Svenska priset för 2 TB Xbox Series-lagring – 5 099 kr

Medlem
Skrivet av SunShine:

Och det lär funka så bra så bra med extern på sidan

Absolut, jag har det nu och skulle bara behöva dubbla storleken. Annars fungerar det klockrent.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Eller hur att den är jämförbar.

EDIT: Att den ens har DRAM cache är ju fantastiskt.

Enlight us, jag filtrerade bara på de krav ps5 ställde på en disk. Vad skiljer mot Xbox.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Seagate verkar ju ha nåt tidsexklusivt avtal. Han den skäggige ingenjören på Xbox sa väl nåt i stil med att han ser fram emot vad andra kommer göra för lösningar i framtiden.

En CFe-adapter kopplad till den du länkade skulle kunna funka alldeles utmärkt. Xboxen behöver bara formatera den när man kopplat in.

P.S.

Och Xboxen har CFexpress typ B med PCIe 4.0, och kan därför ha en extern SSD upp till 4GB/s.

Ja vi får väl hoppas det kommer fler aktörer. eller att spelen inte växer så mycket som till last gen. Hade egentligen bara problem när jag lirade BF och CoD MV samtidigt och de käkade upp runt 250 GB

Medlem
Skrivet av rosski:

Ja vi får väl hoppas det kommer fler aktörer. eller att spelen inte växer så mycket som till last gen. Hade egentligen bara problem när jag lirade BF och CoD MV samtidigt och de käkade upp runt 250 GB

Nästa GTA lär förmodligen bli ganska stort också.
Open world är ju väldigt populärt nu och snart kommer texturer etc kunna laddas väldigt snabbt ifrån lagringsenheterna, vilket leder till att de kommer kunna bli mycket mer detaljerade.

Komprimering med mera blir bättre, så lite ljus finns det i alla fall.

Jag spelar FF15 nu och det ska bli väldigt kul att se spel framöver som inte begränsar detaljrikedom eftersom att miljöerna ska hinna med att buffra detta.
FF16, kanske ligger för nära i tiden, men kanske FF7:R2?

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart vart du fått din info ifrån, men det är väl mer allmänt känt att den grafiska prestandan hos de nya konsolerna ligger mer i närheten av antingen 3060 eller 3070. Köpte för övrigt mitt 3080 för 9200.

Mitt 3070 klarar inte 60fps i 4K på flera x/s optimerade spel som mitt series x klarar. Är 3080 och 3090 korten som är gjorda för 4K.

3070 och lägre klarar bara 1440p upplösning bra

Och mitt 3070 kostade 12k, och det var billigast i landet när man köpte det (finland)

Vill man ha prisvärd gaming så är xbox smartast, iaf nu när fler och föer spel får mus/tangentbord stöd

Avstängd
Skrivet av rosski:

Ja vi får väl hoppas det kommer fler aktörer. eller att spelen inte växer så mycket som till last gen. Hade egentligen bara problem när jag lirade BF och CoD MV samtidigt och de käkade upp runt 250 GB

Hittade det. Detta uttalande är ganska tydligt. Vi kommer kunna koppla in alla möjliga variationer.

Medlem

Med priser som dessa hoppas jag verkligen utvecklingen av streaming och molnlagrad data går fort framåt.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Hittade det. Detta uttalande är ganska tydligt. Vi kommer kunna koppla in alla möjliga variationer.

https://www.cajadebotin.com/wp-content/uploads/2020/10/xbox-j...

Säger väl inget om fler tillverkare?
Även om det skulle bli fler tillverkare så är det inget som stoppar Microsoft ifrån att ta licenspengar för detta framöver, då det är propertiär teknik.

Ifall de bara stödjer 2230 så är det väl deras problem?
Det finns ingen fördelaktig anledning för användarna att va tvingad till detta, jämförelse med andra M.2 stickor är alltså rättvis.

Skrivet av BiffTannen:

Med priser som dessa hoppas jag verkligen utvecklingen av streaming och molnlagrad data går fort framåt.

Usch, nej tack!
Hatar bland annat hög input lag och hög komprimering.
Blir surt sen också när de sänker prestandan utan insyn för att spara pengar på systemresurser....

