Snart går det att erövra galaxen som delfiner i Stellaris

Robot
Snart går det att erövra galaxen som delfiner i Stellaris
Medlem

Jag har varit sugen på Stellaris en längre tid, men känner mig väldigt omotiverad till att lägga 2400:- på spel+DLC för att få en komplett upplevelse..


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jävligt dumt tycker jag.
Började spela Stellaris förra veckan, jättekul men som någon nämnt är det lite jobbigt att det finns så många DLCs.. kör själv bara basspelet


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag har varit sugen på Stellaris en längre tid, men känner mig väldigt omotiverad till att lägga 2400:- på spel+DLC för att få en komplett upplevelse..

Skrivet av Kleptoman:

Jävligt dumt tycker jag.
Började spela Stellaris förra veckan, jättekul men som någon nämnt är det lite jobbigt att det finns så många DLCs.. kör själv bara basspelet

Beroende på hur ni ställer er till tredjepartsförsäljare så kan man få all dlc till Stellaris väldigt billigt på t.ex. Eneba.

ZF
Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag har varit sugen på Stellaris en längre tid, men känner mig väldigt omotiverad till att lägga 2400:- på spel+DLC för att få en komplett upplevelse..

Låter hiskligt.. Men hur är upplägget? I vissa spel finns massor av extra som inte direkt tar något ur upplevelsen, i andra känns det som en öde sandlådeöken.

Personligen så avskräcks jag oavsett av DLC rent generellt. Inte enbart av att det känns girighet att smälla på med det från start. Men det är idag så många paket och pålägg med olika blandningar av innehåll att jag helt enkelt inte ens orkar sätta mig in i vilket jag skulle kunna tänka mig. Så det slutar oftast i att även grundspelet hoppas över i väntan på någon paketrea där all åtminstone kostar i närheten av vad ett normalt fullmatat spel utan DLC gjort ändå.

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

Beroende på hur ni ställer er till tredjepartsförsäljare så kan man få all dlc till Stellaris väldigt billigt på t.ex. Eneba.

Handlar faktiskt ganska ofta på Eneba. Hade inte tänkt på det, tack för tipset.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jävligt dumt tycker jag.
Började spela Stellaris förra veckan, jättekul men som någon nämnt är det lite jobbigt att det finns så många DLCs.. kör själv bara basspelet

De brukar ha stora reor på Stellaris ofta. Nästan alltid när de släpper ny DLC, eller på Steams reor. Då är det senaste DLC fortfarnade fullpris, men alla tidigare DLC finns på rea. Enligt vad de skrev skulle patch 3.2 sannolikt komma i slutet av november, och antagligen även nya DLC i nyheten här. Fast datumet är preliminärt.
https://isthereanydeal.com/game/stellaris/history/?shop%5B%5D...

Sen hade de ett stort Stellaris-pack på Humble Bundle tidigare i år, fast där är sannolikheten inte så stor att det kommer tillbaka snart. De har faktiskt en Paradox bundle nu, fast det är andra spel https://www.humblebundle.com/games/paradox-stratagems-bundle

Spelet är ändå över 5 år gammalt så det har hunnit bli en hel del DLC.

Patch 3.2 kommer även jobba på att fixa AI som inte är så bra med ändringarna sen 3.0 och 3.1. Grovt så jobbar fortfarande AI med systemet innan det, vilket gör att AI får kass ekonomi senare i spelet och slutar fungera.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag har varit sugen på Stellaris en längre tid, men känner mig väldigt omotiverad till att lägga 2400:- på spel+DLC för att få en komplett upplevelse..

Basspelet är en komplett upplevelse. Dessa nya arter behövs inte över huvud taget. Det är bara lite extra material för dom som vill ha en lite annorlunda upplevelse efter att ha spelat med samma art flera hundra timmar.

De stora expansionerna kan du köpa när det är rea. Det är inte ovanligt med rabatter på 50-75% (beroende på när expansionen släpptes). Köp basspelet och om du gillar det kan du köpa expansionerna på Black Friday om en månad 100 euro kostar de fem expansionerna när det är fullpris. Du kan få alla när det är en bra rea för 25-30 euro. Story packs och species packs behöver du som sagt inte alls. Köp dessa senare om du verkligen älskar spelet, mer för att stödja utvecklarna.

eld
Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag har varit sugen på Stellaris en längre tid, men känner mig väldigt omotiverad till att lägga 2400:- på spel+DLC för att få en komplett upplevelse..

Fördelen för dig är dock att när det är sale så kommer du kunna köpa spel+dlc för samma pris som många köpte bas-spelet när det kom ut!

Medlem

Alltså, vad exakt är det folk är emot? För de som gnäller mest, verkar ju inte alls satt sig in i hur länge grundspelet faktiskt varit ute.

För i andra debattar så tycker folk det är skamligt att EA släpper ett nytt Fifa varje år, som istället skulle kunna vara ett DLC på fjorårets spel.

Ja, det blir en del om man skall köpa ALLA DLC som kommit ut, stora som små, genom tiderna, för ett spel som närmar sig 6år på nacken.

