Marvel's Guardians of the Galaxy

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Halva grejen försvinner ju när det inte är originalrösterna.

Testade Avenger's på Game Pass och kan inte påstå att avsaknaden av filmrösterna gjorde så stor skillnad.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent
Skrivet av I am Grööt:

Halva grejen försvinner ju när det inte är originalrösterna.

För det första – briljant användarnamn.

Ang rösterna. Man vänjer sig rätt snabbt. Efter ett tag tänkte jag inte ens på det.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Halva grejen försvinner ju när det inte är originalrösterna.

De är original rösterna, då detta är en annan tagning på dessa karaktärer.. Så dessa ska inte förknippas med film karaktärerna och dess skådespelare..

Medlem

Nice blir o lira det här framöver när man är klar med scarlet nexus som jag hoppas få sätta tänderna i lite senare i veckan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tycker det är synd att det endast är singleplayer,coop borde vara givet imo... det heter ju ändå trots allt guardians of the galaxy och inte guardian of the galaxy

Medlem

En sak som är värt att poängtera är hur jäkla bra Kraken komprimerings grejen fungerar på ps5.

PS4 versionen väger in på 60GB
Medans ps5 versionen "bara" är 31 GB.
Det blir allt mer tydligt att när spel utvecklas med ps5ans hårdvara i åtanke och inte bara är snabba ps4 portningar så börjar man se vilken magnifik pryl Sony ändå byggt


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

En sak som är värt att poängtera är hur jäkla bra Kraken komprimerings grejen fungerar på ps5.

PS4 versionen väger in på 60GB
Medans ps5 versionen "bara" är 31 GB.
Det blir allt mer tydligt att när spel utvecklas med ps5ans hårdvara i åtanke och inte bara är snabba ps4 portningar så börjar man se vilken magnifik pryl Sony ändå byggt

Intressant! Min "gut feeling" är nog att det inte bara är komprimeringen som hjälper där. PS4-spel har ju en del duplicerad data. På grund av söktider på mekaniska hårddiskar måste data som ska läsas tillsammans ligga nära fysiskt sett. På PS5 existerar ju inte det problemet, så t.ex. en textur behöver bara existera en gång, istället för kanske 5 gånger. Tror det sparas en hel del data där

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant! Min "gut feeling" är nog att det inte bara är komprimeringen som hjälper där. PS4-spel har ju en del duplicerad data. På grund av söktider på mekaniska hårddiskar måste data som ska läsas tillsammans ligga nära fysiskt sett. På PS5 existerar ju inte det problemet, så t.ex. en textur behöver bara existera en gång, istället för kanske 5 gånger. Tror det sparas en hel del data där

Ja det är sant det spelar garanterat också in. Jag har känslan av att den där hårddisken som folk tyckte var så liten i ps5 kommer räcka längre än man tror när det väl blir tal om rena ps5 spel framöver.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Men va fan. Det är ju riktigt bra hittills.
Har kört två timmar nu.
Skitbra story, skitbra och rolig dialog.
Medioker combat och traversal men att sparka märkliga alien-rövar till hits från 80-talet och roliga kommentarer var ju skitkul.
Förväntade mig inte detta. Sitter och små-ler och fnissar hela tiden.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Men va fan. Det är ju riktigt bra hittills.
Har kört två timmar nu.
Skitbra story, skitbra och rolig dialog.
Medioker combat och traversal men att sparka märkliga alien-rövar till hits från 80-talet och roliga kommentarer var ju skitkul.
Förväntade mig inte detta. Sitter och små-ler och fnissar hela tiden.

Är ingen fan av Marvel-konceptet hittils men för nostalgin kanske det är något att köpa då.
Jag som köpt men inte spelat Spiderman till PS5. Finns det likheter eller skillnader mellan dessa lir?

Inaktiv
Skrivet av SSidde:

Är ingen fan av Marvel-konceptet hittils men för nostalgin kanske det är något att köpa då.
Jag som köpt men inte spelat Spiderman till PS5. Finns det likheter eller skillnader mellan dessa lir?

