Svenska priset för 2 TB Xbox Series-lagring – 5 099 kr

eld
Medlem

Jo absolut, men nu är det ju series x och s vi pratar om här

Medlem

Vem kunde ana att Xbox skulle sätta ett högt pris på ett exklusivt HD format.
Se upp för företag som ser upp till Apple.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Just nu känns det som de här pengarna läggs bäst på ens PC alt håller hårt i dem för kommande dyra elpriser

Näe precis jag kommer som mest att köpa 1TB och då under någon kraftig rea. Tills dess blir det en extern på sidan av.

Medlem

Som folk redan påpekar. Det var dyrt. Jag betalade 2800kr för 2TB PCIe4 nu i somras, men den var visserligen "bara" 4500MB/s.
De bör inte ha nöjt sig med att leverera minne som är lika dyrt som en ny konsol, speciellt när man kan hitta billigare minnen. Då bör någon bara dragit i handbromsen och helt enkelt inte ha något att annonsera.

Medlem

"Runing out of storage on brand new Xbox Series X or S console? We have The solution for you. Just buy a new Xbox Series X or S console. And just like that The problem is solved".

Medlem

Dyrt är ju väldigt subjektivt.
Hastigheten verkar ligga på 2,4GByte/sec på Series, vilket är ca 24ggr så snabbt som One.

Om 2 år så kommer ingen ha problem med att de valde den här lösningen, men lite surt nu i början när priserna fortfarande är höga och att spelen inte utnyttjar prestandan förutom till att sänka traditionella laddningstider.

Det skulle varit en stor förlust för prestandan ifall de hade valt att använda S-ATA SSD eller HDD denna generation.

Jag har hopp om att priserna har gått ner och att prestandan börjar utnyttjas på riktigt 2023.

eld
Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Som folk redan påpekar. Det var dyrt. Jag betalade 2800kr för 2TB PCIe4 nu i somras, men den var visserligen "bara" 4500MB/s.
De bör inte ha nöjt sig med att leverera minne som är lika dyrt som en ny konsol, speciellt när man kan hitta billigare minnen. Då bör någon bara dragit i handbromsen och helt enkelt inte ha något att annonsera.

Men jag har inte sett någon länka till en 2tb 2230 ännu.

Något jag plockade från reddit:

Citat:

There are some users who compare it to other PCIe 4.0 SSDs and find options below $300 which are 2-3x faster but there are 2 important things to note :

It's a different form factor - M.2 2230 is nearly 3 times shorter than M.2 2280 SSDs thus more compact & expensive.

It uses 2 lanes instead of the usual 4 lanes. That's why PCIe 3.0 wouldn't be fast enought. The best PCIe 3.0 SSDs would cap at about 1.7GB/s in a 2-lane-setup.

Sen så tycker jag absolut att de borde ha kört med 2280 diskar för att göra det billigare för alla.

Medlem

Inte ens marknadens snabbaste Gen4-SSD:er kostar 5000 kr. Både Samsung 980 Pro och WD Black SN850 på 2 TB går att få tag på för drygt 4000 kr, och då är de nästan 3 gånger så snabb som den till Xbox. Och tittar man på SSD:er med liknande prestanda som den till Xbox så ligger priserna på 2000-2500 kr för 2 TB.

Ambassadör
Xbox

Yikes!

Det här är ju vansinnigt dyrt. Finns ju ingen rimlighet i att betala samma pris som en helt ny Series X bara för lite mer lagring. Att låsa det till ett enda alternativ under de omständigheterna är ju dessutom riktigt illa.

Visst, tekniken är dyr men det finns ju uppenbarligen billigare alternativ. För 5000 spänn köper jag dessutom hellre en PS5 och ställer bredvid Xboxen.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Xbox + lagring landar alltså på över 10.000kr om det fortsätter såhär är det ju snart billigare med en bra PC istället och med tanke på spelutbudet till PC vad ska man med en konsol till? Plug and play tiden är förbi!

Ja och sedan skall det till en tv som är bra så en pc med hyfsad skärm är i samma prisklass och en pc kan uppdateras vilket gör den billig i längden.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av korvmos:

Öppen i bemärkelsen klarar en väldigt hög spec. Så som det står i artikeln från Sweclockers så är priserna bara markant lägre än XBOX-priserna. Dock kommer det kunna sjunka i framtiden bättre än vad xbox låsta variant kommer kunna.

Vadå "bara markant"? Är inte det en motsägelse. Eller menar du marginellt? Fler än ett företag får göra diskar till ps5. Det betyder konkurrens och sannolikt pris som sjunker över tid.

Medlem

@TomasHelenius
Samtidigt är detta **"högresterande"** lagringsenheter 🤷

Anyhoo saftigt pris! Lägger nog penningarna på något annat. Snus ett år till kanske?

