Baserat på all information jag tagit till mig (ej spelat) så tycker jag det är konstigt om det här spelet får mer än en 1-2 i betyg. Som det ser ut nu så tänker jag inte sätta min fot i New World.

Jag är faktiskt inte heller så pepp på det stridssystemet då jag gillar att ha många förmågor i MMORPG och ibland skadar det inte i andra genrer heller. Då får man använda alla knappar på sitt tangentbord också. Det ska vara lite som att spela piano.

Medlem

Väldigt bra skriven recension. Recensionen är ju bättre än spelet.

Medlem

Spelade ett tidigare där PvP var separerat till en specifik server. Den blev nästan folktom. Visade sig att lärdomen då var som nu - "de flesta spelarna tyckte att det var ganska tråkigt att bli mördade av tio snubbar i något deprimerande träsk, och förlora flera timmars framgång i ett enda sista andetag".

TLDR: "Den stora massan" - med andra ord MAJORITETEN AV SPELARNA - tycker att PvP suger och kan gå och dö. Folk som förespråkar PvP och gillar att slå ihjäl folk kanske borde gå till en psykolog och utredas för antisocial personlighetsstörning.

Ord som "tidskrävande" och "lägga ner mycket tid" är inget man vill höra i ett MMORPG, låter som ett andra jobb sen att det nämns att ekonomin inte är genomtänkt låter inte bra. För övrigt såg filmen skittråkig ut, som vilket MMORPG som helst. Gå runt, slå ihjäl saker, loota. Gå vidare tills din karaktär är cappad. ZzzzZZzzz. Systemet med städerna låter intressant, men känner igen konceptet från andra MMO.

"Otroligt vacker". Inte vad jag såg varken här eller från andra bilder. Den definitionen fungerar bara i Elderscrolls Online, typ där alverna bor. Har inte sett något annat MMO som är värd den beskrivningen.

Medlem

Jag har lagt ned 165 timmar på New World. Dock vet jag inte hur många timmar av dessa som är kötid. Kanske omkring en tredjedel. De första två veckorna var det 4 - 9 timmars kö beroende på när man loggade in.

Det jag verkligen gillade med New World var att vara med från börja och bygga upp den nya världen. Jag var med i en guild som lyckades köpa två städer genom hårt arbete och samarbete. Det var riktigt spännande att se hur kartan ritades och att samordna med sin faction.

Men efter ungefär level 35 så kom jag till en av de värsta PvE-upplevelser jag haft. Samma monster, samma uppdrag, samma story. Det är som att de skapat ett område och sedan copy-pastat det innehållet genom hela spelet (förutom miljöerna som är fina).

Det som är bra är:
*Vara med från början och strida om områdena.
*Fina miljöer.
*Crafting.

Det som är dåligt är:
*Fruktansvärt långa köer de första veckorna.
*Buggigt.
*Exakt samma PvE-innehåll genom hela spelet. De har inte ens orkat ändra skins på monster.
*Oerhört långsamt och tråkigt att levla där hälften av tiden består av att springa mellan platser (det finns inga mounts).
*Att äga hus ger inget större mervärde, men är mycket dyrt.

Jag är level 50 och känner inget sug över huvud taget att fortsätta. Men jag fick åtminstone 50-80 timmar riktigt trevlig speltid, så det är värt de 400 spänn som jag spenderade. Hoppas att New World förbättras i framtiden, då kommer jag att återvända.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

TLDR: "Den stora massan" - med andra ord MAJORITETEN AV SPELARNA - tycker att PvP suger och kan gå och dö. Folk som förespråkar PvP och gillar att slå ihjäl folk kanske borde gå till en psykolog och utredas för antisocial personlighetsstörning.

Eller så inser man att folk gillar olika. Inte svårare än så.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Priapsi:

Det går alldeles utmärkt att kombinera spelarstyrd ekonomi och Vendors, om de används enbart för att skapa ett golv i ekonomin. Jag pratar inte om vendors där du kan sälja prylar för hundratals guld, men om vi tar exemplet Iron Cartridge som innehåller iron ore, linen och gunpowder, vilka alla tar tid att samla resp. crafta, så säljs dessa på min server för 0.01g för 500 st. Det är ingen sund spelarstyrd ekonomi. Jag tog det exemplet eftersom Iron Cartridge ingår i flertalet guider för att lvla Engineering, men det går att applicera på de flesta grindingprylarna inom crafting.

Jag håller med. Någon form av merchant NPC kanske kan hjälpa till att stablisera spelvärldsekonomier lite subtilt. Fri marknad lämpar sig inte bra i spel. Det gör det ju inte heller IRL till 100%. Det ska ju in så många faktorer så spelupplägget måste hjälpa till som det redan gör med guld från questar med mera. Det kan nog aldrig vara helt spelarstyrd ekonomi eller kanske om det är någon slags super simulation där allt har ett värde på liv eller död.

