Tankar kring GTA III spelen.

Inaktiv
Tankar kring GTA III spelen.

Grand Theft Auto III missade jag när det släpptes utan istället köpte jag Vice City när San Andreas var på väg och jag hade förhandsbokat det spelet. Därefter blev det att jag även köpte GTA III och senare även Liberty City Stories och Vice City Stories när de spelen släpptes till både PSP och Playstation 2.

För att vara Playstation 2 spel så tyckte jag att de var fula i grafiken, jämförde med Grand Turismo 3 och 4 och Metal Gear Solid 2 och 3 till samma konsol där bilarna var mer verklighetstrogna i Grand Turismo spelen och karaktärerna såg bättre ut i Metal Gear spelen.
Men Grand Theft Auto hade ändå något som dessa andra spel inte hade, det var en öppen värld och man kände sig mer fri.
Därför blev San Andreas snabbt mitt favorit spel bland Grand Theft Auto spelen eftersom här kunde man besöka hela tre städer plus allt annat som fanns mellan dessa städer.

När jag igår fick se den nya trailern för Grand Theft Auto The Trilogy: The Definitive Edition så kände jag att det här är ju så som jag hade velat att dessa spelen skulle ha sett ut redan i början av 00-talet när de kom för första gången.
Äntligen reflekteras ljuset i bilarna och äntligen har karaktärerna fått fingrar.
Sen får ju spelen även några saker som jag inte tänkte på när spelen släpptes som exempelvis den förbättrade kontrollen (det fanns ju inte då så det var ju inte så konstigt), GPS liknande karta där man kan sätta ut en markör på vart man ska åka och möjligheten att snabbt göra om ett misslyckat uppdrag istället för att behöva åka tillbaka till uppdragsgivaren.

Alla dessa förbättringar får mig att fundera lite extra över om jag ska köpa dessa spelen igen, trots att jag redan har de på min Playstation 3.
Det var ju länge sedan jag klarade av dessa spelen så det vore ju kul att göra det igen men det är ju synd att Liberty City Stories och Vice City Stories inte är med eftersom det bara är Vice City Stories av GTA III spelen som jag inte har klarat av än.

En sista sak i denna bloggen.
Något som jag också gillade med GTA III spelen var ju att det fanns så mycket som hängde ihop mellan alla spelen.
Mellan Vice City Stories och Vice City samt mellan Liberty City Stories och GTA III så fick man veta saker som hände innan Vice City och GTA III så att man förstod ännu bättre varför vissa saker var som de var.
Sen var det även kul att se att vissa karaktärer från Vice City även dök upp San Andreas och vissa karaktärer från San Andreas även var med i GTA III.
Jag tycker att det var synd att de inte gjorde typ samma sak med Grand Theft Auto V, något som jag också trodde att de skulle göra eftersom jag räknade med att senare få besöka San Fierro och Las Venturas från San Andreas i Grand Theft Auto V men så blev det aldrig.

Medlem

Jag gillade GTA2 men det var något med GTA3 som jag aldrig fastnade för och jag såg mest min bror spela det, det var inte så spännande bara och tror jag nöjde mig med GTA1 och GTA2 tills jag en dag spelade GTA VC hos min kusin. Jag kommer ihåg känslan jag hade när jag åkte över ett område med Michael Jackson i bilen, då var jag inte så allmänbildad i musik men tyckte då att det var coolt att han hade skrivit en låt till spelet.

Men det var ju Bilie Jean ^^ Det var GTA SA jag fastnade för och jag håller också med dig för jag hade gärna velat se en större värld i GTAV för hur nice hade det inte varit om det kom någon DLC där man var i Vice City eller Liberty City? Eller varför inte Las Venturas som i Sand Andras? Det blir ju så när ett företag är kåt på pengar, de mjölkar hellre på online än att skapa något nytt.

Åt andra sidan, om jag hade skapat världens största spelserie så hade jag kanske tröttnat rätt mycket på GTA till slut. Då hade jag kanske också lagt fokus på exempelvis Red Dead Redemption som är ett "GTA för vuxna", för oss som vuxit upp med GTA som kanske inte direkt vill ha galna biljakter. Eller vad tänker du Zelda?