Det är dock inte SÅ många DLC, när man tittar på de större som bidragit med mer utvecklade features, då också inkluderat att en del som anses viktiga för alla, inkluderas i gratis uppdatering.

Så till er som överväger spelet, det är med på typ alla reor idag, så köp grund-spelet, börja där för det är redan RIKTIGT bra, sedan när ni blivit varma i kläderna och vill utöka med nya saker, så har ni fritt fram med olika pusselbitar att välja på osv.

Alternativt köp "Stellaris Starter Pack", lite dyrare, men då får ni alla de köttigaste DLC som finns, med på köpet.

Lycka till. Stellaris är verkligen det bästa sci-fi grand strategy som jag har spelat iaf.

Medlem

Som många redan har sagt grundspelet är verkligen okej i början! När man blir färdig med det och vill ha nya saker att göra är det perfekt att köpa DLC på rea. Skipa Speices pack och frukostera på de stora. Har ägt spelet sedan start och har inte köpt alla stora DLC ännu och knappt något litet.

eld
Medlem
Skrivet av Scream112:

Alltså, vad exakt är det folk är emot? För de som gnäller mest, verkar ju inte alls satt sig in i hur länge grundspelet faktiskt varit ute.

För i andra debattar så tycker folk det är skamligt att EA släpper ett nytt Fifa varje år, som istället skulle kunna vara ett DLC på fjorårets spel.

Ja, det blir en del om man skall köpa ALLA DLC som kommit ut, stora som små, genom tiderna, för ett spel som närmar sig 6år på nacken.

Det är dock inte SÅ många DLC, när man tittar på de större som bidragit med mer utvecklade features, då också inkluderat att en del som anses viktiga för alla, inkluderas i gratis uppdatering.

Så till er som överväger spelet, det är med på typ alla reor idag, så köp grund-spelet, börja där för det är redan RIKTIGT bra, sedan när ni blivit varma i kläderna och vill utöka med nya saker, så har ni fritt fram med olika pusselbitar att välja på osv.

Alternativt köp "Stellaris Starter Pack", lite dyrare, men då får ni alla de köttigaste DLC som finns, med på köpet.

Lycka till. Stellaris är verkligen det bästa sci-fi grand strategy som jag har spelat iaf.

Skulle till och med våga säga "spelet är även väldigt bra i sin grundform utan dlc!"

Medlem

42


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Stellaris är grymt och detta är en DLC jag ropat efter en lång tid nu, så detta gör mig glad. Skamligt nog är jag en av dem som köpt alla DLC:er.

Men jag har ägt spelet sen dag 1 och har hundratals timmar.

För ni som inte gjort det, vet inte om ni kör MP eller inte, räcker att den som hostar matchen har DLC:erna i så fall.

Medlem

Till skribenten: Sedan i somras när Paradox delade upp Stellaris Dev teamet i två team så stämmer inte det du skriver att dessa DLCs enbart är kosmetiska.

De två teamen har delat upp ansvaret. Ett team jobbar bara på att förbättra befintligt innehåll, AI osv samt implementera spelar feedback om den är vettig. Det andra jobbar på traditionella DLCs med ny content. Custodian initiative heter det nya team som inte jobbar på nya DLC utan filar på att förbättra det som redan finns. En beskrivning av dem ges här: https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/stellari....

Det första Custodians gjorde var att gå tillbaka till alla gamla DLC och balansera dem genom att balansera bonusar som inte hängt med när spelet expanderats samt lägga till mer content. Det inkluderade att lägga till content i de tidigare kosmetiska ras paketen. Det inkluderas nu tex Origins, Ascension perks, Civics och Traits.

Aquatics paketet har inte utvecklats av Custodians utan av DLC teamet men de följer den nya modellen från början istället.

The Aquatic Species Pack will include:

15 new Aquatic Portraits
1 aquatic-themed Robotic Portrait
Water themed Ship Set
Here Be Dragons Origin
Ocean Paradise Origin
Anglers Civic
Hydrocentric Ascension Perk
Aquatic Species Trait
Aquatic Advisor, inspired by high seas adventure fiction
4 Aquatic Name Lists

Source: https://forum.paradoxplaza.com/forum/developer-diary/stellari...

Medlem

Stellaris har även varit med på t.ex. HumbleBundle några gånger i egna bundles med ett antal DLC.

Medlem
Skrivet av eld:

Skulle till och med våga säga "spelet är även väldigt bra i sin grundform utan dlc!"

Vill också lägga till att det finns tonvis av moddar som är kanon till spelet.

Skulle dock avråda alla från att börja spela Stellaris om man är rädd om sitt jobb/studier (om man har ett) eller sitt förhållande (om man har ett).

Medlem

Fick tag på all dlc inklusive basspelet för ungefär 500 SEK på Eneba som jag tipsades om tidigare


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Vill också lägga till att det finns tonvis av moddar som är kanon till spelet.

Skulle dock avråda alla från att börja spela Stellaris om man är rädd om sitt jobb/studier (om man har ett) eller sitt förhållande (om man har ett).

Vad menar du, jag har bara ett fyrsiffrigt antal timmar spenderade på spelet....

Medlem

Stellaris är på Steam-rean, 75% på grundspelet och 50% på de flesta DLC.

1
Skriv svar