Kanske om allt guld bara kan köpas för riktiga pengar, som är direkt kopplat till banken så du kan gå och köpa pizza efter att ha sålt ett par stickade sockor med +150 Strength. Det låter i och för sig ganska trevligt, men det är ju där vi inte vill hamna för det är sånt skit som förstör alla spel.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Det går alldeles utmärkt att kombinera spelarstyrd ekonomi och Vendors, om de används enbart för att skapa ett golv i ekonomin. Jag pratar inte om vendors där du kan sälja prylar för hundratals guld, men om vi tar exemplet Iron Cartridge som innehåller iron ore, linen och gunpowder, vilka alla tar tid att samla resp. crafta, så säljs dessa på min server för 0.01g för 500 st. Det är ingen sund spelarstyrd ekonomi. Jag tog det exemplet eftersom Iron Cartridge ingår i flertalet guider för att lvla Engineering, men det går att applicera på de flesta grindingprylarna inom crafting.

Priset ligger nog snarare på 0,01g STYCK, och de säljs i stacks om 500 st. Då du får 50st vid varje craft vet jag inte om det är så värst orimligt.

Geeks Gaming

Typ en 20 personer från min guild i Guild war 2 hoppa över till New World. Discord kanalen gapar nu tomt och alla är tillbaka i GW2 och kör Halloween eventet som pågår. Tydligen tröttna extremt många av dom efter lvl 30 då innehållet va mer eller mindre det samma över allt och va samma quests.

Va sugen att testa spelet. Men ganska mycket negativitet runt spelet och för mig hjälper det inte att "det blir bättre sen".

Medlem
Riktigt bra

Känner verkligen som jag fått valuta för de knappt 400kr som det kostade. Snygg grafik och bra game play.
Tyvärr så finns det många repetitiva quests, men vilka miljöer och "mobs" de skapat vill verkligen upptäcka och uppleva alla av dem. Man blir nästan rädd när man sitter själv och spelar sent på kvällen då vissa zoner känns som det är Halloween i med spöken zombies och häxor.

Medlem
Skrivet av Mover:

Känner verkligen som jag fått valuta för de knappt 400kr som det kostade. Snygg grafik och bra game play.
Tyvärr så finns det många repetitiva quests, men vilka miljöer och "mobs" de skapat vill verkligen upptäcka och uppleva alla av dem. Man blir nästan rädd när man sitter själv och spelar sent på kvällen då vissa zoner känns som det är Halloween i med spöken zombies och häxor.

Jag körde lite ore gathering i övre Everfall mellan questen när jag plötsligt fick kalla kårar över musiken som helt plötsligt smugit sig in på ett hemsökande fiolgnissel istället för den muntra fiddla jag vant mig med. Det visar sig att berget jag rundade förde mig för nära södra Brightwood...helt underbart

Medlem
Skrivet av Dunder:

Eller så inser man att folk gillar olika. Inte svårare än så.

Eller så kan man acceptera att "den stora massan" inte vill spela PvP.

Hör mest en massa gnälla i diverse forum för olika MMOs om hur "dåligt det är att ett spel inte har PvP" och att "alla PvE spelare är carebears" och en massa andra ord, och sen börjar gråta när folk lämnar PvP servrar tomma och "det finns inga crafters som vill ha med mig att göra" och sen ragequittar.

Skulle säga att detta är typiskt mentalitet för PvP spelare.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

*Att äga hus ger inget större mervärde, men är mycket dyrt.

Då har du missat något väsentligt. Hus är dyrt, det håller jag med om i ett spel där pengar är en av dom största problemen, men att det inte tillför något mervärde är inte sant. Vikten av trophys när du kör är enorm, samt att ha en extra recall som inte tar hänsyn till din vikt är sjukt användbar, som till råga på allt går att reseta timern på för några få azoth istället för att ta en svindyr fasttravel.

Att det är en dyr engångsumma kan jag någonstans acceptera, men att man måste betala flera hundra (beroende på storlek på hus, territoriets skatt, din standing och din faction) var FEMTE dag är bara sjukt i huvudet och en money sink utan motstycke (möjligtvis höga kostnaden för att laga sin utrustning då).

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Eller så kan man acceptera att "den stora massan" inte vill spela PvP.

Hör mest en massa gnälla i diverse forum för olika MMOs om hur "dåligt det är att ett spel inte har PvP" och att "alla PvE spelare är carebears" och en massa andra ord, och sen börjar gråta när folk lämnar PvP servrar tomma och "det finns inga crafters som vill ha med mig att göra" och sen ragequittar.

Skulle säga att detta är typiskt mentalitet för PvP spelare.