Medlem
Skrivet av Nimin:

Vadå "bara markant"? Är inte det en motsägelse. Eller menar du marginellt? Fler än ett företag får göra diskar till ps5. Det betyder konkurrens och sannolikt pris som sjunker över tid.

Helt rätt, typo…ska vara marginellt.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Medlem

Verkar vara ungefär vad 2TB PCI-E 4.0-lagring ligger på? Lite högre kanske.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Okej, det var faktiskt mer än jag väntade mig när jag läste nyheten igår. 4500 hade varit acceptabelt.

Nej, det är fortfarande Vita storage priser.


signatur

1338 - One Step Above

Redaktör
Skrivet av TorzT:

@TomasHelenius
Samtidigt är detta **"högresterande"** lagringsenheter 🤷

Anyhoo saftigt pris! Lägger nog penningarna på något annat. Snus ett år till kanske?

Jag brukar spara in på "p":na så här inför helgen: man vet aldrig när de kan behövas.

Tack, fixat.


signatur
Medlem

Måste innehålla chippet med den topphemliga generalplanen.

Medlem
Skrivet av danskung:

Funderade ett tag att sälja min dator och gå över till pc, men själv har man köpt 2 tb 970 evo plus för 2500kr.

Behövs dock ett rtx3080 för typ 18 tusen för stt ha likvärdig prestanda som xboxen som kostar 5k och datorn behöver alla andra delar med 😅

Medlem

Om det inte ingår att bli kissad i munnen som del av helhetsupplevelsen så får det va.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Verkar vara ungefär vad 2TB PCI-E 4.0-lagring ligger på? Lite högre kanske.

Finns motsvarande hastighet för under 3 000 kr om man går på 2280 enheter. Det vi får betala för här är formfaktorn och kontakten.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Inte ens marknadens snabbaste Gen4-SSD:er kostar 5000 kr. Både Samsung 980 Pro och WD Black SN850 på 2 TB går att få tag på för drygt 4000 kr, och då är de nästan 3 gånger så snabb som den till Xbox. Och tittar man på SSD:er med liknande prestanda som den till Xbox så ligger priserna på 2000-2500 kr för 2 TB.

De korten du refererar till är också 2,7 ggr större.

Medlem
Skrivet av Jaekae:

Behövs dock ett rtx3080 för typ 18 tusen för stt ha likvärdig prestanda som xboxen som kostar 5k och datorn behöver alla andra delar med 😅

Oklart vart du fått din info ifrån, men det är väl mer allmänt känt att den grafiska prestandan hos de nya konsolerna ligger mer i närheten av antingen 3060 eller 3070. Köpte för övrigt mitt 3080 för 9200.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart vart du fått din info ifrån, men det är väl mer allmänt känt att den grafiska prestandan hos de nya konsolerna ligger mer i närheten av antingen 3060 eller 3070. Köpte för övrigt mitt 3080 för 9200.

Ja de är verkligen inte i nivå med 6800xt/3080.

9200kr är ganska billigt för ett RTX 3080, du beställde nog tidigt alternativt hade tur med något erbjudande? Kollar man på prisjakt nu efter 3080 som finns i lager så får man vara beredd att lägga runt 18 000kr.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Näe precis jag kommer som mest att köpa 1TB och då under någon kraftig rea. Tills dess blir det en extern på sidan av.

Och det lär funka så bra så bra med extern på sidan


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja de är verkligen inte i nivå med 6800xt/3080.

9200kr är ganska billigt för ett RTX 3080, du beställde nog tidigt alternativt hade tur med något erbjudande? Kollar man på prisjakt nu efter 3080 som finns i lager så får man vara beredd att lägga runt 18 000kr.

Ja, köpte mitt i början på november 2020, tillsammans med övriga delar i datorn, så hade turen på min sida att jag inte väntade till 2021, när priset nästintill fördubblades för samma kort.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av rosski:

Finns motsvarande hastighet för under 3 000 kr om man går på 2280 enheter. Det vi får betala för här är formfaktorn och kontakten.

Inget jag hittade på prisjakt iaf.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Inget jag hittade på prisjakt iaf.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5655668

2 976 på computersalg.se

Medlem
Skrivet av rosski:

Eller hur att den är jämförbar.

EDIT: Att den ens har DRAM cache är ju fantastiskt.

Avstängd
Skrivet av rosski:

Seagate verkar ju ha nåt tidsexklusivt avtal. Han den skäggige ingenjören på Xbox sa väl nåt i stil med att han ser fram emot vad andra kommer göra för lösningar i framtiden.

En CFe-adapter kopplad till den du länkade skulle kunna funka alldeles utmärkt. Xboxen behöver bara formatera den när man kopplat in.

P.S.

Och Xboxen har CFexpress typ B med PCIe 4.0, och kan därför ha en extern SSD upp till 4GB/s.

Skriv svar