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Säger väl inget om fler tillverkare?
Även om det skulle bli fler tillverkare så är det inget som stoppar Microsoft ifrån att ta licenspengar för detta framöver, då det är propertiär teknik.

Ifall de bara stödjer 2230 så är det väl deras problem?
Det finns ingen fördelaktig anledning för användarna att va tvingad till detta, jämförelse med andra M.2 stickor är alltså rättvis.

Usch, nej tack!
Hatar bland annat hög input lag och hög komprimering.
Blir surt sen också när de sänker prestandan utan insyn för att spara pengar på systemresurser....

Det är inte proprietär teknik. Det är PCIe 4.0 med en CFexpress typ B-kontakt. Bandbredd upp till 4GB/s.

Man kan sätta en 2280 med en CFexpress-adapter om man vill. Xboxen behöver formatera den när man kopplar in bara. Vilket den inte gör nu. Ingen skillnad mot hur det var innan när Sony inte godkände korten man kopplade in.

Faktumet att det är ett 2230 har betydelse eftersom det visar att de inte tar ockerpriser. Det är t o m relativt billigt. Det är självklart billigare att tillverka 4st 512GB-chip med en läshastighet av 0,6GB/s per chip än att tillverka ett 2048GB-chip med en läshastighet av 2,4GB/s. Det här chippet är bleeding edge. Hade du satt fyra såna på ett 2280-kort hade du inte kunnat utnyttja hela hastigheten. Du hade behövt PCIe 5.0.

Nu är det bara vänta på att Seagates tidsexklusivitet tar slut. Förhoppningsvis var den ett år.

Medlem

Jag tycker som de flesta här att MS är både giriga och dumma i huvudet som slösar bort goodwill genom att ge exklusivitet till en jäkla hårddisk, men jag undrar över en annan sak.

Hur tänker ni gällande lagring av spel? Hur många behöver man liksom ha lagrat på sin hårddisk/SSD vid varje enskild tidpunkt?

Själv tänker jag väl att det räcker att ha typ 10 färdiginstallerade spel på mitt PS5/Xbox. Kommer ett nytt som jag laddar ner, då kan jag radera ett som jag spelat klart eller nåt som laddades ner för flera månader sedan men som jag aldrig brydde mig om.

Och 10 installerade spel ryms väl på 1Tb (och motsvarande på PS5 som väl är aningen mindre)?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Jaekae:

Mitt 3070 klarar inte 60fps i 4K på flera x/s optimerade spel som mitt series x klarar. Är 3080 och 3090 korten som är gjorda för 4K.

3070 och lägre klarar bara 1440p upplösning bra

Och mitt 3070 kostade 12k, och det var billigast i landet när man köpte det (finland)

Vill man ha prisvärd gaming så är xbox smartast, iaf nu när fler och föer spel får mus/tangentbord stöd

Beror lite på vad du har för övriga delar i din dator med, men ett 3070 bör klara native 4K och 60 FPS på de flesta spel, exempelvis Gears 5, Battlefiend V, Metro Exodus, med grafiska reglagen uppdragna till ULTRA (ex. https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307... ). Går inte heller att jämföra "4K" och skillnader i FPS rakt av mot konsol utan att exakt veta om spelens inställningar matchar varandra, särskilt då många av de nyare konsolspelen ofta ligger runt "High" (istället för "Ultra") och kör dynamisk 4K (lägre upplösning i krävande områden).

För övrigt är prisvärd gaming relativt subjektivt och handlar mer om vilket ekosystem man snöat in sig på. Vill själv inte begränsa mig, så har satsat på allt denna gången (utom Nintendo då).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

ZF
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Stämmer med externa USB-enheter på One. Men du kunde fortfarande inte peta in en intern lagringsenhet, om jag minns rätt sålde MS egna såna till rätt svettiga priser. Så sååå orättvis är jag väl inte?

På 360 var det både minneskort och utbytbar "intern" disk. Fast på senare modeller tror jag de slutade med utbytbar disk, och då var interna istället för "interna. Så de blev mer som alla andra generattioner av boxar vart både innan och efteråt.