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Jag gillade GTA2 men det var något med GTA3 som jag aldrig fastnade för och jag såg mest min bror spela det, det var inte så spännande bara och tror jag nöjde mig med GTA1 och GTA2 tills jag en dag spelade GTA VC hos min kusin. Jag kommer ihåg känslan jag hade när jag åkte över ett område med Michael Jackson i bilen, då var jag inte så allmänbildad i musik men tyckte då att det var coolt att han hade skrivit en låt till spelet.

Men det var ju Bilie Jean ^^ Det var GTA SA jag fastnade för och jag håller också med dig för jag hade gärna velat se en större värld i GTAV för hur nice hade det inte varit om det kom någon DLC där man var i Vice City eller Liberty City? Eller varför inte Las Venturas som i Sand Andras? Det blir ju så när ett företag är kåt på pengar, de mjölkar hellre på online än att skapa något nytt.

Åt andra sidan, om jag hade skapat världens största spelserie så hade jag kanske tröttnat rätt mycket på GTA till slut. Då hade jag kanske också lagt fokus på exempelvis Red Dead Redemption som är ett "GTA för vuxna", för oss som vuxit upp med GTA som kanske inte direkt vill ha galna biljakter. Eller vad tänker du Zelda?

Jag har själv aldrig spelat Red Dead Redemption men jag kan verkligen hålla med om att jag tror att man tillslut tröttnar på att göra samma sak hela tiden och hellre vill testa att göra någonting nytt.
Det som är bra med Grand Theft Auto är ju att det blir en helt ny story som inte alls behöver hänga ihop så mycket med tidigare delar. De spelen som hänger ihop mest är ju GTA III spelen och sen är det ju de två sidospelen till GTA IV som jag också gillar en hel del eftersom de till och med utspelar sig samtidigt som varandra.
Sen finns det ju kopplingar till exempelvis GTA IV i GTA V men det är ju inte så många.
Det borde ju göra det lättare att fortsätta än i sådana spel där det är samma huvudperson och att spelen utspelar sig efter varandra på ett annat sätt.

Tycker själv mycket om den mesta musiken i Vice City och ibland när jag hör någon klassisk 80-tals låt som är med i Vice City så brukar jag börja längta efter att spela det igen.
Funderar dock lite på hur det blir med låtarna i Definitive Edition spelen, om de kommer skilja sig något från originalen. Tänker främst på att ibland har det ju hänt att Rockstar har förlorat rättigheterna till att ha med vissa låtar i sina spel eftersom perioden har löpt ut (förstår ju att de hyr låtarna under en begränsad period)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag har själv aldrig spelat Red Dead Redemption men jag kan verkligen hålla med om att jag tror att man tillslut tröttnar på att göra samma sak hela tiden och hellre vill testa att göra någonting nytt.
Det som är bra med Grand Theft Auto är ju att det blir en helt ny story som inte alls behöver hänga ihop så mycket med tidigare delar. De spelen som hänger ihop mest är ju GTA III spelen och sen är det ju de två sidospelen till GTA IV som jag också gillar en hel del eftersom de till och med utspelar sig samtidigt som varandra.
Sen finns det ju kopplingar till exempelvis GTA IV i GTA V men det är ju inte så många.
Det borde ju göra det lättare att fortsätta än i sådana spel där det är samma huvudperson och att spelen utspelar sig efter varandra på ett annat sätt.

Tycker själv mycket om den mesta musiken i Vice City och ibland när jag hör någon klassisk 80-tals låt som är med i Vice City så brukar jag börja längta efter att spela det igen.
Funderar dock lite på hur det blir med låtarna i Definitive Edition spelen, om de kommer skilja sig något från originalen. Tänker främst på att ibland har det ju hänt att Rockstar har förlorat rättigheterna till att ha med vissa låtar i sina spel eftersom perioden har löpt ut (förstår ju att de hyr låtarna under en begränsad period)

Musiken är fantastiskt! Jag spelade GTAVC på datorn och då var alla låtar med som jag kände igen. Kanske att de fått rättigheterna till vissa, typ Billie Jean.

Det var samma med GTASA. Är skeptiskt till remaster men tror spelkänslan är bäst med det gamla grafiken.. Med vänlig hälsning, lite teknik-konservativ.