Absolut.
Jag som är född 89 och har växt upp med såndär musik från mina föräldrar är det guld.
Fick gåshud när jag såg Star-Lords barndomsrum. Det var så kusligt likt mitt egna.

Det är dock ett ganska smalt äventyr.
Inte open world som Spiderman.
Man tar sig genom banorna en i taget utan större valmöjligheter

Skribent
Skrivet av anon_79617:

Det är dock ett ganska smalt äventyr.
Inte open world som Spiderman.
Man tar sig genom banorna en i taget utan större valmöjligheter

Exakt. Det har mer gemensamt med Uncharted i upplägg på mekanik och banor än Spider-man.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Absolut.
Jag som är född 89 och har växt upp med såndär musik från mina föräldrar är det guld.
Fick gåshud när jag såg Star-Lords barndomsrum. Det var så kusligt likt mitt egna.

Det är dock ett ganska smalt äventyr.
Inte open world som Spiderman.
Man tar sig genom banorna en i taget utan större valmöjligheter

Låter bra med linjärare banor. Jag har svårt att spela open world-lir.
Tenderar att tappa intresset efter ett par timmar och framförallt att jag måste göra val av story och side-quests gör att jag förlorar inlevelse.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Spelet är nog bra, men jag förstår inte hur man kan känna något för Marvel universe.

Det är så intetsägande. Det finns ingen anspelning på historia eller äldre myter och berättelser. Det är bara superhjältar i en påhittad crazy värld. Så krystat och plastigt och så lätt att bara pumpa ut nya hjältar, den ena coolare än den andra.

Alla har rätt till sin smak såklart, jag bara tycker det är synd att* serietidningshjältar är så dominerande bland Hollywoodfilmer och att den här totala dominansen pågått i över 10 år nu. Det finns nästan ingen plats för stora sci-fi-filmer eller historiskt drama, för alla storproduktioner ska ha superhjältar.

Måtte detta inte bli lika stort i gajmingvärlden. 🥳

* med risk att låta som en översittare/elitist/surkart, egentligen tycker jag det är jättesorgligt att den stora massan nöjer sig med sånt här s*r*p.

Pissa inte på Marvel, kanske kommer någon pissa på dig...
Skämt åsido,.. men du skämtar??
Det finns väl bra mycket historia bakom marvel hjältarna,. Det har skrivits berättelser i över 60 år om dom.....

Medlem

Detta var ju väldigt oväntat!

Blir ett köp på PC när det ligger runt 300lappen!

Inaktiv
Skrivet av roftg:

Pissa inte på Marvel, kanske kommer någon pissa på dig...
Skämt åsido,.. men du skämtar??
Det finns väl bra mycket historia bakom marvel hjältarna,. Det har skrivits berättelser i över 60 år om dom.....

Textbook dude som bara sett bilder och bestämt sig att han är för cool för superhjältar.

Medlem
Skrivet av roftg:

Pissa inte på Marvel, kanske kommer någon pissa på dig...
Skämt åsido,.. men du skämtar??
Det finns väl bra mycket historia bakom marvel hjältarna,. Det har skrivits berättelser i över 60 år om dom.....

Det finns säkerligen sjukt mycket backstory totalt sett. Men utsmetat som på franskt toalettpapper

Men jag kan bara hålla med, Marvel som serietidningar är tycker jag rätt tomma på innehåll för deras superhjältetidningar.
Det är oerhört mycket slagsmål, skjutande och krigande men väldigt lite "story" i många tidningar jag försökt läsa.
Rätt snarlikt en avangers-film, plocka bort alla animerade våldsamheter och kvar är 2minuter dialog.
Det är därför svårt att ibland bilda sig någon uppfattning om identiteter eller se några tredimensionella karatärerna.

Av precis den anledningen har jag svårt för Marvel-grejerna. Jag älskar tjocka tunga böcker och skulle verkligen vilja älska Marvel-tidningarna. Men misslyckats varje gång jag försökt läsa dem och istället försökt utforskat lite Marvel Starwars, tex Doctor Aphra vilket också är lite för mycket action för min smak men lite mer story. Framförallt finns mer backstory berättat redan.
Men tillslut går tillbaka till en trevlig bok istället

Medlem
Skrivet av SSidde:

Det finns säkerligen sjukt mycket backstory totalt sett. Men utsmetat som på franskt toalettpapper

Men jag kan bara hålla med, Marvel som serietidningar är tycker jag rätt tomma på innehåll för deras superhjältetidningar.
Det är oerhört mycket slagsmål, skjutande och krigande men väldigt lite "story" i många tidningar jag försökt läsa.
Rätt snarlikt en avangers-film, plocka bort alla animerade våldsamheter och kvar är 2minuter dialog.
Det är därför svårt att ibland bilda sig någon uppfattning om identiteter eller se några tredimensionella karatärerna.

Av precis den anledningen har jag svårt för Marvel-grejerna. Jag älskar tjocka tunga böcker och skulle verkligen vilja älska Marvel-tidningarna. Men misslyckats varje gång jag försökt läsa dem och istället försökt utforskat lite Marvel Starwars, tex Doctor Aphra vilket också är lite för mycket action för min smak men lite mer story. Framförallt finns mer backstory berättat redan.
Men tillslut går tillbaka till en trevlig bok istället

Jag försökte läsa sagan om ringen men det gick inte, det handlar ju bara om muppar som bara går å går för att kasta en ring i en vulkan,,. Ingen handling eller ordentlig bakgrund till nånting i böckerna... skitkass

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag försökte läsa sagan om ringen men det gick inte, det handlar ju bara om muppar som bara går å går för att kasta en ring i en vulkan,,. Ingen handling eller ordentlig bakgrund till nånting i böckerna... skitkass

Ojoj, shots fired! Detta skulle behöva diskuteras över några Guinness alltså.

Dock kan jag inte riktigt förstå "ingen handling" men bakgrund, ja, det är lite sisådär.
För man får hobernas bakgrund i princip direkt men väldigt lite annat. Vill man ha världens bakgrund behöver man läsa boken Silmarillion och Unfinished Tales, men ingen av dem skulle jag säga man behöver läsa innan man läser LOTR-trilogin.

Medlem

Skoj detta ska man köpa

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Ingen historia i Marvel Universe?
Ehum, vi är inne i den 8nde iterationen av universum i Marvels värld. Det finns MÄNGDER med historia miljarder, miljoner, tusentals år bakåt i tiden och framåt.
Börja med se denna youtubeklipp på 1,5 timmar om Marvel univerusms historia

https://youtu.be/8fHXMhBnyQY

Fortsätt sedan med ett medlemskap på Marvel Unlimited och börja läsa igenom alla serietidningar de släppt

Filmerna kanske inte tagit upp så mkt av det, men det finns historia.

Ja okej, det är trevligt att höra att Marvel har en egen välutvecklad lore.

Men jag menar att Marvels universum inte är bra på att knyta an till jordens och mänsklighetens riktiga och rika historia, som tex många andra genrer gör. Tex Sci-fi är en framtidsvision som tar avstamp från vår tid och teknologi. Traditionell fantasy bygger på medeltiden och på hundraåriga sagor och mytologi från mänskliga kulturer. Och film/spel baserat på riktig historia, det säger sig själv hur jäkla bra det är. 🤗🤗

Det finns ett koncept inom storytelling där man säger att du kan inte bara spotta ur dig saker ur fantasin och förvänta dig att folk gillar det. Att skapa egna världar utan någon koppling till något som redan är etablerat (historia eller befintliga myter/sagor). Det måste ha någon connection till sånt som är redan etablerat, som folk känner igen. Är det för absurt och eget så kommer det inte slå an känslomässigt. Det är det jag tycker är problemet med superhjältar.

