Age of Empires IV

Robot
Age of Empires IV

En nostalgifest som borde ha vågat lite mer.

#age-of-empires-iv


Medlem

Nu har jag inte testat fyran jättemycket, men från det lilla jag spelade så känns det som att det finns långt mer att göra än att bara mura in sig och och samla arméer tills man når taket..?
Precis som i tvåan, med andra ord.

Och när man får slut på sten finns väl fortfarande en market? Eller har dessa tagits bort?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv

Trevligt med lite nostalgi, blev många rundor i 2:an.

Ligger på 86 på open och meta just nu så blir absolut att slanga hem via game pass.

Medlem

Har förladdat det, men det går väl inte att spela än för oss vanliga dödliga?

Medlem

Tråkigt att det försvinner civilisationer men om det innebär att de blir mer unika kan det vara värt

Medlem

Ännu en 3/5 recension av FZ. Har ni inga andra betyg?
Jag bör vara hype på detta spel egentligen. Får nog prova på game pass någon gång.

Medlem

"Ljud från tvåan saknas", ja, jag har också svårt att lita på tysta fisar...

Medlem

Varför ser det ut som att det lika gärna skulle kunnat släppas för 10 år sedan?

Hade gärna sett lite mer krävande strategispel idag när vi sitter på rätt mycket bättre hårdvara.
Begränsa gärna antal spelare och storleken på kartorna efter hur många processorkärnor och hur mycket RAM användarna har.

Tråkigt när inte ens en av världens största företag vågar ta risker.
Sen så tycker jag att det är lite fyrkantigt att spelet inte släpps till Xbox Series, en billig mus och tangentbord ligger väl typ på 400Kr idag så varför inte öppna upp för PC spel på konsolerna?
Inkludera återköp ifall man är rädd för att någon skulle köpa det av misstag, typ att man behöver spela i 1 timme innan det är förbrukat eller liknande.
Ett annat användningsområde skulle ju vara ifall man i så fall vill streama till sin laptop(från konsolen) som har dålig spel prestanda(eller kör annat operativsystem), då har man också tillgång till mus och tangentbord.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sen så tycker jag att det är lite fyrkantigt att spelet inte släpps till Xbox Series, en billig mus och tangentbord ligger väl typ på 400Kr idag så varför inte öppna upp för PC spel på konsolerna?
Inkludera återköp ifall man är rädd för att någon skulle köpa det av misstag, typ att man behöver spela i 1 timme innan det är förbrukat eller liknande.
Ett annat användningsområde skulle ju vara ifall man i så fall vill streama till sin laptop(från konsolen) som har dålig spel prestanda(eller kör annat operativsystem), då har man också tillgång till mus och tangentbord.

Det är ju väldigt speciella förhållanden du beskriver som de flesta på konsol inte kommer ha tillgång till eller bry sig om. Ska det släppas på Xbox måste det ha grundläggande stöd för kontroller och då är vi inne på att hela spelet måste justeras, antingen som en ny utgåva specifik för Xbox eller att PC begränsas för att lättare åstadkomma detta. Alternativet är ju att Xbox store kollar att du har tillgång till keyboard / mus när du köper det eller varnar för att spelet inte går spela utan detta tillbehör. Tanken att Xbox store blir något man inte litar på och får dålig upplevelse av likt detta tror jag bara inte är värt det.

Angående spelet ser det tyvärr inte särskilt kul ut. Älskar AOE2 på sin tid och det finns nostalgiska rötter i mig men detta drar inte särskilt hårt i dom. Hade verkligen velat se att de släppte AOE2 och gjorde något som såg och kändes modernare.

Medlem

Lät på en del SC-fans som kört att detta är riktigt bra. Själv spelade jag 2:an en del när det begav sig. Låter lite som ett klassiskt RTS i lite modernare tappning. Med modernare menar jag kanske inte utförande utan mer det tekniska underliggande HW-stödet.

Får se om de lyckas få till en eSport-scen kring detta eller inte. MS har ju de finansiella musklerna att supporta en sådan scen om de skulle vilja.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Det är ju väldigt speciella förhållanden du beskriver som de flesta på konsol inte kommer ha tillgång till eller bry sig om. Ska det släppas på Xbox måste det ha grundläggande stöd för kontroller och då är vi inne på att hela spelet måste justeras, antingen som en ny utgåva specifik för Xbox eller att PC begränsas för att lättare åstadkomma detta. Alternativet är ju att Xbox store kollar att du har tillgång till keyboard / mus när du köper det eller varnar för att spelet inte går spela utan detta tillbehör. Tanken att Xbox store blir något man inte litar på och får dålig upplevelse av likt detta tror jag bara inte är värt det.

Angående spelet ser det tyvärr inte särskilt kul ut. Älskar AOE2 på sin tid och det finns nostalgiska rötter i mig men detta drar inte särskilt hårt i dom. Hade verkligen velat se att de släppte AOE2 och gjorde något som såg och kändes modernare.

Jag tror ändå att det finns en ganska stor marknad för detta, att till exempel kunna få DX12 prestanda på sin billiga laptop för 3000Kr extra(Series S, 1080P, vilket billigare laptops sällan överstiger).
Optimera spel för fasta hårdvarukrav som är ganska lik traditionell PC borde ju inte heller vara så värst svårt.

Latency bör ju också vara låg och inget krav på snabbt eller stabilt internet heller.
Antal potentiella spelare med ganska bra hårdvara(DX12 och Direct storage också) blir ju betydligt större då också.

Skribent
Skrivet av Jofur93:

"Ljud från tvåan saknas", ja, jag har också svårt att lita på tysta fisar...

Haha! Bjuder på den.

Medlem

Av alla deras show-matcher att döma kommer jag stortrivas med spelet.

Måste säga att det tog emot när ni artikeln nämnde att det skulle vara bättre/innovativt att dra ner på skalan med antalet enheter för att det är svårt att kontrollera allt samtidigt - det är ju halva poängen med det!
Så sjukt trött på alla dessa "RTS" som försöker vara innovativa genom att ta bort basbyggandet och ersätter enheter med färdiga grupper, tar bort hela strategi lagret och bara fokuserar på placering av dessa grupper av enheter och deras förmågor.

Missförstå mig rätt, jag kommer vara helt åt skogen på att hålla ordning på allt, och bara tanken av att lira på någon typ av "ladder" ger mig ångest, men det är helt ok att vara kass ibland, och till och med charmigt när man får vara kass tillsammans med andra. Med det sagt förstår jag verkligen om det är avskräckande, för mig är det samma slags komplexitet som får mig att sky fighting spel, tröskeln är för hög och spelarbasen för nischad.

Men jag hoppas en eller två nya generationer får upp ögonen för charmen av RTS av den gamla skolan, spelen som fick mig att fastna i det här träsket som grabb med titlar som Red Alert 1-2, Age of Empiers 1-2, Starcraft, Warzone 2100, Total Anhilation, Tzar, Warlords Battlecry, Earth 2160... ja ni förstår.

Och om jag får drömma lite så blir det en mysig e-sport att få titta på, för taket verkar riktigt högt, kanske inte starcraft 2 högt, men nära nog.

Blir att testa så fort det kommer ut på gamepass.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Av alla deras show-matcher att döma kommer jag stortrivas med spelet.

Måste säga att det tog emot när ni artikeln nämnde att det skulle vara bättre/innovativt att dra ner på skalan med antalet enheter för att det är svårt att kontrollera allt samtidigt - det är ju halva poängen med det!
Så sjukt trött på alla dessa "RTS" som försöker vara innovativa genom att ta bort basbyggandet och ersätter enheter med färdiga grupper, tar bort hela strategi lagret och bara fokuserar på placering av dessa grupper av enheter och deras förmågor.

Missförstå mig rätt, jag kommer vara helt åt skogen på att hålla ordning på allt, och bara tanken av att lira på någon typ av "ladder" ger mig ångest, men det är helt ok att vara kass ibland, och till och med charmigt när man får vara kass tillsammans med andra. Med det sagt förstår jag verkligen om det är avskräckande, för mig är det samma slags komplexitet som får mig att sky fighting spel, tröskeln är för hög och spelarbasen för nischad.

Men jag hoppas en eller två nya generationer får upp ögonen för charmen av RTS av den gamla skolan, spelen som fick mig att fastna i det här träsket som grabb med titlar som Red Alert 1-2, Age of Empiers 1-2, Starcraft, Warzone 2100, Total Anhilation, Tzar, Warlords Battlecry, Earth 2160... ja ni förstår.

Och om jag får drömma lite så blir det en mysig e-sport att få titta på, för taket verkar riktigt högt, kanske inte starcraft 2 högt, men nära nog.

Blir att testa så fort det kommer ut på gamepass.