Förresten köp RDR2! Du kommer inte att ångra dig!

Medlem

Jag har aldrig spelat dessa tre spel, och gillade varken GTA4 eller GTA5 så jag har bara tänkt att serien inte är för mig. Men jag verkar bli mer och mer sugen på att skaffa Grand Theft Auto The Trilogy: The Definitive Edition och ge det en chans.

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Musiken är fantastiskt! Jag spelade GTAVC på datorn och då var alla låtar med som jag kände igen. Kanske att de fått rättigheterna till vissa, typ Billie Jean.

Det var samma med GTASA. Är skeptiskt till remaster men tror spelkänslan är bäst med det gamla grafiken.. Med vänlig hälsning, lite teknik-konservativ.

Förresten köp RDR2! Du kommer inte att ångra dig!

När det kommer till grafik så brukar jag ofta säga att den grafiken som var till Playstation 2, Gamecube och Xbox räcker för mig men det gäller de flesta spel utom Grand Theft Auto och The Elder Scrolls.
När det kommer till dessa spelen så gillar jag mer grafiken som kom till Playstation 3 och Xbox 360.
Så för mig betyder det mer att de har fixat till grafiken i dessa remasters sen om de har kvar alla låtarna på radion eller inte spelar inte så stor roll för mig. Skulle annars gärna se att det blev andra eller fler låtar på radio kanalerna i dessa spelen.
Eftersom jag växte upp under 90-talet så skulle det vara kul om de lade till lite klassiska låtar från 90- till 2001 i Grand Theft Auto III.

Skrivet av Kazutoyo:

Jag har aldrig spelat dessa tre spel, och gillade varken GTA4 eller GTA5 så jag har bara tänkt att serien inte är för mig. Men jag verkar bli mer och mer sugen på att skaffa Grand Theft Auto The Trilogy: The Definitive Edition och ge det en chans.

Oj, ja då är det ju svårt att veta. Men det är ju ändå bra att du vill ge The Definitive Edition en chans.
Av dessa spelen så gillar jag mest San Andreas, eftersom det finns mycket olika saker att göra i detta spelet plus att det utspelar sig i tre olika städer plus landsbygden mellan städerna.
Annars så brukar de flesta (känns det som) ha Vice City som sitt favorit spel av dessa tre.

Frilansare

Jag spelade samtliga spelen, men tror aldrig jag spelade igenom dom. Hade alltid så himla svårt för kontrollen i de gamla GTA (förvisso även i nyare), men gillade verkligen settingen, karaktärerna, frihetskänslan. Tror jag måste lira igen, om inte annat så för lite arkeologiskt arbete.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag har aldrig spelat dessa tre spel, och gillade varken GTA4 eller GTA5 så jag har bara tänkt att serien inte är för mig. Men jag verkar bli mer och mer sugen på att skaffa Grand Theft Auto The Trilogy: The Definitive Edition och ge det en chans.

Jag gillade GTA4 minns jag men jag tyckte mer om DLC-spelen som släpptes senare, de var mycket roligare bara och jag önskar lite att de hade gjort något sådant för GTA5 också istället för att mjölka spelet på pengar när massa kidz tror de ska leka Easy-E online...

Skrivet av anon_326145:

När det kommer till grafik så brukar jag ofta säga att den grafiken som var till Playstation 2, Gamecube och Xbox räcker för mig men det gäller de flesta spel utom Grand Theft Auto och The Elder Scrolls.
När det kommer till dessa spelen så gillar jag mer grafiken som kom till Playstation 3 och Xbox 360.
Så för mig betyder det mer att de har fixat till grafiken i dessa remasters sen om de har kvar alla låtarna på radion eller inte spelar inte så stor roll för mig. Skulle annars gärna se att det blev andra eller fler låtar på radio kanalerna i dessa spelen.
Eftersom jag växte upp under 90-talet så skulle det vara kul om de lade till lite klassiska låtar från 90- till 2001 i Grand Theft Auto III.