Oj, jag hittar på en gubbe som blev biten av en spindel och nu kan flyga. Oj, jag hittar på en gubbe som var med om ett experiment och blev världens starkaste soldat. Oj, jag hittar på en gubbe som är grön, arg och jättestark. Oj, jag hittar på en gubbe som är gjord av sand och som kan kasta sand på fiender. Sen hittar vi på fiender som är jättehäftiga men som får stryk i slutet. 😞

Marvel är så amerikanskt plastigt där allt går ut på att det är så häftigt och coolt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja okej, det är trevligt att höra att Marvel har en egen välutvecklad lore.

Men jag menar att Marvels universum inte är bra på att knyta an till jordens och mänsklighetens riktiga och rika historia, som tex många andra genrer gör. Tex Sci-fi är en framtidsvision som tar avstamp från vår tid och teknologi. Traditionell fantasy bygger på medeltiden och på hundraåriga sagor och mytologi från mänskliga kulturer. Och film/spel baserat på riktig historia, det säger sig själv hur jäkla bra det är. 🤗🤗

Det finns ett koncept inom storytelling där man säger att du kan inte bara spotta ur dig saker ur fantasin och förvänta dig att folk gillar det. Att skapa egna världar utan någon koppling till något som redan är etablerat (historia eller befintliga myter/sagor). Det måste ha någon connection till sånt som är redan etablerat, som folk känner igen. Är det för absurt och eget så kommer det inte slå an känslomässigt. Det är det jag tycker är problemet med superhjältar.

Oj, jag hittar på en gubbe som blev biten av en spindel och nu kan flyga. Oj, jag hittar på en gubbe som var med om ett experiment och blev världens starkaste soldat. Oj, jag hittar på en gubbe som är grön, arg och jättestark. Oj, jag hittar på en gubbe som är gjord av sand och som kan kasta sand på fiender. Sen hittar vi på fiender som är jättehäftiga men som får stryk i slutet. 😞

Marvel är så amerikanskt plastigt där allt går ut på att det är så häftigt och coolt.

Seriöst... suck....

Medlem
Skrivet av SSidde:

Ojoj, shots fired! Detta skulle behöva diskuteras över några Guinness alltså.

Dock kan jag inte riktigt förstå "ingen handling" men bakgrund, ja, det är lite sisådär.
För man får hobernas bakgrund i princip direkt men väldigt lite annat. Vill man ha världens bakgrund behöver man läsa boken Silmarillion och Unfinished Tales, men ingen av dem skulle jag säga man behöver läsa innan man läser LOTR-trilogin.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

För det första – briljant användarnamn.

Ang rösterna. Man vänjer sig rätt snabbt. Efter ett tag tänkte jag inte ens på det.

Tack
Ja det är väl så. Jag har ännu inte införskaffat det själv utan väntar på att det går ner lite i pris. Kul att folk verkar nöjda i alla fall!

Inaktiv
Skrivet av Slimebeast:

Ja okej, det är trevligt att höra att Marvel har en egen välutvecklad lore.

Men jag menar att Marvels universum inte är bra på att knyta an till jordens och mänsklighetens riktiga och rika historia, som tex många andra genrer gör. Tex Sci-fi är en framtidsvision som tar avstamp från vår tid och teknologi. Traditionell fantasy bygger på medeltiden och på hundraåriga sagor och mytologi från mänskliga kulturer. Och film/spel baserat på riktig historia, det säger sig själv hur jäkla bra det är. 🤗🤗

Det finns ett koncept inom storytelling där man säger att du kan inte bara spotta ur dig saker ur fantasin och förvänta dig att folk gillar det. Att skapa egna världar utan någon koppling till något som redan är etablerat (historia eller befintliga myter/sagor). Det måste ha någon connection till sånt som är redan etablerat, som folk känner igen. Är det för absurt och eget så kommer det inte slå an känslomässigt. Det är det jag tycker är problemet med superhjältar.

Oj, jag hittar på en gubbe som blev biten av en spindel och nu kan flyga. Oj, jag hittar på en gubbe som var med om ett experiment och blev världens starkaste soldat. Oj, jag hittar på en gubbe som är grön, arg och jättestark. Oj, jag hittar på en gubbe som är gjord av sand och som kan kasta sand på fiender. Sen hittar vi på fiender som är jättehäftiga men som får stryk i slutet. 😞

Marvel är så amerikanskt plastigt där allt går ut på att det är så häftigt och coolt.

Det mest insnöade jag någonsin läst och jag hänger mycket på internet.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ja okej, det är trevligt att höra att Marvel har en egen välutvecklad lore.

Men jag menar att Marvels universum inte är bra på att knyta an till jordens och mänsklighetens riktiga och rika historia, som tex många andra genrer gör. Tex Sci-fi är en framtidsvision som tar avstamp från vår tid och teknologi. Traditionell fantasy bygger på medeltiden och på hundraåriga sagor och mytologi från mänskliga kulturer. Och film/spel baserat på riktig historia, det säger sig själv hur jäkla bra det är. 🤗🤗

Det finns ett koncept inom storytelling där man säger att du kan inte bara spotta ur dig saker ur fantasin och förvänta dig att folk gillar det. Att skapa egna världar utan någon koppling till något som redan är etablerat (historia eller befintliga myter/sagor). Det måste ha någon connection till sånt som är redan etablerat, som folk känner igen. Är det för absurt och eget så kommer det inte slå an känslomässigt. Det är det jag tycker är problemet med superhjältar.

Oj, jag hittar på en gubbe som blev biten av en spindel och nu kan flyga. Oj, jag hittar på en gubbe som var med om ett experiment och blev världens starkaste soldat. Oj, jag hittar på en gubbe som är grön, arg och jättestark. Oj, jag hittar på en gubbe som är gjord av sand och som kan kasta sand på fiender. Sen hittar vi på fiender som är jättehäftiga men som får stryk i slutet. 😞

Marvel är så amerikanskt plastigt där allt går ut på att det är så häftigt och coolt.

När jag spelar spel bryr jag mig inte det minsta om spelet story eller värld är förankrat i verkligheten o vad allt det innebär till logik och historia.
När jag spelar spel vill jag bara koppla av från verkligenheten och ha roligt, inte ha någon historielektion eller vad du nu eftersträvar. Men finns nog sådana spel oxå.

Vi tycker om olika och det finns olika spel för de flesta smaker.

Medlem

Kört ett par timmar nu på PS5 Många scener och dialoger har fått mig att skratta så att jag nästan gråter. Frågar ni mig har de överträffat filmerna i hur skarpa/välskrivna dialogerna är.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Klar med spelet nu va riktigt bra men stötte på 2st glitchar som hindrade mig från att komma åt collectibles, tur jag inte brydde mig om köra 100%. Skulle nog ge det någonstans 7eller 8 av 10 i betyg.

Medlem

Har 4 chapters kvar och är riktigt nöjd med spelet hittills. Humorn är klockren, det enda minuset är väl striderna som inte är något att tala om. Striderna är dock betydligt bättre än jag trodde efter att ha sett gameplay.

Medlem

Köpte det till PC för några dagar sedan för 350kr. Någon som ville sälja en NVIDIA-kod.

Grafik
9,5/10 - Bland det vackraste jag sett i spelväg.

Story
8/10 - Många referenser till serietidningarna och lite klyshig yta men den berör lite ändå på något sätt. Man börjar bry sig lite om karaktärerna och manus är klockrent.

VO
9,5/10 - Trodde jag skulle störa mig på att det inte var samma skådespelare som det är i filmerna men tycker det nästan är bättre i spelet.

Gameplay
3/10 - Striderna är totalt värdelösa. Det är fullt med QTE, "tryck E för att inte dö". Du får välja mellan två alternativ när det är snack med andra och det spelar oftast ingen roll vad du väljer. Sedan har man en "ultimate" som är lite som FF7 där det ska visas en värdelös film innan det händer.
Många buggar där du fastnar.

Sammanfattning
Ett bra spel. Jag rekommenderar det om man gillar linjära spel med en bra story. Storyn gör att du vill spela, du spelar inte för att njuta av gameplay. Tar ungefär 20 timmar att spela igenom om du inte går för 100%.

123
Skriv svar