Jag skulle gissa på att det tar lååång tid (om ens någonsin) AoE2-proffsen går över till fyran, med tanke på hur otroligt mycket arbete av community:t som ligger bakom tvåan och dess framgång.

Mycket av det som krävs (finns det ens ordentligt spectator-läge än?) för att lyckas existerar antagligen inte i fyran (än).


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag gillar inte greppet med anonyma recensenter på redaktionell plats. Även om jag har höga tankar om FZ så har ju andra spelmedier genom åren funnits sittande i knät på utgivare. Det har jag alltid varit trygg med att FZ inte gör, men det blir ju ärligt talat svårare att bedöma när man inte vet vem som skriver recensionerna. Varför ens utsätta sig för den risken?

Dessutom blir det mer personligt om man vet vem som skriver, vilket ökar läsvärdet och kvaliteten.

Med det sagt: Ingen skugga över recensenten i det här specifika fallet. Bra text.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag gillar inte greppet med anonyma recensenter på redaktionell plats. Även om jag har höga tankar om FZ så har ju andra spelmedier genom åren funnits sittande i knät på utgivare. Det har jag alltid varit trygg med att FZ inte gör, men det blir ju ärligt talat svårare att bedöma när man inte vet vem som skriver recensionerna. Varför ens utsätta sig för den risken?

Dessutom blir det mer personligt om man vet vem som skriver, vilket ökar läsvärdet och kvaliteten.

Med det sagt: Ingen skugga över recensenten i det här specifika fallet. Bra text.

Eh? Klickar du på namnet så står det ju personens namn och samtliga artiklar av denne.

Medlem

Håller med betyget! Grafiken känns konstig. Inte dålig, men lite jobbigt att få en bra överblick över allting. Kändes som ett kul tidsfördriv, men känns som ett spel som lika gärna kunde ha släppts för 10 år sen. Spelar nog hellre AOE2 DE än detta. Positivt är iallafall att det visar att RTS genren inte är död! Folk tycker om det fortfarande men Age of Empires IV känns mediokert.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skulle gissa på att det tar lååång tid (om ens någonsin) AoE2-proffsen går över till fyran, med tanke på hur otroligt mycket arbete av community:t som ligger bakom tvåan och dess framgång.

Mycket av det som krävs (finns det ens ordentligt spectator-läge än?) för att lyckas existerar antagligen inte i fyran (än).

Det gick till och med segt för Starcraft 2, många namn gick aldrig över från Broodwar eller tog sin tid innan det bytte. Ser inte det som ett förhinder, däremot verktygen som du nämner och kanske viktigast av allt behöver spelet bli populärt till att börja med. Är pinsamt hur lite RTS proffsen tjänar idag samtidigt som kraven på skicklighet är astronomiskt högt, inget någon kan direkt satsa på som karriärsval.

Kanske en orimlig dröm helt enkelt.

Skribent
Skrivet av burkmopp:

Av alla deras show-matcher att döma kommer jag stortrivas med spelet.

Måste säga att det tog emot när ni artikeln nämnde att det skulle vara bättre/innovativt att dra ner på skalan med antalet enheter för att det är svårt att kontrollera allt samtidigt - det är ju halva poängen med det!
Så sjukt trött på alla dessa "RTS" som försöker vara innovativa genom att ta bort basbyggandet och ersätter enheter med färdiga grupper, tar bort hela strategi lagret och bara fokuserar på placering av dessa grupper av enheter och deras förmågor.

Missförstå mig rätt, jag kommer vara helt åt skogen på att hålla ordning på allt, och bara tanken av att lira på någon typ av "ladder" ger mig ångest, men det är helt ok att vara kass ibland, och till och med charmigt när man får vara kass tillsammans med andra. Med det sagt förstår jag verkligen om det är avskräckande, för mig är det samma slags komplexitet som får mig att sky fighting spel, tröskeln är för hög och spelarbasen för nischad.

Men jag hoppas en eller två nya generationer får upp ögonen för charmen av RTS av den gamla skolan, spelen som fick mig att fastna i det här träsket som grabb med titlar som Red Alert 1-2, Age of Empiers 1-2, Starcraft, Warzone 2100, Total Anhilation, Tzar, Warlords Battlecry, Earth 2160... ja ni förstår.

Och om jag får drömma lite så blir det en mysig e-sport att få titta på, för taket verkar riktigt högt, kanske inte starcraft 2 högt, men nära nog.

Blir att testa så fort det kommer ut på gamepass.

Håller med om att det finns viss charm i det brokiga, men det känns inte modernt. Sett till vad som flyger i dag är det ju antingen tight och småskaligt där varje enhet och slag räknas (Starcraft) eller storskaligt på riktigt där varje enhet kan bestå av hundratals individer (Total War-spelen). Tycker att AoE hamnar i mitten och slits mellan de här två beprövade koncepten. Det blir liksom varken hackat eller malet.

Medlem
Skrivet av Viktor_94:

Eh? Klickar du på namnet så står det ju personens namn och samtliga artiklar av denne.

Där ser man ja. Var faktiskt inne och kollade profilen, men missade namnet första vändan. Då är det ju inte svårare än att faktiskt skriva ut namnet i artikeln också.

Vill tro att det här kommer bli bra. AoE 2 DE lyckades ju fånga upp mig igen efter flera år. Jag provade AoE4 under beta men hade svårt att relatera till de olika enheterna och sättet att ta sig vidare till nästa tids era. Spelet ligger förladdat och jag ska ge det en chans. Charmen med AoE2 för min del är att man nött in hur spelet fungerar och även om jag inte alls är snabb nog att vara duktig i spelet så vet jag i teorin hur jag ska göra. Jag hoppas nå dit med AoE4 med

Medlem

Utifrån betan tyckte jag kontrollerna och UI:et var stora steg tillbaka i genren. Svårt att gå ifrån den precision som finns i AOE2/SC2 till AOE4. Rätt avgörande missar när det kommer till RTS.

Medlem

Jag skaffar mig nog age 2 DE istället, mer kampanjer, editor + att det är billigare. Skaffar det nog efter nån expansion, när det har fått lite mera kött på bena.

Även om jag gillar det jag sett så har jag kanske fått för mycket av ett remake- eller rentav remaster-spel intryck. Jag tycker inte de skulle gjort den här tecknade designen på grafik heller. Det känns lite retro som spel, men inte i AoE 2 riktning för stilen på det var mer realistisk med den grafiken man hade då. Inte för att allt måste vara realistiskt.

Medlem

Det är så segt. Animationerna "flyter" och är slöa. Känns som att hästar och elefanter står på bakbenen och gubbarna svingar med svärd i luften istället för att attackera snabbt och kraftfullt. Det finns en input-lag som är oförlåtlig.

Ett RTS måste kännas distinkt.

Färgerna och kontrasterna är också för starka och barnsliga. Ett spel från medeltiden ska inte kännas cartoon.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av abso:

Tråkigt att det försvinner civilisationer men om det innebär att de blir mer unika kan det vara värt

Tycker det är bra att dom koncentrerar sig på färre. AoE2DE har ju inflation på civilisationer.

Medlem

Hur är Ai'n i spelet? Remakens Ai var hemsk, utmanande första minutrarna sedan helt hopplös...

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Ännu en 3/5 recension av FZ. Har ni inga andra betyg?
Jag bör vara hype på detta spel egentligen. Får nog prova på game pass någon gång.

Du menar "Ännu en 3/5 recension av FZ. Gör spelutvecklarna inte bättre spel?"

Svaret är väl tyvärr nej, många spel idag går inte att ge mer än 3/5 sen kan det sägas för tusende gången att betyg i slutändan är subjektiva så skulle du eller någon annan spelat detta kanske det fått 5/5 eller 2/5.

Redaktör
Skrivet av bluebird:

Jag gillar inte greppet med anonyma recensenter på redaktionell plats. Även om jag har höga tankar om FZ så har ju andra spelmedier genom åren funnits sittande i knät på utgivare. Det har jag alltid varit trygg med att FZ inte gör, men det blir ju ärligt talat svårare att bedöma när man inte vet vem som skriver recensionerna. Varför ens utsätta sig för den risken?

Dessutom blir det mer personligt om man vet vem som skriver, vilket ökar läsvärdet och kvaliteten.

Med det sagt: Ingen skugga över recensenten i det här specifika fallet. Bra text.

Rätt, klart namnet tydligt ska synas. Vilket det nu gör. Något "grepp" är det dock inte fråga om, bara det att vi missat att be personen byta nicket till sitt namn när han började skriva för oss.


signatur
Redaktör
Skrivet av Ronzem:

Ännu en 3/5 recension av FZ. Har ni inga andra betyg?
Jag bör vara hype på detta spel egentligen. Får nog prova på game pass någon gång.

Bara för det var jag tvungen att se efter. Elva recensioner senaste månaden, fyra 4:or, sex 3:or och en 2:a.


signatur
12
Skriv svar