Oj, ja då är det ju svårt att veta. Men det är ju ändå bra att du vill ge The Definitive Edition en chans.
Av dessa spelen så gillar jag mest San Andreas, eftersom det finns mycket olika saker att göra i detta spelet plus att det utspelar sig i tre olika städer plus landsbygden mellan städerna.
Annars så brukar de flesta (känns det som) ha Vice City som sitt favorit spel av dessa tre.

Jag tror jag kan ge det en chans när jag en dag skaffar mig PS5 men det lär dröja, jag var relativt sen med att skaffa mig PS4, under pandemin kraschade PS3 (CD läsaren sa upp sig när jag skulle spela Rockband, kanske var för dålig...) och då hade jag ändå haft konsolen längre än vad många har tror jag. Rätt coolt ändå att spela ett tio år gammalt spel på en konsol som är lite äldre än så... Nu är ju GTAV helt plötsligt nästan tio år gammalt det med.

Musiken är helt klart viktigt, köra genom Los Santos till Dr Dre känns nice, det kan man göra på GTA5 med men det är inte samma sak tycker jag... musiken är sämre och har hellre på en egen playlist på spotify när jag lirar.

Hade du förresten egen radiostation? Det kanske bara funkade på PC, för på GTA VC så kunde jag höra på Håkan Hellström - En midsommarnattsdröm Det var ju lagom passande i 80-talsmiljö. På GTA SA hade jag en Red Hot Chili Peppers kanal med låtar från BSSM och Mothers Milk minns jag, mer tidsenligt.

Jag tror i övrigt att jag inte hade haft samma (det kanske jag hade snappat upp ändå på vissa fronter) kunskap om musiken på 80-talet och 90-talet om det inte vore för spelen och GTA4 fick mig att gilla vissa låtar också, så fort någon låt spelas så är det något spel jag tänker på, det roligaste är att Miike Snow som var hype i slutet av 00-talet hade en låt med i GTA4 fast som en remix av Animal på en av klubbarna. ^^ #nostalgitripp

Skrivet av Joakim Bennet:

Jag spelade samtliga spelen, men tror aldrig jag spelade igenom dom. Hade alltid så himla svårt för kontrollen i de gamla GTA (förvisso även i nyare), men gillade verkligen settingen, karaktärerna, frihetskänslan. Tror jag måste lira igen, om inte annat så för lite arkeologiskt arbete.

Tror du kan se spelet ur annat ljus också, jag tyckte exempelvis att SA var jättestort, men nu när jag spelade det på datorn så tyckte jag världen var pytteliten, men jag tror att storymode till både SA och VC håller än idag.

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Hade du förresten egen radiostation? Det kanske bara funkade på PC, för på GTA VC så kunde jag höra på Håkan Hellström - En midsommarnattsdröm Det var ju lagom passande i 80-talsmiljö. På GTA SA hade jag en Red Hot Chili Peppers kanal med låtar från BSSM och Mothers Milk minns jag, mer tidsenligt.

Jag hade endast Playstation 2 versionerna av spelen men senare fick jag veta att på Xbox versionerna så kunde man lyssna på sin MP3 musik på en egen radiostation.
Tyckte det kändes lite taskigt men o andra sidan så hade ju Sony valt att inte ha någon hårddisk i sin Playstation 2. (fanns dock utrymme för en hårddisk i konsolen)
Har ibland nu för tiden när jag har en Xbox funderat på att försöka få tag på GTA trilogin till Xbox, dels för det med MP3 musiken men också för att ha de fysiskt igen istället för bara på min Playstation 3. Men det lär ju inte bli nu när jag snart kan köpa de till Switch istället.

Backloggens befriare
Skrivet av Kazutoyo:

Jag har aldrig spelat dessa tre spel, och gillade varken GTA4 eller GTA5 så jag har bara tänkt att serien inte är för mig. Men jag verkar bli mer och mer sugen på att skaffa Grand Theft Auto The Trilogy: The Definitive Edition och ge det en chans.

Om du inte gillade 4 eller 5,så är sannolikheten att du gillar trilogin ganska liten. Så mitt tips är att vänta på recensioner innan du hoppar på det tåget.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv

Har spelat lite GTA San Andreas nu på sistone, men har tänkt spela lite GTA V istället för att komma in i den styrningen igen innan The Definitive Edition släpps.

1
Skriv svar