#CS: Den stora Majortråden - Stockholm 2021

Skribent
#CS: Den stora Majortråden - Stockholm 2021

Två trådar ihopslagna till en. Blir bättre att samla allt om Majoren i samma tråd.

Fas 2 - Gruppspel: #4192781
Fas 3 - Slutspel: #4194220

Inledning

Då har det äntligen blivit dags för en CS:GO major. För första gången sedan Berlin i augusti-september 2019 då underteckand var på plats i Mercedes Benz Arena och såg Astralis vinna sin tredje raka Major. Mästerskapet går den här gången av stapeln i Sverige 26/10 - 7/11 och kommer spelas på LAN i annexet arena (26/10 - 2/11) med slutspel framför publik i Avicii Arena (4/11 - 7/11)). Tyvärr har vi inte många svenskar att heja på under mästerskapet, det är Ninjas in Pyjamas med sina fyra svenska spelare, hampus, REZ, Plopski och LNZ med deras svenske coach THREAT som är det enda laget att spela under svensk flagg. Utöver ninjorna har vi en svensk legend i det europeiska laget FaZe, Olofmesister, samt en svensk coach i Heroic, Xizt.

24 lag har tagit sig till majoren som antingen "Contender", "Challenger" eller "Legends". Majoren kommer spelas i tre faser där fas ett består av att åtta contenders och åtta challengers slåss om åtta platser. Fas två består av att de åtta lag från fas ett som gick vidare slås ihop med de åtta legendlagen och de spelar ett nytt gruppspel för att få fram de åtta slutspelslagen. Slutspelet är kvartsfinal, semifinal och slutligen final för att kvällen den 7de november kora laget som får åka hem $1 000 000 rikare.

Gruppspelen i fas ett och två kommer spelas med Swiss-formatet och slutspelet blir ett vanligt slutspelsträd. I gruppspelet kommer alla matcher som inte kan leda till utslagning eller avancemang att spelas som bäst av 1, och resten spelas som bäst av 3. I slutspelet är alla matcher bäst av 3.

Swiss är ett format som enkelt uttryckt går ut på att vinna tre matcher innan man förlorar tre matcher. Som lag matchas man hela tiden mot andra lag som har samma resultat, d.v.s vinner man första matchen får man 1-0 och kommer då möta ett annat lag som har 1-0, på samma sätt gäller om man förlorar och får 0-1 så möter man ett annat lag som har 0-1. Slutspelet spelas i arenan 4-7 november framför publik och det är åtta lag som går dit.

Kort om tre intressanta Lag

Jag tänkte hålla det relativt kort, dels för att våra svenska ninjor inte spelar förens i fas två och dels för att jag inte vill skriva en textvägg som skrämmer bort alla de oinvigda. Jag går in lite närmare på tre lag samt min förutsägelse vilka lag som går vidare.

FaZe
Finn "Karrigan" Andersen
Olof "Olofmeister" Kajber
Russel "twistzz" Van Dulken
Håvard "Rain" Nygaard
Helvijs "Broky" Saukants

Det går inte att lämna FaZe utanför när man ska prata om några intressanta lag. FaZe var en hårsmån från att missa Majoren, men nu när de är här är jag övertygad om att de inte kommer ge sig utan en fight. Erfarenhet är något spelarna i Faze har mycket av, tillsammans har de spelat 44 majorturneringar och har varit i alla möjliga pressade situationer, ingenting kommer komma oväntat till den här erfarna femman. Olofmeister är dessutom en av väldigt få spelare som har spelat varje Major sedan systemet infördes 2013 och endast missat slutspelet en gång.

Anförda av den danske Karrigan har FaZe hart tveksamma resultat, men så fort det är LAN så händer något med laget. Det är som FaZe online är ett lag och FaZe på LAN är ett annat lag och de går verkligen inte att räkna ut oavsett motstånd. Kan Broky träffa rätt med AWPn och Twistzz hålla sin sinnessjukt höga HS-procent är mycket redan vunnet, om sedan Rain träffar en formtopp, Karrigan ligger rätt med alla viktiga calls samt att olofmeister förbättrar sig lite grann från IEM Fall EU så kan FaZe gå långt.

