Fuskar eller fuskade ni i era spel?

Medlem
Fuskar eller fuskade ni i era spel?

Jag vet inte var tråden passar men skitsamma.

Jag fuskade väldigt ofta förut, jag vet inte varför men jag tyckte det var ganska gött att se till att Chelsea förlorade sin status i FM-serien till att vara odödlig i vissa spel, i vissa spel så har jag också valt obegränsade tillgångar för att jag inte orkat tänka på ekonomin i spelen med mera. Eller varför inte ösa in med pengar!

Idag är det svårare att fuska, hade gärna haft en terminator-kod till Cyberpunk2077 för det är väldigt knepigt att döda folk (pga synskada) och i GTA-serien så kan man idag hoppa över uppdrag som är dryga. Det mest klassiska fusken är ändå dom som fanns till The Sims-serien! Fuska.se och Fuska.nu hade mycket att ge förr i världen ^^

Vilka spel fuskade ni i och vad fuskade ni med?

Skribent

Jag har nog plintat i "IAMTHELAW" några gånger i det första GTA-spelet och även gjort mig skyldig till en och annan "Klapaucius" i The Sims för att få pengar på kontot.

Men sådana fusk har ju i många och mycket försvunnit, för att i vissa fall ersättas med moddar.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
  1. whoisyourdaddy

  2. thereisnospoon

  3. warpten

  4. iseedeadpeople

  5. greedisgood 1000000


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Hade roligt med fusk i spel som Starcraft, Age of Empires och GTA 3, Vice City och San Andreas. Det enda som lever kvar från den tiden är de lättillgängliga fusken i Elder Scrolls-spelen, vägrar fortfarande att spela Skyrim utan fusket för att ta bort viktgränsen i spelet.

Medlem

Som barn/ungdom fuskade jag i princip alltid i single player-spel. Ofta fuskade jag innan jag ens behövde. Steg 1 i att starta Wolf3D var att se till att man hade max med ammo och alla vapen. Minns att min far klagade på att man missar spelidén när man gör så, vilket är något jag själv känner igen. Doom 2016 om man hade oändligt med ammo är ett helt annat typ av spel kan jag tänka mig.

Men spel var ju generelllt rätt svåra förr så att som 10åring försöka klara alla spel var osannolikt också. Var också ofta en brist i möjigheter att spara så det var inte onormalt att man fick starta om spel rätt ofta.

Många fusk sitter såklart kvar i minnet.

"lim" i Wolf3D
"iddqd, iddkfa" i Doom
"potofgold, sally" i Warcraft (1)
"32167" i Heroes of Might and Magic (2)
Säkert fler också om jag tänker till.

Som vuxen däremot spenderar jag hellre 8 timmars nötande eller lägger ner spelet helt för det var för svårt än att fuska.

Farornas Konung

Har alltid vart lite av en casual gamer så i vissa spel har jag fuskat till mig ammo och dyligt.
Dock inte gjort detta på säkert 15 år nu, om det ens finns i moderna spel?

Dock aldrig i multiplayer spel skall tilläggas..

Medlem

Fuskade en del i alla möjliga SP-spel när jag var yngre, handlade mest om att få massor med resurser - pengar, liv och/eller ammunition

DOOM - idkfa
Age of Empires - coinage
Duke Nukem - dnstuff


signatur

no remorse

Medlem

Back to: Grand Theft Auto

Det är en spelserie som jag oftast brukar fuska i.
Brukar försöka att undvika fusk men det finns saker i GTA som jag ofta är urusel på och då tar jag till fusk.
Rally i GTA hatar jag, i GTA III så fuskade jag exempelvis fram en massa pansarvagnar som jag ställde på banan så att de andra tävlande hade svårt att komma fram så att jag fick ett så stort försprång så att jag vann.
Men detta fusk funkade inte i alla spelen.
Annars så fuskar jag till mig vapen och liv oftast och jag märkte nu när jag spelade GTA San Andreas igen att jag fortfarande kan vapen fusken och liv fusken men har glömt hur man fuskar bort sin efterlysning.