Jag kan bara referera till wow och dess servrar i vanilla. Där gapade många av PVE-servrarna tomma då majoriteten av de bra spelarna istället spelade på PVP-servrarna. Detta betydde givetvis inte att alla spelade pvp. Jag gissar att folk inte ville ha artificiella begränsningar i spelet och att man fick ett "helt spel" istället för ett gimpat sådant.

Som exempel så lirar jag nästan uteslutande PVE, men när väl questandet blev lite väl segt, så kunde man dra ihop en raid och anfalla motståndarnas stad. Detta kunde man ju inte göra på PVE-servrarna då motståndarna var tvugna att godkänna en fight mellan 2 individer. Du kunde heller inte flytta din PVE-character till en PVP-server i efterhand så därför valde majoriteten av spelarna pvp-servrar -DÅ. nu vet jag inte hur det ser ut idag, men 2005 så fick du helt enkelt mer gameplay för pengarna om du valde en PVE/PVP server istället för en ren PVE-server.

Dom absolut häftigaste minnena ligger just i dom spontana raiderna som uppkom, och då är jsg verkligen urusel på PVP. Men gemenskapen som skapades där på slagfälten var helt magiska!

Jag kommer särskilt ihåg när jag questade i arathi highlands och var runt level 30. Det var jag och 2 till. Sen blev vi gankade av 5 från den motsatta faction, varpå vi skriver i worldchatten att vi har problem i arathi highland. 10 minuter senare så är det fullt pvp-krig i questområdet, typ 15 vs 15 eller dylikt. Detta var före battlegrounds så allt pvp-rep fick man genom world- pvp vilket också gjorde att alla som pvp-ade, nappade direkt om nån behövde hjälp. Drt var helt magiskt.... tills blizzard introducerade battlegrounds och servrarna tappade stor del av sitt levande koncept som pvp gav. Plötsligt var det bara enskilda PVE-spelare som sprang omkring på de olika questområdena och alla pvp-spelarna tryckte istället battlegrounds. Detta var enligt mej det sämsta beslut som blizzard nånsin tagit då de förstörde en stor del av uppfattningen av en levande spelvärld gick i graven under en natt.

Jag menar på att pvp/pve - servrar behöver varann för att kunna bygga en så komplett levande värld som möjligt, iaf till gamedesignen är på så vis att AI:n själv kan anfalla oss pve-spelare som vi själva inte kan förutse. Det är den extra spänningen som gör det lilla extra i ett mmo, och då är jag som sagt inte alls särskilt mycket för PVP själv 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Ender:

Priset ligger nog snarare på 0,01g STYCK, och de säljs i stacks om 500 st. Då du får 50st vid varje craft vet jag inte om det är så värst orimligt.

Ja, det har du såklart rätt i att det är styckpris. Men 5g/500st är fortfarande ett bisarrt lågt pris som inte motsvarar arbetsinsatsen. Du kanske tycker att det är rimligt, men jag kollade i mitt company och de flesta lägger inte ens upp dem på Trading Post, utan kastar dem istället.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Eller så kan man acceptera att "den stora massan" inte vill spela PvP.

Hör mest en massa gnälla i diverse forum för olika MMOs om hur "dåligt det är att ett spel inte har PvP" och att "alla PvE spelare är carebears" och en massa andra ord, och sen börjar gråta när folk lämnar PvP servrar tomma och "det finns inga crafters som vill ha med mig att göra" och sen ragequittar.

Skulle säga att detta är typiskt mentalitet för PvP spelare.

Det ena utesluter inte det andra, det inser du nog, och halmdockorna får du sluta leka med


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Ja, det har du såklart rätt i att det är styckpris. Men 5g/500st är fortfarande ett bisarrt lågt pris som inte motsvarar arbetsinsatsen. Du kanske tycker att det är rimligt, men jag kollade i mitt company och de flesta lägger inte ens upp dem på Trading Post, utan kastar dem istället.

Du kan inte sälja vad du vill för hur mycket du vill för att du tycker det tar lång tid att göra.

Om alla skapar bullets och många inte behöver det så går såklart priset ner. Helt vanlig ekonomi med utbud och efterfråga.

Eftersom de största guiderna på hur man levlar engineering är bullets med så skapade varenda kotte tusentals av dom och musket är en av de minst använda vapen. Såklart de inte säljs

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Ja, det har du såklart rätt i att det är styckpris. Men 5g/500st är fortfarande ett bisarrt lågt pris som inte motsvarar arbetsinsatsen. Du kanske tycker att det är rimligt, men jag kollade i mitt company och de flesta lägger inte ens upp dem på Trading Post, utan kastar dem istället.