Astralis
Lukas "gla1ve" Rossander
Emil "Magisk" Reif
Peter "dupreeh" Rasmussen
Andreas "Xyp9x" Højsleth
Phillip "Lucky" Ewald

Astralis har dominerat på Majorscenen och vunnit de tre senaste Majortitlarna. En stor förändring sedan senaste vinsten är däremot att storstjärnan device har lämnat för det svenska laget Ninjas in Pyjamas. I hans ställe har Astralis dribblat runt med flera olika startfemmor och haft en del blandade resultat. Valet har nu landat på den unge Lucky att axla rollen som AWP-spelare.

Gla1ve som brukar leda Astralis har varit borta från laget en tid p.g.a. personliga anledningar, bl.a. för att han blivit pappa. I hans frånvaro har Magisk klivit fram och tagit på sig ledarrollen, men nu när Gla1ve är tillbaka är det lite oklart vem som kommer leda laget. Gissningsvis blir det en blandning och det återstår att se om det är ett bra val.

Det finns helt klart en oro kring Astralis form, men danskarna brukar vara som bäst när det gäller så trots att de är i princip en outsider den här Majoren så blir jag inte förvånad om Gla1ve och gänget går långt i turneringen.

ENCE
Marco "Snappi" Pfeiffer
Joonas "doto" Forss
Paweł "dycha" Dycha
Olek "hades" Miskiewicz
Lotan "Spinx" Giladi

Laget som tidigare spelade under finsk flagg har nu blivit ett europeiskt lag med fyra olika nationaliteter där doto är den enda kvarvarande finnen. ENCE sågs länge som uträknade från Majoren, med katastrofala resultat som började i samband med att de gjorde sig av med den finske in-game-leadern aleksib. På senaste har däremot ENCE sett glödheta ut och en väldigt imponerade turnering i IEM Fall i början på månaden gjorde att de tog sig till Majoren. ENCE förlorade endast en match på sin väg till finalen där det tog stopp mot våra svenska ninjor.

Anförda av den danske snappi ser laget bättre ut än på länge och kan de unga hs-maskinerna dycha, spinx och doto hålla formen uppe och hades fortsätter utvecklas med AWPn kommer de blir svårslagna. Frågan är bara om bristen på erfarenhet på flera spelare kan bli ett problem, det är bara snappi som tidigare har spelat på LAN.

Fas 1: 26/10 - 29/10

På tisdag klockan 10.00 drar första matcherna igång och sedan är det full fart fram till cirka 20.00 (om det inte blir förseningar). Swiss spelas i fem omgångar och omgång ett och två kommer spelas på tisdag, omgång tre på onsdag, omgång fyra på torsdag och sedan den sista omgången på fredag.

Eftersom Swiss är ett format där matcherna i kommande omgång inte är klara förens föregående omgång är helt klar är det i nuläget endast omgång ett som matcherna är bestämda.

10.00 Astralis - Copenhagen Flames
10.00 Spirit - FaZe
11.15 ENCE - Godsent
11.15 PaiN - Virtus.Pro
12.30 BIG - Entropiq
12.30 Movistar Riders - Renegades
13.45 Heroic - TYLOO
13.45 MOUZ - Sharks

Alla matcher kommer streamas på både Twitch och Youtube. På Youtube kommer det gå att streama i 4k. Jag har lite svårt att lokalisera PGLs huvudkanal på Youtube samt om de har någon sekundär Twitchkanal så får komplettera med det senare, har ni bättre koll än mig så är jag tacksam om ni postar i tråden så uppdaterar jag första inlägget.
https://www.twitch.tv/pgl
*Youtubelänk*?

Förutsägelsen

Det är alltid lite kul att sticka ut hakan och göra en förutsägelse, antingen får man visa sina grymma kunskaper eller så får man ta dumstruten och ställa sig i hörnet. Oavsett vilket, här kommer min förutsägelse om vilka 8 lag som går vidare från fas 1.

