaka dem igen. Kopiera från HDD och radera från interna när du vill lägga andra spel där.

Det verkar ju smidigast.
Så de spel jag "aktivt" spelar har jag på min interna och sen kan jag lägga resten av spelen på den externa.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Det billigaste sättet är att köpa upp till en 5TB HDD för 1000 spänn. Sen kopierar du över favoriterna till interna när du vill ha dem där. Alltså för inte över dem, då måste du föra tillbaka dem igen. Kopiera från HDD och radera från interna när du vill lägga andra spel där.

En sådan lösning fast med 1-2TB är nog ok tills priserna sjunkigt lite.
Lite surt att behöva greja, men det är ju åndå en ganska ok lösning.

Fast det går ju rätt slött ändå, det ligger från typ 22 minuter för att dra ner 100GB från HDD och upp till 1timma och 39 minuter(Gears4) för att ladda upp spel till den :/

https://stevivor.com/features/in-depth/xbox-series-x-data-tra...

Men jag säger som innan, lagringsenheterna är dyra men nödvändiga för denna generation.
Om 2 år så kommer det ha lönat sig, när kompabiliteten till förra generationen bryts.
Priserna kommer också bli bättre med tiden, medans storlek på spel ökar.

Medlem

Har 250 Mbit och det är fasen nästan snabbare att dra ner spelen från internet än från en usb-disk.

12
Skriv svar