Jo, jag håller med. Det största problemet är ju när kostnaden för att lägga ut en sak är högre vinsten vid en eventuell försäljning Där lägger jag nog skulden på hur crafting funkar generellt. Folk tillverkar ett överflöd av varor de inte behöver bara för att det ger mer xp för lägst kostnad. Detta är ju svårt att komma ifrån i alla MMO's, men det är ju också ett problem som är tydligas i början, då ALLA springer runt och kör gathering, crafting och sedan försöker sälja på marknaden samtidigt.
För hög tillgång utan efterfrågan dumpar ju priserna i verkliga livet också.

Som i riktiga livet så låter man helt enkelt bli att sälja saker som inte har en efterfrågan. Fördelen med att levla upp en yrkesinriktning är att man kommer kunna göra saker som folk betalar enorma summor för.

Lägger till ett PS.
Då ammunition är helt avgörande för en ranged så hade det varit konstigt ifall det hade varit vansinnigt profitabelt för de som säljer det då de som köper det hade behövt betala vansinniga summor bara för att kunna spela sin inriktning. Ammunition är billigt och lätt att tillverka, som det ska vara. Det är helt enkelt inte en produkt man ska sälja på marknaden på en så tidig nivå

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det ena utesluter inte det andra, det inser du nog, och halmdockorna får du sluta leka med

PvP är förklarat här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurs

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Inga argument alltså.

Victory, once more


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Du kan inte sälja vad du vill för hur mycket du vill för att du tycker det tar lång tid att göra.

Om alla skapar bullets och många inte behöver det så går såklart priset ner. Helt vanlig ekonomi med utbud och efterfråga.

Eftersom de största guiderna på hur man levlar engineering är bullets med så skapade varenda kotte tusentals av dom och musket är en av de minst använda vapen. Såklart de inte säljs

Haha, bra att du förklarar för mig att jag inte kan sälja vad jag vill till vilket pris jag vill. Om du kollar på tidigare inlägg är detta en del av mitt argument att spelet behöver vendors och/eller en vettigare salvagefunktion.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Då har du missat något väsentligt. Hus är dyrt, det håller jag med om i ett spel där pengar är en av dom största problemen, men att det inte tillför något mervärde är inte sant. Vikten av trophys när du kör är enorm, samt att ha en extra recall som inte tar hänsyn till din vikt är sjukt användbar, som till råga på allt går att reseta timern på för några få azoth istället för att ta en svindyr fasttravel.

Att det är en dyr engångsumma kan jag någonstans acceptera, men att man måste betala flera hundra (beroende på storlek på hus, territoriets skatt, din standing och din faction) var FEMTE dag är bara sjukt i huvudet och en money sink utan motstycke (möjligtvis höga kostnaden för att laga sin utrustning då).

Jag vet att trophys och recall är väldigt bra. Men det är verkligen inte värt den löpande kostnaden (skatten). Det är så dyrt att jag inte har betalat en enda gång. Istället står mitt hus oanvänt.

Mitt hus var det "bästa" huset i staden och alltså det som visades upp. Tycker att man borde få någon belöning för det. Till exempel slopad skatt.

Husfunktionen har potential, men de misslyckades totalt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Inga argument alltså.

"Mission accomplished"
- George W. Bush.

Korrigerade ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av Ender:

Bra recension! Även om jag personligen har roligare än en 3'a så kan jag tycka att det är hyfsat rättvist. Jag själv har galet kul, och då är jag lvl 42 på melee gubben där jag och frugan kör ihop, samt 26 på castern jag enbart kör quest och ska köra mer pvp på. Jag har kört mest på den "äldre", då jag lagt massor med tid på crafting, till skillnad från den andra karaktären.

Jag slås av två saker både i spelet och utanför, där den ena verkar ha väldigt spännande krav på vad ett spel för 400 kr ska ge och den andra sidan, domedagsprofeterna, som grinar i chat och forum dagarna i ända. Domedagsprofeterna kan inte bara sluta spela ifall de inte gillar spelet, nej, de måste inbilla andra om hur dåligt det är och få dem hur viktigt det är att sluta spela NU...game is broken, game is dead...tjatar de, dagarna i ända...i spelet

Well, för mig är spelet alltifrån "dött" eller "trasigt". Det finns buggar, men köerna är ju minimala förutom på de hårdast belastade servrarna, buggarna som går att hitta i spelen finns, men är ofta inget som direkt påverkar mig och min spelupplevelse nämnvärt. Det viktigaste är ju att Amazon verkar arbeta på dem, och det ser de ju ut att göra.

Recensionens avslut är det jag tycker är viktigast för framtiden. Vad är Amazons planer nu när de fått en bra säljstart? Först måste spelet stabiliseras och småbuggarna fixas såklart, men sedan då? New World har en fantastisk potential, nu återstår bara att se hur Amazon Games förvaltar den

Sammanfattade mina tankar mycket väl. TUMME UPP!

Medlem
12
Skriv svar