  • FaZe - Erfarenheten och taggningen att spela på LAN fäller avgörandet

  • Astralis - Danskarna är för bra för att klanta sig i fas 1

  • ENCE - Trots bristande LAN-erfarenhet är formen så bra att det borde hålla.

  • GODSENT - De brasilianska uppstickarna har gått bra på senaste och kan va bra på riktigt.

  • Heroic - Trots all skit runt laget borde cadian & company kunna kan ta sig samman och ta sig vidare från fas 1

  • MOUZ - Ropz kommer inte acceptera att åka ur i fas 1, tveksam form men ska klara av det ändå.

  • Movistar Riders - Imponerade rejält i IEM Fall och spelade på topp. Kan de sätta spansk CS på kartan? Jag tror det.

  • Virtus.pro - Trots sent spelarbyte och lite tveksamma insatser på senaste borde Virtus.pro reda ut det här fas 1 gruppspelet.

Övrig läsning

HLTV.org har storsatsat inför den här majoren och det finns videoklipp och artiklar i massor att läsa. De har en sida som de kallar "Major coverage hub" där du kan hitta alla nödvändig information. En kanonbra sida och det är massor med bra innehåll där.

https://www.hltv.org/news/32585/pgl-major-stockholm-coverage-...

Liquipedia har som vanligt en bra sida om turneringen som innehåller tonvis med bra information.

https://liquipedia.net/counterstrike/PGL/2021/Stockholm


Skamlös reklam för mig själv

För egen del har jag för några år sedan skrivit en guide om hur man följer en CS:GO match (den första CS:GO-artikeln jag publicerade på FZ) . HUDen ser lite annorlunda ut idag än då, men det är en bra guide för grundläggande förståelse. Är det sedan några frågor angående format, lag, regler eller vad som helst gällande CS:GO så tveka inte att fråga här i tråden. Det finns inga dumma frågor och frågar man ingenting får man ingenting veta.

https://www.fz.se/forum/trad/433970-guide-grundlaggande-for-a...

Nu kör vi! GL HF!

Skribent

Varje major körs en pick em och finns det fler än mig här på forumet som sitter och funderar på sina val? I så fall tycker jag det vore trevligt att diskutera lite och dela våra tankar inför varje omgång under turneringens gång.

För tillfället har jag:

Fast är inte helt bestämd än så länge, ska låta tankarna jäsa lite innan jag finjusterar det sista

Medlem

Bra trådstart. Snart smäller det!

Har inte läst reglerna för årets pick'em men tidigare har det varit så att det varit bättre att chansa ordentligt på laget som går 3-0.
Astralis går troligen vidare, men om de gör det på 2-1 så får man inte poängen för "undefeated" och inte heller för "will advance".

Min chansing är Copenhagen Flames. Möter visserligen Astralis i första men tycker de har sett bra ut och har allt att vinna.

Skribent

Helt rätt! Bra input. Funderar över samma sak gällande 3-0 jag också, hade Faze där först. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Nu har jag i alla fall låst in alla val preliminärt så om jag skulle glömma bort att finjustera är det inte hela världen, har i alla fall chans att få de 5/9 som behövs.

Medlem

Ändrar jag mig inte i absolut sista sekund så blir detta mina Pick'em.

0-3:
Hade länge Sharks i denna position då även om de spelat väldigt bra i sina regionsmatcher och bland annat vunnit flertalet gånger över mer erfarna MIBR så ser jag dem helt klart som sämre än Godsent och Pain som båda antingen har LAN-erfarenhet eller erfarenhet av hårdare motstånd i andra regioner. Renegades har inte varit särskilt aktiva ens inom sin egen region men har även spelare med erfarenhet av såväl internationella LAN som EU-motstånd. Egentligen skulle jag även placera Sharks under Tyloo om man jämför lagen 1 mot 1, även om det är nära. I slutändan baserade jag 0-3-positionen på de initiala matcherna där jag är mer säker på att Heroic vinner en Bo1 mot Tyloo än vad jag är på att Mouz vinner en Bo1 mot Sharks, så även om jag tror att Tyloo enkelt kan plocka upp en vinst i Bo1-formatet så tror jag även att de har störst chans att förlora sin första match.