Däremot så kan man säkert klona över innehållet och få en större intern disk även på One och Series den vägen.

Krångligare, men garanterat billigare än minneskorten.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag tycker som de flesta här att MS är både giriga och dumma i huvudet som slösar bort goodwill genom att ge exklusivitet till en jäkla hårddisk, men jag undrar över en annan sak.

Hur tänker ni gällande lagring av spel? Hur många behöver man liksom ha lagrat på sin hårddisk/SSD vid varje enskild tidpunkt?

Själv tänker jag väl att det räcker att ha typ 10 färdiginstallerade spel på mitt PS5/Xbox. Kommer ett nytt som jag laddar ner, då kan jag radera ett som jag spelat klart eller nåt som laddades ner för flera månader sedan men som jag aldrig brydde mig om.

Och 10 installerade spel ryms väl på 1Tb (och motsvarande på PS5 som väl är aningen mindre)?

Själv så har jag inga problem med PS5 just nu, men i framtiden ser det förmodligen annorlunda ut.
Eller jag vet faktist inte, skulle ett spel ta upp 300GB så skulle jag nog klara mig på 667GB ändå, kanske.
Jag kan lätt tänka mig att det är ett större problem ifall man har Gamepass, slött internet eller behöver ha flera multiplayer spel installerade(svårt att hinna med att ladda ner dem igen så fort man ska lira något med med kompisar).

Men jag tror ändå att man kommer vilja uppgradera inom typ 3 år, eftersom att jag tror att spelen blir större när de blir exklusiva för den senaste generationen.

Medlem

Konsol som är så billigt! Bara 6000kr för konsolen och 5000kr för att kunna ladda ner någonting på den.

Geeks Gaming
Skrivet av Löfbergs lila:

Spelar en mer än 2-3 spel samtidigt är det nog bättre att skaffa en diagnos än hårddisk.

Lite väl hårt kan jag tycka. Varför måste det vara så? Jag är övertygad om att man kan ha väldigt många spel installerade samtidigt utan att ha en diagnos, faktum är att jag själv är ett bevis på det.
Blir lite tråkigt om vi med inlägg av denna art ska skapa en klyfta mellan oss gamers

Skrivet av Slimebeast:

Hur tänker ni gällande lagring av spel? Hur många behöver man liksom ha lagrat på sin hårddisk/SSD vid varje enskild tidpunkt?

Nu kan jag inte tala för andra men för mig är det gyllene numret ”7”

2st (för mig) nya och heta spel som man fastnar i (just nu Pathfinder: kingmaker och new world) som man kan förlora sig i totalt.

2st fallback-spel, dvs spel som man alltid återkommer till bara för att det är så löjligt kul (för mig: rocket league och apex legends)

2st spel som är enklare att köra mobilt (streaming)
(För mig: slay the spire och stardew valley)

1st ”detdärspeletdualdrigblirklarmedmenbestämtdigatt100%:a”
(För mig: witcher 3)

Medlem
Skrivet av Jaekae:

Behövs dock ett rtx3080 för typ 18 tusen för stt ha likvärdig prestanda som xboxen som kostar 5k och datorn behöver alla andra delar med 😅

Det är tveksamt. I ray tracing spel har series x samma prestanda som rtx 2060 super utan dlss. I spel utan ray tracing är series x runt 2070 super nivå. Ett rtx 3080 är ungefär 80% bättre än series X och 100-130% bättre ifall man använder dlss.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Säger väl inget om fler tillverkare?
Även om det skulle bli fler tillverkare så är det inget som stoppar Microsoft ifrån att ta licenspengar för detta framöver, då det är propertiär teknik.

Ifall de bara stödjer 2230 så är det väl deras problem?
Det finns ingen fördelaktig anledning för användarna att va tvingad till detta, jämförelse med andra M.2 stickor är alltså rättvis.

Usch, nej tack!
Hatar bland annat hög input lag och hög komprimering.
Blir surt sen också när de sänker prestandan utan insyn för att spara pengar på systemresurser....

Det var just det jag menade med att jag vill att "utveckling ska gå framåt". Jag hoppas att det i framtiden kommer gå att lösa med låg input lag och minimal komprimering. Det är dessutom många spel där input lag inte är ett stort problem. Lagrar man då alla sådana spel i någon slags onlinetjänst eller streamar så har man plats över på vanliga hårddisken för sånt som kräver ultrasnabb datahastighet.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Lite väl hårt kan jag tycka. Varför måste det vara så? Jag är övertygad om att man kan ha väldigt många spel installerade samtidigt utan att ha en diagnos, faktum är att jag själv är ett bevis på det.
Blir lite tråkigt om vi med inlägg av denna art ska skapa en klyfta mellan oss gamers

Nu kan jag inte tala för andra men för mig är det gyllene numret ”7”

2st (för mig) nya och heta spel som man fastnar i (just nu Pathfinder: kingmaker och new world) som man kan förlora sig i totalt.

2st fallback-spel, dvs spel som man alltid återkommer till bara för att det är så löjligt kul (för mig: rocket league och apex legends)

2st spel som är enklare att köra mobilt (streaming)
(För mig: slay the spire och stardew valley)

1st ”detdärspeletdualdrigblirklarmedmenbestämtdigatt100%:a”
(För mig: witcher 3)

Jag kanske misstolkar, men jag tror att han skämtade.
Jag fick i alla fall bilden av en person som har flera spel igång samtidigt, men han kanske menade att man har diagnos ifall man spelar många olika spel aktivt.

Hur som helst så finns det såklart flera anledningar till att behöva mer utrymme och spel, man kanske delar konsolen med någon annan, spelar efter humör eller har några olika multiplayer spel som man spelar med olika vänner till exempel.

Skrivet av BiffTannen:

Det var just det jag menade med att jag vill att "utveckling ska gå framåt". Jag hoppas att det i framtiden kommer gå att lösa med låg input lag och minimal komprimering. Det är dessutom många spel där input lag inte är ett stort problem. Lagrar man då alla sådana spel i någon slags onlinetjänst eller streamar så har man plats över på vanliga hårddisken för sånt som kräver ultrasnabb datahastighet.

Jo, någon gång kommer vi förmodligen dit, men jag tror att vi har en bit kvar.
Jag är tyvärr lite negativ till detta då jag har höga krav på responstid och gillar VR.

Men en del speltyper fungerar som du säger redan bra idag, jag hoppas bara inte att marknaden börjar fokusera hårt på den typen av spel bara för att de vill att alla ska streama.
Jag är också lite rädd för att vi förlorar insyn i hårdvara och spelkod typ, så att utvecklarna kan göra ändringar som inte gynnar konsumenterna samtidigt som dem inte upplyser om detta.
En sak som det redan finns exempel på idag är ju att man får möta bottar eller spelare som är sämre efter man köpt något i butiken, vilket är väldigt lurigt sätt att försöka få spelare att spendera mer pengar på.
Det finns heller ingen insyn i hur detta är uppbyggt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Konsol som är så billigt! Bara 6000kr för konsolen och 5000kr för att kunna ladda ner någonting på den.

Du bör ju även ha en 4k tv som stödjer game mode och helst hdmi 2.1 för 120fps spelande så räkna mellan 12-20 tusen för den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Du bör ju även ha en 4k tv som stödjer game mode och helst hdmi 2.1 för 120fps spelande så räkna mellan 12-20 tusen för den.

Sen helst äkta Dolby Atmos för ljudet. Kan bli väldigt dyrt!

Medlem

Samma pris som på en SSD som funkar för PlayStation 5 alltså.

Skrivet av Freeman79a:

Samma pris som på en SSD som funkar för PlayStation 5 alltså.

Nja, du kan köpa 980 pro 2 TB för ca 3600 kr. Alltså 1500 kr billigare än Xbox special lösning och samtidigt är den 3 ggr snabbare.
https://www.amazon.se/Samsung-980-MZ-V8P2T0BW-Intern-Svart/dp...

Dessutom kommer den nog sjunka i pris snabbare än Xbox exklusiva lösning pga konkurrens.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Samma pris som på en SSD som funkar för PlayStation 5 alltså.

Du får nog kolla priserna igen

Skriv svar