Men jag skulle exempelvis aldrig fuska om jag spelar mot en riktig människa.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Som yngling på 90-talet fuskades det en del vill jag minnas. Kanske för att man spelade samma spel rätt länge och fusken gjorde att man kunde leka runt i spelen efter man klarat ut det t.ex. Minns inte var man fick tag i koderna dock. Fusk hade en helt annan "coolhetsfaktor" när man var ung. Hade man ett grymt fusk man kunde dela med sig av var det coolt liksom.

Nuförtiden nej, aldrig. Jag vill uppleva spelen som dom är menade att spelas. Är intresserad av att leva mig in i spelen och njuta av storyn, inte fuska mig igenom saker. Är det för svårt lägger jag hellre av eller sänker svårighetsgraden.

Fusk i MP är en hädelse av svåraste grad. Inget jag skulle få för mig att prova någonsin.

Medlem

Jag fuskade jättemycket förr. Så pass mycket att jag hade en ganska tjock pärm med fusk jag har för mig att jag skrev ut från PC-Gamers demo cd som följde med varje nummer. Ibland ringde kompisar och frågade om jag hade något fusk till spelet dom spelade och då tog jag fram min pärm och kände mig rätt cool.

Nu för tiden fuskar jag nästan aldrig. Spelar mest på konsol så det är inte lika lätt längre.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

rosebud;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!;!

Frilansare

Som liten knodd köpte jag speltidningar för att få lite hjälp på traven i kluriga äventyrsspel. Vi ringde även hjälplinjer då och då!
Nuförtiden händer det att jag kollar Youtube om jag fastnar på någon tråkigt, oinspirerat pussel, senast i God of War. Är det intressant försöker jag lösa skiten själv.

Fusk som i oändlig hälsa, evigt liv etc har jag dock alltid haft svårt för.

Frilansare
Skrivet av Oakenborn:

Jag fuskade jättemycket förr. Så pass mycket att jag hade en ganska tjock pärm med fusk jag har för mig att jag skrev ut från PC-Gamers demo cd som följde med varje nummer. Ibland ringde kompisar och frågade om jag hade något fusk till spelet dom spelade och då tog jag fram min pärm och kände mig rätt cool.

Nu för tiden fuskar jag nästan aldrig. Spelar mest på konsol så det är inte lika lätt längre.

Haha det VAR faktiskt rätt coolt gjort av dig! Älskar pärmen.

Medlem

Sist jag aktivt använde koder var Alien Trilogy till PS1, 1GOTP1NK8CIDBOOTSON, vilket är en alldeles lysande vald kod.

KoP
Medlem

Dom enda spelen jag fuskar i (ibland) är när jag lirar nåt gammalt C64 eller Amiga lir.. en del spel där kunde vara jävulskt svåra. Dagens spel med inställning utav svårighetsgraden gör ju att fusk inte behövs längre.

Medlem

Spelen jag har fuskat i har varit GTA: San Andreas spawna vehicles och Starcraft när jag och min polare körde på LAN för många år sedan emot varandra, bara harmlöst dock typ "BlackSheepWall" och "FoodForThought".


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

JA - ibland! Det beror på

Singleplayer och Coop
Det är beroende på spel. Oftast vill jag klara ut spelet en gång utan guide och fusk, sedan kolla upp guider med mera.

Det finns spel som jag bara vill köra igenom då jag använda en walkthrough (exempelvis i Resident Evil 2: Remake), men i spel some Zelda vill jag helst hitta sakerna själv. Likadant vill jag inte kolla upp saker i Bloodborne och Dark Souls, de spelen förstörs utav guider som ger dig perfekta builds och talar om vart OP-vapen kan hittas. Vänta tills sista bossen är död är en bra tumregel.

I vissa spel kan jag fuska för att reducera grind. Exempelvis i Valheim. Där kan det va besvärligt att skaffa fram sisådär en 500 järn, då kanske jag istället nöjer mej med ett skepplass om 20-30 järn, sen kopierar jag upp mer järn vid behov. Jag går dock inte så långt som att spawna fram material via konsollen, utan min regel är att jag måste själv ha fått tag på materialet för att duplicera det.

I gamla NES / SNES-spel använder jag save-states.

När jag var 12 bast kunde jag skriva dessa koder blixtsnabbt:
show me the money, power overwhelming och konami-koden.
iddqd, idkfa, idclip

I multiplayer fuskar jag inte
Det har dock hänt. Jag har exempelvis testat aimbot och wallhax CS 1.5 (omkring 2003-2004) - blev bannad.