3-0:
Här hade jag egentligen tänk placera ENCE, deras första match är dock mot ett Godsent som sett riktigt vassa ut på hemmaplan. Tror inte att det räcker för att ta sig till nästa steg men jag ser dem som ett tilräckligt stort hot för att inte vilja chansa på en förlust mot ENCE, som jag ändå tror tar sig vidare. Det blev till slut Movistar Riders då de kommer in i turneringen med momentum från IEM Fall och startar mot ett Renegades som känns rätt harmlösa. Ser det därmed som en lagom stor chans att Movistar Riders tar sig genom första matcherna med en vinst och därmed har potential att göra en "fluke-run" där de går genom 3-0. Tror dock inte tillräckligt mycket på laget för att välja dem som ett av lagen som tar sig till nästa steg om de väl börjar förlora matcher.

Resterande 7:
Inga överraskningar här skulle jag säga. Lägger mycket tyngd vid LAN-erfarenhet och tror att lag som FaZe, Astralis och Mouz kan ta sig genom endast med hjälp av sina mer erfarna spelare, motståndet är ju inte jättehårt på grund av hur RMR-systemet fungerade. ENCE ser ut att spela stabilt för tillfället, inga drömmar om att vinna hela kalaset men de bör ta sig vidare. Heroic har lite "onliner"-stämpel sedan IEM Köln och jag gillar personligen inte hur de spelar CS men samtidigt så är topp 8 på LAN under rådande omständigheter utanför servern inte alls ett särskilt dåligt resultat, de är dessutom objektivt riktigt skickliga spelare och sett till motståndet så bör de väl vara favoriterna i detta steget av turneringen.

BIG har inte övertygat med sin nya uppsättning, syrsoN har även gått från att vara i toppform under online-eran 2020 till att spela rent ut sagt horribelt en stor del av 2021, särskilt för den viktiga roll han har i laget. Är nog mest osäker på deras chanser att ta sig vidare och tror att såväl Spirit som Entropiq har minst lika stor chans. Placerade endast BIG över dessa två lag då Spirit sedan CIS-explosionen i början av året bara gått stadigt nedåt i resultat medan Entropiq sett förluster mot en rad Tier 2/Tier 3-lag sedan IEM Fall. BIG sitter även inte bara på ordentlig erfarenhet i tabseN, tiziaN och gade utan har även en kärnuppsättning som varit tillsammans länge och som först nyligen gått över till fullständig kommunikation på modersmålet, med lite tur borde det räcka till nästa steg.

Slutligen är VP lite av ett mysterium. Jag har inte mycket tro på ett Copenhagen Flames med unga spelare som kommer in med självförtroende efter bra resultat i IEM Fall där de underskattades av motståndet. Tror inte heller att lag som Godsent, Pain eller Spirit är bättre. Hotet skulle väl vara från Entropiq då de är bekanta med varandra sedan RMR-turneringarna. Problemet är dock att de ersatte sin statistiskt sämsta spelare för en stark fragger - ett bra beslut om man helt bortser från SANJIs roll för lagets ekonomi och support-element. De kommer till turneringen utan erfarenhet som ett lag, utan erfarenhet av ett lag där en spelare inte agerar bank åt resten samt med en stjärnspelare i YEKINDAR som antingen är ostoppbar eller helt frånvarande. Om rätt VP dyker upp tror jag att de kan gå långt, majoriteten av spelarna spelade trots allt i finalen av Berlin 2019. Fel VP kan dock lika gärna åka ut 0-3 på ren otur. Chansar på att de har vad som krävs här.

Skribent

@kebbe

Snygg genomgång! Jag tror inte riktigt på BIG, de har fan inte sett bra ut på senaste men det känns som 50/50 att de klarar sig vidare så jag drar en chansning på brassarna i Godsent istället. I övrigt har vi rätt lika tankar. Jag var på väg att sätta FaZe på 3-0, tror stenhårt på att de kommer ta sig vidare med lätthet från den här omgången men fegade ur och tog Astralis istället.

Att dra en chansning med en outsider på 3-0 är en bra strategi, men jag har inte haft tid att tänka mer på det här än när jag gjorde laget så det får bli som det bli. 5/9 borde jag kunna skrapa ihop i alla fall tycker jag.

Blev lite rörigt med två trådar kanske. Tror det kan vara bättre att slå ihop dem till en stor tråd om allt om Majoren som vi kan hålla till i allihopa.

Skribent

Min 3-0 sprack direkt.

Skribent

Så. Astralis 0-2 alltså. Intressant. Hade jag inte tippat på i förväg. Någon som sett matcherna som kan ge en liten input vad det är som händer?

Jag har jobbat hela dagen så inte kunnat sett något förens nu.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Så. Astralis 0-2 alltså. Intressant. Hade jag inte tippat på i förväg. Någon som sett matcherna som kan ge en liten input vad det är som händer?

Jag har jobbat hela dagen så inte kunnat sett något förens nu.

missade av samma anledning, men visst är det fantastiskt

Medlem

Haft på matcherna i bakgrunden och Astralis spelar som ett random gold nova lag.
De kan inte hävda sig i 1-1 dueller, dålig teamplay och calls.
Ser verkligen inte lovande ut. Det som kan rädda dem är att det är BO3 från och med nu och de har (historiskt) väldigt fin map-pool. Men att vinna 3 raka BO3...
Lyckas de ta sig vidare har motståndaren i nästa omgång även mycket material att läsa in sig på.

Att bänka Bubzkji precis före starten på Majorn kanske inte var ett så lyckat drag.

Medlem

Har fortfarande lite hopp om att Astralis med ryggen mot väggen kan ta sig vidare genom Bo3-formatet men ärligt talat har de sett horribla ut. Det spekulerades i att den oprövade Lucky stannade över Bubzkji när gla1ve kom tillbaks för att ingen annan ville spela med AWP, de spekulationerna ser ju märkliga ut när gla1ve sedan sitter mer med AWP:en än Lucky och Lucky sitter med 48 ADR. Får se om de kan skärpa sig.

För min del såg jag lite Faceit-spel med Tyloo kvällen innan allt drog igång och blev övertygad om att byta ut min 0-3-position till Sharks. Hittills har det gått ganska bra, även om jag inte tror att min 3-0 klarar sig hela vägen eller att Astralis faktiskt tar sig vidare. Är dock mest överraskad över hur starka Copenhagen Flames har sett ut, noll LAN-nerver och bara riktigt stabilt spel. Tror nog att såväl CPH som Entropiq faktiskt kan ta sig vidare.

Skribent

Astralis har ju fördelen av att hela tiden möta det sämsta laget som är kvar. Det är det jag inte riktigt gillar med Swiss. Det tar så lång tid innan man blir straffad för att man spelar dåligt, och är man topprankad in i turneringen så kommer man undan bra motstånd väldigt länge. Såg att de ska göra sig av med Bubzkji nu också, han fick ju knappt någon chans att spela in sig men det är väl k0nfig som hägrar i bakgrunden och vill in i Astralis.

Min pick em såg körd ut, men har fått en livlina iform av lottningen till morgondagens matcher. Inga av mina 5 återstående lag möter varandra och med maxade resultat så är minimum 5/9 nära. Behöver få in 4/5 av: MOUZ, Movistar Riders, ENCE, VP, Heroic.

Medlem

Ser hyffsat ut för mina Pick'Em känns det som.

Två korrekta säkrade (FaZe och Sharks) samt resten står på 2-1 förutom Astralis.

Satte Mouz som 3-0 för att jag inte var säker på om dom ens skulle ta sig vidare men även har potential att göra 3-0 om allt stämmer (vilket det tydligen inte gjorde ). Lärde mig från förra Pick'Em att bästa strategin inte är att sätta något av lagen man tror har störst potential att gå vidare som undefeated, utan att istället sätta alla man tror har störst chans att avancera under advance kategorin och sen ha undefeated som en slags joker (ungefär det som Copenhagen Flames blev ).

Skribent

Trots ett par katastrofbeslut har det artat sig så att för min del handlar det om att MOUZ måste vinna över BIG för att jag ska nypa 5/9.

edit: Notis till @psiko, @kebbe, @Gneiss, @superlim: Jag bad mod slå ihop pick em-tråden och den generella tråden jag skrev om majoren. Vi kör en allt i allo tråd istället för att dela upp det, så det är bara fylla på med allt majorrelaterat som ni vill snacka om.

Skribent

Nu hänger pick em på en karta för min del. Kom igen nu ropz, visa att du är topp 5 i världen!

Skribent

Ingen rast, ingen ro. Nästa fas drar igång imorgon och det är bara gå in på nästa runda pick ems igen. Den här gången en lite mer chansning på 3-0, men i övrigt var det jävligt svårt. Lite rädd att jag inte har med några danskar till slutspelet så kanske måste justera lite där, men vi får se.

På 0-3 valde jag mellan EG och Entropiq och är inte helt säker på att det är rätt val.

Övrigt så NiP för att jag vill ha dem i arenan när jag är där och kollar.
Vitality för ZywOo
FaZe för att de gick bra i fas 1 och generellt bra på LAN
NaVi för att de är favoriter att ta hem majoren
Gambit för att de aldrig går att räkna bort
FURIA en chansning för att jag vill ha ett brasiliansk lag i arenan
ENCE för att de imponerat på senaste, men tveksam på att de klarar egentligen.

Medlem

Fick 7 av mina picks. Nöjd!

Så här ser det just nu ut inför morgondagen

Håller med dina analyser.
Trodde inte alls på FaZe inför turneringen men det är mycket "the last dance" känsla över dem.
Tog G2 som min 3-0. De har sett rätt svaga ut sista tiden och kan bli både fågel och fisk om dem.
Astralis stabiliserade sig och tror att de kan ta sig vidare härifrån också. Speciellt om seedningen spelar roll i denna rundan också (?).

Skribent
Skrivet av Gneiss:

Fick 7 av mina picks. Nöjd!
https://i.imgur.com/QFVMy54.png

Så här ser det just nu ut inför morgondagen
https://i.imgur.com/WpEEPjf.png

Håller med dina analyser.
Trodde inte alls på FaZe inför turneringen men det är mycket "the last dance" känsla över dem.
Tog G2 som min 3-0. De har sett rätt svaga ut sista tiden och kan bli både fågel och fisk om dem.
Astralis stabiliserade sig och tror att de kan ta sig vidare härifrån också. Speciellt om seedningen spelar roll i denna rundan också (?).

Snyggt!

Har inte helt koll på seedningen, men den borde ju bero på hur man kom in i turneringen så Astralis bästa seed borde vara 9. De som hade Legendplatser möter en var av de som gick vidare från fas 1.

Vettefan var man kan hitta information om seedningen. Håller på och snokar runt på HLTV och på PGLs sidor utan att hitta något än.

Skribent

Fas 2: New Legends stage

Imorgon lördag drar fas 2 av Majoren igång och det är då de åtta toppseedade lagen kliver in i turneringen. Fast vilka är då de här åtta lagen? Utan inbördes ordning kommer här en kort presentation. Jag lämnar en länk till HLTV så den som vill läsa om spelarna och så kan göra det.

Natus Vincere - Ryssland
Världsettan och favorit till att ta hem Majoren. S1mple som är en av världens bästa spelare har varit nära en majortitel förut men snavat på målsnöret. Frågan är om han kan bära NaVi till den efterlängtade titeln?

https://www.hltv.org/team/4608/natus-vincere

Vitality - Frankrike
Det franska laget har sett bra ut på senaste och med en ZywOo i toppform (som slåss med s1mple och titeln världens bästa) så kan laget gå långt. Lite kuriosa så Shox som spelar i Vitality har deltagit i alla Majors sedan 2013, men inte sedan 2014 har han spelat i ett lag som på allvar kan utmana om titeln.

https://www.hltv.org/team/9565/vitality

NiP - Sverige
Det svenska hoppet i majoren. Visserligen så finns den danska stjärnan device i laget, och är en stor del i att det gått så bra för NiP. Vid kvalet till Majoren kom NiP högst upp och de vann sista turneringen innan majoren samt har en elva matcher lång winstreak. Kan NiP bevisa att svensk CS fortfarande lever och kanske t.o.m lyfta buckan på hemmaplan i Avicii Arena?

https://www.hltv.org/team/4411/nip

Evil Geniuses - USA
Endast genom udda upplägg i de amerikanska kvalturneringarna lyckades EG ta sig till Majoren och de är rejält underlagstippade. De har bra spelare, men resultaten har varit bedrövliga. Ingen blir förvånad om EG får ett tidigt respass, men kan laget överraska som underdogs?

https://www.hltv.org/team/10399/evil-geniuses

G2 esports - EU
Kusinerna NiKo och huNter- var ett radarpar när laget bildades och anförda av Nexa gick det riktigt bra för G2, men senaste tidens resultat lämnar en hel del att önska. Skulle jag välja ut ett lag där jag har svårast att förutsäga hur det kommer gå så är det G2. NiKo är en av världens bästa spelare och är även han rejält sugen på en Major så vi får se om han kan bära laget framåt i turneringen.

https://www.hltv.org/team/5995/g2

FURIA - Brasilien
Enda kvarvarande brasilianska laget i turneringen spelar aggressiv CS och brukar vara rätt sevärda. Trots sin vinst senast i IEM Fall EU är det svårt att veta var laget befinner sig, de svåraste motståndet där var nämligen EG. Kan FURIA få upp energi i laget (mycket känslor och skrik när de spelar) kan laget ta sig vidare till slutspel i arenan, men med en dålig start kan det snabbt gå utför.

https://www.hltv.org/team/8297/furia

Liquid - USA
Det amerikanska laget Liquid har precis som flera andra lag haft blandade resultat på väg upp till Majoren. Anförda av brasilianaren, och tillika dubbla majorvinnaren, Fallen räknas de som USAs stora hopp i den här turneringen och med en påpappret lätt lottning i första omgången kan de få en smakstart och rulla vidare rakt mot scenen i Avicii arena.

https://www.hltv.org/team/5973/liquid

Gambit - Ryssland
Under i princip hela 2021 har Gambit varit ett topplag. De hade förstaplatsen på rankingen från april till oktober, men har nu fallit tillbaka till fjärde plats. Uppladdningen har varit perfekt för laget som vann IEM Fall CIS, där de besegrade världsettan Natus Vincere med 2-0 i finalen. Får laget allt att stämma är de helt klart en av favoriterna att ta hem Majoren.

https://www.hltv.org/team/6651/gambit

Så. Det var en kort introduktion till Legendlagen. För mer information kring lagen och turneringen som helhet så hänvisar jag till HLTVs samlingssida för all Majorinformation: https://www.hltv.org/news/32585/coverage-hub-pgl-major-stockh...

Lördag 30/10 drar andra fasen igång och första omgången är som följer:

11.00 Evil Geniuses - FaZe
11.00 G2 - Copenhagen Flames
12.15 Gambit - ENCE
12.15 Liquid - Entropiq
13.30 Vitality - Virtus.pro
13.30 Natus Vincere - Heroic
14.45 NiP - MOUZ
14.45 FURIA - Astralis

Vilka tror ni går vinnande ur den här fasen och får spela på scen inför publik igen för första gången sedan Covidpandemin bröt ut?

Medlem

Rätt nöjd med första rundan med 6 av 9 rätt.

Så här ser mina picks ut för Legends Stage.

Precis som Gneiss så tror jag egentligen inte på G2 med nuvarande form, men om dom får saker att stämma så kan dom mycket väl gå 3-0. EG har sett jättesvaga ut och har nog egentligen inget i major att göra, men halkade in ändå (och som Legend dessutom) p.g.a av konstig poängfördelning i NA RMR.

Fem av lagen i advance kategorin kände jag mig hyffsat säker på (NiP, NaVi, Vitality, Gambit och FaZe. Dom två sista platserna fick gå till Liquid och Ence. Övervägde Astralis eller Heroic på dessa platser också, men dom kändes inte speciellt stabila någon gång under första fasen så fick bli så där nu.

Skribent

Hade tänkt justera till att sätta EG som 0-3 och byta ut ENCE mot Copenhagen Flames men glömde bort. Aja, får se om det får någon påverkar på slutresultatet.

Skribent

Precis som jag insåg efter jag gjort mina val så tog jag en stor risk med Liquid på 3-0 och entropiq på 0-3 eftersom de möttes i första omgången.

Fast en dag där NiP vinner med 16-1 vs Astralis kan aldrig vara en dålig dag så jag är nöjd ändå!

Medlem

Underbar match sett till svenska ögon!

Skribent

@psiko och @gneiss snyggt fångat att nypa både 3-0 och 0-3.

Jag har verkligen inte haft ett rätt den här rundan känns det som. Satte lite för mycket med hjärtat och för lite med hjärnan. Ska mycket till om jag få in 5/9. Tror det kommer skita sig på slutet när "mina" lag möter varandra.

FURIA, FaZe och Vitality måste vinna. NiP eller Gambit kommer gå in. Då har jag 3 rätt inför sista omgången och FaZe, Vitality och Gambit/NiP kvar och 2 måste gå in. Kan iofs gå, men det är för mycket som ska stämma tror jag.

Edit: Jävla skitlottning för NiP. Tycker alltid det blir skumma matchups för något lag när det är swiss.

Skribent

Natus Vincere, G2 Esports, Heroic, Gambit och FURIA är klara för spel i Avicii Arena och idag ska vi ta fram de tre sista lagen.

Våra svenska ninjor började starkt, men har nu förlorat två matcher i rad mot Natus Vincere och Gambit - två av världens bästa lag. På pappret ser motståndet lättare ut idag, men det gäller att vara på tårna för NiP ananrs blir det inget svenskt lag i arenan och det vore riktigt trist.

FaZe där vi har svenske Olofmeister har också match idag, men till skillnad från NiP så slår FaZe ur underläge. Det är däremot något de gillar och kan mycket väl överraska om spelet stämmer för Karrigan och company.

Alla matcher idag är vinna eller försvinna. Vinnaren får spela kvartsfinal i arenan på torsdag/fredag och förloraren får åka hem med ett tröstpris på $17 500:-

Matcher:
11.00: Vitality - Entropiq
14.45: Virtus.pro - FaZe (kan börja tidigare om matchen innan går fort för PGL kör med rullande schema.)
18.30: NiP - Copenhagen Flames (kan börja tidigare om matchen innan går fort för PGL kör med rullande schema.)

Medlem

Går förbi Globen varje dag efter jobbet. Igår började dom sätta upp grejer.

Medlem

Om NiP går vidare vet vi vilken kvartsfinaltid dom kommer spela? Är lite noob och lyckas inte hitta rätt information.

Skribent
Skrivet av Kamikazeb:

Om NiP går vidare vet vi vilken kvartsfinaltid dom kommer spela? Är lite noob och lyckas inte hitta rätt information.

Två lag som går vidare med 3-2 kommer ställas mot lagen som gick vidare med 3-0 (dvs G2 och NaVi). Det tredje laget som går vidare med 3-2 ställs mot ett lag med 3-1. Exakt hur seedningen går till där vet jag faktiskt inte och kan mycket väl vara beroende på hur det går i övriga matcher.

Rent krasst är det typ 33% chans att möta NaVi, 33% chans att möta G2 och 33% chans att möta FURIA, Gambit eller Heroic.

https://www.hltv.org/events/4866/pgl-major-stockholm-2021

Skribent

Ujujuj, en karta från ett rejält fiasko...

Kämpa nu NiP!

Medlem

Jag är väl inte direkt något fan av CS men huga vad det är spännande med NiP vs CHflames

123
Skriv svar