I Lineage 2 sålde jag min gubbe, men fick mirakulöst tillbaka den ett halvår senare, helt utan gear. Då köpte jag spelets valuta Adena ifrån en farmer. Det är fusk både att sälja gubbar och köpa guld. Nu spelar jag inte MMOs någon mer. Att köpa guld förstörde mycket av upplevelsen. Sakerna jag hade, kändes inte som ”mina” grejer.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr

Vid sidan om när man var liten så har jag fuskat i några enstaka spel på grund av att jag helt enkelt tyckte det var rätt tråkiga spel samtidigt som jag ville få bort dem från backloggen... så jag gav mig själv en boost för att få pärsen avklarad så fort som möjligt!

Medlem

Tyckte alltid att fusk var ett bra farväl till vissa spel, synd att oändligt med guldpengar numera blivit dlc i de flesta lir.
fusk funkade också som en räddare i nöden, hur många har inte skrivit in 'tcl' i console i valfritt elder scrolls för att man fastnat mellan två våningar eller mellan ett par stenar?

Medlem

Fuskar aldrig i spel då det tar bort det roliga i att spela. Men jag har ju ingen vinnarskalle för fem öre så har varken någon prestige i att klara spel eller vara bäst i dem. Som att tex ta trophies i spel gör mig ingenting och det är egentligen bara tid oftast som krävs för att ta dem.

Medlem

Dncashman i Duke3D älskade jag, och några roliga i Goldeneye fanns ju också. Även bilen i Age Of Empires 2, annars så har jag inte använt så mycket fusk.

Medlem
Quake-konnässsör

Gäller förmodligen i alla spel, förutom co-op och multiplayer spel, men fuskar nog i de flesta. Tar mig igenom spelet en gång utan fusk, sen är det öppet för att känna sig som en mindre demigod andra genom spelningen.

Finner det avkopplande, man kan ta allt till sig när man är odödlig, animationerna på fienderna, atmosfären, etc. Men blir av med tunnelseendet man lätt får.

Medlem

Beror på. Spelar jag ett spel en andra gång så är det no holds bar. Stöter jag på en bug så är alla optioner öppna. Vill jag testa något så same thing.

Vad du gör i single player, stannar i singleplayer.

ZF
Medlem

Varvades inte Cyberpunk av en som var blind?

Så just det spelet borde ju ha rätt bra handikappanpassning som det är.

Jag fuskade på den tiden det fortfarande fanns fusk. Men det dog ju mer eller mindre ut med trophies eller achievements.

På det hela tycker jag nog det var positivt mest. Fuskar man så spelar man ju faktiskt inte spelet.

Medlem

Ah... gamla goa...SUCKMYROCKET! XD

Medlem

Spelen jag fuskat i mest är nog Hitman 1-4, dom hade ett slowmotionkommando som jag hade skoj med och testade banorna på olika sätt i minsta detalj. Kommer ihåg att uppdateringen 1,2 till Hitman 4 tog bort fusket så jag spelade alltid med 1,1.

Brukade även alltid "fuska" i Jedi Outcast och använde ett kommando för att göra min ljussabel lila, en färg man annars inte kan få i spelet.

Ah, just det, fuskade i Oblivion och Skyrim också. Speciellt i Skyrim då jag till sist blev så trött på alla drakstrider så jag bara öppnade konsolen, klickade på draken och skrev "kill".

I övrigt så har fusket varit ganska så enstaka tillfällen, inget jag brukar göra.

Medlem

Fuskade en hel del i Baldurs Gate - spelen när jag var en pojkspoling, förstod inte så mycket av dnd-systemet så spelet blev ganska svårt. Gick och ändrade i config-filen så man kunde lägga till items och ändra statsen (det enda jag visste var att dessa skulle vara så höga som möjligt). Minnen!

Medlem

Okej jag biktar mig, jag fuskade till mig godmode, oändligt ammo och alla vapen i Quake för några decennier sedan.

Medlem

haha jodå back in the day fuskade jag ofta. Amiga500 tiden ex så hade man juh 99% crackade spel o därmed trainers som poppade upp innan man startade själva spelet och de nyttja man juh rätt ofta till sin egen fördel hehe


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar